سیمافایل

دانلود مقاله ، پروزه ، پایان نامه ، کارآموزی، تحقیق

سیمافایل

دانلود مقاله ، پروزه ، پایان نامه ، کارآموزی، تحقیق

پایان نامه مراحل تولید فولاد

پایان نامه مراحل تولید فولاد

پایان نامه مراحل تولید فولاد

پایان نامه فولاد

 همة فولادها، ترکیب های ساده یا پیچیده ای از آلیاژ های آهن و کربن هستند. همة فولادهای کربنی ساده ، دارای درصدهای خاصی از منگنز، و سلیکون بعلاوة مقادیر بسیار  کمی از فسفر و سولفور می باشند.

 برای مثال، ترکیب اسمی فولاد 1045 استاندارد AISI یا SAE ممکن است شامل 45/0کربن؛ 75/0 منگنز، 040/0 فسفر، 050/0 سولفور و 22/0  گوگرد باشد. فولادهای آلیاژی دستة دیگری از فولادها هستند که در ترکیب شیمیایی خودشان عناصر دیگری هم دارند.

  بیشترین عناصری  که در ترکیب  فولادهای آلیاژی بکار رفته اند، عبارتند از: نیکل، کرم، مولیبدن، وانادیوم و تنگستن.

 وقتی که درصد منگنز بیشتر از یک درصد باشد این عنصرهم جزء عناصر آلیاژی بحساب می آید. برای رسیدن به خواص مطلوب فولاد در کاربرد های مهندسی، یک یا چند عنصر از عناصر فوق را به فولاد اضافه می کنند.

 عنصر کربن، اصلی ترین عنصر در تمام فولادها است؛ بطوریکه میزان کربن موجود در فولاد های کربنی ساده تأثیر زیادی بر خواص فولاد و انتخاب عملیات حرارتی مناسب فولاد دارد. این عملیات بمنظور بدست آوردن خواص مطلوب برروی فولاد انجام می شود.

 به دلیل اهمیت میزان کربن در فولادها، یکی از تقسیم بندی های فولادهای کربنی ساده، براساس مقدار کربن آنها می باشد. وقتی که فقط مقدار کمی کربن در فولاد موجود باشد، آن فولاد را کم کربن یا فولاد نرم می نامند. اگر مقدار کربن کمتر از 30/0درصد وزنی فولاد باشد، آن را فولاد کم کربن گویند.  اگر میزان کربن فولاد تقریباً 30/0 درصد الی 60/0 درصد وزنی باشد،در گروه فولادهای متوسط کربن دارد قرار می گیرد و فولادهایی که بیشتر از 60/0 درصد وزنی کربن داشته باشند، فولاد پرکربن نامیده می شوند اگر مقدار کربن  فولاد بیشتر از 77/0 درصد وزنی باشد، فولادهای ابزار مینامند. میزان کربن فولاد بندرت بین 3/1الی 2 درصد قرار می گیرد.

بیشترین حد کربن در فولاد، تقریباً 2 درصد می باشد و زمانی که مقدار کربن آن بیش از این باشد، آن را آلیاژ چدن می نامند. مقدار کربن در چدن ها، معمولاً بین 3/2 الی 4 درصد می باشد. چدن ها گروه مهمی از آلیاژهای ریخته گری هستند.

 دلایل عملیات حرارتی

 در عملیات حرارتی فولاد معمولاً  یکی از اهداف زیر دنبال می شود:

  • تنش گیری حاصل از اکر یا تنش گیری حاصل از سردکردن ناهمگن
  • بهینه سازی ساختار دانه در فولادهایی که برروی آنها کار گرم انجام شده است وممکن است دانه های درشت داشته باشند.
  • بهینه سازی ساختار دانه
  • کاهش سختی فولاد و افزایش قابلیت شکل پذیری
  • افزایش سختی فولاد بمنظور زیادشدن مقاومت سایشی و یا سخت کردن فولاد برای مقاومت بیشتر در شرایط کاری
  • افزایش چقرمگی فولاد بمنظور تولید فولادی که استحکام بالا و انعطاف پذیری خوبی دارد و افزایش مقاومت فولاد در برابر ضربه
  • بهبود قابلیت ماشین کاری
  • بهبود خواص برش در فولادهای ابزار
  • بهینه کردن خواص مغناطیسی فولاد
  • بهبود خواص الکتریکی فولاد

 بازپخت (TEMPERING)

شکل پذیری عبارت است از تغییر شکل فولاد قبل از شکست مارتنزیت تندسرمایی شده ، سخت و غیر قابل شکل پذیری می باشد.

 برای بهبود قابلیت شکل پذیری مارتنزیت، باید آنرا بازپخت کرد البته در این حالت استحکام آن مقداری کاهش می یابد. از طرفی بازپخت مقاومت مارتنزیت را در برابر ضربه ناگهانی افزایش می دهد. به عنوان مثال، اگر چکشی تندسرمایی شود ساختار آن کاملاً مارتنزیتی می شود که احتمالاً بعد از اولین ضربات ترک خواهد خورد. اما  با استفاده از  عملیات بازپخت ضربه پذیری چکش افزایش می یابد (شکنندگی کم می شود) و در عوض سختی و ستحکام قطعه سخت شده تا حدودی کاهش خواهد یافت، عملیات بازپخت به این ترتیب است که قطعه تندسرمایی شده را تا دمایی زیر دمای انتقال حرارت می دهند و سپس با توجه به اندازه قطعه به مدت یک ساعت یا بیشتر در این دما نگه می دارند. بیشتر فولادها در دمای 400 تا 1100( 205 تا 959) بازپخت می شوند.

  هر چه دمای بازپخت بیشتر شود چقرمگی و ضربه پذیری فولاد بیشتر می شود. در عوض سختی واستحکام آن  کم می شود. از بین رفتن مارتنزیت سوزنی شکل و رسوب ذرات بسیار ریز کاربید از جلمة تغییرات ساختمانی در ضمن بازپخت می باشد. ساختمان میکروس کوپی فولادهای تندسرمایی و بازپخت شده به عنوان مارتنزیت بازپخت شده معرفی شده اند.

 آنیل

عملیات حرارتی  تندسرمایی و سپس بازپخت فولاد باعث میشود که استحکام و قابلیت شکل پذیری  و مقاومت به ضربة آن بالا برود. علمیات ماشین کاری و خمکاری در ساخت اغلب محصولات فولادی بکار میرود بنابراین بمنظور بهبود خواص ماشین کاری و قابلیت تغییر فرم فولاد، آن  را آنیل می کنند. حتی در برخی از موارد ماشین کاری و  خم کاری قطعات بازپخت شده نیز مشکل است برای رفع این مشکل نیز قطعات را آنیل میکنند.

 آنیل مرحله ای

 فولاد را به مدت کوتاهی در زیر دمای  حرارت میدهند، این کار باعث میشود که فولاد آسانتر شکل بگیرد، این نوع عملیات حرارتی را در تولید ورق و سیم استفاده می شود و دمای کاری آن بین 1020 تا  1200(550 تا  650) است.

   آنیل کامل

 آنیل کامل عبارت است از حرارت دادن فولاد تا بالای دمای آستنیت و سپس سردکردن آهسته آن، طوریکه آستنیت کاملاً تجزیه شود. فولادهای هیپریوتکتوئید را تا دماوی بین 50 تا  100(   90 تا  180) بالای دمای  و فولادهای هیپرتکتوئید را تا بالای دمای حرارت می دهند و پس از آن آهسته سرد می کنند. این کار باعث می شود که فولاد آسان تر خم شده و یا بریده شود. در آنیل کامل فولاد باید خیلی آهسته سرد شود تا پرلیت درشت دانه تشکیل شود. در آنیل فولاد مرحله ای لازم نیست که آهسته سرد شود، برای این که هر نوع سرعت سرد کردن در دمای زیر  منجر به تشکیل ساختار میکروسکوپی و سخیت یکسان فولاد می شود. در حین تغییر شکل سرد فولاد، تمایلی که به سخت شدن در قسمت های تغییر شکل یافته وجود دارد مانع از خم شدن و آمادگی قطعه را برای شکست بیشتر می کند. بنابراین در محصولات فولادی، تولید آنها در چند مرحله تغییر فرم انجام می شود پس از هر مرحله تغییر فرم قطعه را آنیل می کنند.

 یکنواخت سازی( نرمال کردن)

 فرآیند یکنواخت سازی عبارت است از حرارت دادن قطعه تا دمایی بالای  و سپس سردکردن آن در هوای آزاد. درجه حرارت لازم یکنواخت سازی بستگی به ترکیب فولاد دارد که معمولاً حدود 1600( 870) می باشد. فرآیند یکنواخت سازی به عملیات همگن سازی یا جوانه زایی موسوم می باشد.در هر قطعه فولاد، ترکیب معمولاً در کلیه سطوح یکنواخت نیست. بدین معنی که میزان کربن در یک قسمت از فولاد ممکن است بیشتر از بخش های دیگر باشد. این تفاوت های ترکیباتی در عملیات حرارتی فولاد تأثیر می گذارد. اگر فولاد را در دمایی بالا حرارت دهند، کربن می تواند به آسانی در تمام سطح فولاد ترکیبی یکنواخت داشته باشد در این صورت فولاد همگن تر شده و آمادگی بهتر برای عملیات حرارتی دارد.

 به دلیل خواصی که قطعات ریختگی دارند، معمولاً شمشها را قبل از استفاده یکنواخت سازی می کنند. به همین ترتیب فولادهای ریختگی و آهنگری شده را قبل از سخت گردانی همگن می کنند.

تنش زدایی

  وقتی که فلز را در دمائی بالا حرارت می دهند، فلز منبسط می شود و برعکس هنگامی که فلز را از دمای بالا سرد می کنند، انقباض صورت می گیرد. در حین جوشکاری با آهنگری وقتی که یک قسمت از لوله یا ورق فولادی بیشتر از قسمت های دیگر گرم می شود تنش های داخلی زیادی در فولاد بوجود می آید. در حین گرم شدن فولاد، قسمت های منبسط شده جایی برای قرارگیری ندارد بنابراین قطعه تغییر فرم می دهد.

 درهنگام سردشدن، انقباض قطعه مانع از ایجاد فلز سرد و سخت در اطراف منطقه حرارت دیده می شود نیروهایی که درحین انقباض در قطعه بوجود  آمده اند، هنوز آزاد نشده اند و هنگامی که فلز مجدداً سرد می شود این نیروها به عنوان تنشهای داخلی باقی می مانند. تنشهای داخلی در اثر تغییرات حجمی و انتقال و رسوب فلز نیز به وجود می آیند.

 اصطلاح تنش کاربرد وسیعی در رشته متالورژی دارد و عبارت است از بار یانیروی که بر سطح مقطع فولاد وارد می شود. نتنش های داخلی و تنشهای باقیمانده برای فولاد مضر هستند زیرا ممکن است درحالی که فولاد ماشین کاری می شود باعث ایجاد ترک در آن شوند. برای رهاسازی ازاین تنش ها، فولاد را دمای حدود1100(595) حرارت میدهند، تاوقتی که مطمئن شوند تمام قسمت های فولاد بطور یکنواخت حرارت دیده اند، سپس آن را تا دمای اتاق آهسته سرد می کنند این مراحل را آنیل تنش گیری یا فقط همان تنش زدایی می نامند.

دسته بندی فولادها

تعداد کل فولاد های موجود بالغ بر  هزا ر نوع است، ولی نمی توان ترکیب و سایر متغیرهای آنها را دقیقاً مشخص کرد اما بنابه قرارداد فولادها را به پنج دسته تقسیم کرده اند: این پنج دسته عبارتند از: فولاد کربنی، فولاد  آلیاژی، فولاد زنگ نزن، فولاد ابزاری، و فولاد ویژه چهار دسته اول در استاندارد

(American Iron and Steel Institute(  AISI

کام مشخص شده اند و خود زیر گروههایی را شامل هستند ولی فولادهای دسته پنجم ترکیبات مختلفی داشته و کاملاً اختصاصی می باشند با این حال بسیاری از این فولادها ترکیبی مشابه فولادهای دیگر دارند. برای مثال در استاندارد AISI قریب 75 نوع فولاد زنگ نزن مشخص شده است که به چهار گروه استاندارد تقسیم شده اند.علاوه بر این تعداد حداقل صد نوع ترکیب دیگری نیز وجود دارند که غیر استاندارد هستند، ولی برای اهداف خاص توسعه یافته اند.

پارامتر های مؤثر بر روی سختی پذیری

در صورتی سختی پذیری یک فولاد زیاد است که حتی در آهنگهای سرد شدن نسبتاً آهسته نیز دگرگونی نفوذی تشکیل پرلیت انجام نشده و آستنیت به مارتنزیت تبدیل شود. بر عکس در فولادهایی که سختی پذیری آنها کم است، تشکیل مارتنزیت مستلزم سرد شدن سریع است. در هر دو حالت، پارامتر محدود کننده، آهنگ تشکیل پرلیت در دماهای بالاست. به طور کلی هر عاملی که خطوط تشکیل پرلیت در نمودار CCT را به سمت راست منتقل کند امکان تشکیل مارتنزیت در آهنگهای سرد شدن کمتر را فراهم می کند. بنابراین، انتقال دماغه نمودار CCT به سمت راست همراه با افزایش سختی پذیری است. به بیان دیگر می توان گفت، هر عاملی که باعث کاهش آهنگ جوانه زنی و رشد پرلیت شود (زمان برای جوانه زنی و رشد پرلیت را افزایش دهد) سختی پذیری را در فولاد ها افزایش می دهد. این عوامل عبارت اند از:

 سختی و سختی پذیری

  میکروساختار مارتنزیتی سخت ترین میکروساختاری است که میتواند در یک فولاد کربنی ساده بوجود آید. تشکیل میکروساختار مارتنزیتی در  صورتی امکان پذیر است که از دگرگونی آستنیت به مخلوط فریت و سمنتیت در  دماهای بالا جلوگیری شود.

 اندازه دانه آستنیت

از آنجائیکه با ریزشدن دانه ها  کل سطوح مربوط به مرزدانه ها افزاش می یابد در یک فولاد با دانه های ریز تشکیل پرلیت به مراتب سریعتر از یک فولاد با دانه های درشت است. در نتیجه سختی پذیر فولاد با دانه های ریز کمتر از سختی پذیری فولاد با دانه های درشت خواهد بود. لیکن استفاده از فولاد با دانه های درشت بمنظور افزایش سختی پذیری عملاً کاربرد صنعتی ندارد، زیرا افزایش سختی پذیری از این روش با تغییرات ناخواسته و زیان آور در خواص فولاد نظیر افزایش  تردی و کاهش انعطاف پذیری همراه است. از جمله معایب دیگر که بیشتر در فولادهای دانه درشت بوجود می آید عبارت است از: ترکهای ناشی از سریع سردکردن [1] یا ترکهای ناشی از شوک های حرارتی[2] که در اثر تنشهای حاصل از عملیات حرارتی بوجود می آیند.

 درصد کربن

سختی پذیری یک فولاد شدیداً تحت تأثیر درصد کربن آن تغییر می کند بدین صورت که اگر کربن به صورت محلول در آ ستنیت باشد افزایش آن باعث افزایش سختی پذیری میشود. دلیل این امر را می توان در این حقیقت جستجو کرد که با افزایش درصد کربن تشکیل پرلیت و فاز پرویوتکتوئید مشکلترشده و در نتیجه نمودار CCT به سمت راست جابجا می شود این موضوع نه تنها برای فولادهای هیپوپوتکتوئید بلکه برای فولادهای هایپرپوتکتوئید که قبل از سریع سردشدن کاملاً آستنیته شده باشند نیز صادق است.

عناصرآلیاژی

عناصر آلیاژی  بجز کبالت  تا حدی که در آستنیت کاملاً حل شده باشند سختی پذیری را افزایش میدهند.

 عناصر آلیاژی در  حد متوسط می توانند سختی مارتنزیت حاصل از سریع سرد شدن فولادهای کم کربن و کربن متوسط را به میزان بسیار کم افزایش دهند. با افزایش درصد کربن  احتمال کاهش سختی حاصل از سریع سردشدن در فولاد های یادشده افزایش می یابد. این پدیده ناشی از افزایش درصد آستنیت باقیمانده در ساختار حاصل است. بجز موارد فوق، عناصر آلیاژی اثرات بسیار جزئی بر روی سختی مارتنزیت حاصل از سریع سردشدن دارند.

گزارش کارآموزی شرکت تولیدی نرم افزار پارس

گزارش کارآموزی شرکت تولیدی نرم افزار پارس

گزارش کارآموزی شرکت تولیدی نرم افزار پارس

گزارش کارآموزی شرکت تولیدی نرم افزار پارس

تاریخچه شرکت

آشنایی پارس لن با سیستم های مدیریت و استقرار یک تیم مشاور صنایع در محل کارخانه , سازمان و یا کارگاه کارفرما برای ارزیابی توان سیستماتیک سازمان و ارزیابی روش های قابل استفاده ویژه آن مرکز از رموز موفقیت سیستمهای مدیریت اطلاعاتی این شرکت میباشد. در واقع هر سیستم مکانیزه ما با  توجه به نیاز شما خصوصی سازه شده و طی یک دوره آموزشی برای پرسنل و  مدیران سازمان تشریح و آموزش داده میشود . پس از پایان این دوره ها مدراک معتبر راهبری و اپراتوری نرم افزارها صادر میشود . این مدارک توسط دانشگاه رایانه ای ایران صادر و به تایید مراجع معتبر میرسد. ( دانشگاه رایانه ای ایران اولین دانشگاه مجازی با مجوز رسمی از وزارت علوم میباشد )

علاوه بر نرم افزارهای موجود , پارس لن مجری طراحی و پیاده سازی سیستمهای مدیریتی نو در سازمانها و کارخانجات نیز میباشد . تیم مشاوره و تحلیل

ین شرکت از مهندسین و کارشناسان برجسته صنایع کشور و با مدارک بین المللی در زمینه کنترل کیفیت , استانداردهای بین المللی , کنترل پروژه , ... و نیز کارشناسان کامپیوتر و شبکه با گرایش های مختلف میباشد. این تیم با حضور فیزیکی در کارخانه و مشاهده گردش جریان اطلاعات با استفاده از روشها و تگنیک های مهندسی صنایع شما را در ابتدا به سوی سیستماتیک شدن و سپس با استفاده از طبقه بندی اطلاعات انجام شده در اخد گواهینامه های بین المللی از جمله استانداردهای سری ایزو 9002 و 14001 و OHSAS 18001 یاری مینماید.

صنایع و سازمانها برای رسیدن به سطح قابل قبولی از فن آوری احتیاج به طبقه بندی و مدیریت بر روند جریان اطلاعات در سازمان خود دارند اگر این طبقه بندی و مدیریت بر اساس استانداردهای مخصوص باشد شما با یک بار تجزیه تحللیل درست و منطقی اطلاعات میتوانید به استانداردهای بین المللی نیز دست یابید و راه خود را به بازارهای جهانی باز نمایید. ما با یک دوره حضور در سیستم شما تمامی احتیاجات سازمان را به سیستم های مختلف بر آورده کرده و در کنار تجهیز و توسعه شبکه کاری , نیازهای مستند سازی و ممیزی های لازم را برای شما جهت سهولت در امر  مدیریت منابع , روند جریان , استفاده بهینه از منابع , کنترل کیفیت , بهره وری , اخذ استانداردها,  ارزیابی کار و زمان و ... بر آورده میسازیم .

مشاوره در زمینه های مختلف تولید و نیز تجزیه و تحلیل های آماری و اقتصادی در پروژه های سازمانی و برون سازمانی و نیز کنترل پروژه و نظارت بر روند اجرای آن از دیگر تخصص های گروه مهندسین مشاور ما میباشد.

شما با نظارت صحیح و درست بر روند اجرای پروژه ها توسط یک شرکت ثالث میتوانید با توجه به تخصص های فنی آن گروه و هم فکری های لازم و تبادل اطلاعات دوستانه بین خود و مهندسین مشاور جهت نیل به هدف مشترک که همانا عملیاتی شدن پروژه میباشد دست یابید. گروه مشاور ما شما را از ابتدای قرارداد تا انتهای پروژه همیاری و همراهی میکنند و در صورت لزوم با توجه به صلاحدید کارفرما وارد عمل شده و تذکرات لازم و راهبری سیستم را به دست میگیرند.

 یکی دیگر از رموز موفقیت ما خدمات پس از فروش و پشتیبانی و آموزش سیستم های راه اندازی شده میباشد . همان طور که تمامی مدیران و کارشناسان مطلع هستند برای تعویض روش و به روز رسانی سیستمهای داخلی سازمان همواره با مقاومت های نیروهای انسانی در جابجایی روش قدم با جدید  مواجه هستیم . اگر آموزش و جلسات توجیهی برای سیستم جدید به حد کفایت و قابل قبول باشد به تجربه ثابت شده است این مقاومت به حداقل کاهش میابد. حال با توجه و دانش به این مطلب شرکت ما سعی خود را بر این دارد که آموزش کارکنان و توجیه آنها در اولویت کاری باشد.

 اهداف شرکت

به طور کلی خدمات ما به سه دسته اصلی تقسیم میشود

 گروه اول : خدمات مشاوره و ارائه راهکار های مناسب ویژه کمپانی شما

گروه دوم : تهیه و راه اندازی و نصب سخت افزار ها و بستر سازی مناسب

گروه سوم : خدمات نرم افزاری و ارائه سیستمهای مکانیزه

هدف ما جلب رضایت شماست و سیاست اصلی ما فروش نیست بلکه مشاوره و بهبود است.

در ابتدا هدف و سیاست اصلی پارس لن مشاوره و ارائه بهترین و مناسب ترین روش اتوماسیون و روند جریان با در نظر گرفتن خصوصیات ویژه هر کمپانی میباشد. مطالعه صحیح و آنالیز کردن درست و منطقی اطلاعات هر شرکت و ارائه یک سیستم جامع و متناسب , چه از نظر هزینه و چه از نظر کاربرد  ویژه شما از نقاط مثبت کار ما میباشد. سیاست ما,  ترویج و  سوق دادن کارخانجات , ادارات , کارگاه ها , شرکت ها و ...  به سمت تکنولوژی روز میباشد. با به خدمت گرفتن مناسب فن آوری اطلاعات برای کمپانی خود  هزینه ها  را به حداقل و بهره وری را افزایش خواهید داد.

 با یک مثال عملی بحث خود را ادامه میدهیم :

یکی از پر اهمیت ترین بخش های  کارخانجات و کارگاه ها , دپارتمان تعمیرات و نگهداری  میباشد . امروزه اهمیت این بخش روز به روز در بین مدیران و کارشناسان امور صنعتی افزایش می یابد. زیرا به تجربه ثابت شده  است 40% هزینه های یک کارخانه صرف عملیات های تعمیراتی میشود حال به نظر شما با داشتن یک سیستم جامع و پویا برای برنامه ریزی و انجام به موقع عملیاتهای نگهداری و جلوگیری از توقفات پیش بینی نشده چه مقدرا از هزینه های فوق کاهش میابد ؟

 کارکنان و متخصصان

 خصوصیت ویژه پارس لن بکارگیری سه گروه مختلف و متخصص در کنار هم در جهت پیشبرد اهداف خود است. سه تیم مشاوره و 2تیم اجرایی در این شرکت فعالیت میکنند . گروه های تخصصی مشاور ما شامل :

 تیم کامپیوتر و شبکه

 گروه مهندسین مشاور صنایع

 تیم مشاوره اقتصادی و بهره وری

 در هر پروژه بنا به نیاز از تیم های فوق استفاده میشود این افراد در تخصصهای خود  دارای مدارک عالی میباشند و در چندین پروژه بزرگ ملی فعالیت چشم گیری داشته اند.در حال حاضر تیم کامپیوتر و شبکه متشکل از 9  کارشناس و گروه مهندسین مشاور صنایع شامل 5  کارشناس و تیم اقتصادی و بهره وری شامل 3  کارشناس با مدارک دکترا در زمینه های مرتبط اقتصادی و بهره وری میباشد. پشتوانه ما تجربیات فراوان در صنعت کشور عزیزمان ایران است.

 تیم اجرایی ما شامل مهندسین صنایع , کامپیوتر  , اقتصاد میباشند . این افراد وظیفه  مستند سازی , پیاده سازی , برنامه نویسی , راه اندازی و سخت افزار و ... را عهده دار میباشند . این تیم با حضور در کارخانه و زیر نظر گروه مشاور فعالیت خود را انجام میدهند. تیم پشتیبانی و آموزش از قویترین بخش های شرکت ما میباشد این گروه به صورت شبانه روزی کار سرویس دهی به مشتریان را انجام میدهند و در صورت لزوم میتوانند از راه دور راهبری سیستم ها را بر عهده بگیرد و یا حداکثر ظرف مدت 48 ساعت با حظور در محل اقدام به رفع مشکلات احتمالی نماید.

محصولات

پارس لن با استفاده از تجارب خود در زمینه های مهندسی صنایع و با استفاده از تکنیک های جدید در عرصه برنامه نویسی و تولید نرم افزارهای تخصصی ویژه واحد های مختلف تولیدی و خدماتی , فعالیت وسیعی را از 1380 آغاز نمود.  این فعالیت به طور کلی شامل دو بخش :

 پیاده سازی پروژه های اختصاصی

 تولید نرم افزارهای کاربردی و خصوصی سازی آنها برای هر مشتری میباشد.

 یکی از نیاز های بسیار ضروری و حیاتی در صنعت کشور عزیزمان ایران بومی سازی نرم افزارها و تولید محتوا و برنامه های تخصصی ویژه مناطق و صنایع داخل کشور است. یکی از رموز موفقیت صنایع در خارج از کشور و به خصوص کشورهای اروپایی استفاده بهینه و تخصصی از منابع اطلاعاتی با توجه شرایط اقلیمی ,  دانش فنی ,  محیط کار  ,  سیاست های کلی آن صنعت میباشد. برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده یک سازمان و برای گسترش و توسعه هر صنعت میبایست از تکنولوژی به درستی و با توجه به نیاز استفاده نمود . در برخی موارد حتی تکنولوژی و ورود فن آوری های نو در آن مقطع زمانی به ضرر سازمان و در نهایت باعت کندی در نیل به اهداف دراز مدت میگردد.

  ما معتقدیم نرم افزارهایی که دید مهندسی و صنعتی به یک روند جریان اطلاعاتی در داخل سازمان نداشته باشند و صرفا با دید یک تیم کامپیوتری به این سیستم نگاه کنند باعث صدمات و زیان های جبران ناپذیری به کل سیستم میشوند و در نهایت به شکست می انجامد.

 یکی از تخصص های بارز و قابل اطمینان ما طراحی و برنامه ریزی نرم افزارهایی است که با توجه به شرایط محیطی و نیز اهداف استراتژیک سازمان طراحی و نصب و راه اندازی میگردد. ما با استفاده از تجزیه و تحلیل فرآیند های جریان در تمامی نقاط کارخانه , کارگاه و ... و مشخص کردن دپارتمان های بحرانی و نیز روند انقال اطلاعات در بخش های مختلف و با در نظر گرفتن استانداردهای صنعتی و اداری ویژه هر صنف نرم افزارهایی مطابق با شرایط و نظرات شما طراحی و تولید و یا خصوصی سازی مینماییم.

 ما هیچگاه نرم افزار ها را به صورت یک بسته غیر قابل ویرایش تحویل مشتریان خود نمی دهیم زیزا ما معتقدیم هر برنامه بایستی برای هر صنعت و صنف قابل تغییر باشد . این خصوصیت باعث شده است که بیشتر برنامه های ما به صورت عملیاتی در بخش های مختلف به عنوان قلب یک سیستم و سازمان فعالیت کند.

 یکی از نرم افزارهای قدرتمند ما برنامه " پارس نت " میباشد . پارس نت یک سیستم جامع ویژه نگهداری و تعمیرات واحد های مختلف است که با متد Proactive Maintenance طراحی شده شده است . این سیستم قابلیت تجزیه تحلیل و نیز پیش بینی های منحصر بفرد با قابلیت اطمینان مشخص را داراست. از ویژگیهای منحصر بفرد این نرم افزار طراحی آن ویژه صنایع داخلی میباشد .

 پارس نت یک نرم افزار جامع ویژه نگهداری و تعمیرات واحد های صنعتی و سازمانهای مختلف میباشد . در این برنامه سعی شده  است با استفاده از متد های روز رایج در جهان و الگوریتمهای آماری ویژه بحث های نت یک سیستم هوشمند و با قابلیت اطمینان بالا طراحی و تولید گردد.

 این نرم افزار با استفاده از اولگوهای مختلف توزیع در فرآیند های آماری از جمله توابع توزیع دو جمله ای – توزیع نرمال – توزیع پواسون و ... میتواند با تعیین الگوهای مختلف رفتاری از طریق مقایسه و نیز مطابقت با نمودارهای موجود جنس تابع شکست راتعیین و با دقت بالا و قابلیت اطمینان مشخص به پیشگویی وضعیت دستگاه ها در آینده بپردازد. در این سیستم سعی شده با در نظر قراردادن روشهای اصلی و مادر مانند PAM به یک نرم افزار هوشمند و با قابلیت پیشبینی و ضعیت های آتی دست پیدا کنیم.

  نگهداری و تعمیرات از پرهزینه ترین بخش های یک واحد میباشند . طبق آمارهای صادر شده توسط شرکت ها و کارخانجات و مقایسه آنها با یکدیگر به طور میانگین 40 درصد هزینه های ثابت صرف تعویض – نگهداری و تعمیرات وسایل و دستگاهها میشود. هدف ما در این برنامه , پایین آوردن هزینه تعمیرات اضطراری و متعادل نگه داشتن هزینه های نگهداری در یک کمپانی میباشد. با استفاده  از پارس نت شما میتواننید به تعداد نا محدود شاخه و زیر شاخه سازمانی تولید نمایید. با این روش شما چارت سازمانی خود را در برنامه همانند سازی نموده و دستگاههای مختلف را در جاهای واقعی خود جاسازی مینمایید.

از خصوصیات بارز پارس نت قابلیت تعریف دستگاهها به صورت نا محدود است . کلیه مشخصات و کاتالوگ ها مسائل و نکات فنی و ایمنی در این برنامه ذخیره و بایگانی میشود. یکی از قدرتمندترین بخشهای این برنامه,  قابلیت برنامه ریزی و زمانبدی کار کل کمپانی میباشد. شما میتواند به صورت نا محدود برنامه زمان بندی  کار را برای سیستم به دلخواه تعریف کنید . این برنامه میتواند حتی زمان بندی 50 سال آینده شما را به تفکیک و با دقت " روز " دریافت و برنامه ریزی نماید. این زمانها در محاسبات آماری برای وسایل به دقت لحاظ شده و با دقت " دقیقه " خطا پذیر میباشند.

 از خصوصیات این برنامه قابلیت کار در شبکه با سرعت بالا میباشد . در این بخش با توجه و تعریف سطح دسترسی برای افراد قابلیت های مختلف تعیین میگردد که قابل تعمیم و استفاده در سیستم های TPM میباشد. یکی از نکات برجسته این برنامه قابلیت اتصال به دستگاههای wireless مانند PDA میباشد . با استفاده از این خصوصیت بازرسین و متخصصان دستگاهها میتوانند بدون استفاده از کاغذ "Paper less" و فقط با استفاده از یک شبکه بی سیم دستگاهها را از لحاظ کیفیتی و کمیتی مورد بازرسی قرار داده و در صورت لزوم دستورات را به مرکز سیستم نت ارسال دارند.

گزارش کارآموزی شرکت مخابرات استان تهران

گزارش کارآموزی شرکت مخابرات استان تهران

گزارش کارآموزی شرکت مخابرات استان تهران

گزارش کارآموزی شرکت مخابرات استان تهران

 

 

مقدمه:

مخابرات به عنوان ارسال و دریافت خبر از دیر زمان در این کشور کهنسال رایج بوده است یعنی از زمانهایی که بشر بوسیلة دود و آتش و سپس بوسیلة نور و آئینه و یا پیک و چاپارد و تپه ها و ایستگاههای بین راهی اخبار و اطلاعات مهم اجتماعی کشوری را به اقصی نقاط یک کشور و یا مابین کشورهای همجوار ارسال و دریافت می کرده اند.

اینک متجاوز از یک قرن از زمانی که مخابرات جدید برقی در ایران شروع به کار نمود می گذرد این امر باب معرفی تلگراف مورس از سال 1236 و سپس ارتباط تلفنی مابین تهران و شهر ری در سال 1266 آغاز گردید.

پیشرفت و دستاوردهای علمی بشر در زمینه مخابرات و الکتریستیه و الکترونیک و دیجیتال دگرگونی در صنعت مخابرات ایجاد نمود که امروزه انواع سرویسهای مخابراتی با کیفیتهای عالی با نرخ های ارزان می تواند در دسترس دورافتاده ترین نقاط کشورها قرار گیرد در کشور ما ایران این تحولات صنعت مخابرات ادامه داشته بطوریکه استفاده از انواع تکنیکهای مخابراتی بی سیم مورد نظر بوده و این امر مخصوصاً بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران برای ایجاد امکانات و سرویسهای مخابراتی در روستاها و نقاط دورافتاده کشور از اهمیت والائی برخوردار گردیده است.

اکنون با استفاده از مراکز خودکار تلفن و کابلها و شبکه های ارتباطی بین شهری که شامل شبکه های مایکروویو، کاریر،HF,VHF,UHF,PEM و نیز تجهیزات تلفن خودکار بین شهری و بین الملل و ارتباطات ماهواره أی می باشد. امکان برقراری ارتباط تلفنی، تلکس، انتقال اطلاعات و انتقال برنامه های تلویزیونی، سرویسها و خدمات دیگری از قبیل کانال های اجاره ای، کابل و سیمهای اختصاصی و اجاره أی و غیره نیز در اختیار هموطنان قرار داده شده است.

 

 

فصل 1

اهمیت ارتباطات در جهان

امروزه می دانیم که ارتباطات در جهان حرف اول را می زند و در صورتیکه هرگونه اشکال و یا وقفه أی در این امر بوجود آید بسیاری از کارها مختل و انجام نمی شود در جهانی که هر روز از روز قبل با سرعت غیر قابل تصور دستگاههائی توسط اغلب کشورها ساخته می شود و اطلاعات بصورت برق آسا در اقصی نقاط دنیا پخش می شود اهمیت ارتباطات قوی برخوردار هستند و اغلب در این کشورها که بطور نمونه عنوان گردید روز به روز علم ارتباطات رو به پیشرفت می باشد بطوریکه در زمان حاضر اطلاعات با ارتباط یک خط تلفن بصورت فاکس از آنطرف جهان به این طرف جهان فرستاده می شود که بشر بتواند خیلی سریع با بکارگیری اطلاعات در جهت اهداف خود و دیگران سریعتر به آن اهداف برسد.

 

اهمیت ارتباطات در ایران

در ایران مسأله ارتباطات از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا از طریق همین مقوله است که تحولات عظیمی در کشور بوجود می آید اما باید عنوان نمود که سیستم ارتباطی کشور در مقایسه با سیستم های موجود در جهان بخصوص کشورهای پیشرفته در سطح پائینتری قرار دارد و همگام با پیشرفت صنعت ارتباطات جهانی حرکت نمی کردند و علت اینکه بطور کلی مسائل مالی و نبودن تخصص صنایع جدید و بسیاری مسائل دیگر است که باید با درایت و تفکر عمیق بتدریج مرتفع گردد.

 

طبقه بندی واحدهای مختلف اداره مخابرات:

شرکت مخابرات یک شرکت دولتی است که زیر نظر وزارت پست و تلگراف و تلفن فعالیت می کند بالاترین مقام اداری آن وزیر پست و تلگراف و تلفن می باشد و نحوة ادارة آن بصورت شرکتهای دولتی می باشد کلیه درآمدهای حاصله به حساب خزانة دولتی واریز می گردد و کلیه هزینه ها از ردیف های مصوب تأمین اعتبار می‌گردد.

واحدهای ادارة مخابرات بطور کلی از دو نوع واحد فنی و واحد اداری تشکیل یافته که رئیس اداره در رأس هر یک قرار دارد که بصورت زیر تشریح شده است.

واحد اداری:                                             واحد فنی:

1ـ واحد حسابداری                                               1ـ واحد سوئیچ

2ـ واحد امور مشترکین                                         2ـ واحد شبکه نگهداری

3ـ واحد آبونمان                                                  3ـ واحد واگذاری خطوط

4ـ دبیرخانه                                                        4ـ واحد MDF

5ـ واحد اطلاعات 118

 

فصل 2 (واحد فنی)

واحد سوئیچ

واحد سوئیچ در واقع مرکز مبادلة اطلاعات و پیغامها بین مشترکین و کنترل و نظارت از لحاظ نوع ارتباط( داخلی. مرکزی، خارجی) و شارژینگ و پکیج و . . . می‌باشد.

در این قسمت برای برقراری ارتباطات بردهایی که هر برد شامل هشت رله برای هشت مشترک تعبیه شده است که این رله ها بصورت سری در یونیت هایی جاسازی‌شده است. شماره های تماس داخل هر یونیت برای برقراری ارتباط با شماره های همان یونیت توسط کنترلر قسمت پایین یونیت امکان پذیر است و برای برقراری ارتباط بین یک یونیت و یونیت دیگر کابلی به نام یونیت ارتباط دهنده (GSU) وجود دارد.

در قسمت زیرین یونیت ها بردهایی شامل حافظه مانند هارد کامپیوتر وجود دارد که در هر ثانیه 2000 دور مسیرهای ارتباطی را چک می کند که آیا تلفن های مشترکین بوق دارد یا خیر و در چه زمانی تلفن مشغول بوده. در قسمت کنترل سوئیچ کنترل توسط سه رایانه انجام می شود که رایانة شماره 1 برای ثبت شماره هایی که باهم در تماس بوده اند زمان مکالمه و تعداد پالسهای تماس می باشد.

رایانة شماره 2و3 برای خدمات دهی به مشترکین جهت مزاحم یابی، قطع و وصل

مجدد خطوط ارتباطی و غیره می باشد که فقط یک اپراتور در این قسمت همه سیستم‌ها را کنترل می کند.

 

گزارش کارآموزی بخش فرآبری داده های سازمان تامین اجتماعی

گزارش کارآموزی بخش فرآبری داده های سازمان تامین اجتماعی

گزارش کارآموزی بخش فرآبری داده های سازمان تامین اجتماعی

بخش فرآبری داده های سازمان تامین اجتماعی

 

 فهرست مطالب :
چکیده ۱پیشگفتار ۲
فصل اول : معرفی سازمان تامین اجتماعی ۲
۱-۱ ) نقش خرده نظام تامین اجتماعی در جامعه ۲
۱-۲ ) تامین اجتماعی و فرایند شکل گیری آن ۲
۱-۳ ) عوامل موثر بر ظهور نظام تامین اجتماعی ۳
۱-۴ ) آثار مثبت تامین اجتماعی در جامعه ۷
فصل دوم : واحدهای اداره تامین اجتماعی شعبه نه ۱۴
۲-۱ ) واحد نام نویسی و حسابهای انفرادی ۱۴
۲-۲ ) واحد درآمد ۱۵
۲-۳ ) واحد اجرائیات ۱۷
۲-۴ ) واحد بازرسی ۱۸
۲-۵ ) باجه دریافت ۱۸
۲-۶ ) امور مالی ۱۹
۲-۷ ) امور اداری ۲۱
۲-۸ ) مستمری ها ۲۲
۲-۹ ) امور بیمه شده گان ۲۳
فصل سوم : سایر فعالیتهای سازمان تامین اجتماعی ۲۵
۳-۱ ) بیمه بافندگان قالی و قالیچه و گلیم و زیلو ۲۵
۳-۲ ) بازنشستگی پیش از موعد در کارهای سخت و زیان آور ۲۵
فصل چهارم : بانک اطلاعاتی اداره تامین اجتماعی شعبه نه ۲۶
۴-۱ ) توضیح در رابطه با بانک اطلاعاتی شعبه ۲۶
۴-۲ ) دلایل استفاده از فاکس پرو ۲۷
۴-۳ ) شرح محیط کاری فاکس پرو ۲۸
۴-۴ ) فرمانهای آموخته شده در طول دوره ۲۹
فصل پنجم : شبکه داخلی شعبه ۳۳
۵-۱ ) شرح شبکه داخلی شعبه ۳۳
۵-۲ ) فرمانهای آموخته شده در طول دوره ۳۷
فصل ششم : فعالیتهای سخت افزاری ۳۸
۶-۱ ) شرح فعالیتهای سخت افزاری ۳۸
۶-۲ ) نحوه نصب کارت شبکه ۳۸
فصل هفتم : ضمائم و پیوستها و جداول ۴۰
۷-۱ ) نگاهی گذرا بر عملکرد شعبه دو تهران ۴۱
۷-۲ آمار بیمه شده گان ۴۲
۷-۳ ) نمودار وضعیت پرونده های مطالباتی ۴۳
۷-۴ ) واحد مستمری ها ۴۴
۷-۵ ) واحد نام نویسی و حسابهای انفرادی ۴۵
۷-۶ ) گزارش اجرایی عملیات مرحله سوم طرح سامان سوابق بیمه شده گان ۴۶
۷-۷ ) در صد بیمه شده گان شناسایی شده و ناشناس ۴۷
۷-۸ ) آمار شاخص های مهم عملیاتی شعبه دو تهران ۴۸
۷-۹ ) آمار بیمه شده گان ۴۸
۷-۱۰ ) آمار مستمری بگیران ۴۸
۷-۱۱ ) آمار پرونده های مطالباتی ۴۸
۷-۱۲ ) آمار واحد نام نویسی ۴۸
۷-۱۳ ) آمار واحد اجرائیات ۴۸
۷-۱۴ ) آمار واحد بازرسی ۵۰
۷-۱۵ ) واحد امور بیمه شده گان ۵۱
۷-۱۶ ) واحد امور اداری ۵۲
۷-۱۷ ) واحد ساماندهی ۵۳
۷-۱۸ ) مقایسه بدهی های وصول شده و نشده واحد اجرائیات ۵۴
۷-۱۹ ) آمار تعداد بازرسی های انجام شده ۵۵
۷-۲۰ ) چارت سازمانی ۵۶
منابع……………

 

   

مقدمه

نظم اجتماعی از موضوعات مهم جامعه شناسی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است . حال آنکه تا حداقلی از نظم وجود نداشته باشد نمیتوان از ماهیتی به نام جامعه سخن راند و اصولا هر گونه برداشتی از جامعه مسبوق به این پیش فرض است که حداقلی از نظم وجود دارد . با وجود این بسیاری از جامعه شناسان بویژه آنهایی که سودای تغییر در سر داشته اند از کنار این مسئله به راحتی گذشته اند . در صورتی که نه هر تغییر ذاتا مطلوب و پذیرفتنی است و نه هر نظمی ماهیتا نا مطلوب و قابل نقد بلکه       می توان به لحاظ نظری نظم های متفاوتی را انتزاع کرد . از سوی دیگر هر گونه تغییری طلب نظم مطلوب است . بنابراین پرداختن به موضوع نظم اجتماعی چرایی و چگونگی محقق شدن آن عوامل تقویت کننده و تغییر دهنده نظم و ... از اهمیت بسیاری برخوردار است .

عوامل بسیاری در چگونگی نظم اجتماعی موثرند . نظام اجتماعی متشکل از خورده نظامهای بسیاری است و هر یک از این خرده نظامها نقش تنظیمی یا اختلالی در نظم اجتماعی دارند . یکی از این خرده نظامها نظام تامین اجتماعی است که من تصمیم گرفتم به دلیل نقش مهم آن در تنظیم زندگی افراد جامعه به آن وارد شده و آثار آن را در نظم اجتماعی در حد بسیار مختصر نشان دهم .

من در مدت کارآموزی در این سازمان جدا از آشنا شدن با ساختار سازمانهای دولتی و روابط کاری مرسوم بین کارمندان آنها تجربیات جدیدی در رابطه با سیستمهای شبکه و بانکهای اطلاعاتی بدست آوردم و همچنین فرصتی پیش آمد تا آموخته های قبلی خود را که بصورت تئوری خوانده بودم به طور عملی اجرا و به نقاط ضعف و قوت خود بیشتر آگاهی پیدا کنم . در زمینه سخت افزاری هم تجربیات جالبی بدست آوردم که در متن به آنها اشاره می کنم .

 پایان سخن این که تحقیق تنها به بخش کوچکی از تلاش و زحمات افراد سخت کوش و متعهد این سازمان در تحقق اهداف کلی نظام اجتماعی اشاره شده که امیدوارم کمی ها و کاستی های این نوشته را به حساب گستردگی و وسعت کارها و وظایف این سازمان بگذارید .

 

چکیده

 در تحقیق حاضر ابتدا با مقدمه ای در مورد نقش خرده نظام تامین اجتماعی در بین خرده نظامهای اجتماعی و مقایسه و تاثیر این خرده نظام بسیار مهم در جامعه توضیح داده و سپس در ادامه به شرح مختصری از فرآیند شکل گیری این خرده نظام و عوامل موثر بر ظهور آن و همچنین آثار مثبت تامین اجتماعی در جامعه پرداخته ام.

 بعد از این مقدمه و آشنایی کلی با این خرده نظام به طور مختصر و مفید به شرح وظایف و عملکرد واحد های مختلف مستقر در شعبه دو تامین اجتماعی تهران پرداخته و همچنین در مورد سیستم های کامپیوتری هر واحد و کارهای روتین کامپیوتری واحدهای مختلف با شرح منوهای آنها توضیحاتی داده شده است .

 سپس شرح مختصری در مورد بانک اطلاعاتی سازمان که با زبان فاکس پرو طراحی شده و دلایل استفاده از این زبان و نقاط قوت و ضعف آن آورده ، پس از آن توضیحاتی در مورد محیط کاری فاکس پرو و فرمانهای آموخته شده در طول این دوره و تجربیات مفیدم ذکر شده است . بعد از آن به معرفی سیستم شبکه شعبه دوم تامین اجتماعی تهران که تحت سیستم عامل ناول نت ور 5.1 تحت Dos می باشد پرداخته و نقاط قوت و ضعف این سیستم عامل اشاره کرده و به ذکر دستورات و آموخته های خویش در این مبحث پرداخته ام .

 در نهایت به فعالیت های سخت افزاری در طول این مدت در اداره مذکور انجام داده اشاره کرده و با همکاری بخش آمار سازمان گزارش کوتاهی از عملکرد واحدهای مختلف در سه ماهه اول سال87 به عنوان ضمیمه ارائه کردم.

 

پیشگفتار

در این جستار بر آنم تا جایگاه و نقش نظام تامین اجتماعی را به عنوان یکی از خورده نظامهای مهم نظام اجتماعی در نظم اجتماعی بررسی کنم و آثار تنظیمی آن را نشان دهم .

سخن گفتن در باره این که آیا نظم اجتماعی عملی است و این که چطور نظم اجتماعی امکان پذیر می شود شاید بیهوده به نظر برسد زیرا زندگی اجتماعی آشکارا وجود دارد . اما این که چگونه و چرا این زندگی نظام یافته و تداوم پیدا کرده است به هیچ وجه آشکار نیست . نظم اجتماعی از موضوعات اساسی جامعه شناسی است گر چه بسیاری از جامعه شناسان به دلایل مختلف از جمله با رویکردهای مختلف بخصوص ایدئولوژیک به طرد موضوع پرداخته اند اگر ماهیت جامعه را بوجود آمدن نوعی ((ما))ی مشترک بدانیم شرط ایجاد چنین ((ما))یی قاعده مندی و قواعد پذیری کنش های اجتماعی است. به عبارت دیگر تا حداقلی از نظم وجود نداشته باشد اساسا  نمی توان از جامعه حرف زد . بنابراین برای این که بتوان صفت جامعه را به آن منتسب کرد ( مای مشترک ) باید از حداقل هایی از نظم برخوردار باشد . اصولا سخن گفتن از تغییر اجتماعی سخن در باب چگونگی از میان بردن یک نظم و بوجود آمدن نظم مطلوب است .

در مطالعات جامعه شناختی به نظم اجتماعی بیشتر از منظر ایدئولوژیک نگریسته شده تا از منظر معرفت شناختی و وجود شناختی . به این دلیل بعضی از جامعه شناسان بخصوص جامعه شناسانی که سودای تغییر در سر داشته اند به این مفهوم توجهی نداشته یا در صدد نفی نظم موجود و ارائه الترناتیو بوده و برخوردی ایدئولوژیک با آن داشته اند .

اما نمی توان صرفا به دلیل این که سخن گفتن از نظم به نوعی طرفداری از وضعیت موجود است بحث در باب نظم را منتفی دانست چرا که نه هر تغییری ذاتا و ماهیتا خوب است و نه هر نظمی ذاتا بد بلکه می توان سخن از انواع نظمهای ممکن گفت و از دیدگاه نظری نظم های مطلوبی را انتزاع کرد . با وجود این نظم اجتماعی گر چه در نزد بسیاری از جامعه شناسان جایگاه ثانوی داشته بسیاری از جامعه شناسان بخصوص جامعه شناسان کلاسیک به نوعی در باب نظم سخن گفته اند و شاید اساسا بتوان دیدگاه بسیاری از جامعه شناسان کلاسیک را دیدگاه نظمی دانست . اما این امر در نزد این جامعه شناسان با تعابیر مختلف و متفاوت بکار رفته است .

بنابراین پرداختن به مسئله نظم پرداختن به یکی از موضوعات مهم و اساسی جامعه شناسی است که در پی پاسخ به این سوال هابز ( که بعد ها به پرسش هابزی مشهور شد ) است که چرا انسانها گرگ یکدیگر نیستند . در واقع پرداختن به مسئله نظم پاسخ گویی به این سوال است که چگونه زندگی اجتماعی نظم و قاعده می گیرد و نوعی تنظیم اجتماعی در ساختها مختلف حیات اجتماعی بوجود   می آید .

 

فصل اول : معرفی سازمان تامین اجتماعی

1-1 ) نقش خرده نظام تامین اجتماعی در جامعه

پرواضح است که در بوجود آمدن نظم اجتماعی عوامل بسیاری دخیل اند و همچنین در استمرار آن پدیده های بسیاری مدخلیت دارند . در این جستار بر آنیم تا به بررسی جایگاه و نقش نظام تامین اجتماعی در حفظ نظم اجتماعی بپردازیم . به عبارت دیگر           می خواهیم نقش تنظیمی تامین اجتماعی در نظام اجتماعی را بررسی کنیم .

1-2 ) تامین اجتماعی و فرایند شکل گیری آن

تامین اجتماعی با عنوان مجموعه از سیاستها و سازو کارها و برنامه های عمل برای حمایت از آسیب پذیران و کمک رسانی به مدد جویان اساسا پدید های مختص به عصر مدرن و دنیای صنعتی است . در دوره پیشا مدرن یا در دنیای سنت مقوله ای به نام تامین اجتماعی با سازو کارهای امروزی و با ابعاد و گستره ای وسیع چنان که در دنیای جدید وجود دارد وجود نداشته اما اگر تامین اجتماعی را نوعی حمایت اجتماعی یا دستگیری اجتماعی بدانیم نمی توان آن را صرفا ویژه دنیای جدید دانست .

به تعبیری دیگر تامین اجتماعی در بعد محتوایی آن یعنی کار ویژه هایی که انجام می دهد با کمی مسامحه می توان گفت که درتمامی نظامهای سنتی و مدرن وجود داشته است . این امر در دنیای پیشا مدرن توسط نظامهای خویشاوندی و خانوادگی و گاه حکومتها نمود می یافته اما در عصر جدید که نظامهای خویشاوندی و خانوادگی تا اندازه بسیار زیادی به دلیل پیامدهای زندگی مدرن و عوارض اجتماعی و اقتصادی مدرنیته کم رنگ شده اند به تدریج نهادهایی غیر از نهادهای یاد شده به این امر پرداخته اند و تامین اجتماعی در شکل و قالب جدید و با معنا و مفهومی به مراتب متفاوتتر و با گستره ای عام تر ظهور و بروز یافت و در نهایت دولتهای متولی آن شدند و دولتهای رفاهی بوجود آمد .

با توجه به آنچه گفته شد مقوله تامین اجتماعی به مفهوم و معنایی که امروزه از آن یاد می شود مقوله ای جدید و متعلق به عصر مدرنیته است که در یک پروسه تاریخی بوجود آمده است . در منابع و اسناد تاریخی نشانه هایی از وجود انواع همیاری ها و  کمک ها و خدمات اجتماعی در نزد ملل مختلف ذکر شده است . در این معنا همه ادیان و فرهنگها چنین تجربیاتی داشته اند و بدان توصیه کرده اند .  از نقطه نظر تاریخی چینی ها از جمله نخستین ملتهایی بودند که در باروری اصل تقسیم خطر را در سه هزار سال پیش از میلاد مسیح مورد توجه قرار دارند . در ایران باستان در حدود دو هزار و پانصد سال پیش اشکالی از کمک های نقدی و غیر نقدی به کارگران و استاد کاران ( و زنان کارگر ) به مناسبتهای مختلف وجود داشته است .

پس از ورود اسلام به ایران نیز اشکال سنتی خدمات اجتماعی و همیاری و تعاون و امداد استمرار یافت و بخصوص حمایت از گروههای آسیب پذیر و نوع دوستی و احسان و انفاق و برادری ایمانی بیش از پیش مورد تاکید قرار گرفت . این تجربه را می توان در بسیاری از نظامهای سنتی در گوشه و کنار جهان یافت و کمتر جامعه ای را می توان سراغ گرفت که به نوعی از تجربیات تامینی به مفهوم سنتی آن برخوردار نبوده باشند . با وجود این چنان که پیش تر نیز اشاره شد تامین اجتماعی در شکل و قالب امروزی خاستگاه تاریخی ا

نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه روستایی

نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه روستایی

نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه روستایی

نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه روستایی

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                              صفحه

چکیده ....................................................................................................................... 3

مقدمه ....................................................................................................................... 4

مسئله تحقیق ............................................................................................................. 6

اهمیت و ضرورت تحقیق ........................................................................................ 12

دلایل انتخاب موضوع ............................................................................................. 17

اهداف تحقیق............................................................................................................ 19

- هدف کلی ............................................................................................................. 19

- اهداف اختصاصی ............................................................................................... 19

روش گردآوری اطلاعات ........................................................................................ 20

مرور ادبیات ............................................................................................................ 21

- توسعه ................................................................................................................. 21

- توسعه روستایی .................................................................................................. 24

- توسعه پایدار روستایی ........................................................................................ 26

- آشنایی با اطلاعات و ارتباطات (ICT)................................................................... 29

- ابزارهای ICT ...................................................................................................... 30

- اینترنت و توسعه روستایی .................................................................................. 34

- ابعاد ICT، تجارب و کاربرها ............................................................................... 37

- طرح رویکردهای آمایشی در توسعه روستایی ................................................... 51

- دانش اطلاعات و فناوری در فرآیند توسعه روستایی ......................................... 55

- چشم اندازهای توسعه روستایی از طریق فن آوری اطلاعات و ارتباطات ......... 57

نتیجه گیری و پیشنهادات ........................................................................................ 62

منابع و ماخذ ........................................................................................................... 66

 

چکیده:

فناوری اطلاعات عصاره دانش و تجربه دو هزار ساله بشر است. انسان در تمام طول تاریخ برای شناخت پدیده‌ها و کاهش ابهامات پیرامون ناشناخته‌ها به اطلاعات نیازمند بوده است. آغاز تاریخ بشر با توانایی او درانباشت اطلاعات و مبادله آن مقارن است.

توسعه ملی بر مبنای فناوری اطلاعات و ارتباطات مستلزم فراهم شدن زیر ساختهای فراوان است که مهمترین آنها بسط مهارتهای ICT است. جامعه اطلاعاتی مبتنی بر ‌ICT مسلما منحصر به یک گروه خاص از شهروندان نخواهد بود بلکه یک جامعه توسعه یافته اطلاعاتی زمانی محقق خواهد شد که توان دسترسی آسان و ارزان به اطلاعات و مهارت استفاده از فناوری‌های مربوطه برای عموم مردم فراهم باشد از آنجا که روستا و روستاییان منابع بنیانی تولید و رشد اقتصاد ملی در هر جامعه‌ای می‌باشند و به فراموشی سپردن این نیروهای مولد و موثر در توسعه اقتصادی به معنای مرگ اقتصادی هر جامعه است بر آن شدیم تا در این سطور هرچند جزئی به اهمیت بکارگیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه روستاها بپردازیم در این راستا ابتدا به تشریح ویژگی‌های روستا و روستایی و بعدبه مفاهیم توسعه و توسعه روستایی و در نهایت به چگونگی کاربرد ICT در توسعه روستایی پرداخته‌ایم با این امید که گام هرچند جزئی زمینه ساز شکل گیری نوعی جدیدی از روستاها بر مبنای جامعه‌های نوین امروزی باشد.

کلمات کلیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات- توسعه- توسعه روستایی- روستا.  

 

مقدمه:

پیش‌از پرداختن‌به جایگاه فناوری‌های اطلاعات و‌ارتباطات در‌توسعه مناطق روستایی، لازم و‌سودمند است که به طور‌مختصر مباحثی در ارتباط با توسعه روستایی واگویه  گردد. بیش از این می‌بایست خاطرنشان شد که کشورهای درحال توسعه، با وجود تجارب متعددی که در زمینه کابرد الگوهای مختلف رشد و توسعه بدست آورده‌اند، هنوز‌هم شاهد‌وجود شکاف‌ها و‌تبعیضات بعضاً وسیع بین منطقه‌ای یا درون منطقه‌ای و بین گروههای مختلف جمعیتی به عنوان مانعی بر سر راه توسعه و بهبود وضعیت زندگی عامه مردم در روندی پایدار می‌باشند.

تکنولوژی اطلاعات یا به طور دقیقتر تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات (ICT) به عنوان تکنولوژی هزاره جدید ظاهر گشته است. با زیاد گشتن فرایند تبادل اطلاعات و کاهش هزینه معاملات، این تکنولوژی به عنوان یک وسیله برای افزایش تولید، بهره‌وری، رقابت و رشد در همه جنبه‌های فعالیت‌های بشر شناخته شده است.

درحال حاضر‌وضعیت روستاهای کشور از جهات مختلف اقتصادی، رفاهی، بهداشتی و..... به مراتب از شهرها وخیم‌تر می‌باشد و اگر از هم اکنون ICT را در روستاها نبینیم وضع به مراتب وخیم‌تر خواهد شد و نرخ مهاجرت ساکنین روستاها به شهرها به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت و همه اینها به معنی نابودی روستاها و نابودی بخش عظیمی از سرمایه کشور خواهد بود.

بدون شک بررسی بسیاری از تحولات روستاهای امروز و برنامه ریزی برای آینده آنها، بدون توجه به نقش و اهمیت توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات غیر قابل تصور است. به همین دلیل امروزه تدوین و تنظیم سیاستها و استراتژی‌های توسعه ICT به یک مسئله مهم برای بسیاری از کشورها، به ویژه کشورهای جهان سوم تبدیل گردیده است.

با توجه به اهمیت ICT، در این تحقیق به بررسی اثرات ICT بر توسعه با تاکید خاص بر روستاها پرداخته‌ایم. بدین منظور، ابتدا تعریف مختصری از فن آوری اطلاعات و ارتباطات ارائه گردیده و سپس اهمیت آن در توسعه ذکر گردیده و در ادامه اثرات آن بر روی توسعه روستایی مورد بحث قرار گرفته و در نهایت با توجه به این اثرات از بحث نتیجه گیری شده است.

 

مسئله تحقیق:

توسعه در‌اصطلاح عام به‌معنی شکفتگی تدریجی، بارزتر شدن اجزای هر چیز، و رشد چیزی است که در نطفه مکنون است. مفهوم توسعه تا انقلاب صنعتی سده هیجده و پیدایش و گسترش روابط و کشورهای صنعتی در جهان مطرح نبود و از این دوره به بعد‌است که مفهوم توسعه‌تدریجا وارد‌مباحث عملی و سیاسی می‌گردد. مفهوم توسعه را همچون مفاهیم علمی دیگر، می‌توان از دو دیدگاه و در دو بعد تعریف کرد: بعد فلسفی- نظری و بعد عینی- کاربردی.

وارنر، بالر و چارلز توسعه را از بعد فلسفی، «توالی بیش رونده‌ای از دگرگونیهای یک پدیده که انتظام و طرح پیوسته‌ای داشته باشد»، تعریف کرده‌اند به بیان بهتر، «توسعه روندی است‌خود جنب از‌حالتی پایین و‌ساده به‌حالتی بالاتر و پیچیده‌تر، که گرایشهای درونی و ماهیت پدیده‌ها را نشان می‌دهد و به ظهور حالت نوینی می‌انجامد. روند توسعه یک آغاز و یک انجام دارد که انجام آن به شکلی در آغازش نهفته است. از این رو تکمیل یک دوره نشانه‌شروع دوره دیگر می‌باشد و ممکن است برخی از ویژگیهای  دوره نخستین در آن تکرار شوند.

توسعه را می‌توان به صورت روند مداوم مارپیچی تجسم کرد که در آن هر دور جدید حالت تکراری دور قبلی، منتهی در یک سطح بالاتر می‌باشد. به این ترتیب است که جریان عمومی توسعه صعودی و پیشرفت به وجود می‌آید. (تقوی، 1380) به نظر میسرا، یکی از اندیشمندان هنری «نظریه توسعه یکپارچه»، «توسعه جریانی است که تجدید سازمان و سمتگیری متفاوت کل نظام اقتصادی- اجتماعی و سیاسی- فرهنگی را به همراه دارد. توسعه، علاوه بر بهبود در میزان تولید و درآمد، شامل دگرگونی اساسی در ساختهای نهادی، اجتماعی، اداری، فرهنگی، و همچنین سوگیریهای عمومی مردم است. توسعه حتی اکثر عادات، رسوم و عقاید مردم را نیز دربرمی گیرد» (تقوی، 1380).

به اعتقاد عبیدالله خان، متفکر بنگلادشی، «توسعه عبارت است از توسعه انسان به عنوان یک فرد و یک موجود اجتماعی، با هدف آزادی و شکوفایی او. توسعه باید بومی و متکی به خود، یعنی هماهنگ با محیط و متکی به نیرو و توان جامعه‌ای باشد که پیشبرد امر توسعه را برعهده می‌گیرد. کاهش گرسنگی، فقر، بیکاری و نابرابری، همگی معیار توسعه به شمار می‌روند؛ اما هدف نهایی توسعه بالا بردن کیفیت زندگی توده‌های مردم و آزاد کردن نیروهایی خلاقه آنان است.

بنابراین، همپای رفع نیازهای اساسی- از قبیل خوراک، اشتغال، بهداشت، مسکن و آموزش- مشارکت اکثر مردم در تصمیم گیری‌هایی که بر زندگی خود، خانواده و اجتماعشان و به طور کلی، نقش آنها در جامعه تاثیر می‌گذارد، به همان اندازه اهمیت دارد.» (تقوی، 1380).

از آنجا که مختصات جوامع روستایی هر کشور، به علت قرار گرفتن آنها در مراحل مختلف تحول اجتماعی و شرایط اجتماعی متفاوت، با کشورهای دیگر مغایر است، از این رو علل و عوامل موثر در عقب‌ماندگی و انگیزه‌های توسعه این جوامع و در نتیجه شیوه‌های توسعه آنها نیز نمی‌توانند یکسان باشد.

بنابراین، در جریان بررسیها و مطالعات اجتماعی است که اهداف و روشهای توسعه روستایی به‌درستی مشخص و‌معین شده برای‌عمران و توسعه روستاها برنامه‌ریزی اقتصادی و اجتماعی می‌شود.    

توسعه‌روستایی روندی‌اجتماعی و‌اقتصادی است‌که هدف‌آن تشویق‌و ترویج مطالعات و‌بررسیهای روستایی‌است تا برای رشد و پیشرفت این جوامع به منظور بهبود محیط انسانی و‌ارتقای شرایط‌اجتماعی و‌مناسب ساختن آن برای زیستن و بهزیستی انسانها برنامه‌ریزی شود. برنامه‌های توسعه روستایی، که به دو بخش نظری (پژوهش) و کاربردی (برنامه ریزی) تقسیم می‌شوند، روستاییان را تشویق می‌کنند تا در انجام برنامه‌ها‌به منظور‌پیشرفت امر‌برنامه‌ریزی مشارکت‌کنند.‌به‌طور کلی،‌اهداف برنامه‌های توسعه روستایی به شرح زیرند:

- آگاه کردن روستاییان از وضعیت موجود و هویت اجتماعی خود

- تحریک و جلب مشارکت آنان نسبت به اقدامات عمرانی

- ایجاد گونه‌ای از نظارت اجتماعی به وسیله خود آنان

- هماهنگ و همگام کردن تمام فعالیتهای جمعی و گروهی در سطح روستا

-برکنار نگهداشتن جامعه روستایی از نفوذ و تاثیرات نامناسب و شرایط نامساعد

- ایجاد همکاری و همیاری میان روستاییان و جوامع روستایی دیگر به منظور تامین نیازهای عمومی و مشترک

- توسعه و بهبود مدیریت امور اجتماعی و اقتصادی و اداری روستا

- تلاش برای تامین هرچه بیشتر نیازهای آنی و آتی روستاییان

به طور کلی، توسعه روستایی طیف وسیعی از فعالیتهای گوناگون و بسیج انسانی است که هدف آن در‌نهایت این است که مردم روستاها بتوانند روی پای خود بایستند و ناتواناییهایی که آنها را در اسارت شرایط نامناسب زندگیشان نگهداشته است از میان بردارند. (تقوی، 1380).

توسعه روستایی سه عنصر عمده را در خود قرار داده است: بهبود و یا رفاه روستاییان که این شامل ابعاد مادی و غیر مادی مانند آموزش و بهداشت می‌شود؛ بهبود منابع که افزایش تولیدات و کارایی آن را شامل می‌شود و توسعه تشکیلاتی که حفظ و یا تاسیس سازمان‌های روستایی است که مردم بتوانند توان و انرژی خود را از طریق این ساختارها منتقل نمایند. سازمان‌های توسعه اجتماعی و تعاونی‌های خود اشتغالی نمونه‌هایی از فعالیت‌‌هایی هستند که در تقویت توسعه تشکیلاتی نقش دارند. (بلک برن، 2002).

کوپ توسعه روستایی را فرایندی می‌داند که از طریق فعالیت‌های جمعی به هدف بهبود وضعیت و خودآگاهی مردم در مناطق غیر شهری انجام می‌شود. هدف نهایی توسعه روستایی مردم و نه زیر بناها می‌باشند. اما ایجاد زیربناهایی مثل ارتباطات قبل از اینکه به توسعه مردم پرداخته شود ضروری است. تسهیل روند توسعه علی الخصوص در مناطق کمتر توسعه یافته احتمال دارد شامل کمک به مردم برای تعیین اهداف و ترغیب آنها به فعالیت‌هایی جهت دستیابی به اهداف فوق باشد. (بلک برن، 2002).

موشر بر‌این نکته‌تاکید دارد توسعه‌روستایی در‌جوامع دمکراتیک فقط‌طرح‌ها و آمارها، اهداف و بودجه، تکنولوژی و روشها، کمک‌های مادی و متخصصان یا سازمان‌ها و سازمان‌هایی برای اداره آنها نمی‌باشد، بلکه توسعه روستایی یک استفاده موثر از این مکانیسم‌ها به عنوان ابزار آموزشی است که به هدف تغییر در افکار و اعمال افراد می‌باشد به نحوی که آنها بتوانند به خود اتکایی در بهبود شرایط اقتصادی واجتماعی دست یابند. (بلک برن، 2002).

راجرز تغییر اجتماعی را فرایندی تلقی می‌کند که دگرگونی در ساختار و وظایف یک نظام اجتماعی به وجود آورد. جامعه یک نوع از نظام اجتماعی است. تغییر اجتماعی به طور نسبی در دراز مدت و‌ تدریجی صورت می‌گیرد و ماهیت این تغییرات در طول زمان را‌شامل می‌شود. فرایندهای طراحی‌شده تغییرات‌اجتماعی از‌قبیل انتقال اطلاعات، مدیریت سیاسی، انتقال فناوری یا آموزش همگانی برای دستیابی به تغییرات اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. (همان منبع)

امروزه پارادایم جدیدی در توسعه کشاورزی کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه به سرعت در حال به وجود آمدن است، به طوری که توسعه همه جانبه روستاها به سمت افق‌های جدیدی در حال گسترش است؛ روشهای قدیمی ارائه خدمات به شهروندان تغییر یافته و جوامع قدیمی در حال گذار به سمت جوامع دانش محور می‌باشند علت اصلی عقب افتادگی کشورهای در حال توسعه در پیشرفتهای اجتماعی و‌اقتصادی و حتی فرهنگی، ناتوانی آنها در بازشناخت و گسترش و یا انتقال تکنولوژی مناسب و بهره‌گیری از آن در فعالیت‌های تولیدی است. تکنولوژی اگر به درستی اداره شود می‌تواند شاه کلید حل بحران‌های کشورهای درحال توسعه باشد. تکنولوژی وسیله‌ای است که به انسان توانایی می‌بخشد تا از وابستگی مستقیم به طبیعت رهایی یابد و مسیر صرفاً زیست شناختی تکامل خود را در راستای چیرگی بر طبیعت و آغاز یک دوره تکامل خردمندانه تغییر دهد. تکنولوژی به عنوان یک عامل انتقال دروندادها و بروندادها تعریف می‌شود. (ماهنامه علمی جهاد، 1385).

گزارش کارآموزی پروژه ساختمانی واقع در عظیمیه کرج

گزارش کارآموزی پروژه ساختمانی واقع در عظیمیه کرج

گزارش کارآموزی پروژه ساختمانی واقع در عظیمیه کرج

گزارش کارآموزی پروژه ساختمانی واقع در عظیمیه کرج

فصل اول: کلیات پروژه   

 وضعیت فیزیکی پروژه 7

  موقعیت ساختمان در سایت7         

 کروکی سایت 7

 پیشرفت کار در روش کار پیمانکار  9

 انواع قراردادهای پیمانکاری 9

 انواع مناقصه 9

  مراحل اجرای طرح و انجام عملیات پیمانکاری 10

 اصول طرح کارگاه و ساختمان  10

 جدول مصالح مصرفی در انبار  10

 نحوة انجام گزارش کارگاه در مورد مسئولیتها  11

گزارش روزانه 11

 فصل دوم: عملیات ساختمانی

بازدید شناسایی زمین 11

طبقه بندی زمین از نظر خاک و مقاومت آن 12

آزمایش خاک 12

طبقه بندی زمین ها (بر حسب نوع مصالح، وضعیت طبیعی) 13

زمینهای خاکریزی شده یا زمینهای مصنوعی 14

زمینهای طبیعی و انواع آن 14

زمینهای غیر قابل تراکم 16

زمینها با تراکم کم 17

تخریب 17

خاکبرداری 18

گودبرداری (پی کنی) 18

گودبرداری و پی کنی در زمینهای آبدار 19

روش پایین بردن سطح آب 19

ابعاد پی و پی سازی 2

شمع بندی 23

ترازکردن کف پی 23

شفته ریزی 24

قالب بندی پیها 24

آرماتوربندی 25

کلافبندی افقی 26

کلافبندی قائم 27

بتن پی 27

 فصل سوم: ساختمان

عملیات ساختمانهای بتنی 28

مزایای ساختمانهای بتنی 28

ابعاد پی 28

بتن مگر 29

میلگردهای کف پی 29

قالبندی 29

داربست 30

قالبندی پیها 30

آرماتوربندی 30

شناژ 31

ساختمانهای بتنی 32

دانه بندی 32

سیمان 32

بردن بتن تا محل مورد نیاز 32

ریختن بتن 33

عمل آوردن بتن 33

حفظ کردن بتن 33

ستون 34

تیرها 35

اتصال اسکلت بتنی 36

باز کردن قالبها 36

وصله کردن آرماتور 37

فصل چهارم : سقفهای تیرچه بلوک

تیرچه   40

بلوک    40

میلگردهای ممان منفی  42

میلگرد حرارتی  42

کلاف عرضی  42

بتون ریزی 43

بامهای تخت یا مسلح 43

عکس از مراحل اجرای  سقف تیرچه بلوک 45

پوشش بامهای تخت یا مسلح 46

دیوار جان پناه 47

 فصل پنج : مصالح وجزئیات

گچ  48

اجرای کاشی کاری 49

کارگذاری پنجره ها در نما 51

کف سازی 51

سقف کاذب 51

میلگردهای عمودی 52

میلگردهای افقی چپ و راست  52         

رابیتس  53

کچ کاری روی رابیتس  53

عایق کاری  53

پله 54

فنداسیون 56

آزمایشگاه بتن 56

نحوه اجرای سرویسها 56

محوطه سازی 57

اجرای آسانسور  57

عکس از مراحل اجرایی آسانسور و چاله آسانسور 58

سقف کاذب  59

پارکینگ 59

تأسیسات 60

اجرای فاضلاب 61

 

پیشرفت کار در روش کار پیمانکار:

 کار ساختمان عظیمیه از مهر 1385 شروع شده و پیمانکار معتقد است تا شهریور 1386  کار را به پایان برساند.

در شروع کار پیمانکار برنامة زمانبندی و مالی دقیقی تعیین کرده و تسلیم کارفرما نموده است. که پیشروی کار طبق این برنامه، کارفرما متعهد به پرداخت هزینه های ماهیانه می باشد. صورت وضعیت های تهیه شده توسط سرپرست کارگاه درابتدای هرماه در اختیار کارفرما قرار می گیرد وطی جلسه ای بررسی دقیقی  توسط کارفرمایان و پیمانکار روی صورت وضعیت ها انجام می شود و پس از اطمینان از صحت آن مبلغ موردنظر توسط کافرمایان پرداخت می شود.

 در این پروژه برای انجام هر یک از فعالیتها اعم از فونداسیون، بتن ریزی، تیغه چینی، لوله کشی، نازک کاری و ..... و همچنین برای هر یک از مصالح سرپرست کارگاه استعلام قیمتی از اشخاص مختلف می گیرد و پس از مشورت با شرکت یکی از آنها را انتخاب و با وی قراردادی تهیه کرده و مشغول بکار می شوند.

 البته دراین انتخاب تنها هزینه مطرح نیست بلکه نوع جنس و نوع انجام کار هم حائز اهمیت می باشد. که در تمامی مراحل کار موارد ذکرشده بررسی و سپس انتخاب صورت می گیرد.  

 انواع قراردادهای پیمانکاری:

قرارداد قیمت مقطوع بهای کل پیمان مقطوع

 امانی بهای خدمات پیمانکار محاسبه می شود.

 انواع مناقصه:

 عمومی درج آگهی با توجه به مشخصات و شرایط مشارکت

 محدود ارسال دعوتنامه به شرکت ها

 ترک مناقصه   ترک تشریفات صلاح وصرف نباشد مستقیماً انتخاب می شوند.

قرارداد پیمانکاری شرکت به صورت قرارداد مقطوع می باشد که با شرکه بهای پیمان به صورت مقطوع بین پیمانکار و کارفرما منعقد شده است.

 نوع مناقصه صورت گرفته : مناقصه محدود می باشد که با ارسال دعوتنامه به شرکت های شناخته شده واقع در شهر کرج صورت می گیرد.

ساختمان عظیمیه  

کارفرما: شرکت ساختمانی ساربتون

 پیمانکار: شرکت ساختمانی ساربتون

 پیمانکار جزئی: تأسیسات شرکت ساختمانی آسمان –  اجراء کار مهندس ملکی و مهندس شیدی

 مشاورین: آقای مهندس میرزایی / مهندس نادری

 طراح: شرکت ساختمانی ساربتون

  • اصول طرح کارگاه و ساختمان: 1- انتخاب ماشین آلات 2- محل کارگاه 3- طرح کلی کارگاه 
  • موضوعات پیمان بین کارفرما و پیمان کار برای ساخت:

1- قرارداد 2- تعهدات و التزامات 3- موضوع پیمان  4-مدت پیمان 5- ضمانت نامه  6- پیش پرداخت   7- جریمه

 جدول مصالح مصرفی در انبار:

 درکارگاه ساختمانی نمودارهایی  به انبار داده  شده که از ورود و خروج مصالح مصرفی پای کار اطلاع پیدا می کنیم و انباردار موظف است در جدول موردنظر مقدار مصالح را که در هر روز وارد انبار می شود و یا خارج می شود و موجودی انبار را یادداشت نماید.

فصل دوم :   عملیات ساختمانی

 بازدید وشناسایی زمین

قبل از شروع هر عملیات باید زمین بازدید شده و وضعیت آن نسبت به خیابانها و جاده های اطراف مورد بررسی قرار گیرد و همچنین پستی و بلندی زمین با توجه به نقشه باید مورد بازدید قرار گیرد و عوارض پستی و بلندی زمین به وسیله مهندس نقشه بردار تعیین گردد و همچنین محل چاهها، فاضلاب، چاه آبی قدیمی و مسیر قناتهای قدیمی تعیین شده و محل آن نسبت به پی سازی مشخص شود و چاهها  در صورت لزوم باملات شفته پر شود و محل احداث ساختمان نسبت به زمین تعیین شده و نسبت به ریشه کنی یا کندن ریشه های نباتی و برداشتن خاکهای نباتی اقدام شود و شکل زمین و زوایای آن کاملاً معلوم شده و با نقشه ساختمان مطابقت داده شود و نوع زمین مشخص و خاک آن آزمایش گردد.

 طبقه بندی زمین از نظر خاک ومقاومت آن:

 زمین های خاک ریزی شده( خاک دستی)

 زمینهای ماسه ای

زمینهای دج

 زمینهای رسی

 زمینهای شنی

 زمینهای سنگی

 زمینهای مخلوط

 زمینهای بی فایده

 

 آزمایش خاک

 2- برای آزمایش خاک در این ساختمان نمونه هایی از خاک ساختمان را در ظروفی مکعبی شکل به ابعاد  سانتی متر ریخته سپس با یک نوار چسب مناسب درزهای آن را مسدود می کنند و در روی جعبه نیز مشخصات محل و عمق موردنظر را یادداشت می کنند. و این عمل را تا رسیدن به خاک خوب ادامه می دهند و جعبه ها را به محل آزمایش خاک برده تا تاب تحمل را اندازه گیری کنند. پس از بررسی ظرف معکب شکل مشخص شد که خاک محل از نوع« شن بوم» است که مخلوطی از شن و ماسه با لای کم و بیش دانه های قلوه سنگ که می توا آنها را بآسانی متراکم کرد. وطی بررسی و عملیاتی روی زمین مشخص شد که نوع زمین«دج» است که با کلنگ و پتک و کمپرسور می توان زمین را کند.

   طبقه بندی زمین ها

زمینها را برحسب مورد می توان برحسب نوع( اندازه) مصالح متشکله، برحسب وضعیت طبیعی و یا برحسب میزان نشست و قابلیت تراکم طبقه بندی نمود.

 الف)  طبقه بندی زمینها برحسب نوع مصالح متشکله

 مصالح تشکیل دهندة انواع زمینها، به غیر از زمینهای سنگی، عبارتند از شن،ماسه، سیلت، رس ومواد آلی یا ارگانیکی حاصله از گیاهان.

 شن به دانه هائی اطلاق می شود که دارای قطری بزرگتر از 6 میلی متر و کوچکتر از 76 میلی متر باشد .

 به قطعات سنگی بزرگتر از 76 میلیمتر قلوه سنگ ویا لاشه سنگ اطلاق می شود.

   ماسه به مصالحی اطلاق می شود که از شن کوچکتر ولی بزرگتر از 7/0 میلی متر باشد دانه های سیلت از الک نمره 200 عبور کرده ولی از002/0 میلیمتر بزرگترند. رس از ذراتی به قطر کمتر از 02/0 میلی متر تشکیل شده است و بالاخره خاک های آلی به خاک هائی اطلاق می شود که قسمت اعظم آنها مواد ارگانیکی حاصله از بقایای گیاهان تشکیل شده باشد.

 زمینها ممکن است متشکل از یک یا چند نوع از مصالح فوق باشند و لذا خصوصیات آنها به میزان زیادی بستگی به نوع مواد متشکله آنها دارد.

 در طبقه بندی زمینها، که غالباً بعنوان طبقه بندی و یا رده بندی خاک ها عنوان می شود دو روش وجود دارد. روش رده بندی متحد و روش رده بندی AASHTO، در روش رده بندی متحد هر رده از خاکها را با دو حرف که اولین آن مشخص کننده نوع خاکی است که قسمت عمده مواد متشکله باقی مانده روی الک نمره 20 از نمونه ها راتشکیل میدهد و حرف دوم بستگی به درصد مواد عبورکرده از الک نمره 200 دارد.خاکهائی که بیش از 50% وزنشان از الک نمره 200 عبور کند بعنوان خاک های ریزدانه و خاک هائی که کمتر از 50% وزنشان ازالک نمره 200 عبور کند بعنوان خاک های درشت دانه نامیده می شود.

 در روش AASHOT، خاکها برحسب ارزش نسبی آنها بعنوان مصالح زیرسازی از 1- A تا 7- A   طبقه بندی شده اند.

 ب)طبقه بندی زمینها برحسب وضعیت طبیعی

 زمینها را برحسب وضعیت طبیعی به دو دسته زمینهای خاکریزی شده یا مصنوعی و زمینهای طبیعی تقسیم می کنند.

   زمینهای خاکریزی شده یا زمینهای  مصنوعی

این زمینها که لایه های روئین آنها تا عمق زیادی از خاک های حاصله از گودبرداری و خاک برداری زمینهای دیگر تشکیل شده است، و اصطلاحاً به آنها زمینهای خاک دستی گفته می شود، از نامناسب ترین انواع زمین برای ساختمان است. زمینهای خاک دستی، حتی اگر سالها از عمر آنها گذشته باشد، نمی توانند نظر زمینهای طبیعی مقاوم و قابل اعتماد باشد. چنانچه بخواهیم در این زمینها ساختمان و یا سازه ای بنا کنیم باید آنقدر آنها را حفر نمائیم  تا به زمین طبیعی و مقاوم برسیم. چنانچه زمین طبیعی و مقاوم در عمق نسبتاً زیادی قرار داشته باشد باید به تمهیداتی نظیر شمع کوبی، که بعداً به آن اشاره خواهد شد متوسل گردید.

  زمینهای طبیعی

 این زمینها خود به چند دسته بشرح زیر تقسیم می شوند:

  زمینهای ماسه ای نرم

 این زمینها که از ماسه های نرم و به قطر نسبتاً زیاد تشکیل شده اند در صورتی که خشک بوده و در سطح افقی قرار گرفته باشند می توانند فشاری در حدود 5/1 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع را تحمل نمایند. زمینهای ماسه ای در صورتی که مرطوب بوده و یا در شیب قرار داشته باشند به هیچوجه برای ایجاد سازه ای برروی آنها مناسب نیستند.

  زمینهای شنی

در صورتی که قسمت اعظم مواد متشکله زمین از شن باشد به آن زمین شنی گفته می شود. اگر طبقات و شنهای متشکله زمین بهم فشرده و محکم شده باشند برای ساختمان مناسب بوده و قابلیت تحمل فشار نسبتاً بالایی را خواهد داشت. به این زمینها دجی نیز گفته می شود. میزان دج بودن زمین، که معمولاً برحسب درصد عنوان می شود، بستگی به میزان فشردگی دانه های شن به یکدیگر و سختی زمین دارد. قابلیت مقاومت زمینهای دجی گاهی تا 5/4 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع بالغ می شود.

 زمینهای رسی

 همانطورکه از نام این زمینها برمی آید قسمت عمده مواد متشکله آنها از رس تشکیل یافته است. این زمینها در صورتیکه خشک بوده و قشرهای آن به هم فشرده باشند زمینهای مناسبی برای ساختمان محسوب می شوند و می توانند برحسب مورد فشاری تا 5/4 کیلوگرم بر سانتیمترمربع را تحمل نمایند در صورتی که زمینهای رسی مرطوب و آبدار باشد بهیچوجه برای ساختمان مناسب نیستند زیرا اگر زمین رسی شیب دار بوده و با لایه های رسی متشکله زمین در شیل قرار گرفته باشند بعلت لغزندگی تحت فشار زیاد حرکت کرده باعث خرابی ساختمان می شود در صورتی که لایه های زمینهای رسی مرطوب بصورت افقی قرار گرفته باشند فشارهای وارده از طرف پی به زمین به زیر دیوارها و قسمتهای دیگر سازه انتقال می یابد و باعث خرابی و یا شکاف برداشتن آنها می شود.

  زمینهای سنگی

 چنانچه زمین از سنگ یک پارچه و یا تخته سنگهای بزرگ تشکیل شده باشد زمین بسیار مناسبی برای ساختمان خواهد بود. زمینهای سنگی قادرند فشارهای زیادی را تحمل نمایند معمولاٌ تا  مقاومت سنگ را در محاسبات منظور می کنند. باید توجه و دقت نمود که هر نوع زمین سنگی برای ایجاد ساختمان برروی آن مناسب نیست، زیرا بعضی از سنگها، گرچه ظاهراً محکم و مناسبند ولی موقعی که در مجاورت آب قرار می گیرند بعلت تغییراتی نظیر اضافه حجمی که پیدا می کنند برای ساختمان بسیار نامناسب و خطرناکند. زمینهای گچی را می توان به عنوان نمونه جز اینگونه زمینهای سنگی نام برد.

زمینهای مخلوط

این زمینها مخلوطی از شن و ماسه و رس هستند در صورتی که مصالح متشکله این زمینها خوب بهم فشرده شده باشند قابلیت تحمل فشار نسبتاً بالائی در حدود 5/2 تا 5/4  کیلوگرم بر سانتیمترمربع، دارند. در صورتیکه مصالح متشکله این زمینها خوب بهم فشرده نباشند زمین مناسبی برای ساختمان بحساب نمی آیند. به زمینهای مخلوط خوب بهم فشرده زمینهای دجی نیز اطلاق می شود.

  زمینهای بی فایده

این زمینها که قسمت اعظم آنها ا ز  موادآلی حاصله از گیاهان تشکیل شده است بهیچ وجه برای ساختمان مناسب نیستند. در صورتی که بخواهیم در این زمینها ساختمانی بسازیم باید آنقدر زمین را حفر کنیم تا به زمین خوب و مقاوم رسید، یا همانطوری که در مورد زمینهای خاکریزی گفته شد یا روشهای سطوح مقاومی را برای پی سازی در آنها بوجود آورد.

  ج) طبقه بندی زمینها برحسب میزان نشست

 زمینها را برحسب میزان نشست و قابلیت تراکم پذیری به سه دسته به شرح زیر تقسیم می کنند: 

 زمینهای غیرقابل تراکم

 نشست این زمینها پس از ایجاد ساختمان و اعمال فشار از طرف آن ناچیز و غیرقابل توجه است این زمینها خود به سه گروه تقسیم می شوند:

 1) زمینهای متشکله از سنگ سخت نظیر گرانیت، بازالت وشیست این زمینها علاوه بر اینکه غیرقابل تراکمند در مقابل آب نیز مقاوم بوده و نفوذپذیری آنها فوق العاده کم است.

2) زمینهای متشکله از سنگهای نرم، این زمینها نظیر زمین رسی سخت تقریباً غیرقابل تراکمند ولی کمی قابل نفوذ بوده و در مقابل آب شسته می شوند.

   زمینهای با قابلیت تراکم کم

 تراکم این زمینها متناسب با فشار وارده بر آنهاست. این زمینها که قابلیت شسته شدن نسبتاً کمی دارند می توانند فشاری حدود دو کیلوگرم بر سانتیمتر مربع را تحمل نمایند زمینهای مارنی را می توان از جمله این نوع زمینها بحساب آورد.

  زمینهائی با قابلیت تراکم زیاد

 این زمینها نه تنها، در مقابل فشارهای وارده متراکم می شوند بلکه فشارهای وارده به راحتی به مناطق اطراف پی نیزمنتقل شده و باعث خرابی وخسارت به ساختمان می شود این زمینها که قابلیت شسته شدن آنها زیاد است بهیچوجه برای ساختمان مناسب نیستند زمینهای باتلاقی از جمله این زمینها به شمار می روند .

  تخریب

در صورتی که قرار باشد ساختمان به جای یک ساختمان قدیمی ساخته شود باید به عملیات تخریبی دست زد. مصالح تخریبی به دو دسته تقسیم می شوند. یکسری مصالح تخریبی که بعد از تخریب هم قابل استفاده اند و باید با احتیاط برداشته شوند و یک سری مصالح تخریبی که بعد از تخریب مورد استفاده قرار نمی گیرند که باید از محل کارگاه به محل مناسبی حمل شوند.

 تخریب محل برای آماده کردن ساختمان سازی شامل 3 مرحله بود: الف: تخریب ساختمان قبلی و تأسیسات موجود  ب: ریشه کنی بوته ها و درختان که این مرحله تخریب حدوداً     روز طول کشید و چون این ساختمان جنوبی بوده و دو ساختمان درسمت راست و چپ آن قرار داشته بنابراین در جریان تخریل بایستی حفظ و مراقبت از ابنیه مجاور کاملاً موردنظر می گرفتند و نیز تأسیسات زیرزمینی مانند لوله کشی آب و گاز و یا فاضلاب و کابل کشی برق و تلفن که از دید پنهان می باشد، مراقبت و جابجایی آنها توسط مأموران سازمان های مربوطه انجام و بررسی می شود.

 

گزارش کارآموزی در شرکت طراحان دشت سبز

گزارش کارآموزی در شرکت طراحان دشت سبز

گزارش کارآموزی در شرکت طراحان دشت سبز

گزارش کارآموزی در شرکت طراحان دشت سبز

تاریخچه مختصر تبلیغات در مراکز خرید :

شاید یکی از قدیمی ترین اشکال ارتباط ، تبلیغات در مراکز خرید باشد . در روم باستان بازرگانان نمادی از تجارت شان را برای جذب مشتری به نمایش می گذاشتند .

باستان شناسی که پامپی و هر که لانوم را کاویده اند بقایی از نشانه های فلزی تجاری را که توسط آهنگران ساخته شده بودند را یافته اند . آثاری نیز باقی مانده از نشانه های رنگ شده با دست نیز در ورودی مغازه ها یافت شده است .در طی قرون وسطی بازرگانان به وسیله مدلهایی از کلیدها ، ابزارها ، شمشیرها ، ظروف آشپزخانه ، سفالها و دیگر محصولاتشان به تبلیغ کالای خود می پردازند .

از آنجا که بیشتر مشتریان بی سواد بودند لازم بود که از نشانه های استفاده شود که به وضوح قابل فهم باشند .

در طول رنسانس نشانه های مصور در سراسر اروپا پایدار گشت . اینهاد اولین موارد همکارط بین هنرمندان و بازرگانان را تشکیل می دادند . برخی از این علائم و نشانه ها هنوز هم به کار می روند . نشانی که هنوز هم برای مغازه کارگشایی استفاده می شود از سه توپ طالایی تشکیل می شد که در اصل این مغازه ها بانکدار و وام دهنده بودند .میله راه راه ، نمایانگر مغازه آرایش گران و جراحان بود ، ای« نشانه های مشهود صدها سال است که باقی مانده اند .در  قرن 19 در ایالات متحده مشهرترین نما در مراکز خرید سرخ پوست مغازه سیگار برگ فروشی بود .این مجسمه چوبی ، 6 فوتی که از چوب کاج با دست تراشیده شده بود . که معمولاً همه کسانی که مجسمه صبوری که کشتی را می راشیده اند ، می ساختند . این مجسمه به شکل واقعی رنگ شده بودند و در آستانه مغازه سیگار برگ فروشی نصب شده بودند . کلکسیونرها برآورد می کنند که حدود 20.000  مجسمه سرخ پوست در طول سالهای 1850 تا 1890 تراشیده شده است .

در اوایل قرن 19 بازرگانان از نقاشان علایم ، برای افزایش فروش یاری جستند . و در نخستین روزها صاحبان بعضی از فروشگاهها و تاجران اقلام عمومی منبع دائمی علائم بودند که اغلب بر پایه حروف تایپی تزیینی بنا شده بود . تقریباً در همان زمان ، نام های تجاری (مارک) بر روی شبکه ها ، صندوق ها ، قوطی ها ، شیشه ها ، و تقویم نامه ها نمایان شدند .تولید کنندگان شروع به تهیه لوازم فروشگاهها با مارک خودشان شدند و نمایش این اقلام بسیار شهرت آور می نمود .ویترین های شیشه ای در سال 1840 به وجود آمد ، مشتریان فرصت تماشا و تحصین کالاهایی را داشتند که بسیار هوشیارانه و زیرکانه و اغلب به مقدار فراوان در ویترین مغازه ها چیده شده بودند .

در مناطق روستایی نشانها و علایم فلزی یا رنگ شده در انباری ها و آهنگری ها برای تبلیغ محصولات یا خدمات به کار می رفت .  ویترین های 3 بعدی تا اوایل قرن بیستم به وجود نیامده بودند . در ابتدا ویترین مغازه ها ظاهری بسیار شلوغ داشتند زیرا که بازرگانان مقادیر زیادی از کالاهای خود راذ به نمایش می گذاشتند تا تنوع زیاد اجناس موجود در مغازه را نشان دهند . سپس در حدود سال 1910 ویترین های سه بعدی دایکات پدیدار گشت و تا سال 1922 تابلوهالی نئونی بسیار فراگیر شده بود .

همانقدر که تکنیک های فروش ، خرده فروشی و بازرگانی پیچیده شده بود به همان میزان نیز تکنیکهای عرضه کالا در مراکز فروش پیچیده شده بودند .ویترین های عرضه کالا در مراکز خرید امروزی یکی از مهمترین کمکها بهئ خرده فروشان می باشد و برای طراحان بسته ها لازم می باشد .

گزارش کار توضیح و بررسی و نتیجه گیری از مدت زمانی است که هر دانشجو در پایان تحصیل خود به عنوان تجربه عملی آنچه در طول تحصیلی آموخته است می باشد .و اینکه آموخته های خود را به صورت واقعی و حقیقی در بازار کار بتوان عرضه کرد . و آنچه می خوانید گزارشی است از آنچه در دوران کارآموزی گذشته و ائم کار هایی که این دوران انجام داده شده .موسسه ای که اینجانب در آنجا مشغول به گذراندن واحد کار آموزی بودم شرکت تبلیغاتی در حد متوسط بود که اینجانب تجربیات زیادی در آنجا کسب کردم .

با وجود اینکه مدت سه روز در هفته در آنجا مشغول بودم ولی به اندازه کافی کارهای تبلیغاتی بود برای انجام دادن عمده کارهایی که در این شرکت انجام می شد کلیه امور تبلیغات در تمام زمینه ها بود . از جمله طراحی پوستر – بروشور – کارت ویزیت – کاتالوگ و .....حتی این شرکت مبادرت به ساخت تابلو های تبلیغاتی بزرگ بیلبورد ، فلکسی و بنر نیز می کرد و با شرکت های بزرگی مثل شرکت نفت ایرانول ، شرکت قطار شهری ( مترو) ، باشگاههای ورزشی استقلال و...... مشغول به کار بود که اغلب کارهای تبلیغاتی این شرکت ها را انجام می داد.

در این شرکت غیر از اینجانب تعداد 4 نفر دیگر در قسمت طراحی و چند نفر دیگر نیز در امور فنی و خدمات مشغول به کار بودند که از تجربه آنها نیز استفاده کامل را کردم .

البته در محل کار آموزی ساعتهای بی کاری و فراغت نیز پیش می آمد که اینجانب از آن استفاده کرده و مشغول به فراگیری و تمرین با نرم افزارهایی که آشنایی کامل با آنها را نداشته ام کرده ام که برایم مفید بود .

به دلیل اینکه کار تبلیغات رابطه مستقیم با چاپ دارد و عمده کارهای تبلیغی در پایان در چاپخانه انجام می شود فرصتی بود تا برای تحویل کارهای چاپی و همچنین نظارت بر چاپ به چاپخانه می رفتم و تا حدودی با دستگاههای چاپی آشنایی بیشتری پیدا کردم . و جالبترین دستگاهی که در ین مدت با آن برخورد کردم  دستگاه چاپی بود که برای چاپ روکش تابلوهای فلکسی انجام می شد ویژگی های این دستگاه اینگونه بود که دارای طولی حدود چهار یا پنج متر بود که دارای مخزنهای رنگ که دارای 88-16 رنگ بود که هر چه تعداد مخزنها بیشتر می شد کیفیت چاپ بالاتر می رفت و البته قیمت آن نیز بیشتر می شد .

جنس پارچه ای که در آن چاپ صورت می گرفت از جنس برزنت کنف و کتان بود که دارای مقاومت زیادی بود . که قابل شستشو نیز بود و بیشترین کاری که انجام می شود ساخت تابلوهای فلکسی برای شرکت نفت ایرانول بود .

طراحانی که در انجا مشغول کار بودند باید به نرم افزارهای کورل . فتوشاپ و فریهند مسلط باشند که خوشبختانه تا حدودی آشنایی کامل داشتم و کار برایم راحت تر بود .از مشکلاتی که در آنجا با آن مواجه می شدیم تفاوت سلایق بود که ما را مجبور می کرد به سلیقه ی مشتری و به قولی کار بازاری بکنیم که با آنچه ما در دوران تحصیل آموخته بودیم مقایرت داشت .

از مشکلات دیگر این بود که کار چاپی با آنچه که ما در مانیتور طراحی کرده بودیم تفاوت داشت مانند تفاوت رنگ و قطع و یا غیره که کار پایانی و خروجی گرفته شده .که بعدها به مرور زمان با کسب تجربه های بیشتر این نواقص نیز جبران شد.در مورد برنامه روزانه و کارهایی که در طول روز انجام می شد در برگه ای که مربوط به گزارش کار است عنوان کرده ام که به صورت کلی نیز عمده کارهایی نیز انجام شده را ذکر می کنم .

از جمله کارهایی که در این 40 روز انجام دادم تعداد زیادی کارت ویزیت ، تراکت ، تعدادی بروشور ، سربرگ – فاکتور – پاکت و پوستر و البته طراحی فلکسی و غیره ..بود که البته به اتفاق همکارانی که در آنجا با آنها مشغول بودیم انجام می شد .

در مدت زمانی که مشغول به گذراندن کار اموزی بودم هر روز پند جدیدی تجربه می کرده ام و در پایان پی به تفاوت اموخته های تئوری و آنچه در محیط کار و بازار کار با آن مواجه می شدم می بردم و لازم می دانم که به کارهای انجام شده به صورت تک تک توضیحاتی بدهم که خالی از لطف نیست .

 اوراق اداری :

از جمله اوراقیست که ادارات یا شرکت ها یا مؤسسات مورد استفاده قرار می گیرند از جمله سربرگ که که در قطعه های A4 و A5 تهیه می شود و برای یاداشت و یا نامه های اداری نوشته شده روی آن مورد استفاده قرار می گیرد که در جنسیت های مختلف است . و بر روی کاغذهای مختلف با اوزان متعدد به کار می رود .

 کارت ویزیت :

همانطور که از اسم آن نیز مشخص است کارتی از جنسیتهای مختلف که برای معرفی شخص ، شرکت وو یا موسسه و... است که بنا به جنسیت آن دارای قطعات متعدد است که از طریق جنسیت آنها ارزش آنها نیز متغیر است که به صورت یک رو و دو رو چاپ می شود .

  جنسیت کارها نیز به عبارت زیر است :

مقداری با روکش یو وی UV – سلفون مات و براق- مقوای کتان – پلاستیک – لمینت شده و... با بافتهای مختلف .

 پاکت :

پاکتی است که سربرگ و نامه های مؤسسات و شرکتها در آن قرار گرفته و ارسال می شود که از جمله سخت ترین اجزاء اوراق اداری است که طراحی می شود . به دلیل اینکه بعد از طراحی باید به شکلهای مختلف دایکات بریده و یا تا شود . که کوچکترین اشتباه باعث می شود کوچک بزرگ و مشکلاتی پیش آورد که سربرگ داخل آن جا نشود یا بزرگ شود و البته جنس کاغذ آنها زخیم تر است .

 فولدر :

 که شکل انها مانند پرونده هایی معمولی است که اوراق مربوطه داخل آن قرار می گیرد و نگهداری می شود . و دارای قطعهای کوچک و بزرگ است که تنوع ان به نوع طراحی و خلاقیت فردی بستگی دارد که انواع انها را از یکدیگر متمایز می کند .

و به کارهای یاداشت کوچک و بزرگ که امروزه باب شده و از کاغذهای مورد استفاده تهیه می شود که برای یاداشت استفاده می شود .

چندی که لازم به ذکر است این که اوراق اداری تهیه شده باید به گونه ای طراحی شود که از لحاظ طراحی ویا استفاده از رنگ و فرم تا حدودی در یک خانواده قرار گیرد و مشخصات و خصوصیت های آن شرکت و یا مؤسسه به طور کامل در آن مشهود باشد .و به طور واضح شناخته شود .

 تراکت :

یکی از ارزان ترین و مؤثرترین ابزارهای تبلیغاتی است که بر روی کاغذهای اغلب ارزان قیمت چاپ می شود .

و دارای توضیحاتی است که مؤسسات شرکتها و یا مغازه ها در مورد محصولات و خدماتی که ارائه می دهند .

به صورت تک رنگ و چند رنگ تهیه می شود و در قطعه های A5 و  A4 و یا یک لت و یا چند لت .

  پوستر :

البته در مدتی که در محل کار آموزی مشغول بودم تعداد کمی سفارش پوستر داده شد ولی از ابزارهای تبلیغاتی قوی است با پیشینه تاریخی که در قطع بزرگ و در قسمتهای پر جمعیت شهر نصب می شود . و جنبه ی اطلاع رسانی دارد که در چاپخانه بر روی دستگاه چاپ می شود که مانند مواد دیگر که از ان فیلم با ایجاد 70*50 و 50*35  و یا بزرگتر تهیه شده و تعداد زیادی چاپ می شود . که در آن از عکس نیز امروزه در حد فراوان استفاده می شود و کاربرد زیادی دارد .

 بروشور و یا کاتالوگ :

در بروشور و کاتالوگ برخلاف پوستر از توضیحات و نوشته های بیشتری استفاده می شود و اطلاع بیشتری در رابطه با محصول و خدمات ارائه شده به مخاطبین می دهد و قطع آن نیز کوچکتر و در تعدادهای بیشتر و لت های گوناگون به کار می رود که مخاطب وقت بیشتری برای مطالعه آن صرف می کند .

گزارش کارآموزی شرکت زامیاد

گزارش کارآموزی شرکت زامیاد

گزارش کارآموزی شرکت زامیاد

گزارش کارآموزی شرکت زامیاد

«نفشه شماتیک سالن تولید شرکت زامیاد »

قسمتهای مختلف ساختمانی شرکت زامیاد :

همانگونه که از نقشه و کروکی مشاهده می شود شرکت زامیاد از بخشهای مختلف تشکیل شده است :

  1. ساختمان اداری
  2. دایره فروش و تحویل
  3. سوله در دست احداث ایویکو
  4. فروشگاه ایویکو
  5. ساختمان اداری
  6. خدمات بعد از فروش
  7. ترانسپورت
  8. نیروگاه پست پاساژ برق
  9. تعاونی مصرف
  10. تولید و کمپرسور هوای فشرده
  11. ضبط اوقات
  12. رستوران
  13. ساختمان اداری در دست احداث
  14. باسکول
  15. مخابرات
  16. نگهبانی و بانک
  17. مسجد
  18. سوله دوهزار و پانصد
  19. سالن تولید
  20. لیفتراک
  21. پمپ بنزین
  22. پست برق
  23. ساختمان اداری و مدیریت
  24. فایبرگلاس
  25. تاسیسات مرکزی
  26. پست منبع آب
  27. آتش نشانی
  28. حسابداری
  29. انبار مواد.
  30. گلخانه
  31. نانوایی
  32. مرکز آموزش
  33. پمپ آب

مواد اولیه مصرفی در شرکت :

مواد اولیه که به طور کلی در خط تولید مصرف دارد ، شامل :

  1. قطعاتی که به صورت بسته بندی شده و آماده وارد شرکت می شود. CKD
  2. قطعات آهنی و ورقهای فلزی
  3. رنگ – لاستیک ، چوب ، مواد دتر جنتی و روغنهای روان کننده – واکس
  4. مواد چربی گیر و مواد فسفاته ( از نمکهای اسید فسفریک )
  5. تینر به عنوان حلال رنگها ، بتونه ( نیتروسلولز ) استون ، پودرهای V.C که به صورت ژل مصرف می شود.
  6. فابرگلاس ( استیرن ، کربنات کلسیم به صورت پودر ، رزینهای پلی استر – الیاف پشم شیشه و استون)

کارگاههای تولیدی داخل شرکت :

ساخت قطعات

الف : برشکاری و قیچی ها      

ب : پرسکاری

  1. ابزار سازی
  2. مجموعه سازی
  3. اتاق سازی
  4. اتاق رنگ
  5. تولید فایبر گلاس
  6. مونتاژ شاسی ، اکسل ، موتور ودیگر قسمتهای سالم
  7. تزئینات
  8. باطری سازی
  9. بخاری ( کارگاه جنبی )

کارگاه برشکاری :

در این کارگاه 2 قیچی هیدرولیکی 3 دستگاه از نوع پلماکس فرم بری ، یک دستگاه اره آتشی ، یک دستگاه قیچی کامپیوتری ، 3 دستگاه قیچی بادی وجود دارد ، قطعاتی که با گیوتین بریده نمی شوند. به علت شکل و حالت خاص که باید به ورقها داده شود با این دستگاه پلماکس بریده و فرم دهی می شود و برشها بعد از علامت زنی و شکل گرفتن قطعه صورت می گیرد.

از جمله مشکلات بهداشت حرفه ای در این قسمت صدای زیاد – نور کم – روغنی و لیز بودن زمین ، نداشتن حفاظ در بعضی از دستگاههای پرس و مشکلات ارگونومیکی را نام برد که در قسمت مربوطه به تفصیل توضیح داده خواهد شد.

کارگاه پرسکاری :

 در این کارگاه 2 نوع پرس ، ضربه ای و هیدرولیک وجود دارد که این پرسها جهت ساختن و تغییر شکل دادن قطعات استفاده می شوند . جهت سوراخکاری از پرسهای هیدرولیک استفاده می شود . تعداد دستگاههای هیدرولیکی 12 دستگاه بوده و وزن آنها از 160 تن تا 800 تن می باشد. تعداد دستگاههای ضربه ای ( پرس سبک ) 16  دستگاه می باشد و به علاوه در این کارگاه عملیات کاردستی ( قطعاتی که توسط پرسها نمی شود بر روی آنها کار کرد. ) انجام می شود. در قسمت بالایی این کارگاه ، انواع دستگاههای خم کن هیدرولیکی دستی و ماشینی به تعداد 3 دستگاه وجود دارد . که جهت فرم دادن و خم دادن قطعات موجود می باشد. از جمله مسائل و مشکلات بهداشت حرفه ای در این کارگاه ، صدای زیاد ، نور کم ، تماس با مواد روغنی ، مشکلات ارگونومیکی ، لغزنده بودن زمین در بعضی نقاط کارگاه و دود و دمه ، مشاهده می شود.

اتاق سازی :

در این بخش قطعات ساخته شده اتاق مینی بوس و همچنین اتاق کامیون که به صورت C.K.D وارد شرکت می شود بعد از اینکه بوسیله 6 فیکسچر بزرگ ، اسکلت طرفین ، اتاق ، کف ، سقف قسمت جلو و عقب ساخته شد این قطعات روی هم مونتاژ می شوند و آهن کوبی صورت می گیرد. در قسمت اتاق سازی جلوی نیسان و بار نیسان اگر قطعات به صورت C.K.D  آماده باشند آنها را در کنار یکدیگر گذاشته و در اثر جوشکاری آنها را مونتاژ می کنند ولی در حال حاضر کلیه قسمتهای اتاق و بار وانت نیسان توسط بخش پرسها و برشکاری قطعات ساخته می شود. بعد از عملیات جوش و متصل کردن بخشهای مختلف اتاق نیسان به قسمت صافکاری برده  می شود و بر روی اتاق عملیات آهن کوبی و قلع کاری صورت می گیرد. و بعد از این مرحله وارد کارگاه رنگ می شود. در این قسمت انواع جوشکاری     - نقطه جوش و قلع کاری وجود دارد. که از مشکلات عدیده بهداشتی این قسمت پرتوهای زیان آور مادون قرمز و ماوراء بنفش را می توان نام برد.

سالن رنگ :

در قسمت رنگ کاری ، اتق ماشین پس از عملیات صافکاری وارد اتاق های چربی گیر و فسفاته کاری می شود. پس وارد کوره خشک کن می شود. بعد از این اتاق ، وارد کابین رنگ آستر می شود. بعد از کابین رنگ آستر وارد کابین انتظار می شود. بعد از این کابین  وارد کوره خشک کن رنگ می شود . سپس وارد ایستگاه سیلر کاری ودرز گیری میشود. بعد از این مرحله وارد کابین قیر پاشی میشود که در این ایستگاه حالت براقیت که بر روی رنگ آستر ایجاد شده از بین برده میشود چون در صورت براق بودن رنگ آستر مانع چسبیدن رنگ رویه می شود. سپس توسس آب تمام اتاق را شسته پس بوسیله باد تمام ذرات گرد و غبار احتمالی و آبهای جمع شده را از روی بدنه می شویند و خشک می کنند. سپس اتاق وارد کابین رنگ اصلی  میشود. رنگ کاری بوسیله پمپ و پیستوله انجام میشود . بعد از این مرحله وارد کوره رنگ می شود سپس وارد چک نهایی و تزئینات می شود.

ادوات خبر کننده حریق : ادوات خبر کننده حریق شامل : آژیر ،زنگ ....... می باشند . این وسایل جهت اعلام حریق و اطفاء آن در اولین دقایق رخ دادن حریق بکار می روند . در استفاده از این نوع وسایل نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرد.

  1. صدای منتشره از این وسایل باید بطور کامل در سراسر محل کار شنیده شود و هیچ شک و تردید ایجاد ننماید و به هیچ عنوان جهت مقاصد دیگر از آنها استفاده نشود.
  2. آژیر باید تا رسیدن ماموران بطور دائم ادامه داشته باشد.
  3. دستگاه اعلان حریق باید در اتاق خاصی نصب گردد. و مراقب خاصی برای آن گمارده شود.
  4. سیم کشی سیستم اعلان حریق باید بطور کلی مستقل از نیروی مطمئن استفاده نمود.
  5. نصب این سیستمها باید توسط افراد یا موسسات کاملا وارد و مطابق با استانداردهای تصویب شده مقامات صلاحیت دار فنی صورت گیرد.
  6. انتخاب محل نصب ، کاشفها و فاصله بندی آنها باید طبق نظر استاندارد مربوطه صورت گیرد.
  7. بازید و بررسی وضعیت باتری ها ، سیم کشی ها و سیستم هر سه ماه یکبار توسط متخصصین صورت می گیرد. کاشف ها نباید در معرض رنگ یا نقاشی باشند.

وسایل کشف و اعلان حریق :

هدف از نصب وسایل کشف و اعلام حریق ، اطفاء به موقع و سریع آن می باشد کاشفها وسایل حساس به دود  ،شعله ، حرارت ، که با توجه به نوع صنعت انتخاب و بکار گرفته می شوند. انواع کاشفها عبارتند از : کاشفهای حرارتی- کاشفهای دودی و کاشفهای شعله ای.

خاموش کننده های دستی حریق : بطور کلی خاموش کننده های حریق به 4 گروه تقسیم می شوند.

  1. سرد کننده ها : آب
  2. خفه کننده ها : پودر ، کف
  3. رقیق کننده ها :  
  4. مهار کننده ها : پودر شیمیایی

استاندارد NFPA  در خصوص تعیین ارتفاع نصب اطفائیه های دستی بر اساس وزن آنها به قرار زیر است.

  • خاموش کننده های با وزن کمتر از 40 پوند ( حدود 19 کیلو گرم ) غیر از انواع چرخدار باید به گونه ای نصب شوند که سر خاموش کننده در ارتفاع بالاتر از FT 5 ( حدود M 52/1 ) از کف قرار نگیرد
  • خاموش کننده هایی با وزن بیش از IB 40 پوند ( حدود Kg 19 ) غیر از انواع چرخدار باید به گونه ال نصب شوند که سر خاموش کننده در ارتفاع از کف قرار نگیرد
  • در هیچ مورد نباید فاصله بین خاموش کننده و زمین کمتر از 4 اینچ باشد .

راههای شناسایی کپسولهای آتش نشانی بدون علایم :

-خاموش کننده های آب و گاز : معمولاً دو گالنی و غیر قابل کنترل می باشند .

-خاموش کننده های کف شیمیایی : دارای دستگیره تحتانی و غیر قابل می باشند

- خاموش کننده های پودر و گاز : سرله پودر پاش : اهرمی قابل تنظیم که در انتهای لوله پلاستیکی آن نصب شده ، دارد و یا دارای فشنگ گاز در خارج بدنه است .

- خاموش کننده های کف مکانیکی : دارای سر لوله کوچک کف ساز می باشد.

-خاموش کننده 2co  : دارای بدنه فولادی بدون درز و سر لوله قیفی شکل و سنگین می باشد .

محاسبه تعداد خاموش کننده بر اساس فرمول NFPA :

ایمنی فردی :

منظور از وسایل حفاظت فردی که مطرح است انواع و اقسام وسایل مخصوص هستند که شخص به استفاده از آنها خود را در برابر خطرات ناشی از کار محفوظ و ایمن نگه می دارد . مانند لباس کار ، پیش بند ، بازو بند ، کلاه حفاظتی و ایمنی  ( کا سک ) انواع عینکها ، سربند ،سپر جوشکاری ، انواع ماسکه برای حفاظت در برابر گردو غبار ها و مواد مضره سمی ، حفاظ گوش ، جلیقه نجات ، کمربند حفاظتی ضد سقوط ، انواع کفشها و چکمه ها و گتر حفاظتی ، البسه مخصوص حفاظت در برابر حرارت و البسه مخصوص آتش نشانی .

وسایل حفاظت فردی باید به طریقی طراحی شده باشد که از کارگران در مقابل حوادث ناشی از کار حفاطت کنند از وسایل حفاظت فردی به عنوان آخرین تدابیر حفاظتی استفاده می شود . وسایل حفاظت فردی باید در هنگام انجام کارهای مختلف سبکی و مقاومت و احساس راحتی را داشته باشد و حرکات و اعمال در آن به سادگی صورت گیرد . بطور کلی با توجه به نوع کار و سرایطی که کارگر کار می کند باید از وسایل حفاظتی مناسب و از جنس مرغوب و با توجه به استاندارد ها باشد . ضمناً باید توجه داشت که تهیه وسایل حفاظت و آموزش طرز استفاده از آنها نیز مراقبت در استفاده از آنها به عهده کارفرما ست و این وسایل بایستی با مشخصات فوری اشخاص مطابقت داشته و در غیر این صورت وسیله ای تشریفاتی نه حفاظتی .

حفاظت از چشم :

کلیه کارگرانی که در هنگام کار خطری متوجه چشم آنهاست می بایست از عینکهای حفاظتی استفاده نمایند . برای نگه داری عینک های حفاظتی باید از مواد تمیز کننده ...مناسب استفاده شود .

نقاب صورت و کلاه ایمنی :

انواع مختلفی از نقابهای صورت برای حفاظت در برابر محلولهای داغ ، گدازه های فلزات مذاب ، ذرات پرتاب شده وجود دارد . نقابهای صورت با کلاه با شیشه های رنگی ، کارگر را در برابر جرقه های پرتاب شونده و خیرگی چشم در جوشکاری و موارد مشابه آن حفاظت می کنند . چنین نقابها یا کلاههایی باید از جنس مواد غیر قابل اشتعال و مقاوم به تشعشع و نیز هدایت کننده ضعیف گرما باشد . ضمناً نباید از فلزی باشد که حرارت را منتقل می کند . همچنین کلاههای آهنی به منظور حفاظت سر در برابر سقوط یا پرتاب اشیاء به کار می روند . این کلاهها از نظر میزان استقامت در برابر ضربه می بایست کنترل شوند و وزن آنها نباید از 400 گرم بیشتر باشد .

حفاظ گوش :

حفاظت شنوایی از طریق وسایل حفاظت فردی به عنوان آخرین روش انتخابی جهت کاهش صدا و کنترل صدا می باشد که این وسایل عبارتند از Erpplug ( تو گوشی ) که از جنس لاستیک یا اسفنجی با خواص کاهندگی صوت می باشد  . که با رعایت تمیزی و نگهداری آنها جهت جلوگیری از عفونت گوس بدون عیب می باشند . گوشی Earmyff ( رو گوشی ) با قرار گرفتن روی لاله گوش از رسیدن صوت به گوش جلوگیری می کند و خطر عفونت گوش هم در آن مطرح نیست در صورت انتخاب نوع صحیص آن از لحاظ نوع سرو صدای محیط و فرکانسهای آنها گوشی خوبی می باشد .

 پیش بند :

پیش بند ها از مواد مختلف ساخته شده و جهت حفاظت کارگران در برابر مواد شیمیائی، سوختگی های  ناشی از حرارت ، جوشکاری با روغن ، و غیره بکار می رود . نوع چرم خالص آن در ریخته گری بکار می رود . و در مواردیکه احتیاج به خم شدن نیست از پشم شیشه استفاده می شود .

دستکش :

انواع موادی که در جنس دستکشها مصرف می شود شامل ، ینتریل ولبر ، نئوپرن ، لاستیک طبیعی ، pvc و یا لاستیک مصنوعی ، چرم و غیره .... جهت کار با دستکشهای نوع برقی باید این دستکشها دارای ولتاژ کاری و ولتاژ تستی مشخصی باشند . ولتاژ کاری باید دو سوم ولتاژ تست شده باشد جنس لاستیک باید مصنوعی باشد چون لاستیک طبیعی در برابر تغییرات جوی ترک خورده و از بین می رود دستکشهایی که زمان تست آنها در برابر هوا مواد شیمیایی break to time prenision  با زمان تست و نفوذ ماده شیمیایی به داخل 480 دقیقه طول بکشد بهترین نوع هستند . زمانی که نیاز به پوشش کامل دست وجود ندارد می توان فقط از پوشش انگشتی استفاده کرد . باید توجه کرد که نباید از دستکشها و پوششهای انگشتی در هنگام کار با ماشینهای دریل ، پرسهای پر قدرت یا دیگر ماشینهایی که احتمال گرفتن دستکش را دارند استفاده کرد .

ماسکهای تنفسی :

ماسکهای محافظت کننده در برابر گرد و غبار ، دود ذرات معلق مثل فیومهای فلزی .

ماسکهای محافظت کننده در برابر گاز ها و بخارات ، ماسکهای نوع اول معمولاً شامل فیلتر هایی از جنس انواع مختلف فیبر یا مواد رزینی هستند ، این ماسک در محیط کم اکسیژن کارائی ندارند و صرفاً مقاوم به ورود گرد و غبار ، ورود ذرات معلق هستند . از انواع فراوانی از این نوع می توان به ماسکهای کاغذی اشاره کرد . ماسکهای مقاوم به گازها و بخارات به دو دسته تقسیم می شوند :

ماسکهای فیلتر دار : در این ماسکها یک ماده خنثی یا جذب کننده در یک محفظه به نام کاتریج قرار دارند که معمولابه عنوان ماده جاذب مناسب از زغال خلال استفاده می شود و یک جامد اکلاتین جهت خنثی کردن بخارات اسیدی بکار می رود . که این نوع ماسکها ی فیلتر دار باید در برابر غلضتهای سمی و یا بخارات در شرایطی که محیط کم اکسیژن باشد توصیه نمی شود . باید در نظر داشت که ساعاتی که فیلتر می تواند در محیط آلوده بکار گرفته شود. بر روی برچسب فیلتر نوشته شده باشد.و حتما آنرا رعایت کرد . در محیطهای خیلی گرم کیفیت ماده جاذب  کاهش می یابد و از نظر ایمنی صحیح تر آن است که قبل از رسیدن به حداکثر زمان مجاز فیلتر آن را  تعویض کرد.

ماسکهای با هوای ذخیره :

الف= وسایل حفاظت تنفسی همراه با کپسول 

ب= ماسکهای با لوله هوایی

در نوع اول مزیت استفاده از آن، آزادی عمل در شخص است که آن را با خود به صورت هوای فشرده ذخیره و در طی مسافت یمی تواند حمل کند در نوع دوم : این نوع ماسکها د رمحیط های  و یا کم اکسیژن مصرف دارد ولی منبع هوای فشرده در خارج محیط کار قرار دارد. به طور کلی در استفاده از هر نوع ماسکی باید توجه کرد که کاملا باید به صورت خود فیکس شود و در نگهداری تجهیزات تنفسی و سیستم های متصل به آن دقت کافی شود.

تاریخچه پیدایش آجر و کاربرد های آن

تاریخچه پیدایش آجر و کاربرد های آن

تاریخچه پیدایش آجر و کاربرد های آن

آجر

مقدمه:

آجر در ساختمان از زمانهای بسیار دور جا و مکانی داشته  و توانسته جای خود را در تاریخ پرکندو سرآمد مصالح ساختمانی باشد آجر در زمانی که در بابل اختراع شد و ساختن خشت و پختن آن معمول گشت. روزبروز در پهنه گیتی گسترش پیدا کرد و   می توان گفت بطور شعاعی کره زمین را دربرگرفت. خاک رس در اکثر نقاط زمین یافت می شود و این بهترین وسیله ای بود که اکثر مردم دنیا با آن شناخت پیدا کردند و پس از اینکه آن را به شکل خمیر گل درآوردند، در قالب به آن فرم دادند و در مقابل هوا و آفتاب خشک کردند و در کوره به آتش کشیدند و پختند و پس از اینکه جسم مقاومی شد از آن درخانه سازی و دیگر کارهای ساختمانی مورد بهره برداری قرار دادند. ساده ترین مصالح ساختمانی که از دیرزمان تا به امروز در دسترس فقیرترین و غنی ترین مردم دنیا قرار داشته همانا خشت و آجر می باشد.

 تاریخ آجرسازی را پنجهزار سال قبل از میلاد می دانند. مردمی که در کناره های رود نیل زندگی می کردند می دیدند که رودخانه در آرامش پس از طغیان و ته نشین شدن رسوبات که از نرمه های خاک رس مخلوط با آب که پس از تابیدن آفتاب بروی آن ترکهای متعددی خورده و به قطعات کوچک و بزرگ و به ضخامت تقریبی 4تا 5 سانتی متر مانند قالبهایی از گل بریده شده و آماده برای کارهائی مانند دیوارسازی در کناره های رود نیل بجا مانده این قطعات را مورد استفاده قرار دادند و به کمک یکدیگر آنها را به دیوار و خانه تبدیل کردند. از آنجا که همیشه در فکر نوآوری وپیشرفت بوده اند از پیدایش دنیا تا به امروز این صفت در وجود بشر رشد کرده و ذوق هنری که همیشه در وجود انسانها به تکاپو افتاده و خلاقیت درونی خود را آشکار کرده و آنهائیکه دست اندرکار بنا و بناسازی بوده اند  به این فکر افتادند که چطور می شود خشت ها را محکمتر ساخت. بنابراین گل رس را با مقداری پهن مخلوط کرده و پس از لگدکردن ورز دادند.  گل آماده شده را در قالب به شکل خشت درآوردند و بعدها برای اینکه گل در زمانیکه مقابل نور آفتاب آب خود را از دست می دهد ترک نخورده و محکمتر به هم بچسبد از کاه استفاده کردند کاه را پس از خیس کردن با خاکی که قراربود برای خشت مالی آماده شود مخلوط کردند و خاک رس و کاه را با آب در هم آمیختند و به شکل گل نیم کاه در قالب به خشت تبدیل نمودند و کاه مانند آرماتور در گل باقیمانده و مانع ترک خوردگی خشت گردید.( کاه را خیس می کردند که نرم شود و در موقع خشت مالی به دست آسیب نرساند.)  از روزی که خشت به آجر تبدیل شد و انسان آجر را شناخت و دانست یکی از عمده ترین مصالح ساختمانی است که بطور وفور باید از آن استفاده کرد، بر آن شدند که هر روز دامنه آجر را وسعت دهند و کاربرد آن که در همه جای ساختمان بود بکار گیرند.

 محققین بطور جمع بر این باورند که استادکاران بلامنازع در مشرق زمین بودند که ساختن آجر و استفاده از آن را مورد استفاده قرار دادند. انتخاب قالب و شکل گیری خشت و آجر از نظر محققین فن در اوائل کار مشکل بود یا بهتر بگوئیم هنری بود که باید روی آن فکر می شد با اینکه در مصر رسوبات ته نشین شده کناره های رود نیل را پس از خشک شدن روی هم قرار دادند و با آن دیوار ساختند ولی در شکل گیری قالب پس از مدتها و اینکه خشتها و آجرها چگونه روی هم قرار بگیرند که خراب نشوند و برای هم گیر شدن و نگهداری یکدیگر چه باید کرد تا دیوار استوار بماند. بهترین فرمی که انتخاب کردند آجرهای مکعبی شکل بود که باندازه های مختلفی در گوشه و کنار دنیا ساخته شد و دلیل آن هم این بود که نیم و نیم دو آجر روی هم قرار گیرد. این آجرها با ضخامتهای مختلفی همراه بود در ابتدا آجرها بزرگ و بسیار ضخیم و با طول عرضهای متفاوت، ولی کم کم به نازکی گرائید. مکعبها آجری شکل بعدها و به مرود ایام به قطعات کوچکتری تقسیم شد و بر هر قطعه ای نامی نهادند که این نامها سینه به سینه و زمان به زمان گذشت و درهر گوشه ای به زبان محلی آن گوشه متداول گشت و چون از سواد و سوادآموزی خبری نبود، در بعضی محلات با تحریفهایی همراه بود و همان تحریفها سینه به سینه به نسلهای بعدی انتقال پیدا کرد، پس از آنکه فرهنگ مردم هر کشوری به رشته تحریر درآمد این نامها بطور یکسان متداول گشت.

 ساختمان سازی در زمانهای قدیم هرچند بدوی و ابتدایی بود با پیشرفتی که خشت آجر داشت انسانها بر آن شدند که بیشتر فکر کنند و بهتر بسازند وطریقه بهتر ساختن و بهتر بکارگرفتن آجر و خشت را بیاموزند.

 در زمانیکه خشت پخته شده و تبدیل به آجر گشت و از مقاومت خوبی برخوردار شد و همه دست اندر کاران را به خود مشغول کرده بود معماران ایرانی از این صنعت بدور نبودند و در ایران شهر شوش که پایتخت ایلامیها بود و از آبادانی زیادی برخودار بوده آجرسازی رواج پیدا کرد و در کاوشهایی که در شهر شوش انجام گرفته و از آثار بدست آمده و بقایای تمدن ماقبل تاریخ را می رساند. از سفالهای پخته شده مصور رنگین که از طبقات زیرین خاکهای شهر شوش بدست آمده، اهمیت قدمت این ناحیه را می رساند و الواح گلی که در شهر شوش بدست آورده اند، مربوط به 1700 سال قبل از میلاد مسیح می باشد که این الواح شامل اسناد و قراردادهاست.

 سلسله هخامنشی و داریوش کبیر در سال 494 ق.م قصر شوش را بنا کرد و این گویای تمدن بزرگی است که در غرب ایران پا به عرصه وجود گذاشت و چهره این سرزمین را عوض کرد. پس متوجه شدیم که آجر در تمام دنیا زیربنای اصلی ساختمان و مشخص کننده و عامل افسانه ای هر بنا می باشد.

 کشور ما با اینکه در منطقه حاره قرار دارد و هوای آن در شمال و جنوب کشور در تمام طول سال با اختلاف شدید گرما وسرما که درجه حرارت همیشه حدود 40 درجه سانتیگراد نوسان دارد و در ساختمانهای باید از مصالحی کاملاً مناسب با آب وهوا استفاده کرد، ولی متأسفانه در یک دوره محدود در کشور ساختمانها را(نما) از سنگهایی که در مقابل حرارتهایی که در مقابل حرارتهای مختلف تغییر درجه حرارت فاحش می داد و در هوای گرم تابستان سریع گرم و در برودت هوای زمستان سریع سرما را بخود جذب میکرد، پوشانیدند. این سنگها از تکنیک پائینی برخوردار بودند. بکارگیری سنگ در کشور ما بطور تجربی آزمایش می شد و امتحان خوبی نداد. در همین زمان با پیشرفت تکنولوژی صاحبان صنایع در حرفه های مختلف بر آن شدند تا از انواع مصالح چه طبیعی و چه غیرطبیعی برای نماسازی بهره گیرند.

مصالحی که از اختراعات و ابداعات آنها بود برای نماسازی با تبلیغات فراوان بکار گرفتند و تمام آنها را به بوته آزمایش سپردند ولی نتیجه مطلوبی عاید نگشت و هر کدام به نوبه خود از لیست مصالح ساختمانی حذف گشت و باز هم آجر که از مصالح سنتی هر آب و خاکی بود جای نشین همه آنها شد.

پس از مدت کوتاهی مردم دوباره به فکر آجر افتادند که اینبار، همانطور که گفته شد، ذوق هنرمندان با گذشته تفاوت محسوسی پیدا کرد، آجرکاری نما در شهرهای مختلف رو به فزونی نهاد و معماران و دست اندرکاران، خارج و داخل بنا را با ذوق و سلیقه خود آزمایش کردند.

آجرسازی از زمانهای بسیار دور در سراسر دنیا عبارت بود از خاک رس مخلوط با آب که در قالبها به آن فرم داده و پس از قراردادن در برابر آتش بنام آجر از آن استفاده کردند منتها شرکتهای آجرسازی در کشورهای مختلف متفاوت بود. در کشور ما در ابتدا آجر را در کوره های  چاهی(استوانه ای ) پختند و سپس کوره های تونلی متداول گشت و امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش روزافزون آن از کوره هایی کاملاً متفاوت با قبل استفاده میشود.

ضمناً بد نیست خاطر نشان شویم با پیشرفت تکنولوژی و علم شیمی، صاحبان صنایع دست اندرکار تغییر رنگ در آجر و مرغوب کردن جنس آن و مقاومت در برابر اجسام و گازهای خارجی در نقاط مختلف میباشد تا آجر بهتری عرضه نمایند.

آجرها و بلوکها:

 آجرها گروهی از مصالح می باشند که به صورت صنعتی تولید و جایگزین سنگ شده اند و در حقیقت سنگی ساخته دست بشر می باشند، سنگی دگرگون که از تغییر وضعیت خشت پدید می آید. این گروه از مصالح که اولین تولید صنعتی و انبوه مصالح ساختمانی به دست بشر به شمار می آیند براساس نوع مواد اولیه، روند تولید و محل مصرف به انواع متنوعی تقسیم می شوند. آجرهای رسی که اولین و فراوان ترین آنها می باشند قدمت چندهزار ساله دارند. با پیشرفت تکنولوژی و علم شیمی انواع بی شماری از آجرها با کیفیت های مختلف، ابعاد و شکل ظاهری متنوع راهی بازار مصرف شده اند.

آجر رسی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی که به وسیله بشر تولید شده است، می باشد. سنگ علیرغم فراوانی و استقامت به راحتی در دسترس قرار نمی گیرد، این مصالح طبیعی فرم دلخواه را به آسانی به خود نمی گیرد و با صرف هزینه بسیار قطعات آن یکسان می گردند و در این حالت نیز دورریز زیادی از خود به جا می گذارد. در حالی که گل حاصل از خاک رس که منشأ تهیه آجر است به راحتی شکل دلخواه را به خود می گیرد و محصولی همگن به دست می دهد.

از این رو می توان با قالب زدن گل و حرارت دادن آن مصالحی سخت، دارای مشخصات فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی یکسان، متناسب با کاربرد، منطبق با فیزیک بدن انسان، با فرآیند تولید ساده، سریع و حمل و نقل آسان تولید نمود.

مصارف آجر

اولین پیام های تاریخی تمدنهای گذشته به وسیله آجر برای ما به یادگار مانده است. این اسناد تاریخی اولین کتابخانه های تمدن بشری را تشکیل می داده اند. به اعتقاد باستان شناسان اولین بار آجر در سرزمین بین النهرین تهیه شده است. به هر صورت باید آجر پس از پیدایش آتش و در نواحی که معادن سنگ وجود نداشته اند اختراع شده باشد. نمونه های زیبا و با عظمت کاربرد آجر در معماری ایران باستان نماینده پیشرفت درخشان ایرانیان در تولید و مهندسی کاربرد این مصالح است. در این میان می توان از زیگورات چغازنبیل، ایوان مدائن، کاخهای فیروزآباد و لرستان در قبل از اسلام و همین طور مساجد جامع اصفهان و یزد، گنبدکاووس و ارگ تبریز مربوط به دوران بعد از اسلام نام برد.

رمز توانایی آجر در  خلق شگفت انگیزترین ساختمانهای تاریخ در تناسبات آن  نهفته است. این  ابعاد در طی زمان متحول شده و در حال حاضر با ساختار  و  توانایی بدن انسان همآهنگ شده است. ابعاد آجر به طریقی است که براحتی در یکدیگر قفل و بست می گردند. این خاصیت، کیفیت های مهندسی بیشماری از جمله در محل اتصال دو دیوار به یکدیگر بوجود می آورد. آجرها به کمک ملات به یکدیگر متصل می شوند و سطح یکنواختی را بوجود می آورند. این ابعاد متناسب باعث شده است که این مصالح بمنظور اجرای دهانه های وسیع بصورت قوس و طاق و گنبد که از زمان قبل از ساسانیان در ایران رواج داشته است، کارآیی منحصر به فردی داشته باشد.

خواص آجر باعث شده است که بعنوان مصالح پرکننده دیوار و سقف از جمله پرمصرف ترین مصالح باشد. زیبایی آجر و الگوی حاصل از اجرچینی باعث شده است که به صورت نما در داخل و خارج بنا مورد استفاده قرار گیرد و هویت خاصی به ساختمان ببخشد. استفاده از آجر بعنوتان فرش کف و پلکان  فارغ از مقاومت مطلوب آن ویژگی های اقلیمی این مصالح کویری را بیشتر نمایش می گذارد.

 

گزارش کارآموزی ساختمان

گزارش کارآموزی ساختمان

گزارش کارآموزی ساختمان

کارآموزی ساختمان

 

 

اولین روز در کارگاه (1)

ساختمان دارای 9 ستون است که دو تا از ستونها میله گرد 22 و بقیه میله گرد 20 استفاده شده اند. ساختمان حدود 80 متر زیر بنا دارد و قرار است تا سه طبقه پیلوت ادامه پیدا کند. لازم به ذکر است نمره میله گردها در طبقات بعدی کم شده تا اینکه در طبقه آخر به میله گرد شماره 14 می رسد.

دومین روز در کارگاه (2)

امروز کارگری در گوشه کارگاه مشغول ساختن انبار برای مصالح ساختمانی و وسایل کارگران است بدین گونه که  ابتدا ملات بعمل می‌آورد و سپس با ریختن در روی یک خط راستای دیوار را مشخص می‌کند سپس در دو انتهای این خط بر روی ملاتها دو بلوک قرار می دهد و بعد بوسیله ریسمان بقیه بلوکها را در یک راستا می ‌چیند و همچنین بوسیله شاقول عمود بودن بلوکها را مقایسه میکند و اینکار را در هر ردیف انجا داده تا دیوار مورد نظر ساخته شود. پس از ساخت دیوارهای انبار، کارگران بوسیله چوب و ایرانیت سقف انبار را درست می کنند سپس درب آهنی انبار را که به صورت آماده خریداری شده بود را جا ‌می‌زنند.

 سومین روز در کارگاه (3)

در این مدت کارفرما مشغول تهیه میله گردها و وسایل مورد نیاز کارگاه بود و در واقع این چند روز فرصت مناسبی بود تا در فنداسیون عمل گیرش کاملا" انجام گیرد. به علت گرمای هوا و آفتاب مستقیم که به بتون می تابید هر روز یک کارگر بتون فنداسیون را در سه مرحله آب پاشی می کند تا به اصطلاح بتون نسوزد.

چهارمین وپنجمین روز در کارگاه (4و5)

پس از این چند روز کارگران جهت ادامه کار خود به این نتیجه رسیدند که سطح فنداسیون از سطح کوچه پاییین تر است در واقع خاک برداری بیشتر از حد مورد نیاز بوده و آرماتورهای ریشه حدود 130 تا 140 سانتیمتر از فنداسیون بیرون آمدند که کارگران برای اینکه این فاصله را از بین ببرند تصمیم گرفتند پای این آرماتورها بتون بریزند تا با کوچه هم سطح شود و برای پیدا کردن این ارتفاع از شلنگ تراز استفاده کردند، بدین گونه بود که  ابتدا از سطح کوچه یک متر به بالا اندازه گرفته و خطی را روی یکی از دیوارها کشیدند بعد به وسیله شلنگ تراز هم سطح آن خط را روی میله گردهای ریشه به دست آورده و بعد یک متر پایین تر از آن را سطح کوچه در نظر گرفتند سپس به وسیله بلوک محدوده ای را دور آرماتور بوجود آورده و تا سطح مشخص شده بتون ریختند.

برای تهیه بتون از مخلوط دو نوع ماسه و شن نخودی و سیمان و آب استفاده کردند و دو کارگر مشغول همزدن مخلوط هستند و بتون آماده شده را توسط فرغون به پای ستون می برند ناگفته نماند که فضاهای باقی مانده روی فنداسیون جهت هم سطح شدن با کوچه بعدها پر می شود.

ششمین روز در کارگاه (6)

کارگران در حال خرد کردن میله گرد نمره 10 برای درست کردن خاموت جهت به کار بردن در ستون 35×35 می باشد برای این کار چند میله گرد را کنار هم گذاشته و به اندازه 120 سانتیمتر میله گردها را خط کشی می کنند سپس هر شاخه را به وسیله قیچی برش می دهند و هر شاخه 12 متری به 10 میله گرد کوچک تقسیم می شود پس از خرد کردن حدود 50 شاخه یک کارگر مشغول شکل دادن میله ها به شکل خاموت روی میز خاموت است و تا غروب توانست حدود 500 خاموت درست کند. دو تن از کارگران دیگر مشغول برش میله گرد نمره 20 و 22 بوسیله اره اهن بر می باشند که برای هر ستون 6 میله گرد 4 متری نیاز هست.

هفتمین و هشتمین روز در کارگاه (7و8)

چهار شاخه میله گرد بریده شده برای ستون را روی بلوک گذاشته و بوسیله متر یک متر اول را 10 سانتیمتر خط کشی و یک متر بعدی را 15 سانتیمتر و یک متر سوم 10 سانتیمتر خط کشی می کنند. سپس به تعداد خاموت برداشته و میله گردها را از آنها رد می کنند. دو شاخه از میله گردها را باز کرده و در دو کنج خاموت قرار می دهند و روی خط های کشیده شده به وسیله سیم مفتول با انبر دست می بافند سپس آرماتورها را برمی گردانند و شروع به بافت دو شاخه چهار متری دیگر به خاموت می کنند برای این که بهتر یاد بگیرم دست به کار شدم بدین طریق که سیم را از دور خاموت حلقه می زنند و به صورت ضربدر از پشت میله گرد رد می کنند و دو سر آزاد سیم را دوباره به صورت حلقه به دور خاموت به هم نزدیک می کنند و با انبر دست می پیچانند و این کار تا آخر ادامه پیدا می کند تا آرماتور 9 ستون مورد نیاز آماده شود. در گوشه دیگر کارگاه کارگر دیگری از صبح مشغول بریدن میله گرد نمره 10 بود وپس از برش توانست حدود 50 شاخه تا غروب خاموتهای مورد نیاز ستونها را برای کارگران دیگر آماده کند.

نهمین و دهمین روز در کارگاه (9و10)

امروز من هم لباس کار برداشته و به یاری کارگران رفتم حال نوبت بالا بردن آرماتورهای بافته شده و امتداد دادن ریشه به وسیله آنها است. برای این کار ابتدا میله های بیرون آمده از ریشه را به سمت داخل جمع کردیم و سپس آرماتور بافته شده را به کنار جایگاه خود منتقل کردیم و پس از اینکه آن را به حالت عمود در آوردیم یکی از کارگران به بالای بشکه ای که بعنوان چهار پایه از ان استفاده می شد رفت و از بالا آرماتورها را کنترل می کرد و سه نفر دیگر از پایین این میله گردها را بلند می کردیم و میله های ریشه را از میان آن رد میکردیم و با کمی جابجایی آرماتورهای ستون جا می افتاد سپس میله های جمع شده ریشه را به وسیله اهرم به کنار میله های آرماتور نزدیک می کردیم و به وسیله مفتول آن دو را به فاصله یک خاموت در میان به هم متصل می کنیم و این کار برای تمامی ستون ها به همین نحو انجام شد تا اینکه نوبت به بستن چهار میله گرد دیگر آرماتور رسید برای این کار یک کارگر از ستون بافته شده بالا رفته و چهار میله را داخل ستون می اندازد و سپس پایین آمده و با رعایت فاصله و حد نصاب میله های جدید را به خاموت متصل می کند.

 یازدهمین روز در کارگاه (11)

امروز نوبت بستن قالب برای ریختن بتون ستون است اما به دلیل تهیه نکردن و عدم وجود قالب کار تعطیل می باشد.

دوازدهمین و سیزدهمین روز در کارگاه (12و13)

امروز صبح یک کارگر مشغول بستن میله گردهای 35 سانتیمتری که به اصطلاح رامکا یا اندازه گفته می شود است تا آرماتورها را برای بستن قالب آماده کند. مراحل کار به این شکل است که ابتدا میله گردها را برش می زند سپس یک میله گرد را با مفتول به آرماتور می بندند سپس از روی نقشه اندازه و فاصله ستون بعدی را به دست می آورند و رامکای بعدی را نوک به نوک با رامکای قبلی می بندند که نشان دهنده حد و پهنای ستون است و همچنین در ستونهای هم ردیف رامکاهای دیگر را به وسیله ریسمان در آرماتور مستقر می کنند. کارگر دیگری مشغول حمل شن و ماسه به پای ستونها برای بدست آوردن بتون است.

پیمان کار پس از تهیه هفت قالب فلزی و تهیه چهارده پاکت سیمان پرتلند تیپ یک در ساعت حدود 10 صبح وارد کارگاه شد.

پس از روغن کاری بدنه داخلی قالب ها، قالب ها را به ترتیب شماره در کنار هم و به دور آرماتور قرار داده و به وسیله پین یا میخ مخصوص می بندند و کار را در ساعت دوازده تعطیل کردند.

در ساعت سه بعد از ظهر کارگران پس از برگشت از نهار شروع به عمل آوردن بتون کردند لازم به ذکر است که کارگران برای به دست آوردن بتون میزان تخلیط شن و ماسه و سیمان و آب را به طور چشمی و به صورت تجربی اندازه گیری می کنند و بتون را در دو مرحله با بیل به این صورت که ابتدا یک کارگر بتون را از پایین به داخل فرغون که حدود یک متر بالاتر از سطح زمین قرار دارد ریخته و در مرحله بعد کارگر دیگری این بتون را به داخل قالب میریزد و پس از ریختن مقداری بتون به بدنه قالب با چکش پلاستیکی در چند مرحله ضربه می زنند تا ارتعاش ایجاد شود و عمل ویبره انجام شود و پس از ریختن بتون هر ستون به وسیله تیرهای چوبی و اهرم ستونها را عمود کرده و این عمل را به وسیله شاقول می سنجند.

ناگفته نماند که تعداد سیمانها برای هفت ستون کافی نبوده و کارفرما جهت تهیه سیمان اقدام کرد که توانست 10 پاکت دیگر با خود به کارگاه بیاورد.

چهاردهمین روز در کارگاه (14)

کارگران مشغول باز کردن قالبهای فلزی هفت ستون هستند که پس از باز کردن مشاهده شد که یک ستون در قسمت پایین کمی کرمو درآمده که کارگران آن تکه کوچک را با بتون و ماله مرمت کردند

 پانزدهمین و شانزدهمین روز در کارگاه(15و16)

امروز کارگران مشغول درست کردن قالب ها ی چوبی به وسیله تخته و چهار تراش شدند که مراحل آن به این طریق می باشد که ابتدا هفت چهار تراش به فاصله حدودی 40 سانتیمتر را روی زمین گذاشته سپس به وسیله تخته هایی که ضخامت آنها 5/2 سانتیمتر و عرض ان متغییرو در دو اندازه 10 و 15 سانتیمتر موچود می باشد را روی چهار تراشها گذاشته و به وسیله میخ به چهار تراش می کوبند تا صفحه ای به عرض 40 سانتیمتر و طول یک ستون درآورند. این کار را برای هر ستون دو بار انجام می دهند تا دو صفحه به دست آید سپس به همین طریق اما با شش چهار تراش و فاصله حدود 40 سانتیمتر برای ساختن صفحات جدید به طوری که چهار تراشهای جدید بینابین چهار تراشهای صفحه قبلی باشند تا در هنگام بستن صفحه ها این چهار تراشها به هم برخورد نکنند صفحه ای به عرض 35 سانتیمتر درست می کنند و این کار را نیز برای هر ستون دو بار انجام می دهند. لازم به ذکر است که این صفحه ها برای ستونهای 35 سانتیمتری به کار می روند. به این گونه که صفحه های 35 سانتیمتری بدست آمده به داخل صفحه های 40 سانتیمتری درگیر شده و 5 سانتیمتر باقیمانده توسط ضخامت تخته از دو طرف پر می شود بنابر این مکعب 35×35 بدست می آید. پس از اتمام کار قالب دو ستون که پله از آن می گذرد کارگران مشغول درست کردن صفحه هایی به عرض 40 سانتیمتر و طولهای متغییر که بوسیله اندازه گیری بین ستونها بدست می آید جهت صفحه چوبی کف قالب تیرهای افقی هستند.

گزارش کارآموزی مکانیک

گزارش کارآموزی مکانیک

گزارش کارآموزی مکانیک

گزارش کارآموزی مکانیک

 

موتور

ساختمان موتور

ساختمان موتورها بسیار گوناگون ولی در عین حال از لحاظ اصول کلی بسیار مشابه است. مثلا همه موتورهای احتراقی دارای یک محفظه برای فشرده کردن سیال می‌باشند که سیلندر نام دارد. یا اینکه همگی دارای یک قطعه متحرک رفت و برگشتی می‌باشند که پیستون نام دارد و ... لیکن ساختار موتورهای برقی متفاوت است. همگی آنها دارای یک سیم پیچ ثابت می‌باشد که میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند. در میان این سیم پیچ میدان ، یک آرمیچر (روتور) وجود دارد که با تغییرات میدان مغناطیسی انرژی الکتریکی را به انرژی جنبشی تبدیل می‌کند (به شکل چرخش) و ... .

طرز کار موتور

موتورهای الکتریکی از لحاظ تجهیزات و ساختار نسبتا ساده تر از موتورهای احتراقی هستند. البته طرز کار آنها نیز نسبتا ساده تر است. این موتورها با ایجاد یک میدان مغناطیسی و تغییرات مکرر این میدان مغناطیسی باعث به چرخش درآمدن روتور می‌شوند. و این چرخش توسط میله ای از محفظه موتور خارج و مورد استفاده قرار می‌گیرد. موتورهای احتراقی بصورت نوسانی کار می‌کنند یعنی اینکه قطعات متحرک آنها (پیستونها) که قابل انتقال انرژی هستند، حرکت رفت و برگشتی دارند. برای تبدیل این حرکات رفت و برگشتی به حرکت چرخشی وسیله‌ای به‌ نام میل لنگ استفاده می‌شود. لیکن در نهایت انرژی جنبشی این موتورها هم بصورت چرخش یک میله از محفظه موتور به خارج فرستاده می‌شود.

قدم مهم در توسعه موتورهای امروزی (که اغلب موتورهای احتراق داخلی هستند) زمانی برداشته شد که بودورثا مهندس فرانسوی چهار اصل عمده را که برای کار موثر این موتورها الزامی بودند، ارائه کرد. این اصول چهارگانه به قرارزیرند:

اتاقک احتراق باید کوچکترین نسبت سطح به حجم ممکن را داشته باشد.

فرآیند انبساط مخلوط گاز هوا و سوخت باید تا حد امکان سریع انجام شود.

تراکم مخلوط در ابتدای مرحله انبساط باید تا حد امکان زیاد باشد.

کورس پیستون می بایست تا حد امکان زیاد باشد.

انواع موتور

موتورها را بر اساس منبع تامین کننده انرژی به دو دسته موتورهای برقی و موتورهای احتراقی تقسیم می کنند.

موتورهای احتراقی: با سوزاندن مواد سوختی (اغلب سوخت های فسیلی) تولید انرژی می کنند.

موتورهای برون سوز: در این موتورها احتراق در بیرون از موتور صورت می گیرد (مانند موتور بخار)

موتورهای درون سوز: در اینگونه موتورها ماده سوختنی مستقیما در داخل موتور سوزانده می شود.

موتورهای درون سوز خود به دو گروه تقسیم می شوند:

موتورهای اشتعال جرقه ای: سوخت به کمک یک جرقه الکتریکی در این موتورها مشتعل می شود.

موتورهای دیزل: در این موتورها سوخت بواسطه حرارت بالای ایجاد شده بوسیله فشار مشتعل می گردد

 موتورهای دیزل

موتورهای دیزل نیز مانند سایر موتورهای احتراق داخلی بر مبناهای مختلفی قابل طبقه‌بندی هستند. مثلا می‌توان موتورهای دیزل را بر حسب مقدار دفعات احتراق در هر دور گردش میل لنگ به موتورهای دیزل دوزمانه و یا موتورهای دیزل چهارزمانه تقسیم‌بندی نموده و یا بر حسب قدرت تولیدی که به شکل اسب بخار بیان می‌گردد. یا بر حسب تعداد سیلندر و یا شکل قرارگیری سیلندرها که بر این اساس به دو نوع موتورهای خطی و موتورهای V یا خورجینی تقسیم بندی می‌کردند و ...

ساختمان

ساختار موتورهای دیزل نه تنها در سیستم تغذیه و تنظیم سوخت با موتورهای اشتعال جرقه‌ای تفاوت می‌کند. بنابراین ساختارهای بسیار مشابهی میان این موتورها وجود دارد و تنها تفاوت ساختمانی آنها قطعات زیر است که در موتورهای دیزل وجود دارد و در سایر موتورهای احتراق داخلی وجود ندارد.

  • _پمپ انژکتور :__ وظیفه تنظیم میزان سوخت و تامین فشار لازم جهت پاشش سوخت را به عهده دارد.
  • انژکتورها : باعث پودر شدن سوخت و گازبندی اتاقک احتراق می‌شوند.
  • فیلترهای سوخت : باعث جداسازی مواد اضافی و خارجی از سوخت می‌شوند.
  • لوله‌های انتقال سوخت : می‌بایست غیرقابل اشباع بوده و در برابر فشار پایداری نمایند.
  • توربوشارژر : باعث افزایش هوای ورودی به سیلندر می‌شوند.

طرزکار

همانگونه که اشاره شد موتورهای دیزل بر اساس نحوه کارکردن به دو دسته موتورهای 4 زمانه و 2 زمانه تقسیم می‌شوند. لیکن در هر دوی این موتورها چهار عمل اصلی انجام می‌گردد که عبارتند از مکش یا تنفس - تراکم - انفجار و تخلیه اما بر حسب نوع موتورها ممکن است این مراحل مجزا و یا بصورت توام انجام گیرند.

سیکل موتورهای دیزل چهارزمانه

  • زمان تنفس :
    پیستون از بالاترین مکان خود (نقطه مرگ بالا) به طرف پایین‌ترین مکان خود در سیلندر (نقطه مرگ پایین) حرکت می‌کند در این زمان سوپاپ تخلیه بسته است و سوپاپ هوا باز است. با پایین آمدن پیستون یک خلا نسبی در سیلندر ایجاد می‌شود و هوای خالص از طریق مجرای سوپاپ هوا وارد سیلندر می‌گردد. در انتهای این زمان سوپاپ هوا بسته شده و هوای خالص در سیلندر حبس می‌گردد.
  • زمان تراکم :
    پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا (تا نقطه مرگ بالا) حرکت می‌کند و در حالیکه هر سوپاپ بسته‌اند (سوپاپ هوا و سوپاپ تخلیه) هوای داخل سیلندر متراکم می‌گردد و نسبت تراکم به 15 تا 20 برابر می‌رسد. فشار داخل سیلندر تا حدود 40 اتمسفر بالا می‌رود و بر اثر این تراکم زیاد حرارت هوا داخل سیلندر به شدت افزایش یافته و به حدود 600 درجه سانتیگراد می‌رسد.
  • زمان قدرت :
    در انتهای زمان تراکم در حالیکه هر دو سوپاپ همچنان بسته‌اند و پیستون به نقطه مرگ بالا می‌رسد مقداری سوخت روغنی (گازوئیل) به درون هوا فشرده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده می‌شود و ذرات سوخت در اثر این درجه حرارت زیاد محترق می‌گردند. پس از خاتمه تزریق سوخت عمل سوختن تا حدود 3/2 از زمان قدرت ادامه پیدا می‌کند.
    فشار زیاد گازهای منبسط شده (به علت احتراق) پیستون را به طرف پایین و تا نقطه مرگ پایین می‌راند. حرکت پیستون از طریق شاتون به میل‌لنگ منتقل می‌شود و موجب گردش میل‌لنگ می‌گردد. در این مرحله حرارت گازهای مشتعل شده به 2000 درجه سانتیگراد می‌رسد و فشار داخل سیلندر تا حدود 80 اتمسفر افزایش می‌یابد.
  • زمان تخلیه :
    با رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین در مرحله قدرت ، سوپاپ تخلیه باز می‌شود و به گازهای سوخته تحت فشار اولیه اجازه می‌دهد سیلندر را ترک کند. پس پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت می‌کند و تمام گازهای سوخته را بیرون از سیلندر می‌راند. در پایان پیستون یکبار دیگر به طرف پایین حرکت می‌کند و با شروع زمان تنفس سیکل جدیدی آغاز می‌گردد.

سیکل موتور دوزمانه دیزل

در این نوع موتورهای دوزمانه سوپاپ تنفس هوای تازه ، نظیر آنچه در موتورهای چهارزمانه ذکر شد وجود ندارد. و به جای آن در فاصله معینی از سه سیلندر ، مجراهایی در بدنه سیلندر تعبیه شده است. که پیستون در قسمتی از مسیر خود جلوی آنها را می‌بندد، اصول کار این موتورها در دوزمان است، که در واقع در هر دور چرخش میل‌لنگ اتفاق می‌افتد.

  • زمان اول :
    پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا و تا نقطه مرگ بالا حرکت می‌کند. در این زمان پیستون پس از عبور از جلو مجاری تنفس هوای تازه را تاحد معینی متراکم می‌سازد. در طول این زمان سوپاپ تخلیه که در قسمت فوقانی سیلندر و در داخل سه سیلندر قرار دارد کماکان بسته مانده است.
  • زمان دوم :
    در انتهای زمان اول مقداری سوخت روغنی (گازوئیل) به صورت پودرشده به درون هوای متراکم شده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده می‌شود و ذرات سوخت محترق می‌گردد. فشار زیاد گازهای محترق شده پیستون را به طرف پایین می‌راند. پیستون در مسیر حرکت روبه پایین خود جلو مجاری تنفس هوای تازه را باز می‌کند. در این موقع هوای تازه به شدت وارد سیلندر می‌گردد. در همین حال سوپاپ تخلیه نیز باز می‌گردد و گازهای حاصل از احتراق بوسیله هوای تازه از سیلندر خارج می‌گردند. پس از رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین سیکل جدیدی آغاز می‌شود.

شکل زیر طرح بندی نوعی از یک موتور دیزل دو زمانه را نشان می دهد:

در بالای سیلندر،نوعأ دو یا چهار دریچه ی خروج وجود دارد که هم زمان با هم باز می شوند.همچنین تزریق کننده ی سوخت دیزل نیز وجود دارد ( در بالا با رنگ زرد مشخص شده است). پیستون کشیده (دراز) در نظر گرفته شده، مانند موتور دو زمانه ی بنزینی، بنابراین می تواند به عنوان دریچه ی مکش هوا عمل کند.در حرکت به سمت پایین پیستون،پیستون ورودی مکش هوا را باز می نماید.هوای ورودی توسط یک توربو شارژر یا یک سوپرشارژر تنظیم فشار می شود (آبی روشن). محفظه کارتل آب بندی شده و حاوی روغن می باشد همچون یک موتور چهار زمانه.

 چرخه موتور دوزمانه ی دیزل بدین صورت است:

١- وقتی پیستون در حرکت به سمت بالا می باشد،سیلندر شامل یک هوای بسیار فشرده می باشد.سوخت دیزل توسط تزریق کننده به درون سیلندر اسپری می شود و به دلیل گرما و فشار درون سیلندر به سرعت مشتعل می شود.

 ۲- فشار تولید شده توسط احتراق سوخت، پیستون را به سمت پایین می راند.این مرحله ی قدرت می باشد.

 ٣- زمانی که پیستون به نزدیکی پایین حرکتش می رسد تمامی دریچه های خروج باز می شوند، گازهای سوخته شده (دود) از سیلندر خارج می شوند وفشار کاهش می یابد.

 ٤- زمانی که پیستون به پایین ترین نقطه ی حرکتش می رسد، ورودی ها ی مکش هوا را باز می نماید وهوای فشرده سیلندر را پر می کند و گازهای سوخته شده ی (دود)  باقی مانده را خارج می کند.

 ۵- دریچه های سوخت بسته می شوند و پیستون به سمت بالا برگردد و ورودی های مکش هوای فشرده را می بندد.این مرحله ی تراکم می باشد.

۶- زمانی که پیستون به بالای سیلندر نزدیک می شود ، چرخه دوباره از مرحله ی اول تکرار می شود.

 با این توضیح ,شما می توانید تفاوت بزرگ بین یک موتور دو زمانه دیزل  و یک موتور دو زمانه ی بنزینی را درک کنید.در موتوردیزل فقط هوا وارد سیلندر می شود، به جای اینکه مخلوط هوا و سوخت وارد شود.این بدین معنی است که موتور دیزل دو زمانه هیچ کدام از مشکلات محیطی که موتور دو زمانه ی بنزینی باعث آن می شود را ایجاد نمی کند.در مقابل یک موتور دوزمانه ی دیزلی باید یک توربو شارژر یا یک سوپرشارژر داشته باشد و این بدین معنی است که شما هرگز یک موتور دیزل دو زمانه را روی یک اره موتوری نخواهید یافت.چون در این صورت بسیار گران تمام می شود.

قسمتهای موتور

سیلندر

تقسیمات و انواع سیلندر

همانطور که ذکر شد سیلندر‌ها دارای طیف وسیعی از اندازه و تعداد می‌باشند. لیکن تقسیم‌بندی سیلندرها را می‌توان بر اساس نحوه ساخت و ریخت داخلی آنها انجام داد. چرا که هر گروه از سیلندرها در ابعاد و تعداد مختلف ساخته می‌شوند. بدنه موتورها یا همان بلوک سیلندر معمولا به شکل ریخته‌گری و از جنس چدن یا آلیاژ آلومینیم می‌سازند. در حین ساخت این قطعه ریخته‌گری مجاری عبور آب را نیز در درون آن تعبیه می‌کنند. پس از تولید بدنه مجاری عبور روغن از طریق سوراخکاری در بدنه بلوک سیلندر ایجاد می‌شوند. البته ممکن است این مجاری نیز در مرحله ریخته‌گری تعبیه شوند. برای سیلندرهایی که پیستون درون آنها حرکت می‌کند می‌توان یکی از ساختارهای زیر را بکار برد.

  • بلوک یکجا :
    در موتور اکثر وسایل نقلیه از آرایش بلوک یکجا استفاده می‌شود. که در آن سیلندرها مستقیما در بدنه بلوک سیلندر ریخته‌گری می‌شوند.

بلوک سیلندر :
به مجموعه سیلندرهای کنار یکدیگر و مجاری آب و روغن اطراف آنها اتلاق می‌گردد.

  • بوش خشک :
    در این بلوک سیلندر دیواره داخلی سیلندر را از یک استوانه قابل تعویض می‌سازند که اصطلاحا به این استوانه قابل تعویض بوش می‌گویند. کلمه خشک را نیز به این دلیل به کار می‌برند که آب خننک کننده موتور مستقیما با دیواره این بوش در تماس نیست.
  • بوش تر :
    در این بلوک سیلندر دیواره داخلی سیلندر را یک بوش تشکیل می‌دهد لیکن این بوش بصورت مستقیم با آب سیستم خنک کاری موتور در تماس است و با آن از طریق مستقیم تبادل حرارتی انجام می‌دهد.

ساختار

سیلندرها استوانه‌های توخالی هستند که محل بالا و پایین رفتن پیستون می‌باشند. لیکن چگونگی و کیفیت سطح داخلی سیلندرها که در تماس با پیستون است بسیار مهم است. دیواره‌های چدنی یا آلو مینیمی سیلندرها به منظور فراهم آوردن یک سطح صاف برای حرکت پیستون‌ها باید صیقل زده شود. صیقلی بودن سطح داخلی سیلندرها به خاطر کم کردن اصطکاک میان پیستون و جداره سیلندر است. البته بدیهی است که اصطکاک باعث تولید حرارت اضافی و هدر رفتن انرژی می‌شود که می‌بایست تا حدامکان از آن جلوگیری کرد.
برای این منظور از روغن نیز استفاده می‌شود. سیلندرها و بوش‌ها دارای سطح پرداخت شده‌ای (صیقل خورده) می‌باشند که دارای هاشورهای (شیارهای) بسیار کوچکی است که به شکل متقاطع و در حین حرکت بالا و پایین سنگ سمباده در درون سیلندر ایجاد شده است. این هاشورهای متقاطع از گیر کردن رینگ‌های پیستون جلوگیری کرده و در ضمن سطحی را برای نگهداری روغن روان‌ساز فراهم می‌آورند.

گزارش کارآموزی بررسی نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی قزوین

گزارش کارآموزی بررسی نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی قزوین

گزارش کارآموزی بررسی نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی قزوین

بررسی نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی قزوین

فهرست

صفحه

مقدمه

3

مشخصات نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی

10

 

بویلر Boiler

 

اجزاء تشکیل دهنده بویلر

20

Feed water heater

20

Dearator

23

Economizer

25

Drum

27

Down commer and evaprator

32

Super heater

35

Blow Down

40

Diverter Damper

41

 

توربین Turbine

 

فوندانسیون

45

پوسته CASE

47

روتور Rotor

49

پره ها Blades

51

کوپلینگ ها Couplings

56

یاتاقان ها Bearings

56

گلندهای توربین  Turbine Glands

58

 

کندانسور Condansor

 

اکسترکشن پمپ  Extraction Booster Pump

65

تصفیه آب خروجی از کندانسور Condansor Booster Pump

68

Main ejector

72

گلند کندانسور Gland condansor

75

 

سیستم آب خنک کن Cooling

 

برج های خنک کن و مسیرهای آن Cooling and Cooling Tower

87

پمپ های گردش آب در برج های خنک کن C.W.P

91

 

مقدمه :

مصرف انرژی در دنیای امروز به طور سرسام آوری رو به افزایش است . بشر مترقی امروز ، برای تولید آب آشامیدنی ، برای تولید مواد غذایی و برای کلیه کارهای روزمره خود به استفاده از انرژی نیاز دارد و بدون آن زندگی او با مشکلات فراوانی روبرو خواهد بود .

طبق برآوردهایی که دانشمندان می نمایند ، از ابتدای خلقت تا سال 1230 ه .ش ، بشر معادل  کیلووات ساعت و در فاصله 1230 تا 1330 نیز  کیلووات ساعت انرژی مصرف نموده است.

و پیش بینی می شود که فاصلۀ 1330 تا 1430 مصرف انرژی  تا  کیلو وات ساعت باشد.

امروزه قسمت اعظم مصرف انرژی به وسیله کشورهای صنعتی بوده و هر چه کشوری صنعتی تر بوده و از نظر اقتصادی مرفه تر باشد مصرف انرژی سرانه آن نیز بیشتر خواهد بود. به طوری که رابطه مستقیمی بین مصرف انرژی به خصوص مصرف انرژی الکتریکی و درآمد سرانه هر کشوری وجود دارد. با افزایش روزافزون مصرف انرژی در دنیا بشر همواره در جستجوی منابع جدید و یافتن راههای اقتصادی استفاده از آنها برای تأمین احتیاجات خانگی و صنعتی بوده است و در این بین، چون انرژی الکتریکی صورتی از انرژی است که راحت تر به انرژی های دیگر ( قابل استفاده بشر) تبدیل می شود و انرژی تمیزی از نظر ضایعات می باشد ، تلاش های بشری بیشتر در زمینه تولید انرژی الکتریکی می باشد . چند نمونه از منابع شناخته شده انرژی که خداوند در اختیار بشر قرار داده است و بشر می تواند از آن برای تولید انرژی الکتریکی استفاده کند عبارتند از :

1- انرژی سوخت های فسیلی   2- انرژی آب    3- انرژی باد

4- انرژی واکنش های هسته ای    5- انرژی  جزر و مد امواج دریا  

6- حرارت زیر پوستۀ زمین

که هر یک از این انرژیهای برای اینکه بتواند به انرژی الکتریکی تبدیل شود باید مراحلی را طی کند که مسائل و مشکلات تولید برق برای بشر امروز نیز در طی همین مراحل است. برای مثال یکی از راه هایی که بشر از انرژی سوخت برای تولید سوخت استفاده می کندایجاد نیروگاههای حرارتی بخار، گازی و یا سیکل ترکیبی می باشد. که فرایند های زیادی را شامل می شود و تمام این فرایند ها در مجموع سیکل نیروگاه بخار تولید برق (Power Plant) را تشکیل می دهد که موضوع اصلی گزارش ما نیز می باشد.

انواع نیروگاه ها :

در حال حاظر نیروگاه هایی که برای تولید برق استفاده می شوند و متداول هستند را می توان به 6 دسته طبقه بندی کرد :

  • نیروگاه دیزلی
  • نیروگاه آبی
  • نیروگاه اتمی
  • نیروگاه گازی
  • نیروگاه بخاری
  • نیروگاه ترکیبی

از آنجا که اکثر نیروگاه های تولید برق در ایران و همچنین مهمترین منبع تولید برق در کشور نیروگاه های گازی، بخاری ، آبی و یا سیکل ترکیبی هستند به اختصار در مورد آنها توضیحی داده می شود :

نیروگاه گازی :

اصول کار نیروگاه گازی بدین صورت است که هوای آزاد توسط یک کمپرسور فشرده شده و سپس همراه سوخت در اتاق احتراق ، محترق شده و دارای درجه حرارت بالا می گردد. حال این گازهای پر فشار و داغ وارد توربین شده و محور  ژنراتور را می گرداند و سپس از اگزوز توربین به بیرون رانده می شود . توان گرفته شده از توربین معمولاً به محور ژنراتور و کمپرسور منتقل می گردد . حدود یک سوم این توان در ژنراتور تبدیل به انرژی الکتریکی می گردد و بقیه جهت چرخاندن محور کمپرسورغلبه بر تلافات مصرف می گردد و بهمین خاطر راندمان توربینهای گازی پایین و حدود 27 درصد است .

نیروگاه آبی :

اساس کار نیروگاه آبی آنست که از انرژی پتانسیل آب ذخیره شده در پشت سد برای چرخاندن توربین آبی و در نتیجه چرخاندن ژنراتور استفاده می شود و برق تولید می گردد . احداث این نیروگاهها بستگی به شرایط جغرافیایی و مکانی و وجود آب رودخانه دارد در کشورهایی که منابع آبی فراوان دارند احداث نیروگاه آبی بسیار مفید است چرا که برق تولیدی آنها بسیار ارزانتر است و راندمان این نیروگاهها بسیار بالا ست ( 80 تا 90 درصد ) و راه اندازی آن ساده است و در زمان کوتاهی می تواند وارد شبکه شود . همچنین از دیگر مزایای نیروگاههای آبی کنترل آبهای سطحی در پشت سد و استفاده در بخش کشاورزی است .

نیروگاه بخار:

اساس کار نیروگاه های بخاری بدین منوال است که بخار تولید شده در دیگ بخار به توربین هدایت پس از به دوران در آوردن محور توربین به کندانسور رفته و توسط آب خنک کن تقطیر و بصورت آب در می آید . در ژنراتور با گردش روتور آن که سه محور توربین به آن متصل است الکتریسته تولید می گردد . نیروگاههای بخار برای بارهای اصلی یا پایه ساخته می شوند و عمر آنها نسبت به نیروگاههای گازی بیشتر است از محاسن دیگر این نیروگاهها بالا بودن راندمان ( حدود 45% ) نسبت به نیروگاه های گازی می باشد .

نیروگاه ترکیبی ( مختلط ) :

در اینگونه نیروگاهها با استفاده از حرارت خروجی از اگزوز توربین گاز آب را در دیگ بخاری که معمولاً Heatrecovery boiler  نامیده می شود گرم کرده و بصورت بخار در می آید . سپس این بخار، توربین بخار را به حرکت در می آورد .

با این روش چون از حرارت گازهای اگزوز توربین گاز استفاده شده دیگ بخار گرم می شود و راندمان کل نیروگاه بالاتر از نیروگاه بخاری گردیده و به 48 درصد هم می رسد .

گزارش کارآموزی اصول ساخت مخازن تحت فشار

گزارش کارآموزی اصول ساخت مخازن تحت فشار

گزارش کارآموزی اصول ساخت مخازن تحت فشار

اصول ساخت مخازن تحت فشار

 

تعاریف اولیه :

مخزن تحت فشار : بطور کلی هر مخزنی که اختلاف فشار داخلی و خارجی آن برابر و یا بیشتر از 15 psi ( و کمتر از 3000 psi  ) بوده , قطر داخلی آن از 6 in بیشتر و دارای حجم 120 گالن باشد یک مخزن تحت فشار نامیده می شود و شامل مقررات مندرج در ASME SEC. VIII DIV.1 میگردد ( جهت کسب اطلاعات بیشتر به پاراگراف U-1 مراجعه شود ) .

در عین حال یادآور می شود که توجه به شرایط عملکردی و محیطی مخزن ( اعم از قرار گرفتن در سرویسهای خطرساز و یا آتش گیر ) میتواند در نحوه طراحی، ساخت ، آزمایشات و نهایتا کیفیت کاری مورد نیاز جهت تعیین عملکرد مخزن در سرویسهای خاص بهره برداری تاثیر به سزائی داشته باشد .

فشار و دمای کاری : فشار و دمایی است که مخزن تحت آنها به عملکرد عادی خود می پردازد .

فشار طراحی ( UG-21 ) : فشاری است که جهت تعیین حداقل ضخامت مجاز برای اجزاء مختلف مخزن تحت فشار در نظر گرفته می شود و معمولا 10%  و یا 30 psi ( هر کدام که بزرگتر باشد) بیشتر از فشار عملیاتی آن می بشد . چنانچه مخزن دارای ارتفاع قابل توجهی باشد ( بیشتر از 10 متر ) لازم است که فشار استاتیکی ناشی از وزن سیال نیز به رقم مزبور اشافه گردد . در مورد مخازنی که بطور معمول در شرایط خلاء کار می کنند و یا اینکه امکان خلاء برای آنها محتمل است باید طراحی با در نظر گرفتن پدیده خلاء کامل صورت پذیرد .

درجه حرارت طراحی ( UG-20) : این پارامتر نقش مهمی در طراحی یک مخزن تحت فشار ایفا می کند چرا که مستقیما با مقدار تنش مجاز فلز بکار رفته در ساخت مخزن ارتباط دارد . به عنوان یک پیشنهاد می توان برای مخازنی که فعالیت آنها در محدوده  قرار دارد بر اساس RATING فلنجهای بکار رفته در آنها اقدام به تعیین درجه حرارت طراحی نمود چرا که حداکثر تنش مجاز برای فولادهای کربنی و کم آلیاژ در محدوده فوق عمدتا ثابت است . برای مخازن با فولاد کربنی که شرایط دمائی بهره برداری از آنها نزدیک به محیط اطراف می باشد تعیین حداقل درجه حرارت شکست ترد همواره وجود خواهد داشت . یادآوری میشود که آیین نامه در هیچ حالتی اجازه استفاده از درجه حرارت بالاتر از  1000 برای فولادهای کربنی و  1200 برای فولادهای کم آلیاژ را نمی دهد .

حداکثر فشار کاری مجاز[1]  (UG-98 ) : فشاری است که تحت آن فشار ، ضعیفترین عضو مجموعه به نقطه نهائی تنش تسلیم خود می رسد و این در حالی است که مخزن در شرایط ذیل قرار داشته باشد :

خوردگی ، دمای طراحی ، وضعیت جغرافیائی طبیعی ، تاثیر بار گذارهای گوناگون از قبیل باد ، فشار خارجی و فشار هیدرواستاتیک .

معمولا سازندگان مخازن تحت فشار مقدار M.A.W.P را با توجه به مقاومت عدسی و یا پوسته مخزن تخمین می زنند و اجزاء کوچک مثل فلنج یا دریچه ها را مبنای محاسبه قرار نمی دهند .

عبارت MAWP (new & cold) یکی از رایج ترین اصطلاحات در این زمینه بوده و اشاره به شرایط ذیل دارد :

  • New ( بدون خوردگی )
  • Cold ( فاقد شرایط دمای طراحی – در دمای اتاق )

بنابراین با توجه به تعریف اصلی MAWP خواهیم داشت :

MAWP   <   MAWP

فشار تست هیدرواستاتیک ( UG-99) : فشار این تست 5/1 برابر فشار طراحی و یا مساوی با MAWP در نظر گرفته میشود . البته با احراز شرایط Addenda 99  میتوان فشار مورد نظر را 3/1 برابر فشار طراحی نیز در نظر گرفت :

ماکزیمم تنش مجاز ( UG-23) : مقدار این کمیت بستگی به جنس ماده بکار رفته در ساخت مخزن داشته و مستقیما با خواص مکانیکی ماده تشکیل دهنده مخزن در ارتباط است . به عنوان مثال ، کمیت مورد نظر برای ماده SA 516 Gr. 70 بابر با  17500 psi ( psi 20000 با توجه به شرایط  Addenda 99 ) می باشد .

استحکام اتصالات ( UW-12) : مقداراین پارامتر (E) بستگی به نحوه اتصالات و درصد رادیوگرافی آنها دارد . در مورد مخزنی که قرار است بطور کامل[2] رادیوگرافی شود ( فشار طراحی بالاتر از 50 psi برای بویلر بخار، حاوی مواد سمی و یا ضخامت بیشتر از  برای C.S و  برای S.S) ، لازم است تا کلیه خطوط A و D بصورت صد در صد و خطوط C و B ( به شرط اینکه از لوله 10in و یا ضخامت  فراتر رفته باشد ) رادیوگرافی شوند . اما اگر قرار باشد که مخزنی بصورت موضعی[3] رادیوگرافی شود ، آنگاه محلهای اتصال خطوط B و C با خطوط دسته A ( شامل نازلهای با قطر بیش از از 10 in و ضخامت 1in  ) و محل تماس مقاطع بدون درز مخزن یا عدسی ها وقتیکه طراحی جوشهای A و  D بر مبنای استحکام 1.00 یا 0.9  صورت میپذیرد ، باید بطور موضعی رادیوگرافی شوند . ( شکل 1)

چنانچه مخزنی فاقد هرگونه رادیوگرافی طراحی شده باشد آنگاه باید حائز یکی از شرایط زیر باشد :

الف – تنها فشار خارجی وجود داشته باشد .

ب- طراحی اتصالات بدون در نظر گرفتن تست رادیوگرافی صورت پذیرفته باشد .

شکل ( 1) نام گذاری انواع جوشهای طولی و عرضی بر روی یک مخزن

در اینجا لازم است تا با انواع بارگذاریهای ممکن بر روی یک مخزن تحت فشار آشنا شده و از این راه اهداف طراحی و چگونگی آن جهت نیل به مقاصد اصلی را شناسائی کنیم . خلاصه ای از انواع بارگذاریهائی که میتواند بر مخزن تحت فشار اعمال شود در زیر مشاهده میگردد :

  • فشار داخلی ( یا خارجی )
  • وزن مخزن
  • بارهای استاتیکی ناشی از لوله های اتصال ، تجهیزات متصل به مخزن ، ادوات داخلی و ...
  • بارهای دینامیکی مربوط به تغییرات فشار یا دمای مخزن
  • نیروهای ناشی از اثرات باد و زمین لرزه
  • بارهای ضربه ای ناشی از پدیده ضربه قوچ[4]
  • تنش ناشی از گرادیان دمائی وابسته به زمان (اثر خزش[5])

معمولا در فرآیند طراحی یک مخزن تحت فشار ، چنانچه مخزن درشرایط خاصی قرار نداشته باشد میتوان برای راحتی کار ، اثرات بارهای استاتیکی ، دینامیکی، ضربه ای و همچنین پدیده خزش را نادیده گرفته و بدین ترتیب فقط تنش ناشی از فشار داخلی ( یا خارجی و نیز وزن مخزن به همراه اثرات باد و زمین لرزه در طراحی یک مخزن تحت فشار نقش اساسی ایفا می کنند .

[1] - maximum allowable working pressure (M.A.W.P)

[2] - Full Radiography

[3]- Spot Radiography

[4]- Water Hamer

[5] -Creep

با توجه به گوناگونی شرایط بارگذاری و همچنین فرآیندهای تولید ورق و دیگر اجزاء مورد نیاز یک مخزن تحت فشار ، تنشهای ایجاد شده را میتوان به 3 گروه عمده دسته بندی نمود :

  • تنش کششی
  • تنش فشاری
  • تنش پوسته ای اولیه ( تنش پسماند )

با این مقدمه ، هدف از طراحی یک مخزن تحت فشار را می توان بطور خیلی ساده غلبه بر انواع تنشهای ایجاد شده با توجه به شرایط عملکردی آن دانست به گونه ای که شکل فیزیکی مخزن از قابلیتهای عملکردی مطلوب برخوردار باشد .

انتخاب مواد :

یکی از مهمترین مسائل در طراحی مخازن تحت فشار انتخاب صحیح مواد اولیه بکار رفته در آنها می باشد چرا که این امر تاثیر به سزائی در تعیین ضخامتها، ابعاد و نهایتا شرایط عملکردی مخزن دارد . اطلاعات مهم برای انتخاب مناسب مواد شامل تعیین مشخصه ها و مقادیر ( و تغییرات تاثیر گذار) سیال در اجزاء مختلف مخزن می گردد .

بعلاوه ، PH سیال ، درجه هوازنی[1] و درجه حرارت ( با پیش بینی دامنه ) می باید لیست شود .

متداولترین مواد برای ساخت مخازن تحت فشار ، فولاد کربنی و کم آلیاژ می باشد . این فولادها در گسترده وسیعی از درجه حرارتهای مختلف ( )کاربرد داشته و آیین نامه کاربرد بیش از 34 گرید از فولادهای کربنی و 44 گرید از فولادهای آلیاژی را بعنوان ورقهای با کیفیت مناسب برای ساخت مخازن تحت فشار مورد تایید قرار داده است . انتخاب هر یک از این مواد عموماً بر اساس معیارهای زیر صورت می پذیرد .

  • در دسترس بودن ورق در ضخامتهای مورد نیاز
  • دارا بودن چقرمگی[2] مورد نیاز برای درجه حرارتهای پایین
  • دارا بودن استحکام لازم در درجه حرارتهای بالا
  • مقاومت در درجه حرارتهای بالا در برابر اکسیداسیون و یا خوردگی

معیارها اضافی دیگر که معمولا برای انتخاب مواد در صنعت نفت و پتروشیمی مورد توجه قرار میگیرد . مقاومت فلز در مقابل اثر تخریبی هیدروژن ( ایجاد شکنندگی هیدروژن[3] و تاولهای هیدروژنی) در درجه حرارتها و فشارهای بالا است . یادآور میشود یکی از ملاحظات عمده در انتخاب مواد ، خطر احتمالی شکست ترد[4] در بعضی فولادهای کربنی است که معمولا در محدوده  ( بسته به ضخامت و گرید فولاد) از اهمیت خاصی برخوردار می باشد ( به ASME , DIV.2 , AM-218 ) رجوع شود .

انتخاب دیگر در رابطه به مواد اولیه ساخت مخازن تحت فشار استفاده از فولادهای آلیاژی به دلیل کنترل خوردگی و یا جلوگیری از آلودگی سیال در اثر حل نمودن آهن می باشد . فولادهای ضد زنگ آستنیتی همپنین        می توانند برای شرایط کاری با درجه حرارتهای بالا تا  بکار گرفته شوند . مشخصه  های فرآیندی لازم برای انتخاب آلیاژهای مناسب در شرایط عملیاتی خاص مشابه با آنچه که برای مخازن ساخته شده از فولاد کربنی بیان شد می باشد . ازآنجائیکه قیمت تمام شده برای ورق آلیاژی تفاوت قابل ملاحظه ای با ورق کربنی دارد لذا معمولا در مورادی که نیاز به استفاده از فولادهای آلیاژی احساس می شود از ترکیب آنها به نام ورق روکش دار بهره می گیرند . این ورق با پایه اصلی فولاد کربنی و روکشی از جنس فولاد آلیاژی ( به ضخامت  تا  ) علاوه بر مقامت زیاد در برابر خوردگی از هزینه پایین تری نسبت به فولاد تمام آلیاژی برخوردار است . پیشنهاد زیر در رابطه با انتخاب بین آلیاژ و روکش آلیاژی از لحاظ قیمت تمام شده توصیه می گردد :

       : فولاد آلیاژی

   : فولاد آلیاژی یا روکش آلیاژی

      : روکش آلیاژی

در اینجا لازم است که اشاره ای به استاندارد NACE در رابطه با نحوه انتخاب مواد برای فولادهای کربنی و کم آلیاژ که بیشترین کاربرد را در صنعت نفت و گاز دارند بنماییم . این استاندارد صرفا با هدف تعیین شرایط لازم برای ایجاد مقاومت در مقابل پدیده S.S.C [5] تدوین گردیده و سایر اثرات تخربی ناشی از هیدروژن در سرویسهای اصطلاحا « ترش » میبایست جداگانه مورد توجه قرار گیرد . خلاصه نیازهای مورد نظر برای فولادهای مزبور بند 3.2 از استاندارد به شرح زیر است :

  • درصد نیکل در فولاد باید کمتر از %1 باشد .

[1] -Aeration

[2] - Toughness

[3] - Hydrogen induced cracking

[4] - Brittle Fracture

[5] - Sulfide stress cracking

گزارش کارآموزی بیمه

گزارش کارآموزی بیمه

گزارش کارآموزی بیمه

گزارش کارآموزی بیمه

فصل اول آشنایی با مکان کارآموزی  8

آشنایی اجمالی با سازمان اجتماعی  9

اداره کل تامین اجتماعی استان  12

تعهدات وحمایتهای شعبه   13

تعهدات کوتاه مدت  13

تعهدات بلند مدت  14

چارت سازمانی شعبه و اهم وظایف هر واحد  15

رئیس شعبه   16

معاونت  16

واحد درآمد  16

مشاوره  17

واحد امور بیمه شدگان  17

واحد نامنویسی و حسابهای انفرادی  17

واحد بازرسی  17

واحد اجرائیات  17

واحد حسابداری   17

واحد امور اداری وخدمات  18

فصل دوم:ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته کارآموزی  19

بانک تعهدات قانونی 20

بانک درآمد  21

بانک کارگشایی  22

حقوق ودستمزد 23

محاسبه حقوق ومزایای کارکنان 24   

محاسبه و واکاوی در مزایای کارکنان  25

کمک هزینه مسکن کارکنان  25

بهره وری  26

کارانه 30

کارانه موقت 34

نیم عشر اجرایی  36

کلیاتی از مزایا  39

حق التضمین 39

هزینه اولاد 40

کمک هزینه عائله مند 40

اضافه کار  40

فوق العاده ایام تعطیل  40

حکم کارگزینی  41

کسورات حقوق ومزایا  42

مالیات  42

بیمه 42

جریمه غیبت 42

ثبت اسناد  45

فصل سوم:آزمون آموخته ها،پیشنهادات ونتایج   46

چگونگی پرداختها توسط واحد حسابداری  47

نرخ حق بیمه 50

ملاک محاسبه حق بیمه 50

محاسبه حق بیمه بیمه شدگان  51       

تکالیف،حقوق وارتباط اداری کارفرمایان با  سازمان تامین اجتماعی  51

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده پیمانکاران 52

ارتباط اداری فیمابین کارفرمایان وسازمان تامین اجتماعی  55

آشنایی اجمالی با سازمان اجتماعی

به منظور اجرا و تعمیم و گسترش انواع بیمه های اجتماعی و استقرار نظام هماهنگ متناسب با برنامه های تامین اجتماعی جهت تمرکز وجوه درآمدهای حاصله از وصول حق بیمه ،سرمایه گذاری و بهره برداری از آن به منظور اجرای تعهدات قانون تامین اجتماعی ،سازمان تامین اجتماعی تشکیل گردیده است.

ا ین سازمان طبق قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی مصوب 19/4/73 جزء نهادهای عمومی غیر دولتی  قرار گرفته و دارای استقلال مالی و اداری است و بمنظور تحقق رسالت و اهداف خود نیازمند :سازماندهی فعالیت های مختلف بیمه ای و درمانی و ایجاد ارتباطات سازمانی و فرا سازمانی است و جهت هدایت هماهنگی ونظارت  کنترل امور به لحاظ حفظ اصل استقلال آن ،این سازمان دارای شورای عالی بوده که به مثابه مجع عمومی وسسات حمایتی اقتصادی عمل می نماید.

اعضای این  شورا دارای نمایندگانی از طرف دولت ،کارفرمایان و کارگران به شرح ذیل میباشند:

الف:هفت نفر نمایندگان دولت شامل :

1-وزیر بهداشت،درمان وآموزش پزشکی که ریاست شورا را به عهده دارد.

2-وزیر کاروامور اجتماعی یا معاون وی.

3-وزیر امور اقتصادی ودارایی ویا معاون او یا نماینده تام الاختیار وزیر.

4-وزیر مشاور در سازمان برنامه و بودجه یا معاون او یا نماینده تام الاختیار وزیر.

5-وزیر معادن وفلزات یا معاون او ویا نماینده تام الاختیار وزیر.

6-وزیر صنایع یا معاون او ویا نماینده تام الاختیار وزیر.

7-وزیر تعاون یا نماینده وی.

ب:پنج نفر نمایندگی کارفرمایان.

ج:سه نفر نمایندگان بیمه شدگان .

سازمان دارای هیات مدیره می باشد که از نظر ساختار تشکیلاتی زیر نظر شورای عالی تامین اجتماعی قرار دارد.

این هیات مرکب از سه نفر به شرح ذیل میباشد:

-رئیس هیات مدیره که به پیشنهاد وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و تصویب هیات مدیره دولت منصوب میگردند.

-دو نفر عضو اصلی هیات دیره که به پیشنهاد وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و تصویب هیات وزیران تعیین می گردند.

-یک نفر عضو علی البدل هیات مدیره که به ترتیب مذکور در ورد اعضای اصلی تعیین میگردد.

اهم وضایف هیات دیره به شرح ذیل می باشد :

1-پیشنهاد سیاست کلی و خط مشی و برنامه های اجرایی سازمان به شورایعالی تامین اجتماعی.

2-تایید آیین نامه های اجرایی موضوع قانون تامین اجتماعی واساسنامه تامین اجتماعی و پیشنهاد آن به مراجع ذیربط.

3-تایید برنامه و بودجه وگزارش مالی و ترازنامه سازمان جهت تصویب شورایعالی تامین اجتماعی .

4-پیشنهاد و تشکیلات سازمان در حدود بودجه مصوب جهت تصویب شورایعالی.

5-بررسی در مورد بهره برداری وسرمایه گذاری از محل وجوه وذخایر سازمان وارائه پیشنهاد شورایعالی.

سازمان بر اساس ماده2 اساسنامه تامین اجتماعی برای اجرای وظایف خود دارای تشکیلات مرکزی و واحدها وشعب نمایندگیهایی در تهران و شهرستانها می باشد.(تامین اجتماعی)موضوع قانون تامین اجتماعی مصوب 1354حسب ماده 3 شامل موارد ذیل می باشد:

الف:حوادث وبیماریها

ب:بارداری

ج:غرامت دستمزد

د:از کارافتادگی

ذ:بازنشستگی

و:مرگ

ومشمولین قانون از کمکهای ازدواج وعائله مندی طبق مقررات مربوط برخوردار میشوند.

مشمولین قانون تامین اجتماعی حسب ماده 4 عبارتند از:

  • افرادی که بهر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می کنند.
  • صاحبان حرف و مشاغل آزاد.
  • دریافت کنندگان مستمریهای بازنشستگی،از کارافتادگی و فوت.

انجام تعهدات ناشی از ماده 3 قانون الزام سازمان در بند الف وب بعهده بخش درمان سازمان وتعهدات بندهای ج،د،ذ،و بعهده سازمان می باشد.

ستاد مرکزی سازمان :به عنوان یک تشکیلات هدایت کننده زیر مجموعه ها و شرکتهای تحت پوشش خود برنامه ریزی کلان،ایجاد هماهنگی،کنترل عملیات و در نهایت اعمال مدیریت بر مبنای هدف ، جهت رسیدن به اهداف سازمان فعالیت می نماید.

ستاد مرکزی سازمان دارای 7 معاونت تخصصی بشرح زیر ی باشد :

1-معاونت اقتصادی و برنامه ریزی

2-معاونت فرهنگی واجتماعی

3-معاونت حقوقی وامور مجلس

4-معاونت امور استانها

5-مهاونت فنی ودرآمد

6-معاونت امور درمان

7-معاونت اداری ومالی

 اداره کل تامین اجتماعی استان :

فرآیندی پویا از مجموعه منابع مالی،اداری و تخصصی تامین اجتماعی می باشد که از یکسو به منظور معرفی سطح استان نظارت  بر حسن اجرای عملیات از طریق راهبری مجموع واحدهای تامین اجتماعی با استفاده بهینه از منابع مالی و انسانی موجود وجلب همکاری بیمه شدگان وکارفرمایان در نیل به اهداف تعیین شده در قانون تامین اجتماعی که سیاستها وبرنامه های کلی سازمان را با توجه به اختیارات تفویصی از سوی مدیریت عامل سازمان نسبت به بازخور عملیات به ستاد مرکزی سازمان و از سوی دیگر با برقراری صحیح روابط در سطح مقامات رسمی استان اقدام موثر می نماید.در حال حاضر29 اداره کل تامین اجتماعی تحت نظارت رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان ویا مقام مجاز از سوی ایشان واحدهای اجرایی تابعه را راهبری مینماید.

وظیفه این ستاد نظارت کارشناسی در سطح استان می باشد و به عنوان حلقه واسط بین ستاد مرکزی و واحدهای اجرایی محسوب برنامه های اجرایی را اجرا می نماید.

یکی از واحدهای اجرایی در استان تهران سازمان تامین اجتماعی شعبه 3 کرج است که درسال 1380 افتتاح شد .این سازمان ابتدا در میدان مادر مستقر بود ولی در حال حاضر روبروی میدان عطار نقل مکان نموده است ودارای 52 نفر پرسنل است.

 تعهدات وحمایتهای شعبه:

به طور کلی تعهدات سازمان به بیمه شدگان به دو نوع مختلف تقسیم می شود :

الف:تعهدات کوتاه مدت

ب:تعهدات بلند مدت

 الف:تعهدات کوتاه مدت

مجموعه حمایتهایی که ازسوی سازمان در خصوص بیمه شدگان در قالب تعهدات کوتاه مدت صورت می گیرد به شرح ذیل می باشد:

1-حمایتهای درمانی(در موارد بیماری،بارداری،حوادث)

2-غرامت دستمزد ایام بیماری

3-غرامت دستمزد ایام بارداری

4-هزینه سفر و اقامت بیمارو همراه

5-پروتزواروتز(تامین هزینه وسایل کمک پزشکی)

6-غرامت نقص عضو مقطوع

7-کمک ازدواج

8-هزینه کفن و دفن

9-مقرری بیمه بیکاری

 ب:تعهدات بلند مدت:

مجموعه حمایتهایی که از سوی سازمان در خصوص بیمه شدگان درقالب تعهدات بلند مدت صورت می گیردبه شر ح زیر است:

  • مستمری بازنشستگی
  • مستمری از کار افتادگی کلی
  • مستمری از کار افتادگی جریی
  • مستمری بازماندگان
  • مزایای نقدی،غیر نقدی و عیدی مستمری بگیران (کمک عائله مندی کمک هزینه اولاد،عیدی)  

بانک تعهدات قانونی:

بیمه شدگانی که حمایت های درمانی(بیماری،بارداری،حوادث)،غرامت دستمزدایام بیماری،غرامت دستمزد ایام بارداری،پروتز،کمک ازدواج،هزینه کفن ودفن و...ومستمری بگیرانی که عیدی میخواهند دریافت نمایندپس از مراجعه به واحدهای مربوطه سند پرداخت کمکهای قانونی را دریافت میکنند و به واحد حسابداری مراجعه می کنند.این واحد نیز پس از کنترل این سند از تکمیل امضاءهای آن اطمینان حاصل می نماید ومبلغ چک آنرا صادر میکندورئیس حسابداری ورئیس شعبه یا معاون او آنرا امضاءمینمایند.وچک را به آنها تحویل میدهندوسند این پرداخت ها را به بانک تعهدات قانونی ثبت می کنند.در پایان هر ماه پس از ثبتکارتهای بانک مربوط به چکهای پرداخت شده مغایرت گیری شده و گزارش پرداخت مربوط به آن اه گرفته شده و به اداره کل ارسال میگردد.

برای ثبت هزینه های فوق الذکر در ستون بدهکارو چک صادره (مبلغ سند)در بستانکار ثبت می شود.

به عنوان مثال غرامت دستمزد به این صورت ثبت می شود:

 

غرامت دستمزد                         ××

                           جاری 1600بانک رفاه کارگران شعبه دانش آموز              ××

بابت چکهای صادره تعهدات قانونی

 

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده پیمانکاران

1-واگذارندگان کار یعنی کارفرمایان و پیمانکاران پس از انعقاد و قرارداد بایستی یک نسخه ازآن را به شعبه سازمان که در محل اجرای پروژه است ارائه نماید .

2-همکاری کارفرمایان با بازرسان تامین اجتماعی درموارد زیر:

-در اختیار قرار دادن لیست حقوق،دفاتر ومدارک لازم وارائه تصویری از آنها در صورت لزوم به بازرسان .

-در صورت عدم ارائه لیست ودفاتر وغیره به بازرسان به اجزای نقدی از 500تا 10هزار ریال محکوم خواهند شد.

3-ارسال صورت حقوق ومزایا (لیست)به سازمان:

-تسلیم لیست هر ماه حداکثر تاآخرین روز ماه بعد

- تسلیم لیست هر ماه حداکثر تاآخرین روزدو ماه بعد برای کارفرمایان کارگاههای کوچک صنعتی وکارفرمایان دارای حداکثر 5نفر کارگر.

4-تسلیم اظهار نامه وپرداخت حق بیمه:

-در پرداخت چکی از اظهارنامه 4 نسخه ای (تایید وصول از طرف بانک)نسخه حسابداری شعبه،نسخه پرونده درآمد ،نسخه رسید کارفرما

-در پرداخت های نقدی از اطهار نامه های3نسخه ای شماره می شود(نسخه حسابداری،پرونده درآمد و کارفرما)

در ارسال لیست و اظهارنامه در شعب مکانیزه به طرق دیگر انجام می پذیرد.

5-وظیفه قانونی کارفرمایان نسبت به بیمه شدگان :

-کسر حق بیمه سهم بیمه شده +سهم خودو پرداخت آن به سازمان

-پرداخت کمک هزینه اولاد (حق اولاد یا عائله مندی)به بیمه شده به میزان سه برابر حداقل دستمزد روزانه برای هر فرزند وحداکثر دو فرزند بیمه شده (در صورت داشتن 720روز سابقه پرداخت حق بیمه)

-مراجعه به سازمان جهت اخذ شماره بیمه شده برای بیمه شدگان جدید الاستخدام

-انجام معافیت پزشکی بیمه شدگان قبل از استخدام

-انجام خدمات بهداشتی مربوط به محیط کار (در صورت کار با موادسمی ،اشعه وغیره)

-اقدامات لازم اولیه برای جلوگیری از تشدیدوضع کارگر حادثه دیده و اعلام مراقبت طرف3روز به سازمان.

-اعلام تاریخ ترک کار بیمه شده ظرف یک هفته از تاریخ خاتمه کار

-پرداخت حق بیمه وارسال لیست به سازمان حداکثر یک ماه بعد به سازمان

6-تکالیف قانونی کارفرمایان(واگذارندگان کار)در ارتباط با قراردادهای منعقده با اشخاص ثالث .

وظایف کلیه وزارتخانه ها،موسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها وموسسات خصوصی غیر دولتی و عام المنفعه در ارتباط باقراردادهای منعقده با اشخاص حقیقی ویا حقوقی بشرح زیر است.

-پیمانکار را متعهد نماید که کارکنان خودوهمچنین کارکنان پیمانکاران فرعی خود را نزد سازمان بیمه نمایند.

-کارفرما (واگذارنده کار)5%ناخالص کارکرد را از پیمانکار کسر ونزد خودنگه می دارد.

-مسئول پرداخت حق بیمه و خسارت متعلقه پیمان در صورت پرداخت آخرین قسط پیمانکار بدون مطالبه مفاصا حساب سازمان (کارفرمابایستی آخرین قسط پیمانکار را تا ارائه مفاصا حساب سازمان نزد خود نگه دارد.)

-ارسال یک نسخه از قرارداد به شعبه تامین اجتماعی

-کارفرمایان در قراردادهای عمرانی مکلفند کل حق بیمه مقرر را نسبت به هر وضعیت محاسبه و به تامین اجتماعی پرداخت نمایند.

-اعلام میزان کل کارکرد،مبلغ تعدیل کارکرد،تاریخ شروع و خاتمه قرارداد ومحل تامین اعتبار طرح را ضمن ارسال یک نسخه از صورت وضعیت نهایی پیمانکار به تامین اجتماعی.

-اعلام مشخصات پیمانکار و مهندس مشاور طرف قرارداد به سازمان در صورت عدم ارائه مفاصا حساب از سوی پیمانکار.

-واریزی بدهی قطعی پیمانکار که ازطرف سازمان اعلام می شود از محل5%سپرده و آخرین قسط پیمانکار طرف مهلت 15 روز از تاریخ ابلاغ

ب-حقوق قانونی کارفرمایان

1-اطلاع از نتیجه بازرسیهای انجام شده توسط بازرسان تامین اجتماعی

2-اعتراض به بدهی

3-اعتراض به رای هیئت بدوی بشخیص مطالبات:

ظرف 20روز از تاریخ ابلاغ  رای هیئت با مبلغ200000 ریال ویا بیشتر

4-اخذ مفاصا حساب (واریز بدهی به حساب سپرده با حق اعتراض)

5-درخواست گزارش بازرسی از دفاتر قانونی به هزینه خود در صورت اعتراض به بدهی اعلام شده و قبل از طرح اعتراض در هیئت

6-تقاضای بازنشتگی بیمه شدگانی که حداقل 5سال پس از رسیدن به سن بازنشستگی مقرر در قانون به کار خود ادامه می دهند .

 ب-ارتباط اداری فیمابین کارفرمایان وسازمان تامین اجتماعی

به طرق زیر ارتباط برقرار می گردد:

1-تشکیل پرونده و شناخت کارفرما(قبلا ذکر شد)

2-انجام بازرسی

3-ارائه لیست وپرداخت حق بیمه

4-اعلام بدهی حق بیمه (صدور اعلامیه و ابلاغ)  

5-اعتراض کارفرما(ظرف 30روز از تاریخ ابلاغ)و مطرح کردن اعتراض بایکماه پس از دریافت آن در هیئت

6-رسیدگی به اعتراض کارفرما در هیئت های تشخیص مطالبات (بدوی و تجدید نظر )

در هر حال عدم حضور کارفرما یانماینده او مانع رسیدگی وصدور رای نمی شود.  

 

گزارش کارآموزی IT دفتر سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران

گزارش کارآموزی IT دفتر سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران

گزارش کارآموزی IT دفتر سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران

گزارش کارآموزی IT دفتر سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران

مقدمه:

در دهه پایانی قرن بیستم و در آستانه ورود به هزاره سوم، ظهور و گسترش فناوری اطلاعات کلیه شئونات زندگی و تعاملات اجتماعی را دستخوش تحول نمود. تا حدی که تمامی جوامع ناگزیر از رویکرد به آن شدند. اینترنت شرایط تازه‎ای را پدید آورد که در آن تولیدکنندگان، تامین‎کنندگان، فروشندگان و مشتریان، و تقریباً همه عوامل دست‎اندرکار یک چرخه اقتصادی قادر شدند در یک فضای مجازی مشترک با یکدیگر در ارتباط باشند و به تبادل اطلاعات، خدمات، محصولات و پول بپردازند. اینترنت تئوری‎ها و نظریات جدیدی را به میان آورده است که یکی از مشخصه‎های اصلی آنها نگاه تازه‎ای به مقوله کسب و کار است .

به جرأت می‎توان گفت که تجارت الکترونیکی یکی از نمودها و کاربردهای ویژه فناوری اطلاعات است و هم اکنون حجم وسیعی از خرید و فروش‎ها در کشورهای پیشرفته به شیوه الکترونیکی صورت می‎پذیرد.

مؤسسات و سازمانهای گوناگونی تاکنون با هدف ارائه راه‎حل‎های نوین جهت تسهیل فرایندهای مدیریتی تشکیل و تأسیس شده‎اند. پورتال‌های سازمانی به عنوان یکی از این راه‎حل‎ها تا حدودی توانسته‎اند انتظارات و امیدهای مدیران را در عرصه‎های گوناگون مدیریت برآورده سازند. معمولاً اولین نگرانی مدیران یافتن اطلاعات جدید و منابع اطلاعاتی موثق است. پورتال‌های سازمانی با بررسی نیازهای اطلاعاتی مدیران، مجموعه‎ای از مسیرهای مطمئن اطلاعاتی را در اختیار آنها می‎گذارند. از آنجایی که ارائه خدمات پورتال اساساً مبتنی بر شبکه و به ویژه اینترنت می‎باشد، پورتال‌هایسازمانی خدماتی فراتر از آدرس دهی اطلاعات را انجام می‎دهند که معمولاً شامل مواردی نظیر کاوش، سرویس پست الکترونیک، نظر سنجی، گروههای خبری و بحث و غیره است. امکان تعامل دو سویه میان مدیران و کاربران (کارمندان و ارباب رجوع) از طریق وب سایت اصلی پورتال و همچنین دیگر کاربران عضو در یک پورتال سازمانی، زمینه بهره‎برداری هر چه بیشتر از فرصتهایی را که در عرصه‎های گوناگون پدید می‎آیند، فراهم ساخته است.

پیدایش پورتال

همچنان که استفاده از اینترنت در اوایل سال 1994 آغاز شد و سرعت گرفت، تعداد وب سایتها نیز به شدت افزایش پیدا کرد. این پدیده که به خودی خود تقویت می‌شد منجر به بروز ضرورت یافتن راهی برای کمک به امر ناوبری یعنی جستجو و تحقیق شد. به این منظور دو نوع از وب سایت‎ها یعنی «فهرست‌های راهنما» و «موتورهای جستجو» پا به عرصه ظهور گذاشتند.

فهرست‌های راهنما، راهنمایان وب بودند که متشکل از ویراستاران انسانی بوده و براساس مقولات مختلفی مانند هنر، تجارت، خبر، بهداشت و غیره سازماندهی شده بودند.

نتیجه نهایی، معمولاً یک «پیوند» به یکی از صفحات معین وب بود که اطلاعات مورد نظر کاربر را در خود داشت.

از طرف دیگر، موتورهای جستجو کلمات کلیدی را از روی صفحات وب در بانکهای اطلاعاتی گردآوری و تنظیم می‌کردند که جستجوگران می‎توانستند به پرس و جو درباره آنها بپردازند. با وجود گسترش و تکامل موتورهای جستجو همچنان این سئوال به عنوان یک چالش مطرح بود که چگونه دقیقاً چیزی را به کاربر بدهیم که او می‎خواهد؟ روند تکاملی وبسایت‎ها سبب شد تا به تدریج استراتژی‎های خود را از «پیوند دادن سریع کاربران» به«سایتهای مقصد» تبدیل نمایند. در این مرحله ناظران صنعتی به فهرست‌های راهنما وجستجوی اولیه عنوان «پورتال» را دادند. این اصطلاح را در سال 1997، هالسی مینور که در آن زمان رئیس CNET بود، ابداع کرد. این کلمه به همان معنای عادی «دروازه» و «درگاه» است.

در حوزه اینترنت تعریف پورتال ماهیت متغیر خود را حفظ کرد. در ساده‎ترین معنا، پورتال دروازه‎ای است به وب. پورتال سکوی پرتابی است که هر کاربر قبل از رفتن به سراغ مقصدهای دیگر باید به صورت یک صفحه مبدأ از آن استفاده کند. مارشاک معاون گروه پاتریشیا سیبولدمی‎گوید: «پورتال‌ها باعث کاهش میزان پرسه زدن افراد در وب می‌شوند». در عین حال پورتال‌ها به تدریج تبدیل به سایتهایی شدند که هر کاربر در سراسر روز به منظور مدیریت طیف وسیعی از فعالیت‎های روزمره خود، به سراغ آنها می‎رود مانند بررسی کامل تیترهای خبری، قیمت سهام، ارسال نامه الکترونیکی و پیامهای دوربرد و پیوستن به تالارهای گفتگو از اینرو پورتال‌ها وظایف بسیار متفاوتی را انجام می‎دهند ولی جوهره همگی آنها متشکل از پنج عنصر اصلی است: مدیریت، جستجو، محتوا، ایجاد گروههای کاری و برنامه‎های خلاقیت فردی.

از پورتال تا یک محل کار الکترونیکی

پورتال نیز همانند اغلب مفاهیم رایج در فناوری اطلاعات بر اثر اینترنت و شبکه گسترده جهانی پدید آمد. کاربران عادی اینترنت معمولاً در هنگام ناوبری اطلاعات و کاوش موارد درخواستی خود در اینترنت مغلوب اقیانوس عظیم اطلاعات می‌شدند. در نتیجه وب سایت‌های کاوش نظیر Yahoo و AOL پدید آمدند تا به کاربران در یافتن مقاصد اینترنتی مورد نظرشان کمک کنند. این پورتال‌های اولیه هیچگونه امکان تنظیم شخصی را به کاربران خود ارائه نمی‌کردند، بنابراین انتظار چندانی نداشتند که کاربران آنها همچنان به آنها وفادار باقی بمانند و از سایتی به سایت دیگری نروند.

پورتال‌ها این وضعیت را با ارائه امکانات تنظیم شخصی به نحو چشمگیری تغییر دادند و کاربران آنها می‌توانستند موضوعات درخواستی خود را مطابق سلیقه، اولویت‌ها یا نیازهای شخصی تغییر دهند و پیوندهای مطلوبی را در ارتباط با موضوعات مختلف نظیر اخبار، اطلاعات بازار بورس و سهام، تیم‌های ورزشی مورد علاقه، اوضاع جوی و هواشناسی و غیره به صورت متمرکز و در یک جا در اختیار داشته باشند. این ویژگی پورتال‌ها سبب شد تا کاربران آنها نوعی تعلق خاطر به آنها پیدا کنند و هر کاربر مرتباً به پورتال شخصی خود مراجعه نماید. همین امر سبب شد تا همان وب سایت‌های کاوش اولیه یعنی Yahoo و AOL با افزودن قابلیت‌های بیشتر به صفحات اصلی خود مانند امکان ارسال سریع پیام‌های کوتاه، گروههای بحث، صفحات شخصی رایگان، آلبوم‌های عکس‌های شخصی و خانوادگی و سرویس‌های رایگان پست الکترونیکی کارایی و بهره‌وری خود را افزایش دهند و در نتیجه وفاداری بیشتری را از سوی کاربران همیشگی خود دریافت نمایند. بدین ترتیب بر اساس مطالعات به عمل آمده روشن شد که کاربران به هنگام مراجعه به این وب سایت‌ها وقت بیشتری را نسبت به گذشته صرف دیدن صفحات گوناگون آنها می‌کنند .

کاربران سازمانی و به ویژه مدیران نیز به این نتیجه رسیدند که از همان  ابلیت‌های پورتال‌های اینترنتی برای مدیریت منابع سازمانی خود اعم از منابع اطلاعاتی و انسانی (پرسنل) استفاده نمایند که البته یافتن اینگونه منابع اطلاعاتی (به لحاظ تخصصی بودن وظایف سازمانها) در اینترنت کار دشواری به نظر می‌آمد. افزودن ابزارهای همکاری، تعامل با سیستم‌های تبادل، گسترش امکانات به تجهیزات ارتباط از راه دور همزمان با جذب کاربران و مشتریان جدید و مرتبط ساختن شرکاء و تأمین کنندگان به یک وب سایت مشترک، سبب شد تا پورتال در مسیر تکاملی خود تبدیل به یک فضای کسب و کار الکترونیکی شود. این امر راهی را برای کاربران فراهم می‌کند تا به وسیله آن منابع، روابط و زنجیره ارزش یک سازمان را جهت انجام بهتر مشاغلشان مدیریت کنند.

پورتال‌های سازمانی

از اوایل سال 1997 که استفاده از پورتال‌ها در عرصه‎های مختلف کاوش و بازیابی اطلاعات در اینترنت مورد توجه قرار گرفت، بسیاری از سازمانهای تجاری و  غیرتجاری به فکر طراحی و ایجاد پورتال‌های سازمانی برای خود و پرسنل و کاربران یا به عبارت بهتر مشتریانشان افتادند. شرکت‎هایی مانند مایکروسافت  و آی بی ام  هم وارد این میدان شدند که این رقابت همچنان ادامه دارد.

پورتال‌های سازمانی اساساً با دو هدف طراحی و در سطح سازمانها مستقر شدند. این دو هدف شامل مدیریت متمرکز اطلاعات تجاری در سازمانها و ارائه خدمات اطلاعاتی روزآمد می‎باشند. پورتال‌های سازمانی از یک سو امکان مدیریت متمرکز در سازمان را برای مدیران و معاونان مؤسسات و سازمانها فراهم می‎کنند و پنجره ای شفاف از سازمان را در مقابل چشم آنها قرار می‎دهند و از سوی دیگر کاربران و مشترکین خود را از آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به حوزه‎های کاری و تجاری آگاه می‎سازند. این پورتال‌ها علاوه بر اطلاع‎رسانی زمینه‎های تعامل میان مدیران و کارمندان و مشتریان یا کاربران را ایجاد می‎نمایند. محیط شبکه‎ای پورتال‌های سازمانی به گونه‎ای طراحی می‎شود که یک کاربر پس از ورود به آنها خود را در فضای مجازی یک محیط تجاری یا کاری می‎ یابد و علاوه بر انجام امور اجرایی و تجاری در سراسر اوقاتی که در این محیط به سر می‎برد.

احساسی از لذت را همراه با آموزش تجربه می‌نماید. یکی دیگر از ویژگی‎های پورتال‌های سازمانی این است که کاربران با مشارکت در فعالیت‎های مبتنی بر شبکه  خلاقیت‎های فردی را در خود پرورش می‎دهند. امکانات تنظیم شخصی‎  که معمولاً در هر پورتال سازمانی پیش‎بینی و ارائه می‎شود ضمن به چالش گرفتن تجربیات فردی کاربران در کار با امکانات شبکه‎ای و بسترهای ارتباطی، زمینه‎های خلاقیت آنها را به شیوه‎ای کاربردی ایجاد می‎نماید.

قابلیت‎های موجود در پورتال‌های سازمانی نظیر کاوش، فهرستهای موضوعی، سرویس‎های صفحات زرد برای یافتن شرکت‎های محلی، سرویس‎های یافتن افراد برای ردیابی شماره تلفن‎ها یا آدرس‎های پست الکترونیکی، تیترهای خبری، قیمت سهام، نتایج ورزشی، پیش‎بینی وضع هوا، اطلاعات مسافرتی و پروازی، فهرست رویدادهای محلی، گروهای بحث و گفتگو، تابلوی پیامها، سرویسهای ار سال و دریافت سریع پیامها، آگهی‌ها و پیشنهادهای تجاری، دفترچه‎های آدرس، تقویم و دیگر قابلیت‎های کاربردی حقیقتاً آنها را تبدیل به محیط‎های شبکه‎ای کرده‎اند که کاربران پس از چند مورد استفاده و بهره‎برداری از آنها دیگر نمی‎توانند از عضویت در آنها چشم‎پوشی کنند. این به معنی وابسته نمودن کاربران به یک محیط خاص شبکه‎ای نیست، بلکه به معنی ایجاد اعتماد در کاربران و مشتریان جهت مراجعه آنها به یک محل خاص در اینترنت به منظور انجام امور تجاری و اداری است.

امروزه روشن شده است که کاربران پورتال‌های سازمانی حدود یک سوم از زمان خود را صرف انجام جستجو، یک سوم را صرف پیامها و مشارکت در تالارهای گفتگو و یک سوم دیگر را صرف دستیابی به دیگر محتویات می‎کنند. امکانات ارتباط از راه دور نظیر سیستم پیام کوتاه کارایی پورتال‌های سازمانی را چند برابر ساخته است. کاربران این پورتال‌ها دیگر حتی برای ارتباط با پورتال مورد نظر نیاز به حضور

فیزیکی در محل کار یا منزل جهت استفاده از رایانه شخصی ندارند، بلکه می‌توانند از طریق تلفن همراه خود و دیگر تجهیزات ارتباطی بی‎سیم نسبت به امور اداری و بازرگانی خود واکنش‎های مناسب و به موقعی را نشان دهند. به عبارت دیگر پورتال‌ها قادر به بهره‎برداری مفید و مؤثر از فناوری‎های بی‎سیم جهت برآورده ساختن نیازهای ارتباطی مشترکین خود شده‎اند. همه اینها کارایی پورتال‌های سازمانی را بیش از گذشته نمایان ساخته‌اند.

انواع پورتا ل

پورتال را می توان  بر حسب محتوا و مخاطب طبقه بندی کرد :

محتوا :

  "چه سیستم و اطلاعاتی توسط پورتال ارائه می شوند ؟"

  • پورتالهای اطلاعاتی ( Information Portal ):
  • پورتالهایی هستند که بیشتر اطلاعات استاتیک موجود در منابع مختلف را گردآوری کرده و نمایش می دهند.
  • پورتالهای کاربردی ( Application Portal ) :
  • پورتالهایی هستند که بیشتر ارائه دهنده سرویس هستند .

مخاطب  :

" مخاطب  پورتال چه کسی است ؟ " 

  • پورتال افقی ( Horizontal Portal - Hortal ):
  • پورتال های افقی پورتال هایی هستند که محدودة تحت پوشش آنها بسیار زیاد است. به عنوان مثال وبگاه یاهو یک پورتال افقی است که تقریباً اکثر موضوعات مورد علاقه مردم را پوشش می دهد و ارائه دهنده اطلاعات و سرویسهای مختلفی است ، و افراد مختلف را پاسخگو می باشد به عنوان مثال پورتالی که در آن خرید و فروش کالاهای مختلفی صورت می گیرد .

 پورتال عمودی ( Vertical Portal- Vortal ) :

پورتال های عمودی پورتال هائی هستند که دامنه شمول آنها یک موضوع یا یک صنعت خاص است. این پورتال ها دارای محدوده تحت پوشش کم ولی دارای عمق زیادی هستند. بدین معنی که روی یک موضوع خاص تعمق دارند و به صورت تخصصی بدان پرداخته اند. بر روی عناوین خاص و یا سرویسهای خاص تمرکز دارد و پاسخگوی گروه خاصی می باشد . به عنوان مثال پورتالی که به خرید و فروش محصولات یک صنعت خاص و اخبار همان صنعت اختصاص می یابد .

پورتالهای تجاری( Commercial  Portal ):

این پورتالها برای کار با مشتریان و شرکتهای همکار بکار برده می شوند. این پورتالها با پاسخ مناسب به مشتریان و ارایة اطلاعات شخصی و امکانات مقایسه ای محیطی مناسب برای خرید را فراهم می سازند.

پورتالهای سازمانی ( Enterprise Portal):

همکاری های درون سازمانی را شامل می شوند.به عبارت دیگر این پورتالها دسترسی پرسنل به اطلا عات و محیط  کاری لازم برای انجام کارشان و همچنین به سیستمهای سازمانی را فراهم و کنترل می کند.

هدف از طراحی و پیاده سازی پورتال، ایجاد وبگاهی واحد، جهت دستیابی به اطلاعات و خدمات تمامی وبگاه های دولتی و بخشی از سازمان های غیردولتی، بدون نیاز به مراجعه مستقیم به تک تک آنها است. این درگاه به عنوان نقطه واحد و اصلی، به معرفی امکانات و توان مندی ها می پردازد. هدف اصلی طراحی یک درگاه جامعه، تعاملی و پویا است تا به سهولت جهت اطلاع رسانی و خدمات رسانی مورد استفاده قرارگیرد.

گزارش کارآموزی شیمی هپکو

گزارش کارآموزی شیمی هپکو

گزارش کارآموزی شیمی هپکو

گزارش کارآموزی شیمی هپکو

توان عملیات جوشکاری در کارخانه هپکو

ناحیه جوشکاری این کارخانه مشتمل بر360 ایستگاه به جهت داشتن تجهیزات خاص جوشکاری اعم از ماشین الات جوش الکترود و CO2 با حداکثر شدت جریان 500 آمپر، ماشین جوش زیر پودر جهت قطعاتی که می بایست دارای استحکام ویژه ای با حداکثر شدت جریان 1000 آمپر، ماشین آلات جوش طولی اتوماتیک NC وسایر ماشین آلات جوشکاری ویژه قطعاتی که نوعا دارای مقطع دایره می باشند قابلیت اجرای پروژه های جوشکاری مربوط به صنایع سازی وسایر سازه های فلزی رابا کیفیت ودقت لازم دارا می باشد.

توان عملیات رنگ آمیزی قطعات ومحصولات در کارخانه هپکو

سالن رنگ این کارخانه با ظرفیت رنگ آمیزی 4000 قطعه «سبک ، نیمه سنگین، سنگین» در روز وبا به کارگیری روش های نوین در زمینه رنگ آمیزی قطعات صنعتی ، توانایی ارائه خدمت در زمینه های مرتبط با رنگ آمیزی را همراه با کیفیتی مناسب دارا می باشد. قطعاتی که دارای پروسه رنگ می باشند پس از زنگ زدایی، توسط محلولهای اسید سولفوریک ، اسید نیتریک و اسید کلریدریک وارد مرحله شستشو شده وپس از انجام عملیات چربی زدایی توسط مواد قلیایی وعملیات فسفاته توسط مواد فسفات آهن ویا روی به جهت افزایش قابلییت چسبندگی رنگ به سطح قطعه کار، با آب خالص تحت فشار 150 bar ودرجه 90-70 درجه سانتی گراد به طور کامل شسته می گردند. سپس قطعات سبک شسته شده توسط کانالهای هواساز وقطعات سنگین شسته شده توسط فشار هوا خشک گردیده ووارد مرحله رنگ آستری گردیده «نوع رنگ آستری آکلید وهوا خشک» می باشد وپس از این مرحله آن دسته از مجموعه ها وقطعاتی که که نیاز به رنگ  E POXY  رنگ آمیزی داخل تانکهای سوخت وهیدرولیک دارند به کابین   EPOXY هدایت می شوند وسپس بنا به نوع قطعه وارد کابین های رنگ سبک وسنگین می شوند ورنگ رویه نوع رنگ رویه آکلید وهوا خشک می باشد وپس از اجرای مرحله رنگ رویه جهت خشک شدن، قطعات سبک به کوره حرارتی با حرارت 350-0 درجه سانتی گراد وقطعات سنگین به زیر کانالهای هوا ساز هدایت می شوند. ضمنا پریود عملکرد کوره توسز سوئیچ سنسورهایی که بدین منظور تعبیه شده اند بنا به نیاز قابل تنظیم می باشد. در این سالن 4کابین رنگ جهت قطعات سبک و2کابین رنگ جهت قطعات سنگین وجود دارد که هریک از کابین های رنگ قطعات سبک دارای 1 حوضچه وهریک از کابین های رنگ قطعات سنگین دارای 2 حوضچه که هر یک ازاین حوضچه ها محتوی 25000 لیتر آب محلول به ماده  WATER  WASH جهت جذب ذرات معلق رنگ می باشند، همچنین هریک از کابین های رنگ مجهز به آبشارهای مصنوعی است که عمل جذب، ذرات رنگ معلق موجود در هوا کمک می نماید. ضمنا فرآیند رنگ آمیزی دراین سالن به صورت پاششی است وتغذیه رنگ در کانالهای هریک از کابین ها به صورت مرکزی انجام می گردد وشدت جریان هریک ار پمپ های پاشش رنگ که از نوع پیستونی هستند مقدار 220 لیتر رنگ در مدت 4ساعت می باشد. ظرفیت رنگ آمیزی قطعات به لحاظ تناژی حداکثر تا 5000 کیلوگرم و همچنین ظرفیت رنگ آمیزی قطعات به لحاظ ابعادی 3*2*6 متر می باشد. پس از مونتاژ محصول ساخته شده به سالن رنگ محصول ارسال وپس از انجام عملیات ششتشو، یتونه، سمباده، کاغذ گیری « کاور نمودن نفاطی که نباید رنگ شوند» ورفع اشکالات ظاهری رنگ رویه به طریق مجاری رنگ تعبیه شده که به صورت مرکزی کنترل می گردد در دوکابین رنگ با دهانه هایی به ابعاد 8*10 پاشیده می شود.

طراحی، ساخت ، نصب وراه اندازی سیستم اتوماتیک بازیافت مواد شستشو سالن رنگ

این طرح شامل اجرای سیستم شستشوی اتوماتیک وبازیافت مواد شستشو سالن رنگ قطعات وخطوط سبک وسنگین و مجتمع تولیدی ساخت ماشین آلات راهسازی ایران « هپکو» می باشد. طرح برای خط سبک دوخط مجاور که به ترتیب شامل عملیات چربیگیری قلیایی، آبکشی، فسفاتاسیون وآبکشی نهایی است. برای خط سنگین عملیات شامل چربیگیری قلیایی وآبکشی نهایی است. کل طرح شامل طراحی ، تهیه وتدارک مواد وقطعات وتجهیزات مورد نیاز ونصب وراه اندازی وتحویل سیستم و آموزش پرسنل است .

مقدمه:

عملیات آماده سازی قطعات قبل از رنگ فرآیندی است که به روشهای مختلف قابل انجام است. اصولا این عملیات به دو منظور انجام می شود. هدف اول از انجام این کار، چربیگیری وتمیز نمودن سطح است. همانگونه که در ادامه مشاهده می شود برای هردوخط سبک وسنگین عملیات چربیگیری پیشنهاد شده است. این عمل سبب می شود که سطح فلز از هر گونه مواد اسیدی وچربی ها پاک شود. هدف دوم ازانجام این عملیات ایجاد زبری مناسب برای جذب رنگ وحفاظت در برابر خوردگی است. دراین طرح برای خط سبک عملیات فسفاتاسیون دیده شده است. برای خط سنگین به دلیل این که قطعات قبل از عملیات شات بلاست می شوند ظاهرا نیازی به عملیات فسفاتاسیون دیده نشده است. البته این طرح به گونه ای تنظیم شده است که در صورت تمایل شرکت محترم هپکو، می توان در خط سنگین از مواد چربی گیر- فسفاته به طور همزمان استفاده نمود. طرح اخیر در سه یخش مستقل تهیه گردیده است. بخش اول شامل بحث شیمیایی وارائه پیشنهادیه برای انجام کاراست. دراین قسمت ضمن معرفی نحوه انجام کار، پروسه ها تعریف می شوند. بخش دوم شامل قسمت برق وکنترل است. دراین قسمت نحوه انجام پیشنهادیه بیان شده است . معرفی کارتهای مختلف مورد استفاده نحوه مانیتورینگ وارتباط قسمتهای مختلف دراین قسمت بیان شده است. بخش سوم مکانیک است که  LAYOUT انجام کار، معرفی پمپ ها و شیرآلات ، تعداد نازلهای مورد نیاز واموری ازاین دست دراین بخش معرفی می شوند.

قسمت شیمیایی:

شرایط مواد شیمیایی درگیر در سیستم چربی گیری وفسفاته سالن رنگ قطعات شرکت هپکو در دوخط سبک وسنگین.

الف- خط سبک:

به جهت این که قطعات شارژ شده دراین خط از ابعاد کوچکتری تشکیل شده اند وضخامت ورقهای قطعات ساختی پایین می باشند وهیچگونه عملیات   Blasting روی آنها انجام نشده است آماده سازی قطعات باید با دقت زیادی انجام گیرد. عموما سطح ورقها با روغنی طی فرایندی گرم پوشش داده شده است ودر نتیجه باید از چربی گیری استفاده نمود که براین پوشش فائق آید. از طرفی در نواحی جوشکاری روغن های موجود در اسپری های آنتی اسپات که باید در مواد چربیگیر مورد استفاده لحاظ شده باشد.

مشخصات فنی چربیگیر پودری قلیایی وعملیات چربیگیری

- پودری سفید از ترکیبات قلیایی که به نسبت 5/1-1 درصد در آب با سختی   ppm 200-100 ساخته می شود.

- دمای محلول داخل مخزن 80 درجه سانتی گراد باید برسد که پس از پمپاژ به سرنازلها ونهایتا در بوخورد به سطح قطعه با 10 درجه افت، حدودا    70 C را تامین کند.

- فشار پاشش باید   1.5 bar بوده واندازه حرکت پاشش ذرات برروی قطعه را تامین کرده باشد. اگر برخورد مستقیم ندارد. باریزش مواد هدف، که همانا چربیگیری است انجام گیرد.

  • زمان: مدت زمان عملیات باتوجه به چربی قطعه وخواص مواد مصرفی 4تا5 دقیقه برواحد می باشد.
  • بازیافت: در هر دوره یک روزه کاری مواد جمع آوری شده در مخزن به دوروش آماده سازی می گردد.
  • به جهت این که روغن وجربی های آزاد شده در محلول سبک هستند برحسب شکل مخزن ارتفاع 10تا 15 سانتی متر ازروی سطح محلول را اشغال می کند که می توان با سیستم سرریز این مقدار چربی را جدا کرد. قبل از شروع پروسه .
  • کاهش مقدار محلول ناشی از مورد اول وافتی که محلول پیدا می کند را به جهت غلظت می توان به روش تیتراسیون تعیین نمود به این صورت که حجم خالی شده را مجددا توسط آب جبران نمود وسپس با برداشت محلول به اندازه 10 میلی متر پس از اختلاط وعمل تیتراسیون با اسید کلریدریک دسی نرمال به ازای هردرجه کاهش تیتراسیون نسبت به نمونه اصلی با معرف متیل اورانژ به میزان 100تا150 گرم از پودر چربیگیر به مخزن اضافه می کنیم.
  • باید توجه داشت که پس از سپری شدن هر دوره سه ماهه کاری باید محلی برای تخلیه رسوبها ولجنهای ناشی از فرآیند کاری در انتهای مخزن قرار دارد.

آب کشی:

دراین قسمت می بایست قطعات را از کابین اول خارج نمود وتوسط آب تازه توسط یک دوش به طور اتوماتیک آبکشی کرد تا مواد قلیایی کاملا ازروی قطعات زدوده شود. باید توجه داشت که قطعات امکان دارد فضاهایی داشته باشند که در آنجا آب یا محلول چربیگیر جمع می شوند که در این قسمت باید توسط دستگاههای مکش یا فشار باد این موضوع رابرطرف ساخت.

فسفاته:

عملیات فسفاتاسیون دراین قسمت به جهت به وجود آوردن یک لایه میکروکریستال خوردگی توسط فسفاته روی یا آهن می تواند انجام گیرد. باید متذکر شد که اصولا در سیستم های پاششی که مانند سیستم مورد بحث شکل قطعات متفاوت هستند وبرخورد مایع با قطعه به جهت یکنواخت بودن آرایش نازلها متغیر است نتیجه مطلوبی به دست نمی آید وپروسه رابه مخاطره می اندازد. در نتیجه پیشنهاد می گردد دراین مرحله از فسفاته آهن استفاده گردد. مع الوصف شرایط هردو محلول به قرار زیر است:

فسفاته روی میکروکریستال:

 مواد درگیر دراین پروسه باید دارای افزودنی تسریع کننده وضد حباب هیدروژن باشند. به این صورت که در حین عملیات حبابهایی تشکیل می شوند که عملیات را دچار اشکال می کنند.

غلظت مواد:

برای انجام این عملیات از فسفاته روی به میزان 10-8 درصد استفاده می شود.

  • دمای کاربردی در فرآیند باید 70C  باشد که دما را می بایست در سه نازل تامین نمود. به دلیل افت در مسیر دمای مخازن باید حدود  C 80 باشد.
  • فشار عملیاتی باید  bar 5/1 باشد واین فشار باید در سه نازل تامین گردد.
  • زمان انجام فرآیند به ازای هر واحد سطح باید 12-10 دقیقه باشد.  کاهش غلظت مخزن فسفاته باید توسط عملیات تیتراسیون درهر روز کاری قبل از شروع عملیات کنترل گردد. به این ترتیب که 10 میلی متر از محلول فسفاته را برداشته واندازه 3تا5 قطره معرف فنل فتالئین به آن اضافه می کنیم وتوسط سوددسی نرمال تیتر می کنیم . افت درجه تیتراسیون نسبت به محلول اصلی را یادداشت کرده وبه ازای هردرجه به میزان 2تا 5/2 کیلوگرم فسفاته روی اضافه می کنیم.
  • قطعات خارج شده ازاین مرحله باید پوششی خاکسترس روی آنها تشکیل شده باشد که باید آمورف بوده وبه صورت کریستالهای ریز باشد. دراین مرحله قطعات پس از آب کشی مانند مرحله اول با هوای گرم خشک شده وآماده رنگ آمیزی می باشند.

فسفاته آهن:

 غلظت- برای آماده سازی مخزن محلول فسفاته آهن می بایست به میزان 5-4 درصد فسفاته رابه مخزن اضافه نمود.

  • دمای کاربردی در فرآیند 70تا65 درجه سانتی گراد می باشد که این دما را باید در سه نازلها تامین نمود.
  • ف-شار عملیاتی: دراین پروسه کافی است سطوح چربی گیری شده در معرض مایع فسفاته قرار گیرند تا عملیات انجام پذیرد.
  • زمان انجام عملیات فسفاته به ازای واحد سطح 3-2 دقیقه می باشد.
  • کاهش غلظت مخزن باید در هر روز کاری قبل از شروع عملیات کنترل گردد. به این ترتیب که 10 میلیمتر محلول را توسط سوددسی نرمال ومعرف فنل فتالین تیتر می کنیم وکاهش عدد تیتراسیون را نسبت به محلول اولیه به ازای هر درجه 5/1-1 کیلوگرم مایع فسفاته آهن اضافه می کنیم.
  • قطعه خارج شده ازاین مرحله توسط آب تازه مانند مرحله اول شستشو داده سپس بافشار باد خشک می کنیم، نتیجه عمل باید به صورت رنگ بنفش یا طلایی برروی قطعه ظاهر شود.

ب- خط سنگین:

 به جهت این که قطعات ساختی شارژ این خط از ضخامت بالایی برخوردار هستند در ورقها مورد مصرف دراین خط قبلا پروسه شات بلاست را گذارنده اند. در نتیجه می توان اززیر سازی سطوح چشم پوشی کرده وعلاوه برآن سطح را در مقابل اکسیداسیون محافظت کند. برای این مرحله می توان از:

  • چربیگیرـ فسفاته آهن دترجنتی توام
  • پودر چربیگیر قلیایی همراه مواد ضد اکسید کننده

استفاده نمود که سیستم ساخت آنها وعملیات پاششی آنها برای مورد دوم شبیه مرحله اول چربیگیری خط سبک است.

در مرحله اول، مراحل به ترتیب زیر می باشد:

  • غلظت : چربیگیر- فسفاته توام را به نسبت 15% در مخزن آماده سازی می کنیم.
  • دما: دمای کاربردی این محلول به میزان 70-65 درجه سانتی گراد در سه نازل باید تامین شود.
  • فشار، فشار عملیاتی باید به میزان  Bar 5/1 باشد که از نیروی پاششی برای چربیگیری نیز کمک گرفته می شود.
  • زمان: مدت زمان عملیات برای چربیگیری وفسفاته 5-3 دقیقه به ازای واحد سطح بوده که این زمان به نسبت ابعاد ومقدار چربی قابل تغییر است.
  • تنظیم غلظت محلول توسط تیتراسیون جهت فسفاته به قرار شرح فسفاته آهن واضافه کردن میزان 2% روز کاری می باشد. باید در نظر داشت کاهش حجم مخزن به جهت سرریز باید در تامین مواد در نظر گرفته شود. قطعات خروجی ازاین مرحله باید رنگ بنفش ویا طلایی فسفاته آهن در سطح آنها پدید آمده باشد وپس از عملیات آب کشی به قرار مشروح توسط فشار باد خنک شوند. باید در نظر داشت که برای هر مخزن باید سیستم لجن زدایی وتخلیه از کف مخزن قرار دارد. سختی گیری از آب ورساندن سختی به حدود    100-200  ppm برای شارژ ا.ولیه کافی به نظر می رسد.

PH عامل کنترلی در مواد جدید نمی باشد وتنها با غلظت کنترل ها صورت می گیرد. فیلتراسیون لازم نیست. تنها این عمل باسرریز تامین می شود. تخلیه لجن ورسوبها پس از هرسه ماه کاری لازم می باشد.

پایان نامه نقشه کشی در سیستم های مخابراتی

پایان نامه نقشه کشی در سیستم های مخابراتی

پایان نامه نقشه کشی در سیستم های مخابراتی

پایان نامه نقشه کشی در سیستم های مخابراتی

 

 

 

فهرست مطالب

فصل اول : مقدمه

فصل دوم : سیستمهای مخابراتی

۲-۱-طراحی سیستم های مخابراتی

۲-۲-عناصر یک سیستم مخابراتی دیجیتال

۲-۳-تجزیه و تحلیل طراحی سیستمهای مخابراتی

۲-۴-سالن دستگاه امتحان

۲-۵- انواع مراکز سالن دستگاه

۲-۶-کاربردهای مختلف سیستم ماژولار در شبکه

۲-۷- ارتباط مرکز دیجیتال

۲-۸-مراکز بین شهری( STD )

۲-۹- مراکز بین الملل(ISC )

۲-۱۰-مراکز مادر

۲-۱۱-طرز عملکرد دستگاه تلفن

۲-۱۲- دستگاه دیجیتال (ISDN)

۲-۱۳-کافو، پست

۲-۱۴-ایزوله

۲-۱۵-رانژه

۲-۱۶-کابل برگردان

۲-۱۷-خرابی تلفن(۱۱۷)

۲-۱۸- بندزدن

۲-۱۹-کانکشن Conection 

۲-۲۰- PCM

فصل سوم : شرح عملکرد

۳-۱-واگذاری خطوط

۳-۲-علائم استفاده شده در نمودار گردش کار

۳-۳-گردش کار دائری فیش تلفن

۳-۴-گردش کار تغییر نام و مکان – مکان

۳-۵-گردش کار تعویض شماره

۳-۶-کابل برگردان داخلی

فصل چهارم : نتایج و پیشنهادات

۴-۱-محدودیت ها و مشکلات و پیشنهادات

منابع

 

 

 

فصل اول

 

 

مقدمه

تاریخچه

 از زمانهای قدیم، بشر برای بیان افکار و احتیاجاتش به دیگران روش های مختلفی را ابداع نموده است. در دوران اولیه، که بشر در قبایل کوچک و در مناطق پراکنده جغرافیایی زندگی می کرد، ارتباطات در میان قبیله از طریق صحبت، ایماء و اشاره و سمبل های تصویری برقرار می شد، با گسترش قبایل و پیشرفت، تمدنها در مناطق بزرگ جغرافیایی ضرورت ارتباط راه دور، روزافزون می گردید. تلاش های اولیه در مورد ارتباط راه دور شامل پیشرفت سیگنال های دودی، اشعه نورانی، کبوترهای نامه بر و مبادله نامه به طریق مختلف می شد. با آغاز انقلاب صنعتی، ضرورت استفاده از رو شهای ارتباطات راه دور سریع و دقیق محرز گردید. سیستمهای ارتباطی با استفاده از سیگنالهای الکتریکی برای انتقال اطلاعات از نقطه ای به نقطه دیگر توسط یک جفت سیم، بعنوان یک راه حل اولیه برای تأمین ارتباطات راه دور سریع و دقیق بکار برده شد. حوزه ارتباطات و نقشه های مخابراتی توجه وسعی را در جنگ جهانی دوم و بعد از آن به خود معطوف نمود. مطالعه سیستمها و نقشه های مخابراتی جنبه های مختلفی را در برمیگیرد. از جنبه های محض ریاضی و آماری، نظریه های مودلاسیون و نقشه کشی تا نظریه های کدینگ و ملاحظات الکتریکی در ساخت قالبهای تابعی برای انجام پردازشهای مختلف سیگنالها.

شاید به جرأت بتوان تاریخجه ارتباطات را همسان با تاریخچه زندگی بشر دانست. اما شروع علمی بررسی تاریخچه ارتباطات الکتریکی را میتوان به سال 1850-1800 میلادی همزمان با آزمایشات ارنست فاراده، آمپر و نهایتاً قانون اهم در 1826 نسبت داد. در سال 1838 تلگراف مورس در سال 1845 قوانین کیرشهف کمک زیادی به شکلگیری این علم داشتند. معادلات ماکسول در مورد تابش الکترومغناطیس در سال 1864 و اختراع تلفن توسط الکساندر گراهام بل در سال 1876 و بعد از آن اختراع میکروفون و ضبط صوت در سال 1897 توسط ادیسون، ازنقاط برجسته در شکوفایی این علم می باشند. در سال 1897 تلگراف بی سیم توسط مارکونی اختراع شد. در سال 1906 تلفن بین قاره ای بوجود آمد در سال 1920 الی 1940 ، مقالات برجسته در مورد نظریه انتقال سیگنال و اغتشاش ( کارسون ، نایکیس ، هارتلی ) ، آغاز شده است . در سال 1936 ، رادیو  و در سال 1938 تلویزیون شروع به کار  کرد. در سالهای بین 1950-1940 و همزمان با جنگ جهانی دوم باعث پیشرفت در زمینه های رادار و سیستم های مایکرویوی شد. در همان سالها نظریه های آماری و همچنین نقشه کشی در ساخت ترانزیستور ها و سخت افزارهای مناسب الکتریکی کمک شایانی به این علم نمود.

 در سال 1956 با عبور کابل از اقیانوس کمک مهمی به این علم نمود. کاربرد نظام های انتقال داده از راه دور، برنامه ریزی سیستمهای مخابراتی ماهواره ها در سال 1958و ظهور لیزر در سال 1960 اتفاق افتاد.

 19601970 به بعد با بوجود آمدن مدارهای مجتمع، تلویزیون رنگی(1962) تلفن تصویری و حسابگر های جیبی این علم سیر تکامل و ترقی را پیمود تا امروز و در سده جدید با دستاوردهایی چون شبکه های الکتریکی و نقشه های پیشرفته مخابراتی و استفاده از خطوط عملی مخابرات نوری( لیزر، فیبرنوری) استفاده از ریزپردازها و ارتباطات ماهواره ها، بشر بیش از گذشته به اهدافش در زمینه ارتباط و البته ارتباط با پایه های قوی علمی در سطح جهان دست یابد.

 برحسب نوع شماههای مدولاسیون بکاررفته و ماهیت خروجی منبع اطلاعات، سیستمهای مخابراتی را می توان به سه گروه تقسیم نمود.

 1- سیستم های مخابراتی آنالوگ، که برای انتقال اطلاعات با استفاده از روشهای مدلاسیون نقشه کشی طراحی می شود.

2- سیستمهای مخابراتی دیجتال که برای انتقال اطلاعات دیجیتال با استفاده از شماهای مدولاسیون دیجیتال طراحی می شود.

 3- سیستمهای مختلط که برای انتقال سیگنال های پیام آنالوگ نمونه برداری از شماهای مدولاسیون دیجیتال استفاده می شود.

  

 

فصل دوم

سیستمهای مخابراتی

 

 طراحی سیستم های مخابراتی

در موقع برنامه ریزی یک سیستم مخابراتی، کار طراح، انتخاب نوع خاص سیستم مخابراتی با توجه به کاربرد موردنظر می باشد. سیستمی که طراح پیشنهاد می کند می بایستی" با شرایط کارآیی" از قبل تعیین شده سازگاری داشته باشد. برای سیگنالهای پیام آنالوگ کارآیی سیستم توسط نسبت متوسط توان سیگنال به توان اغتشاش در مقصد مشخص می شود.

 در هنگام طراحی یک سیستم مخابراتی، مهندس یا طراح با" محدودیت های" مختلفی روبرو خواهد بود. این محدودیت ها عبارتند از محدودیت های زمان، پهنای باند، محدودیت های اغتشاش، و محدودیت های تجهیزات و درنهایت هزینه ها.

 علاوه براین محدودیت های نظری، محدودیت های اضافی در پیچیدگی و هزینه تجهیزات برای طراحان بسیار مهم است. طراحی می بایستی طرح وشمای ارسال سیگنالی را مطرح کند که بهترین ائتلاف را میان زمان انتقال، توان فرستنده، پهنای وسعت انتقال و پیچیدگی تجهیزات برای رسیدن به یک کارآیی قابل قبول پیشنهاد می کند.

 

 

 

عناصر یک سیستم مخابراتی دیجیتال

هدف این سیستم ها انتقال پیامهای( با دنباله های سمبلهای) خروجی یک مبنع به یک مقصد با میزان و دقت حداکثر است. منبع و مقصد در فضا از نظر الکتریکی جدا از یکدیگر بوده و توسط یک نوع کانال مخابراتی به هم مرتبط می شوند.

 کانال، سیگنالهای الکتریکی را پذیرفته و خروجی آن به دلیل ماهیت غیرخطی کانال غالباً یک حالت آلوده شده یا اعوجاج یافته سیگنال های وروی خواهد بود. علاوه بر آلودگی، سیگنال حاصل اطلاعات، توسط سیگنال های الکتریکی غیرقابل پیش بینی( ا غتشاش) تولیدشده توسط بشر و عوامل طبیعی خراب می شود. آلودگی و اغتشاش باعث ایجاد خطا در اطلاعات ارسالی شده و میزان حداکثر اطلاعات قابل ارسال از منبع به مقصد را محدود می کنند. غالباً احتمال آشکارسازی غلط یک سمبل پیام در گیرنده و بعنوان کمیتی برای سنجش کارآیی سیستم مخابراتی دیجتال در نظر گرفته می شود.

 تجزیه و تحلیل طراحی سیستمهای مخابراتی

یک مهندس سیستمهای مخابراتی می بایستی با دو مسئله فنی درگیر شود. تجزیه و تحلیل سیستمهای مخابراتی و طراحی سیستمهای مخابراتی، تجزیه و تحلیل شامل ارزیابی کارآیی یک سیستم مخابراتی داده شده است، در صورتی که طراحی شامل واردشدن به جزئیات یک سیستم برای دستیابی به انجام رضایت بخش کار معین است اغلب مشخص کردن اینکه کجا تجزیه و تحلیل پایان می پذیرد و کجا طراحی شروع می شود غیرممکن است.

 

گزارش کارآموزی برق

گزارش کارآموزی برق

گزارش کارآموزی برق

گزارش کارآموزی برق

بررسی نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی قزوین

 

فهرست

مقدمه

مشخصات نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی

 بویلر Boiler

اجزاء تشکیل دهنده بویلر

Feed water heater

Dearator

Economizer

Drum

Down commer and evaprator

Super heater

Blow Down

Diverter Damper

 توربین Turbine

فوندانسیون

پوسته CASE

روتور Rotor

پره ها Blades

کوپلینگ ها Couplings

یاتاقان ها Bearings

گلندهای توربین  Turbine Glands

 کندانسور Condansor

اکسترکشن پمپ  Extraction Booster Pump

تصفیه آب خروجی از کندانسور Condansor Booster Pump

Main ejector

گلند کندانسور Gland condansor

 سیستم آب خنک کن Cooling

برج های خنک کن و مسیرهای آن Cooling and Cooling Tower

پمپ های گردش آب در برج های خنک کن C.W.P

 

 

مقدمه :

مصرف انرژی در دنیای امروز به طور سرسام آوری رو به افزایش است . بشر مترقی امروز ، برای تولید آب آشامیدنی ، برای تولید مواد غذایی و برای کلیه کارهای روزمره خود به استفاده از انرژی نیاز دارد و بدون آن زندگی او با مشکلات فراوانی روبرو خواهد بود .

طبق برآوردهایی که دانشمندان می نمایند ، از ابتدای خلقت تا سال 1230 ه .ش ، بشر معادل  کیلووات ساعت و در فاصله 1230 تا 1330 نیز  کیلووات ساعت انرژی مصرف نموده است.

و پیش بینی می شود که فاصلۀ 1330 تا 1430 مصرف انرژی  تا  کیلو وات ساعت باشد.

امروزه قسمت اعظم مصرف انرژی به وسیله کشورهای صنعتی بوده و هر چه کشوری صنعتی تر بوده و از نظر اقتصادی مرفه تر باشد مصرف انرژی سرانه آن نیز بیشتر خواهد بود. به طوری که رابطه مستقیمی بین مصرف انرژی به خصوص مصرف انرژی الکتریکی و درآمد سرانه هر کشوری وجود دارد. با افزایش روزافزون مصرف انرژی در دنیا بشر همواره در جستجوی منابع جدید و یافتن راههای اقتصادی استفاده از آنها برای تأمین احتیاجات خانگی و صنعتی بوده است و در این بین، چون انرژی الکتریکی صورتی از انرژی است که راحت تر به انرژی های دیگر ( قابل استفاده بشر) تبدیل می شود و انرژی تمیزی از نظر ضایعات می باشد ، تلاش های بشری بیشتر در زمینه تولید انرژی الکتریکی می باشد . چند نمونه از منابع شناخته شده انرژی که خداوند در اختیار بشر قرار داده است و بشر می تواند از آن برای تولید انرژی الکتریکی استفاده کند عبارتند از :

1- انرژی سوخت های فسیلی      2- انرژی آب                   3- انرژی باد

4- انرژی واکنش های هسته ای   5- انرژی  جزر و مد امواج دریا  

6- حرارت زیر پوستۀ زمین

که هر یک از این انرژیهای برای اینکه بتواند به انرژی الکتریکی تبدیل شود باید مراحلی را طی کند که مسائل و مشکلات تولید برق برای بشر امروز نیز در طی همین مراحل است. برای مثال یکی از راه هایی که بشر از انرژی سوخت برای تولید سوخت استفاده می کندایجاد نیروگاههای حرارتی بخار، گازی و یا سیکل ترکیبی می باشد. که فرایند های زیادی را شامل می شود و تمام این فرایند ها در مجموع سیکل نیروگاه بخار تولید برق (Power Plant) را تشکیل می دهد که موضوع اصلی گزارش ما نیز می باشد.

انواع نیروگاه ها :

در حال حاظر نیروگاه هایی که برای تولید برق استفاده می شوند و متداول هستند را می توان به 6 دسته طبقه بندی کرد :

  • نیروگاه دیزلی
  • نیروگاه آبی
  • نیروگاه اتمی
  • نیروگاه گازی
  • نیروگاه بخاری
  • نیروگاه ترکیبی

از آنجا که اکثر نیروگاه های تولید برق در ایران و همچنین مهمترین منبع تولید برق در کشور نیروگاه های گازی، بخاری ، آبی و یا سیکل ترکیبی هستند به اختصار در مورد آنها توضیحی داده می شود :

نیروگاه گازی :

اصول کار نیروگاه گازی بدین صورت است که هوای آزاد توسط یک کمپرسور فشرده شده و سپس همراه سوخت در اتاق احتراق ، محترق شده و دارای درجه حرارت بالا می گردد. حال این گازهای پر فشار و داغ وارد توربین شده و محور  ژنراتور را می گرداند و سپس از اگزوز توربین به بیرون رانده می شود . توان گرفته شده از توربین معمولاً به محور ژنراتور و کمپرسور منتقل می گردد . حدود یک سوم این توان در ژنراتور تبدیل به انرژی الکتریکی می گردد و بقیه جهت چرخاندن محور کمپرسورغلبه بر تلافات مصرف می گردد و بهمین خاطر راندمان توربینهای گازی پایین و حدود 27 درصد است .

نیروگاه آبی :

اساس کار نیروگاه آبی آنست که از انرژی پتانسیل آب ذخیره شده در پشت سد برای چرخاندن توربین آبی و در نتیجه چرخاندن ژنراتور استفاده می شود و برق تولید می گردد . احداث این نیروگاهها بستگی به شرایط جغرافیایی و مکانی و وجود آب رودخانه دارد در کشورهایی که منابع آبی فراوان دارند احداث نیروگاه آبی بسیار مفید است چرا که برق تولیدی آنها بسیار ارزانتر است و راندمان این نیروگاهها بسیار بالا ست ( 80 تا 90 درصد ) و راه اندازی آن ساده است و در زمان کوتاهی می تواند وارد شبکه شود . همچنین از دیگر مزایای نیروگاههای آبی کنترل آبهای سطحی در پشت سد و استفاده در بخش کشاورزی است .

نیروگاه بخار:

اساس کار نیروگاه های بخاری بدین منوال است که بخار تولید شده در دیگ بخار به توربین هدایت پس از به دوران در آوردن محور توربین به کندانسور رفته و توسط آب خنک کن تقطیر و بصورت آب در می آید . در ژنراتور با گردش روتور آن که سه محور توربین به آن متصل است الکتریسته تولید می گردد . نیروگاههای بخار برای بارهای اصلی یا پایه ساخته می شوند و عمر آنها نسبت به نیروگاههای گازی بیشتر است از محاسن دیگر این نیروگاهها بالا بودن راندمان ( حدود 45% ) نسبت به نیروگاه های گازی می باشد .

گزارش کارآموزی بیمه

گزارش کارآموزی بیمه

گزارش کارآموزی بیمه

گزارش کارآموزی بیمه

 

 

فهرست

 فصل اول آشنایی با مکان کارآموزی                                     

آشنایی اجمالی با سازمان اجتماعی      

اداره کل تامین اجتماعی استان           

تعهدات وحمایتهای شعبه                   

تعهدات کوتاه مدت                           

تعهدات بلند مدت                             

چارت سازمانی شعبه و اهم وظایف هر واحد 

رئیس شعبه                                             

معاونت                                                   

واحد درآمد                                              

مشاوره                                                    

واحد امور بیمه شدگان                               

واحد نامنویسی و حسابهای انفرادی             

واحد بازرسی                                            

واحد اجرائیات                                          

واحد حسابداری                                        

واحد امور اداری وخدمات                            

فصل دوم:ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته کارآموزی              

بانک تعهدات قانونی                                                                         

بانک درآمد                                                                                     

بانک کارگشایی                                                                               

حقوق ودستمزد                                                                              

محاسبه حقوق ومزایای کارکنان                                                           

محاسبه و واکاوی در مزایای کارکنان                                                

کمک هزینه مسکن کارکنان                                                            

بهره وری                                                                                    

کارانه                                                                                            

کارانه موقت                                                                                  

نیم عشر اجرایی                                                                              

کلیاتی از مزایا                                                                                

حق التضمین                                                                              

هزینه اولاد                                                                                 

کمک هزینه عائله مند                                                                 

اضافه کار                                                                                

فوق العاده ایام تعطیل                                                                   

حکم کارگزینی                                                                          

کسورات حقوق ومزایا                                                                

مالیات                                                                                          

بیمه                                                                                          

جریمه غیبت                                                                                 

ثبت اسناد                                                                                        

فصل سوم:آزمون آموخته ها،پیشنهادات ونتایج                    

چگونگی پرداختها توسط واحد حسابداری                                          

نرخ حق بیمه                                                                                   

ملاک محاسبه حق بیمه                                                                    

محاسبه حق بیمه بیمه شدگان                                                                

تکالیف،حقوق وارتباط اداری کارفرمایان با سازمان تامین اجتماعی                                                                

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده پیمانکاران                                        

ارتباط اداری فیمابین کارفرمایان وسازمان تامین اجتماعی                      

 

 

 

فصل اول :

 آشنایی با مکان کارآموزی

 

 

 آشنایی اجمالی با سازمان اجتماعی

به منظور اجرا و تعمیم و گسترش انواع بیمه های اجتماعی و استقرار نظام هماهنگ متناسب با برنامه های تامین اجتماعی جهت تمرکز وجوه درآمدهای حاصله از وصول حق بیمه ،سرمایه گذاری و بهره برداری از آن به منظور اجرای تعهدات قانون تامین اجتماعی ،سازمان تامین اجتماعی تشکیل گردیده است.

این سازمان طبق قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی مصوب 19/4/73 جزء نهادهای عمومی غیر دولتی  قرار گرفته و دارای استقلال مالی و اداری است و بمنظور تحقق رسالت و اهداف خود نیازمند :سازماندهی فعالیت های مختلف بیمه ای و درمانی و ایجاد ارتباطات سازمانی و فرا سازمانی است و جهت هدایت هماهنگی ونظارت  کنترل امور به لحاظ حفظ اصل استقلال آن ،این سازمان دارای شورای عالی بوده که به مثابه مجع عمومی وسسات حمایتی اقتصادی عمل می نماید.

اعضای این  شورا دارای نمایندگانی از طرف دولت ،کارفرمایان و کارگران به شرح ذیل میباشند:

الف:هفت نفر نمایندگان دولت شامل :

1-وزیر بهداشت،درمان وآموزش پزشکی که ریاست شورا را به عهده دارد.

2-وزیر کاروامور اجتماعی یا معاون وی.

3-وزیر امور اقتصادی ودارایی ویا معاون او یا نماینده تام الاختیار وزیر.

4-وزیر مشاور در سازمان برنامه و بودجه یا معاون او یا نماینده تام الاختیار وزیر.

5-وزیر معادن وفلزات یا معاون او ویا نماینده تام الاختیار وزیر.

6-وزیر صنایع یا معاون او ویا نماینده تام الاختیار وزیر.

7-وزیر تعاون یا نماینده وی.

 

ب:پنج نفر نمایندگی کارفرمایان.

ج:سه نفر نمایندگان بیمه شدگان .

سازمان دارای هیات مدیره می باشد که از نظر ساختار تشکیلاتی زیر نظر شورای عالی تامین اجتماعی قرار دارد.

این هیات مرکب از سه نفر به شرح ذیل میباشد:

-رئیس هیات مدیره که به پیشنهاد وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و تصویب هیات مدیره دولت منصوب میگردند.

-دو نفر عضو اصلی هیات دیره که به پیشنهاد وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و تصویب هیات وزیران تعیین می گردند.

-یک نفر عضو علی البدل هیات مدیره که به ترتیب مذکور در ورد اعضای اصلی تعیین میگردد.

اهم وضایف هیات دیره به شرح ذیل می باشد :

1-پیشنهاد سیاست کلی و خط مشی و برنامه های اجرایی سازمان به شورایعالی تامین اجتماعی.

2-تایید آیین نامه های اجرایی موضوع قانون تامین اجتماعی واساسنامه تامین اجتماعی و پیشنهاد آن به مراجع ذیربط.

3-تایید برنامه و بودجه وگزارش مالی و ترازنامه سازمان جهت تصویب شورایعالی تامین اجتماعی .

4-پیشنهاد و تشکیلات سازمان در حدود بودجه مصوب جهت تصویب شورایعالی.

5-بررسی در مورد بهره برداری وسرمایه گذاری از محل وجوه وذخایر سازمان وارائه پیشنهاد شورایعالی.

سازمان بر اساس ماده2 اساسنامه تامین اجتماعی برای اجرای وظایف خود دارای تشکیلات مرکزی و واحدها وشعب نمایندگیهایی در تهران و شهرستانها می باشد.(تامین اجتماعی)موضوع قانون تامین اجتماعی مصوب 1354حسب ماده 3 شامل موارد ذیل می باشد:

الف:حوادث وبیماریها

ب:بارداری

ج:غرامت دستمزد

د:از کارافتادگی

ذ:بازنشستگی

و:مرگ

ومشمولین قانون از کمکهای ازدواج وعائله مندی طبق مقررات مربوط برخوردار میشوند.

مشمولین قانون تامین اجتماعی حسب ماده 4 عبارتند از:

  • افرادی که بهر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می کنند.
  • صاحبان حرف و مشاغل آزاد.
  • دریافت کنندگان مستمریهای بازنشستگی،از کارافتادگی و فوت.

انجام تعهدات ناشی از ماده 3 قانون الزام سازمان در بند الف وب بعهده بخش درمان سازمان وتعهدات بندهای ج،د،ذ،و بعهده سازمان می باشد.

 

ستاد مرکزی سازمان :به عنوان یک تشکیلات هدایت کننده زیر مجموعه ها و شرکتهای تحت پوشش خود برنامه ریزی کلان،ایجاد هماهنگی،کنترل عملیات و در نهایت اعمال مدیریت بر مبنای هدف ، جهت رسیدن به اهداف سازمان فعالیت می نماید.

ستاد مرکزی سازمان دارای 7 معاونت تخصصی بشرح زیر ی باشد :

1-معاونت اقتصادی و برنامه ریزی

2-معاونت فرهنگی واجتماعی

3-معاونت حقوقی وامور مجلس

4-معاونت امور استانها

5-مهاونت فنی ودرآمد

6-معاونت امور درمان

7-معاونت اداری ومالی

 

اداره کل تامین اجتماعی استان :

فرآیندی پویا از مجموعه منابع مالی،اداری و تخصصی تامین اجتماعی می باشد که از یکسو به منظور معرفی سطح استان نظارت  بر حسن اجرای عملیات از طریق راهبری مجموع واحدهای تامین اجتماعی با استفاده بهینه از منابع مالی و انسانی موجود وجلب همکاری بیمه شدگان وکارفرمایان در نیل به اهداف تعیین شده در قانون تامین اجتماعی که سیاستها وبرنامه های کلی سازمان را با توجه به اختیارات تفویصی از سوی مدیریت عامل سازمان نسبت به بازخور عملیات به ستاد مرکزی سازمان و از سوی دیگر با برقراری صحیح روابط در سطح مقامات رسمی استان اقدام موثر می نماید.در حال حاضر29 اداره کل تامین اجتماعی تحت نظارت رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان ویا مقام مجاز از سوی ایشان واحدهای اجرایی تابعه را راهبری مینماید.

وظیفه این ستاد نظارت کارشناسی در سطح استان می باشد و به عنوان حلقه واسط بین ستاد مرکزی و واحدهای اجرایی محسوب برنامه های اجرایی را اجرا می نماید.

یکی از واحدهای اجرایی در استان تهران سازمان تامین اجتماعی شعبه 3 کرج است که درسال 1380 افتتاح شد .این سازمان ابتدا در میدان مادر مستقر بود ولی در حال حاضر روبروی میدان عطار نقل مکان نموده است ودارای 52 نفر پرسنل است.

 

تعهدات وحمایتهای شعبه:

به طور کلی تعهدات سازمان به بیمه شدگان به دو نوع مختلف تقسیم می شود :

الف:تعهدات کوتاه مدت

ب:تعهدات بلند مدت

گزارش کارآموزی معماری

گزارش کارآموزی معماری

گزارش کارآموزی معماری

گزارش کارآموزی معماری

 

فهرست مطالب

 مقدمه                                               صفحه

 فصل اول: کلیات پروژه                           

 وضعیت فیزیکی پروژه                                          7

  موقعیت ساختمان در سایت                                     7

 کروکی سایت                                             7

 پیشرفت کار در روش کار پیمانکار                                  9

 انواع قراردادهای پیمانکاری                                  9

 انواع مناقصه                                           9

  مراحل اجرای طرح و انجام عملیات پیمانکاری                    10

 اصول طرح کارگاه و ساختمان                                10

 جدول مصالح مصرفی در انبار                                10

 نحوة انجام گزارش کارگاه در مورد مسئولیتها                    11

گزارش روزانه                                         11

 فصل دوم: عملیات ساختمانی

  • بازدید شناسایی زمین 11
  • طبقه بندی زمین از نظر خاک و مقاومت آن 12
  • آزمایش خاک 12
  • طبقه بندی زمین ها (بر حسب نوع مصالح، وضعیت طبیعی) 13
  • زمینهای خاکریزی شده یا زمینهای مصنوعی 14
  • زمینهای طبیعی و انواع آن 14
  • زمینهای غیر قابل تراکم 16
  • زمینها با تراکم کم 17
  • تخریب 17
  • خاکبرداری 18
  • گودبرداری (پی کنی) 18
  • گودبرداری و پی کنی در زمینهای آبدار 19
  • روش پایین بردن سطح آب 19
  • ابعاد پی و پی سازی 21
  • شمع بندی 23
  • ترازکردن کف پی 23
  • شفته ریزی                         24
  • قالب بندی پیها                                   24
  • آرماتوربندی 25
  • کلافبندی افقی 26
  • کلافبندی قائم 27
  • بتن پی 27

 فصل سوم: ساختمان

  • عملیات ساختمانهای بتنی 28
  • مزایای ساختمانهای بتنی 28
  • ابعاد پی 28
  • بتن مگر 29
  • میلگردهای کف پی 29
  • قالبندی 29
  • داربست 30
  • قالبندی پیها 30
  • آرماتوربندی 30
  • شناژ 31
  • ساختمانهای بتنی 32
  • دانه بندی 32
  • سیمان 32
  • بردن بتن تا محل مورد نیاز 32
  • ریختن بتن 33
  • عمل آوردن بتن                    33
  • حفظ کردن بتن 33
  • ستون 34
  • تیرها 35
  • اتصال اسکلت بتنی 36
  • باز کردن قالبها 36
  • وصله کردن آرماتور 37

فصل چهار: سقفهای تیرچه بلوک

  • تیرچه                                            40
  • بلوک                                        40
  • میلگردهای ممان منفی                              42
  • میلگرد حرارتی                         42
  • کلاف عرضی                                    42
  • بتون ریزی                                        43
  • بامهای تخت یا مسلح 43
  • عکس از مراحل اجرای  سقف تیرچه بلوک                    45
  • پوشش بامهای تخت یا مسلح 46
  • دیوار جان پناه 47

 فصل پنج : مصالح وجزئیات

  • گچ                                          48
  • اجرای کاشی کاری 49
  • کارگذاری پنجره ها در نما 51
  • کف سازی                                          51
  • سقف کاذب 51
  • میلگردهای عمودی 52
  • میلگردهای افقی چپ و راست                        52  
  • رابیتس                                           53
  • کچ کاری روی رابیتس                               53
  • عایق کاری                                        53
  • پله 54
  • فنداسیون                                         56
  • آزمایشگاه بتن 56
  • نحوه اجرای سرویسها 56
  • محوطه سازی                                       57
  • اجرای آسانسور                                    57
  • عکس از مراحل اجرایی آسانسور و چاله آسانسور 58
  • سقف کاذب                                         59
  • پارکینگ 59
  • تأسیسات                                          60
  • اجرای فاضلاب 61

مقدمه:

دورة کارآموزی را که زیرنظر شرکت ساختمان «ساربتون» که مجری ساخت یک ساختمان مسکونی واقع در عظیمیه کرج است می گذرانم.

 درطی این مدت عکسهایی از مراحل پیشرفت و ساخت این ساختمان گرفتم که در فواصل گزارشها و مطالب جایگزین شده است. اما عملاً شرکت ساختمانی ساربتون که خود کارفرمایان و سهامداران این شرکت می باشند دورة کارآموزی من را برعهده گرفته اند.

 توضیح اینکه جناب آقای مهندس واحدی و مهندس آذرتاش که خود مؤسس شرکت ساربتون می باشند درواقع کارفرمای اصلی شرکت بوده و همچنین پیمانکارانی نیز بعنوان پیمانکار اصلی پروژه می باشند.

 پروژه ساختمانی مسکونیA  تحت نظر شرکت ساختمانی ساربتون بوده که من طی مراحل پیشرفت کار را بررسی کرده و تا به اینجا رسانده ام.

 وضعیت فیزیکی پروژه:

  • وضعیت فیزیکی ساختمان: این ساختمان شامل 4 طبقه مسکونی به همراه یک طبقه پیلوت و یک طبقه زیرزمین( سونا، جکوزی، انباری ها) در آن پارکینگ تعبیه شده است که مراحل فونداسیون را گذرانده و سقف اول و دوم را تمام کرده در حال اجرای مراحل بعدی است.

 موقعیت ساختمان در سایت:

  • ساختمان در عظیمیه کرج، بوستان 5 بالای میدان مهران – انتهای خیابان – ساختمان جنوبی- پلاک 71 واقع شده است.

کروکی سایت: « ساختمان مسکونی A » *

 1- انبار وسایل

2- کانکس( محل اقامت ناظر)

3- آشپزخانه کارکنان

 4- اتاق کارکنان

 5- حصار چوبی کارگاه

 6-  محوطة ساختمان

 7- چاه آب( جهت آب های مصرفی مصالح ساختمانی)

پیشرفت کار در روش کار پیمانکار:

 کار ساختمان عظیمیه از مهر 1385 شروع شده و پیمانکار معتقد است تا شهریور 1386  کار را به پایان برساند.

  • در شروع کار پیمانکار برنامة زمانبندی و مالی دقیقی تعیین کرده و تسلیم کارفرما نموده است. که پیشروی کار طبق این برنامه، کارفرما متعهد به پرداخت هزینه های ماهیانه می باشد. صورت وضعیت های تهیه شده توسط سرپرست کارگاه درابتدای هرماه در اختیار کارفرما قرار می گیرد وطی جلسه ای بررسی دقیقی  توسط کارفرمایان و پیمانکار روی صورت وضعیت ها انجام می شود و پس از اطمینان از صحت آن مبلغ موردنظر توسط کافرمایان پرداخت می شود.

 در این پروژه برای انجام هر یک از فعالیتها اعم از فونداسیون، بتن ریزی، تیغه چینی، لوله کشی، نازک کاری و ..... و همچنین برای هر یک از مصالح سرپرست کارگاه استعلام قیمتی از اشخاص مختلف می گیرد و پس از مشورت با شرکت یکی از آنها را انتخاب و با وی قراردادی تهیه کرده و مشغول بکار می شوند.

 البته دراین انتخاب تنها هزینه مطرح نیست بلکه نوع جنس و نوع انجام کار هم حائز اهمیت می باشد. که در تمامی مراحل کار موارد ذکرشده بررسی و سپس انتخاب صورت می گیرد.  

انواع قراردادهای پیمانکاری:

قرارداد قیمت مقطوع بهای کل پیمان مقطوع

 امانی بهای خدمات پیمانکار محاسبه می شود.

 انواع مناقصه:

 عمومی درج آگهی با توجه به مشخصات و شرایط مشارکت

 محدود ارسال دعوتنامه به شرکت ها

 ترک مناقصه   ترک تشریفات صلاح وصرف نباشد مستقیماً انتخاب می شوند.

قرارداد پیمانکاری شرکت به صورت قرارداد مقطوع می باشد که با شرکه بهای پیمان به صورت مقطوع بین پیمانکار و کارفرما منعقد شده است.

 نوع مناقصه صورت گرفته : مناقصه محدود می باشد که با ارسال دعوتنامه به شرکت های شناخته شده واقع در شهر کرج صورت می گیرد.

ساختمان عظیمیه  

کارفرما: شرکت ساختمانی ساربتون

 پیمانکار: شرکت ساختمانی ساربتون

 پیمانکار جزئی: تأسیسات شرکت ساختمانی آسمان –  اجراء کار مهندس ملکی و مهندس شیدی

 مشاورین:آقای مهندس میرزایی / مهندس نادری

 طراح: شرکت ساختمانی ساربتون  

  • اصول طرح کارگاه و ساختمان: 1- انتخاب ماشین آلات 2- محل کارگاه 3- طرح کلی کارگاه 
  • موضوعات پیمان بین کارفرما و پیمان کار برای ساخت:

1- قرارداد 2- تعهدات و التزامات 3- موضوع پیمان  4-مدت پیمان 5- ضمانت نامه  6- پیش پرداخت   7- جریمه

 جدول مصالح مصرفی در انبار:

 درکارگاه ساختمانی نمودارهایی  به انبار داده  شده که از ورود و خروج مصالح مصرفی پای کار اطلاع پیدا می کنیم و انباردار موظف است در جدول موردنظر مقدار مصالح را که در هر روز وارد انبار می شود و یا خارج می شود و موجودی انبار را یادداشت نماید. مثلاً:

 

ردیف

نوع

 ورودی

 خروجی

 موجودی

 مربوطه

توضیحات 

 1)

 سیمان

 8:30

12:30

50 کیسه

 پرتلند

 30 کیسه خارج شده

2) 

سنگ

 11

 11:30

100 کیسه

 گرانیت

50 بسته خارج شده

 3)

گچ

 10

 12:30

 200 کیسه

 ساختمانی

 80 کیسه  خارج شده

4)

//

//

//

//

//

//

5)

//

//

//

//

//

//

نحوه کارگزارش کارگاه در مورد مسئولیتها   : ( هفته ای، ماهی )

 در کارگاه ساختمانی چارتی به شکل زیردر هر هفته تهیه شده و در آن فعالیتهای انجام شده و تعداد پرسنل ومصالح مصرفی و ...... توضیح داده شده و به حضور پیمانکار محترم می رسد.

گزارش کارآموزی عمران

گزارش کارآموزی عمران

گزارش کارآموزی عمران

گزارش کارآموزی عمران

 

فهرست مطالب

مقدمه ........................................................................................... 4

تخریب ساختمان ........................................................................... 5

خاکبرداری ................................................................................... 6

ریختن بتن مگر .............................................................................. 9

آرماتوربندی ................................................................................ 10

بتن ریزی فنداسیون ..................................................................... 13

ویبره کردن بتن ........................................................................... 14

آرماتوربندی ستون ها .................................................................. 15

بتن ریزی ستون ها ....................................................................... 18

نکاتی درمورد بتن ریزی ستونها ..................................................... 18

نحوه ریختن بتن در داخل قالب ................................................... 20

اجرای تیر بتنی ............................................................................. 21

تیرچه و طریقه ساخت آن ............................................................. 24

ساخت بتن برای تیرچه ها ............................................................. 26

ساخت تیر بتنی واجرای سقف ....................................................... 28

بلوکها ........................................................................................... 29

اجرای سقف تیرچه بلوک ................................................................ 30

نصب تیرچه ها بر روی سقف تیرچه بلوک ........................................ 30

میلگردهای ممان منفی ..................................................................... 31

میلگرد حرارتی ...............................................................................  31

میلگردهای ممان منفی برای کنسول ................................................. 32

خیز منفی در سقف ........................................................................... 32

بتن ریزی سقف تیرچه بلوک............................................................. 33

تصاویری از پروژه ............................................................................ 34

مقدمه

انجام دادن کار اجرایی به عنوان کارآموزی کاری بسیار مفید وپسندیده است،چون این کار دانشجو را با اجرای کارهای عمرانی آشنا می کند.اجرای کارهای عمرانی با دستگاه تئوری تفاوت دارد واختلاف اجرا ودرس دانشگاهی فقط در کارگاه ساختمانی قابل احساس است وکارآموزی وکارکردن درکارگاه ساختمانی قبل از رفتن دانشجو به محل کار خود بسیار مفید است.

کارکردن در کارگاه ساختمانی به عنوان کارآموزی برای بنده بسیار مفید بود و تجربه های خوبی را کسب کردم قبلا از آقای مهندس بیانی استادکارآموزی و مدیر کارگاه ساختمانی آقای صفائی وتمام کسانی که بنده را در این زمینه یاری نمودند، تشکر می نمایم.

گزارش کارآموزی

محل کارآموزی اینجانب در یک کارگاه ساختمانی بوده است. بنده از ابتدای کار یک ساختمان 4 طبقه، وارد کارگاه ساختمانی شدم.در ابتدا کار تخریب ساختمان قدیمی موجود مورد توجه قرار گرفت که مدیر،قبل از تخریب، نقشه های اجرایی را گرفته و کارهای شهرداری را انجام داده تا بعد از گرفتن جواز،اقدام به احداث وساخت ساختمان مورد نظر کند.

 بعد از انجام دادن کارهای اداری در شهرداری مورد نظر و گرفتن جواز ساخت از شهرداری،سازنده اقدام به قطع گاز ساختمان توسط اداره گاز شهرستان کرج کرد و بعد از انجام این کار اقدام به برچیدن شوفاژ خانه ساختمان کرد و وسایلی که می توانست از آن استفاده کند از ساختمان خارج کرد وسپس ساختمان مورد نظر را تخریب کردند.

تخریب ساختمان

 تخریب ساختمان ابتدا از دیوارهای داخلی، درها وبیرون آوردن چارچوب درهای داخلی شروع شد وسپس آسفالت پشت بام ساختمان مانند ورقه های کاغذ لوله شده از پشت بام توسط عوامل تخریب کنده شد.

 نکته مهم این است که قبل از تخریب پشت بام حتما آسفالت باید به صورت جداگانه برداشته شود چون در صورت انجام نشدن این کار تخریب پشت بام باآسفالت کاری، بسیاری دشوار میشود. بعداز جمع شدن آسفالت پشت بام وتخلیه آن از پشت بام به داخل کامیون وحمل وخارج کردن آن از پروژه،سقف ساختمان که طاق ضربی بود،تخریب شد. عوامل تخریب موظف به تخریب وجمع آوری آجرهای موجود وچیدن آجرها در یک گوشه حیاط شدند.بعد تیر آهن و ستون ها از ساختمان قدیمی به جای مانده بود و تیرآهن در یک روز توسط عوامل تخریب بوسیله هوا برش بریده و به همراه تمام چهارچوب ها و درها وپنجره ها که قبلا از دیوارها خارج شده بود بار کامیون شده واز پروژه خارج شدند. تمام عملیات تخریب ساختمان بین 15 تا 20 روز انجام شد.

خاکبرداری

بعد از تمام شدن عملیات تخریب مرحله خاک برداری پروژه بود که توسط یک لودر و چند کامیون انجام شد.عملیات خاک برداری در یک روزکاری به انجام رسید.

در حین انجام عملیات خاک برداری به چند فنداسیون تکی که در زمان قدیم برای مقاوم کردن زیر ستون گذاشته شده بود برخوردیم که مصالح موجود برای ساخت این فنداسیون ها شفته آهک بود که بسیار سنگین و مقاوم بودند که لودر با خالی کردن اطراف این فنداسیون و زیر آن موفق به خارج کردن فنداسیون های مذکور شد.

درست کردن این فنداسیون ها با مصالح شفته آهک در زمان خود بسیار جالب وقابل ستایش بود.

در زمان خاک برداری ساختمان، سر دو چاه قدیمی باز شد و با خاک پر شد.این کار بسیار اشتباهی است،اما به دلیل هزینه وسرعت درانجام کار این نوع پرکردن چاه های قدیمی بیشتر متداول شده است. ممکن است بعد ها این چاه نشت کند،چون خاکی که به داخل چاه ریخته می شود انباری چاه را پر نمی کند وفقط مقداری از انباری وتمام میله را پر می کند.که بعد از گذشت زمان ،به صورت مخروطی در میله قرار گرفته باعث نشت خاک میله چاه می شود.اما اگر چاههای موجود با ملات شفته آهک به همین صورت پر شود به دلیل سفت شدن این ملات هرگز نشت نکرده وباعث هیچ خطری در آینده هم نمی شود که امید است این کار که به دلیل هزینه موجود در اغلب پروژه های ساختمانی انجام نمی شود با نظارت مهندسان ناظر انجام شود.

 به دلیل وجودساختمانهای همسایه،مقداری خاک در مجاورت آنها باقی ماند تا ضربه های لودر و خالی شدن خاک کناره ساختمان باعث تخریب ساختمانهای مجاور نشود. ساختمان غربی نگرانی بیشتری برای مسئولان پروژه به همراه داشت چون دیوارهای ساختمان با گل چیده شده بود وبسیار سست و ریزنده بود.البته قبلا ساختمان همسایه را بیمه کرده بودند تا در صورت بروز حادثه بیمه خسارت وارده را پرداخت نماید وبرای اطمینان از همسایه غربی خواسته شده بود که در زمان خاک برداری ساختمان را تخلیه کنند که کار بسیار پسندیده ای بود.

در انتهای زمین مورد نظر،زیر زمین بود که در هنگام خاک برداری تا نصف آن خاک برداری وبقیه زیرزمین پر از خاک شده بود که در محل فعلی زیرزمین جای 3 فنداسیون وشناژهایی بود که برای ساخت ساختمان جدیدی باید احداث میشد.

در پایان روز کاری، گودبرداری ساختمان با حمل خاکهای اضافه بوسیله کامیون به خارج از پروژه، به اتمام رسید.

در روز بعد، چند کارگر مشغول کندن خاکهای کنار دیوارهای همسایه که به دلیل آسیب نرساندن به ساختمانهای مجاور آنها را بر نداشته بودند، شدند. وقتی که کارگر ها کمی از خاکها را خالی کردند دیده شد ساختمان دارای پی وکرسی چینی است وبا خیال راحت خاکها را از کنار ساختمان خارج کردند.در طرف شرق ساختمان، با خالی کردن مقدار کمی از خاکها بوسیله کارگرها دیده شد که ساختمان فاقد پی است و دیوارهای آن با گل چیده شده است و این مسئله باعث ناراحتی کادر اجرا شد.

مسئول کارگاه، ساختمان مجاور را بیمه کرد تا در صورت بروز حادثه شرکت بیمه خسارت وارده را پرداخت کند .

  خاک را تخلیه کردند وبعد از خارج کردن خاک شناژ که از دیوارهای همسایه خارج شده بود،آنرا سرند کردند و با اضافه کردن آب ودرست کردن ملات اقدام به دیوارچینی کردند. دلیل استفاده  از گل برای دیوارچینی شناژ فنداسیون این بود که بعد از اجرای فنداسیون بتوان آجراهایی که در شناژ بندی مصرف شده را باز از زمین خارج کرده و در دیوار چینی وپارتیشن بندی از آنها استفاده کرد.

شمع زدن

ریختن بتن مگر

بعد از تمام شدن شناژ افقی فنداسیون ، نوبت به اجرای بتن مگر رسید که با بتن با عیار 150 اجرا شد. بتن مگر را یکسان ریخته و با تخته ماله صاف کردند و با انجام دادن این کار یک سطح صاف بر کف فنداسیون بوجود آمد، با اینکار بتن مگر به پایان رسید.

بعد از اجرای بتن مگر، نوبت به محاسبات میلگردهای مورد مصرف در ساختمان رسید. محاسبات میلگردهای ساختمان از روی جدول ونقشه های ساختمان انجام شد و بعد از خریداری میلگرد ها وتخلیه آن در پروژه،آرماتور بند انتخاب شده وبعد از نوشتن قرارداد آرماتوربندی ساختمان شروع شد.

گزارش کارآموزی شرکت بیسکوئیت گرجی

گزارش کارآموزی شرکت بیسکوئیت گرجی

گزارش کارآموزی شرکت بیسکوئیت گرجی

کارآموزی شرکت بیسکوئیت گرجی

 

فهرست عناوین                                                  

مقدمه                                                                     

تاریخچه                                                                                                                                                                                                                  

اهداف  سیستم                                                                                             

Top chart                                

نقش های موجود در سیستم                              

فرایند سیستم                           

تشخیص محیط عملیاتی

ارتباط با محیط خارج

ارتباط میان موجودیتها

Tableموجودیتها

نمودار ERD

وابستگی های تابعی وFDDمربوط به مواد اولیه

ساده سازی  FDDِمواد اولیه

وابستگی های تابعی وFDDمربوط به دستگاه

ساده سازی FDD دستگاه

وابستگی های تابعی و FDDمربوط به محصول

ساده سازی FDD محصول

نرمالسازی FD مواد اولیه

نرمالسازیFDدستگاه

نرمالسازیFD محصول

مقدمه:

با توجه به پذیرش سیستم تولید به عنوان موضوع پروژه بعد از مشورت با اعضای گروه سیستم تولید کارخانه ی گرجی را جهت بررسی انتخاب کردیم با توجه به وسعت کارخانه و تنوع محصولات و جهت انتخاب موضوع واحد و جلوگیری از پراکنده شدن موضوع سیستم تولید بیسکویت به عنوان اصلی ترین محصول کارخانه مورد بررسی قرار گرفت.           

تاریخچه:

شرکت گرجی در سال 1340 تاسیس گردیده است در ان زمان این کارخانه تنها دارای یک خط تولید بوده که فقط تعداد محدودی بیسکویت را تولید کرده است اما به تدریج و با افزایش اعتبار در سطح رقبای داخلی و استقبال عمومی از محصولات این شرکت خطوط تولید افزایش پیدا کرده و امروزه با 3 خط تولید بیسکویت و همچنین سالنهای تولید شکلات،ویفر، اسنک مشغول تولید ارزنده ای در کشور می باشد هم اینک این شرکت در خط تولید در حدود 380 پرسنل فعال دارد که در حدود 15 از این افراد به عنوان مسئول فنی در حال فعالیت هستند و کارکنان به صورت شیفت های 8 ساعته در طول شبانه روز مشغول به تولید می باشند همچنین این شرکت در حال تولید شکلات صبحانه به صورت ازمایشی است.

شرکت گرجی در حال حاضر با 45 سال سابقه کار مستمر و حضور موثر و فعال

در صنعت تولید بیسکویت به طور میانگین در روز بیش از 30 تا35 تن

بیسکویت تولید می کند که این میزان تولید دارای تنوعی در حدود 20 نوع از

انواع بیسکویت است.

اهداف سیستم :

شرکت گرجی دارای اهدافی همچون اشتغال زایی،خودکفایی در داخل کشور از نظر تامین نیاز های غذایی مردم و بی نیازی از تولیدات خارجی و... است و برای رسیدن به تمامی اهداف برنامه ای تهیه و تدوین شده که به طور ماهانه و سالانه نیاز بازار را ارزیابی کرده و هماهنگی تنگاتنگی بین خطوط تولید و سیستم فروش وجود دارد و اینک اهداف داخلی کارخانه: با توجه به صحبتی که با مدیر برنامه ریزی کارخانه صورت گرفت دریافتیم که مهم ترین هدف داخلی سیستم تولید کارخانه تولید محصولات با کیفیت بالا جهت حفظ و اقزایش مشتری در درجه ی اول و تا حد امکان به صرف بودن تولید در درجه ی دوم است البته تنوع محصولات نیز در دستور کار قرار دارد.

نقشهای موجود در سیستم

در قسمت تولید نقش های متفاوتی وجود داشت که هر یک به همراه مختصری از وظایف ان بیان می شود:

رئیس ساخت بیسکویت: نماینده ای از مدیر عامل که وظیفه ی ریاست بخش ساخت این محصول خاص را به عهده دارد و تمام مسئولیتهای این بخش بر عهده ی اوست.

رئیس بسته بندی بیسکویت:

ناظر بر مراحل بسته بندی که وظیفه ی پیگیری تعمیر وسایل فرسوده و طرحهایی بری مکانیزه شدن سیستم بسته بندی  را برعهده دارد.

سرپرست ساخت:

بعنوان نماینده ای از رئیس ساخت بطور مستقیم بر مراحل تولید نظارت دارد و واسط میان رئیس ساخت و کارگران است.

سرپرست بسته بندی:

واسط میان رئیس بسته بندی و کارگران بخش بسته بندی و منتقل کننده ی گزارش کار روزانه به رئیس بسته بندی .

آمارگر کارگاه بیسکویت:

کلیه ی اعدادو ارقام بخش تولید توسط او ثبت می شود تا براحتی بتوان روند پیشرفت تولیدات را پیگیری و در صورت مشاهده ی سیر نزولی راهکار های لازم را ارائه کرد.

مسئول شیفت 3،2،1:

بر هر یک از شیفت ها 1 مسئول نظارت دارد که ناظر بر تعداد کاگران شاغل در هر شیفت ساعات تعویض کارگران . اضافه کاری و... است .

  فرایند سیستم:

فرایند تهیه ی بیسکویت طی 5 مرحله انجام می گیرد:

تهیه ی خمیر- قالب گیری - پخت- سرد کردن و بسته بندی

مرحله ی اول:تهیه ی خمیر

آرد به صورت فله تخلیه می شود و سیستم توزیع آرد و شکر به صورت اتوماتیک است یعنی طبق برنامه ای که به وسیله ی کامپیوتر به دستگاه داده می شود و طبق فرمولاسیون آرد و شکر را برداشته و مخلوط می کند و شکر نیز که در ابتدا به صورت کریستالی(دانه درشت) می باشد اول آسیاب شده و به صورت پودر درآمده و سپس برای تهیه ی خمیر انتقال می یابد.

مواد تشکیل دهنده ی خمیر بیسکویت ، آرد،شکر،روغن جامد، و افزودنی هایی مانند موادی که باعث غنی شدن می شوند مانند لبنیات،شیر خشک، عصاره ی مالت و... است.

در این مرحله مواد اولیه وارد فیلتر ها می شوندو از درون 2 سیلو که در قسمت بالای سالن قرار دارد تخلیه می گردند همچنین اتاق توزیع کوچک دیگری در سالن وجود دارد که مواد اولیه دیگر (افزودنی ها) مربوط به هر نوع بیسکویت را به صورت دستی وارد خمیر می کند  سپس مواد اولیه وارد دستگاه میکس شده و طی 2 یا 3 مرحله خمیر تهیه می شود.3 خط بیسکویت وجود دارد که هر کدام برای تهیه دسته ی خاصی از آنها به کار می رود.

در خط شماره ی 4 خمیر در 3 مرحله به صورت ورقه ای نازک در می اید که برای این امر در هر مرحله خمیر از بین دو غلتک که در خلاف جهت هم می چرخند عبور می کند

بررسی ناسازگاری کودکان پیش دبستانی

بررسی ناسازگاری کودکان پیش دبستانی

بررسی ناسازگاری کودکان پیش دبستانی

بررسی مقایسه رفتار ناسازگار کودکان پیش دبستانی دارای مادر شاغل و خانه‌دار

پایان نامه بررسی ناسازگاری کودکان پیش دبستانی

 فهرست

چکیده

مقدمه

فصل اول ـ موضوع تحقیق

بیان مسئله

ضرورت و اهمیت تحقیق

اهداف تحقیق

فرضیه‌های تحقیق

متغیر تحقیق

تعریف نظری متغیر

تعریف عملیاتی متغیر

فصل دوم ـ چارچوب نظری تحقیق

سازگاری

اهمیت مادر در روابط متقابل مادر و کودک

ناسازگاری

عوامل موثر در پیدایش ناسازگاری

طبقه‌بندی کودکان و نوجوانان ناسازگار

ناسازگاری از دیدگاه مکاتب

ناسازگاری در اثر نوروزها

اختلالات خواب

اختلالات گوارشی

ناسازگاری در اثر سایکوپاتهای زودرس

ناسازگاریهای کودکان و نوجوانان در اثر سایکوزها

تفاوتهای مربوط به جنسیت در اختلالات رفتاری

اختلالات رفتاری کودکان بر حسب سن آنها

پیشینه تحقیق

فصل سوم ـ روش تحقیق

جامعه پژوهشی

نمونه و روش نمونه‌گیری

ابزار پژوهش

روش اجرا

روش تحلیل داده‌ها
فصل چهارم ـ نتایج تحقیق

فصل پنجم ـ بحث و نتیجه‌گیری

کودکان دارای مادران شاغل و خانه‌دار

ناسازگاری در کودکان دختر و پسر

محدودیت‌ها

پیشنهادات

منابع

پیوستها


چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی مقایسه رفتار ناسازگار کودکان پیش دبستانی دارای مادر شاغل و خانه‌دار بود. جامعه پژوهش شامل دو مهد کودرک خصوصی و دولتی است. نمونه این تحقیق 30 کودک دارای مادر خانه‌دار ( 60 = n) می‌باشد که مادران آنها بصورت داوطلبانه در تحقیق شرکت نمودند. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش ، ازچک لیست رفتار ناسازگار کودکان (خودساخته) و پرسشنامه مشخصات عمومی استفاده شد. داده‌ها نیز با آزمون tمورد تحلیل قرار گرفت.

نتایج پژوهش نشان می‌دهد که بین رفتار ناسازگار کودکان پیش‌دبستانی ( مهدکودک) دارای مادر شاغل و خانه‌دار تفاوتی وجود ندارد. اما بین رفتار ناسازگار کودکان پیش‌دبستانی پسر و دختر تفاوت معناداری (P<0/01)بدست آمد. به عبارتی در این پژوهش میانگین رفتار ناسازگار در پسران بیشتر از دختران است .

مقدمـه

نگرش نسبت به کودک و تربیت او در طی قرون گذشته دچار فراز و نشیب‌های زیادی شده است افلاطون به اهمیت آموزش و پرورش در دوران کودکی اشاره نموده است و این مسئله را در سازگاری و علاقه حرفه‌ای بعدی کودک مهم می‌دانست . ولی در قرون وسطی این اندیشه از میان رفت و کودک را همچون بالغین ناپخته تلقی می‌کردند. کودکان را همچون بزرگان لباس می‌پوشاندند و از آنان انتظار رفتار بزرگسالان را داشتند. در مدارس قرون وسطی دروس به ترتیب سختی و آسانی ارائه نمی‌شد و کودکان را موجودات بی‌گناه نمی‌دانستند و آنان را از تجاوزات وحشیانه محافظت نمی‌کردند.

در قرون هفدهم تحولات عمیقی در نگرش نسبت به کودک بوجود آمد.مربیان سعی داشتند کودکان را از بزرگسالان و حتی نوجوانان جدا سازند. روش جدیدی در تعلیم و تربیت آغاز شد و مردم احساس منفی اخلاقی را به نگرشی مثبت، نسبت به کودکان تغییر دادند و کوشش همه‌جانبه‌ای برای حفظ و حراست کودکان از خشونت و فساد اخلاقی به عمل آوردند (کرین[1] ، ترجمه فدایی ، 1367). روسو در قرون هفدهم مقالات متعددی در زمینه مسائل کودکان ارائه نمود و عنوان کرد که کودکان زمینه ذاتی تشخیص درست از نادرست را دارا هستند ولی تحت تاثیر قیود اجتماعی قرار گرفته‌اند. وی معتقد بود که کودک ماهیتاً کاوشگر فعالی است که تواناییهای بیشماری دارد و اگر بزرگسالان زیاد دخالت نکنند توانائیهایش شکوفا خواهد شد. (دبس [2] ، ترجمه کاردان ، 1353) نظرات افرادی مانند فروید، تغییرات اجتماعی حاصل شده در قرون بیستم ، آسانگیری در تربیت را دوباره مطرح کرد. بطور خلاصه برخی از علما معتقدند کودک موجودی گیرنده و دارای مغز انفعالی است که صرفاً به عوامل محیطی مانند تشویق و تنبیه پاسخ داده و رفتارش را بر این اساس پایه‌گذاری می‌کند. برخی دیگر تصور می‌کنند که رشد و نمو کودک در اثر یادگیری فعالانه او با محیط است و به واسطه این کار و فعالیت به تجارب خودش شکل داده و مشکلاتش را حل می‌کند

بیان مسئله

اهمیت خانواده در تربیت و ایجاد ساختار شخصیت و اجتماعی شدن کودک بر کسی پوشیده نیست، رفتار اجتماعی مناسب و درست بطور طبیعی حاصل نمی‌شود بلکه مثل هر مهارت دیگری باید آموخته شود، و مرتباً تکرار و تمرین گردد و بوسیله افراد با تجربه تصحیح گردد. موفقیت در این زمینه بیشتر از همه به کوشش و خواست خود انسان بستگی دارد. عوامل مؤثر در آن پدر، مادر، خانواده ، دوستان و غیره می‌باشند. در اجتماعی شدن کودک اولین و مهمترین عامل خانواده می‌باشد. صاحبنظران معتقدند که از بین اعضای خانواده در تربیت و تکوین شخصیت کودک، مادر از نقش حساس‌تری برخوردار است. علت این امر شاید این باشد که از همان ابتدای تولد، کودک بیشترین کنش و واکنشهای عاطفی خود را با مادر برقرار می‌کند. رابطه اولیه مادر و کودک بوجود آورنده هسته اصلی امنیت یا عدم امنیت در کودک است. اگر این روابط نادرست باشد احساس ناامنی و عدم اعتماد بر زندگی کودک سایه می‌افکند. بی‌توجهی‌های طولانی، بدرفتاری و محرومیت از محبت از ابتدای زندگی منجر به ناسازگاریهای موقت و گاه طولانی در کودک می‌شود.

نحوه سازگاری در سنین مختلف تحت تأثیر عوامل زیادی قرار می‌گرد که هر کدام از این عوامل بسته به شرایط خاص کودک می‌تواند تأثیرات مختلفی در سازگاری کودکان درخانواده و مدرسه داشته باشد.

همچنین از جمله ارتباط بین والدین با یکدیگر ، ارتباط والدین با کودک، وضعیت و موقعیت اجتماعی خانواده ، شیوه‌های انطباقی حاکم در خانواده و اشتغال مادر و عدم حضور تمام وقت مادر در خانواده جزء مهمترین عوامل مؤهر در سازگاری کودک هستند. امروزه تعداد زیادی از زنانی که کودکان خردسال دارند، در خارج از منزل کار می‌کنند در آمریکا تا سال 1980 بیش از یک سوم مادرانی که سه کودک یا کمتر داشتند در خارج از منزل کار می‌کردند و هر ساله تعداد زیادتری از مادران به کار خارج از خانه اشتغال می‌ورزند. به خاطر کاهش درآمد خانواده‌ها در سالهای 1973 تا 1988 بسیاری از خانواده‌ها لازم دیدند که هر دو والد به کار مشغول باشند تا خانواده دچار فقر نشود (ماسن و همکاران 1369). در کشور ما نیز همزمان با تغییرات اجتماعی قرن حاضر شکل ساختاری خانواده تغییر پیدا کرده و نقشهای والدین دچار تحول شده است، و زنان بیشتری وارد فعالیتهای اجتماعی شده‌اند.

ضرورت و اهمیت تحقیق

دوران کودکی سرآغاز زندگی و زمان پایه‌ریزی شخصیت بزرگسالی است. همه روانشناسان نقش مهم و سرنوشت‌ساز این مرحله را در چگونگی پی‌ریزی مراحل بعدی رشد تاکید کرده‌اند. توجه به بهداشت روانی و مطالعه در نحوه سازگاری کودکان در اولنین سالهای زندگی ، کمک به رشد و باروری آنها در زمان بزرگسالی خواهد بود و غفلت از دوره کودکی و عدم توجه به شرایط رشدی دوران کودکی لطمات جبران‌ناپذیری را بر سلامت روانی جامعه وارد خواهد کرد. چرا که کودک در عالی‌ترین شرایط متولد می‌شود و آمادگی برای پرورش شایسته و مطلوب را دارد.

عوامل بسیاری را می‌توان در تعادل عاطفی و نحوه سازگاری کودکان دخیل دانست که مطالعات متعدد تأثیر هر یک را بر نحوه سازگاری کودکان شنان داده است. وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی خانواده، فقدان یک مادر تمام وقت به علت اشتغال از جمله عواملی هستند که این فرایند تدریجی را شکل میدهند.

هر روز به مادرانی که به اشتغال در بیرون از منزل روی می‌آورند افزوده می‌شود و اکثر این زنان دارای فرزندان خردسال هستند. وضع خانواده و رابط خانوادگی از این وضعیت جدید متأثر می‌شود و آثار خود را بر روی رفتارهای کودکان آشکار می‌کند. بنابراین لازم است مسئله اشتغال مادران با توجه به سایر جنبه‌های مؤهر در سازگاری کودکان بطور دقیق مورد بررسی قرار گیرد تا تأثیرات مثبت یا منفی آن آشکار گردد. افزایش مراقبتهای مربوط به بهداشت روانی و تعلیم و تربیت کودکان پیش‌دبستانی در خانواده و مهدکودک حاصل نتایج ارزشمند تحقیقات گذشته می‌باشند.

گزارش کارآموزی عمران - ساختمان بتنی

گزارش کارآموزی عمران - ساختمان بتنی

گزارش کارآموزی عمران - ساختمان بتنی

گزارش کارآموزی عمران - ساختمان بتنی

 

فهرست مطالب

مقدمه ........................................................................................... 4

تخریب ساختمان ........................................................................... 5

خاکبرداری ................................................................................... 6

ریختن بتن مگر .............................................................................. 9

آرماتوربندی ................................................................................ 10

بتن ریزی فنداسیون ..................................................................... 13

ویبره کردن بتن ........................................................................... 14

آرماتوربندی ستون ها .................................................................. 15

بتن ریزی ستون ها ....................................................................... 18

نکاتی درمورد بتن ریزی ستونها ..................................................... 18

نحوه ریختن بتن در داخل قالب ................................................... 20

اجرای تیر بتنی ............................................................................. 21

تیرچه و طریقه ساخت آن ............................................................. 24

ساخت بتن برای تیرچه ها ............................................................. 26

ساخت تیر بتنی واجرای سقف ....................................................... 28

بلوکها ........................................................................................... 29

اجرای سقف تیرچه بلوک ................................................................ 30

نصب تیرچه ها بر روی سقف تیرچه بلوک ........................................ 30

میلگردهای ممان منفی ..................................................................... 31

میلگرد حرارتی ...............................................................................  31

میلگردهای ممان منفی برای کنسول ................................................. 32

خیز منفی در سقف ........................................................................... 32

بتن ریزی سقف تیرچه بلوک............................................................. 33

تصاویری از پروژه ............................................................................ 34

 

 

 

مقدمه

انجام دادن کار اجرایی به عنوان کارآموزی کاری بسیار مفید وپسندیده است،چون این کار دانشجو را با اجرای کارهای عمرانی آشنا می کند.اجرای کارهای عمرانی با دستگاه تئوری تفاوت دارد واختلاف اجرا ودرس دانشگاهی فقط در کارگاه ساختمانی قابل احساس است وکارآموزی وکارکردن درکارگاه ساختمانی قبل از رفتن دانشجو به محل کار خود بسیار مفید است.

کارکردن در کارگاه ساختمانی به عنوان کارآموزی برای بنده بسیار مفید بود و تجربه های خوبی را کسب کردم قبلا از آقای مهندس بیانی استادکارآموزی و مدیر کارگاه ساختمانی آقای صفائی وتمام کسانی که بنده را در این زمینه یاری نمودند، تشکر می نمایم.

 

 

 

 

 

 

 

گزارش کارآموزی

محل کارآموزی اینجانب در یک کارگاه ساختمانی بوده است. بنده از ابتدای کار یک ساختمان 4 طبقه، وارد کارگاه ساختمانی شدم.در ابتدا کار تخریب ساختمان قدیمی موجود مورد توجه قرار گرفت که مدیر،قبل از تخریب، نقشه های اجرایی را گرفته و کارهای شهرداری را انجام داده تا بعد از گرفتن جواز،اقدام به احداث وساخت ساختمان مورد نظر کند.

 بعد از انجام دادن کارهای اداری در شهرداری مورد نظر و گرفتن جواز ساخت از شهرداری،سازنده اقدام به قطع گاز ساختمان توسط اداره گاز شهرستان کرج کرد و بعد از انجام این کار اقدام به برچیدن شوفاژ خانه ساختمان کرد و وسایلی که می توانست از آن استفاده کند از ساختمان خارج کرد وسپس ساختمان مورد نظر را تخریب کردند.

تخریب ساختمان

 تخریب ساختمان ابتدا از دیوارهای داخلی، درها وبیرون آوردن چارچوب درهای داخلی شروع شد وسپس آسفالت پشت بام ساختمان مانند ورقه های کاغذ لوله شده از پشت بام توسط عوامل تخریب کنده شد.

 نکته مهم این است که قبل از تخریب پشت بام حتما آسفالت باید به صورت جداگانه برداشته شود چون در صورت انجام نشدن این کار تخریب پشت بام باآسفالت کاری، بسیاری دشوار میشود. بعداز جمع شدن آسفالت پشت بام وتخلیه آن از پشت بام به داخل کامیون وحمل وخارج کردن آن از پروژه،سقف ساختمان که طاق ضربی بود،تخریب شد. عوامل تخریب موظف به تخریب وجمع آوری آجرهای موجود وچیدن آجرها در یک گوشه حیاط شدند.بعد تیر آهن و ستون ها از ساختمان قدیمی به جای مانده بود و تیرآهن در یک روز توسط عوامل تخریب بوسیله هوا برش بریده و به همراه تمام چهارچوب ها و درها وپنجره ها که قبلا از دیوارها خارج شده بود بار کامیون شده واز پروژه خارج شدند. تمام عملیات تخریب ساختمان بین 15 تا 20 روز انجام شد.

خاکبرداری

بعد از تمام شدن عملیات تخریب مرحله خاک برداری پروژه بود که توسط یک لودر و چند کامیون انجام شد.عملیات خاک برداری در یک روزکاری به انجام رسید.

در حین انجام عملیات خاک برداری به چند فنداسیون تکی که در زمان قدیم برای مقاوم کردن زیر ستون گذاشته شده بود برخوردیم که مصالح موجود برای ساخت این فنداسیون ها شفته آهک بود که بسیار سنگین و مقاوم بودند که لودر با خالی کردن اطراف این فنداسیون و زیر آن موفق به خارج کردن فنداسیون های مذکور شد.

درست کردن این فنداسیون ها با مصالح شفته آهک در زمان خود بسیار جالب وقابل ستایش بود.

در زمان خاک برداری ساختمان، سر دو چاه قدیمی باز شد و با خاک پر شد.این کار بسیار اشتباهی است،اما به دلیل هزینه وسرعت درانجام کار این نوع پرکردن چاه های قدیمی بیشتر متداول شده است. ممکن است بعد ها این چاه نشت کند،چون خاکی که به داخل چاه ریخته می شود انباری چاه را پر نمی کند وفقط مقداری از انباری وتمام میله را پر می کند.که بعد از گذشت زمان ،به صورت مخروطی در میله قرار گرفته باعث نشت خاک میله چاه می شود.اما اگر چاههای موجود با ملات شفته آهک به همین صورت پر شود به دلیل سفت شدن این ملات هرگز نشت نکرده وباعث هیچ خطری در آینده هم نمی شود که امید است این کار که به دلیل هزینه موجود در اغلب پروژه های ساختمانی انجام نمی شود با نظارت مهندسان ناظر انجام شود.

 به دلیل وجودساختمانهای همسایه،مقداری خاک در مجاورت آنها باقی ماند تا ضربه های لودر و خالی شدن خاک کناره ساختمان باعث تخریب ساختمانهای مجاور نشود. ساختمان غربی نگرانی بیشتری برای مسئولان پروژه به همراه داشت چون دیوارهای ساختمان با گل چیده شده بود وبسیار سست و ریزنده بود.البته قبلا ساختمان همسایه را بیمه کرده بودند تا در صورت بروز حادثه بیمه خسارت وارده را پرداخت نماید وبرای اطمینان از همسایه غربی خواسته شده بود که در زمان خاک برداری ساختمان را تخلیه کنند که کار بسیار پسندیده ای بود.

در انتهای زمین مورد نظر،زیر زمین بود که در هنگام خاک برداری تا نصف آن خاک برداری وبقیه زیرزمین پر از خاک شده بود که در محل فعلی زیرزمین جای 3 فنداسیون وشناژهایی بود که برای ساخت ساختمان جدیدی باید احداث میشد.

در پایان روز کاری، گودبرداری ساختمان با حمل خاکهای اضافه بوسیله کامیون به خارج از پروژه، به اتمام رسید.

در روز بعد، چند کارگر مشغول کندن خاکهای کنار دیوارهای همسایه که به دلیل آسیب نرساندن به ساختمانهای مجاور آنها را بر نداشته بودند، شدند. وقتی که کارگر ها کمی از خاکها را خالی کردند دیده شد ساختمان دارای پی وکرسی چینی است وبا خیال راحت خاکها را از کنار ساختمان خارج کردند.در طرف شرق ساختمان، با خالی کردن مقدار کمی از خاکها بوسیله کارگرها دیده شد که ساختمان فاقد پی است و دیوارهای آن با گل چیده شده است و این مسئله باعث ناراحتی کادر اجرا شد.

مسئول کارگاه، ساختمان مجاور را بیمه کرد تا در صورت بروز حادثه شرکت بیمه خسارت وارده را پرداخت کند .

  خاک را تخلیه کردند وبعد از خارج کردن خاک شناژ که از دیوارهای همسایه خارج شده بود،آنرا سرند کردند و با اضافه کردن آب ودرست کردن ملات اقدام به دیوارچینی کردند. دلیل استفاده  از گل برای دیوارچینی شناژ فنداسیون این بود که بعد از اجرای فنداسیون بتوان آجراهایی که در شناژ بندی مصرف شده را باز از زمین خارج کرده و در دیوار چینی وپارتیشن بندی از آنها استفاده کرد.

مقاله طراحی صفحات HTML وب

مقاله طراحی صفحات HTML وب

مقاله طراحی صفحات HTML وب

طراحی صفحات HTML وب

فهرست                                                               صفحه

مفاهیمHTML & XHTML                                    1

یک صفحه وب چیست                                                2

طرزکارصفحات وب                                                   3

درموقع مروروب چه اتفاقی می افتد                               3

نحوه ویرایش صفحات وب                                           4                                                                    

دوراه تولیدصفحات وب                                               5

نرم افزارهای تولید وویرایش HTML                           6

  1. ویرایشگرهای ساده متن
  1. ویرایشگرهای مخصوصHTML
  1. نرم افزارهای گرافیکی تولیدکننده کدهایHTML

ایجاد کردن یک صفحه وب                                          7

دستورها ویا برچسب هایی که دریک صفحه وب وجوددارد  

(دستورهای مشترک)                                                 7

شکست خطوط وپاراگراف ها                                        8

ایجاد اتصال وپیوند(link) به صفحات وب دیگران             9

ایجاد اتصال وپیوند(link) بین صفحات وب خودتان            11

ادرس های وابسته                                                     12

انتشارصفحاتHTML                                              13

ایجادوتنظیم یک سایت وب اینترنتی                                13

انتشارصفحات وب با نت اسکیپ                                   14

انتشارصفحات وب با کمک Microsoft IE                    15

  مفاهیم    HTML &XTHML                   

این برنامه درواقع نرم افزاری است که کامپیوتر شما برای مرور و نشان  دادن صفحات وب به ان

نیاز خواهد داشت.ازجمله معروف ترین مرورگرهای اینترنتی می توان به کاوشگراینترنت شرکت

مایکروسافت (اینترنت اکسپلورر ومرورگرنت اسکیپ اشاره نمود.گردش دروبی که ازنظرمحتوی

و یا شکل متشابه ایده های ذهنی شما را جذب کرده و باعث می شودبارها به ان مراجعه کنید.                                                               

 یک صفحه وب چیست ؟                                                                                                             

نیز درواقع یک  نوع زبان  برنامه نویسی  کامپیوتری است  که چگونگی قرار گرفتن وارتباط بین

متن ها تصاویروسایرHtmlزبا ن علامت گذاری عناصرموجوددریک صفحه را توضیح داده ودر 

خود نگه می دارد. را سرویس دهی کنند.درواقع همین صفحات بهم پیوسته بودند که وب جهانی یا  

htmlتا سال 1993 تقریبا 100بنا نهادند. ازان زمان بتدریج برنامه های مرورگروبه جهت مشاهده

این صفحات نوشته واختیار مردم  wwwقرار گرفت*

ولی بعلت مقبولیت روزافزون صفحه های  وب تعدادی از (text)  مرورگرهای اولیه فقط  قادربه

نشان دادن متنها برنامه نویسان مرورگرهایی را طراحی کردند که علاوه برمتون قادربه نشاندادن

تصاویرگرافیکی نیزبودند. نام داشت که بواسطه تولید یکی ازمعروفترین مرورگرهایموجودmore

Anderssenیکی از این برنامه نویسان یعنی مرورگر نت اسکیپ به مردی مشهور و ثروتمند بدل

گشت*                                                                                       

به عنوان رابط اصلی واستاندارداینترنت مورد توافق همگان قرار گرفته اند صفحاتHtmlامروزه

میتوانند علاوه بر نشان دادن متن ها ی ساده با تحت  پوشش قرار دادن تصاویر گرافیکی صداها و

وحتی ویدئویک برنامه محاوره ای وتعاملی کامل رااینترنت بوجود اوردند *                                                                                                  

فقط دراینترنت یافت نمی شوند. بلکه امروزه شبکه های  کامپیوتری  htmlهمان طورکه  می دانید

صفحات وب بسیاری ازشرکتهای معتبر درسراسردنیا (اینترنت) ازصفحات وب برای فراهم کردن

اطلاعات تجاری واقتصادی مورد نیازکارمندان مشتریان خود استفاده می نمایند.همچنین در ساخت

و نمایش تبلیغات تجاری درشبکه های تلویزیونی انتخاب اول می باشد.  بعلاوه شرکت ماکروسافت  

htmlهای تبلیغاتی مختلف امروزه dvdها یا Cd یونی ویا وبرروی را به صورت مستقیم در رابط

های مختلف بزرگترین سیستم عامل دنیا (یعنی ویندوز)قرارداده است.به عن htmlنیزهای وب وبه 

صورت رابط وب به نمایش گذاشته می شوند linkودرایوهای مختلف همگی ازطریق ان مثال فایل

ها در همه جا حضور دارد وخوشبختانه  شما هم اکنون با یک انتخاب صحیح در یک مسیرصحیح      

Html پس در یک کلام قرار گرفته اند*

نام دارد که در واقع ویرایش Xhtml-1 و دیگری Html وجود دارد. 4- Htmlدر حال حاضر دو

ویرایش ازبرنامه می باشد. شما درطی مطالعه این مطالب این دوزبان برنامه نویسی وب چگونه با

زبان  دیگری بنام   Html-4 پیشرفته و کارکرده استانداردمربوط به هرسه موردفوق را می توانید

در ادرس http://www.wxml یعنی درسایت کنسر کنسرسیوم وب جهانی در اینترنت بیابید.

عبارت جدید:

 Xmlدرواقع مخفف کلمه    extensible markup  languageیا  زبان علامتگذاری قابل توسعه

می باشد.دربرنامه نویسی html ما دستوراتی استفاده می کنیم که از قبل دراستانداردها وقواعددس  

دستوری ان زبان تعریف شده وکارمشخصی انجام می دهند.درصورتی که درزبان مشخصی انجام

می دهند. در صورتی که در زبان xmlما می توانیم ازدستورهایی با نامهای اختصاصی که توسط

خودمان تعریف می شوند استفاده کنیم برتری زبان xhtmlکه ما به انhtml توسعه یافته می گوییم

این است که چگونگی نشان دادن داده ها رادراختیار ما قرار داده درصورتی که xmlتوانایی نحوه

سازمانده ای این داده ها را در اختیار ما می گذارد*

طرز کار صفحات وب

صفحه های وب خیلی شبیه صفحات کاغذ و یا مجله های معمولی می باشد.وبا مکانیسم مشاهده هر

هرصفحه وب بسیارساده به نظرمی رسدشما به کامپیوتر خود می گوییدکه مایل به دیدن چه صفحه

ای هستیدوبعدازفشاردادن یک تکمه صفحه مذکوربرروی مانیتور   شما به نمایش درمی اید اگراین

صفحه  برروی کامپیوتر دیگرمی باشد(مثلا برروی سایتی دراینترنت مدتی طول می کشد تا به در 

خواست شما پاسخ داده شود*

البته تفاوتهای عمیق تری را میتوان بین یک صفحه وب و یک صفحه کاغذ معمولی مجله روزنامه

ویا یک کتاب پیدا کرد. ولی شما بعنوان  یک صفحه وب باید بعضی از عمده ترین این تفاوتها اشنا

باشیدبه عنوان مثال ما می توانیم صفحه وبی درکامپیوتر خودمان داشته باشیم که هریک ازعناصر

موجود بر روی ان در یک کامپیوتر مجزا  ذخیره شده باشد.* 

اگرچه چنین پدیده ای نا متحمل است ولی غیرممکن نیست.مثلا می توان صفحه وبی درست کردکه

متن موجود در ان برروی کامپیوتری دراسترالیا تصاویران برروی کامپیوتری درروسیه صداهای

 ان بر روی کامپیوتری در کانادا ذخیره شده باشند*

در موقع مرور وب چه اتفاقی می افتد؟

وب جهانی یاwww عملا ازمدل استانداردسرویس دهنده/سرویس گیرنده استفاده می نماید این کلمه

ای است که بدون شک شما نیز با ان برخود داشته اید.وقتی شماادرسی نظیرhttp://www.site t  

http://www.site topgo.com را درپنجره ادرس مرورگر وب خود تایپ کرده کلیدو enterرا

فشار می دهید. کامپیوتر شما به عنوان یک سرویس گیرنده عمل کرده  وجز کامپیوترهای سرویس

گیرنده اینترنت قرارمی گیرد. کامپیوترهایشما به عنوان یک سرویس دهنده خاصی بنامdirectory

Assistance server رفته و ادرس شما به زبان قابل فهم برای ماشین ترجمه خواهد شد.دراین در

خواست ترجمه شده وبه سمت کامپیوترمیزبان سایت مورد نظرشما هدایت یا مسیریابی خواهد شد.

دراین هنگام کا م کامپیوترمیزبان(درصورت وجود) به عنوان یک سرویس دهنده عمل کرده ویک

کپی ازفایل html مربوط به صفحه وب درخواستی را به سمت کامپیوترشما برگرداند.دراین هنگام

فایل  html مذکور توسط سرویس گیرنده(دراین مثال کامپیوتر شما)در یافت شده وتوسط مرورگر

وب موجود تفسیر می گردد. بدین  ترتیب مرورگر وب شما با اجرای این دستورهای html صفحه

وب حاصل ازان ربرروی صفحه نمایش ظاهر  می نماید*

نحوه ویرایش صفحات وب

ساخت یک صفحه  وب در واقع تایپ یک سری دستور وایجاد یک فایل متنی است. شما می توانید

تایپ این متن را توسط هرپرداشگرویا ویرایشگرمتنی که در اختیار دارید انجام داده و فایل مذکور

را ذخیره نمایید*

اگراین فایل توسط مرورگر وب باز شود صفحه حاصل اان درپنجره مرورگرنمایش درمی اید.حال

اگربخواهیدازعناصرگرافیکی صوتی ویا حتی ویدیوئی استفاده نموده ویا یک صفحه وب محاوره ا

ره ای ایجاد کنید. کافی است دستورهای html محل ذخیره فایل های رسانه ای مذکور را به اطلاع

مرورگربرسانید.بنابراین اولاما مستقیما این فایل ها رادرمتن مذکوردرج نکرده وثانیا فایلها ی فوق 

به صورت مستقل از صفحه  وب در محل خود باقی میمانند ولی در هنگام  نمایش مجموعه انها به

به عنوان یک سند واحد نشان داده می شوند. با استفاده ازاین برنامه های ویرایشگرتصاویرشما می

توانید بدون ایجادتغییردرفایل اصلی html تغییرات موردعلاقه خود رابرروی تصویرمذکوراعمال

نموده ویا حتی انها را با  تصاویردیگری تعویض نمایید. فایل های تصاویرهمواره مستقل ازفایلهای

html ذخیره شده. و بدین ترتیب شما می توانید با یک  فایل تصویری ان را در صفحات وب متعدد

مورد استفاده قراردهید

دو راه تولید صفحات وب

دوراه برای تولید صفحات وب وجوددارد.یا شما دستورهایhtmlرادریک ویرایشگر متن صورت 

ساده تایپ کرده ویا ازبرنامهای گرافیکی خاص برای تولید صفحات وب استفاده می نمایید.این نرم

افزارها خود به صورت خودکا ر کدهای htmlلازم را برای شما ایجاد می نمایند.که توصیه میشود

ازنرم افزارهای فوق استفاده نشود چرا که این نرم افزارها دارای دونقطه ضعف عمده میباشند.اول

اینکه  بسیاری از انها  صفحات وب را به  صورت صحیح  نشان نداده ودوم انکه کدها htmlتولید

شده فوق العاده نا مرتب بوده و اصول صحیح کدنویسی در انها رعایت نمی گردد*

البته از میان تمام نرم افزارهای مذ کور نرم افزارfrontpage 2000 از این  قاعده مستسنی است.

چراکه با این نرم افزاربه راحتی می توان  کدهای html را ویرایش کرد. بعلاوه با ارائه یک رابط

کار کاربری قوی گرافیکی طراحی صفحات را تا حدودی سریع ترنموده است.ودراین نرم افزاربه

راحتی کدهای html جدیدرا برکدهای موجود اضافه نمود.نرم افزاربا یک ویرایش گر ساده  نظیر

notepad هم  به اضافه نرم افزار گفته شده می باشد که ساده تر عملی تروعلمی تر می باشد*

گزارش کارآموزی اداره برق منطقه ای کوار

گزارش کارآموزی اداره برق منطقه ای کوار

گزارش کارآموزی اداره برق منطقه ای کوار

گزارش کارآموزی اداره برق منطقه ای کوار

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                    صفحه

مقدمه ............................................................................................................................................  1

یک نمونه اتصال الکتریکی به زمین در کنار مجرای عبور آب ..................................... 2

ارتباطات رادیویی ....................................................................................................................... 3

تاسیسات سیم کشی قدرت ................................................................................................... 4

انتقال انرژی الکتریکی .............................................................................................................. 5

زمین کردن و صفر کردن در  .......................................................... 6

زمین کردن الکتریکی سه نوع است .................................................................................. 9

شبکه زمین ................................................................................................................................. 10

طراحی شبکه زمین در حالت ماندگار ................................................................................. 11

انواع اتصالی ................................................................................................................................. 24

انواع رله و کاربرد آن  ............................................................................................................... 25

پست  ............................................................................................................................................ 29

معایب پستها با عایق گازی ..................................................................................................... 30

راکتور ها ...................................................................................................................................... 38

 برق گیر ...................................................................................................................................... 38

حفاظت ......................................................................................................................................... 39

معرفی گرایش های پست توزیع ........................................................................................... 40

پست های سیستم انتقال ....................................................................................................... 41

استخرهای قدرت الکتریکی .................................................................................................... 44

توزیع انرژی الکتریکی .............................................................................................................. 46

انواع پستهای فشار قوی از نظر عملکرد .............................................................................. 52

کلیدهای قدرت (بریکر) ........................................................................................................... 56

ویژگیهای مشترک بریکرها ...................................................................................................... 57

دسیکانکت( سکسیونر): Discon nect ............................................................................ 60

ترانسفورماتور ولتاژ: (P.T) ..................................................................................................... 64

دلایل اتصال کوتاه شدن ثانویۀ C.T ................................................................................... 68

عایق های بکار رفته در C.T ها ........................................................................................... 69

آثار وقوع خطا  ........................................................................................................................... 83

هدف از طراحی یک سیستم حفاظتی ................................................................................ 84

مشخصات و خصوصیات سیستم حفاظت ........................................................................... 88

تعاریف مقدماتی در رله های حفاظتی ................................................................................. 92

رله فوق جریانی : Over Current relays ................................................................. 93

**انواع رله های جریان زیاد از لحاظ منحنی مغناطیسی ............................................ 94

مقدمه

در مهندسی برق، واژه زمین یا ارت با توجه به کاربردهای آن دارای معانی متفاوتی است. زمین در یک مدار الکتریکی می‌تواند نقش یک نقطه مبدا را داشته باشد که بر طبق آن بقیه ولتاژهای الکتریکی را اندازگیری می‌کنند. واژه زمین همچنین به مسیری کلی برای بازگشت جریان به منبع نیز اطلاق می‌شود. این واژه در مورد یک اتصال مستقیم به زمین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.یک مدار الکتریکی ممکن است به دلایل مختلفی به زمین متصل شده باشد. در مدارهای قدرت این اتصال‌ها معمولا برای بالا بردن ایمنی و محافظت افراد یا دستگاه‌ها از تاثیرات معیوب بودن عایقکاری هادی‌ها ایجاد می‌شود. اتصال به زمین در مدارهای قدرت از آسیب دیدن عایق‌های مدار در اثر افزایش ولتاژ بین زمین و مدار جلوگیری کرده و این ولتاژ را در یک حد معین محدود می‌کند. از اتصال زمین برای جلوگیری از افزایش الکتریسیته ساکن در هنگام حمل مواد قابل اشتعال یا تعمیر تجهیزات الکترونیکی نیز استفاده می‌کنند. در برخی از انواع تلگراف‌ها و شبکه‌های انتقال زمین به تنهایی نقش یکی از هادی‌ها را ایفا می‌کند و به عنوان مسیر بازگشت جریان به منبع مورد استفاده قرار می‌گیرد با این کار در هزینه ایجاد یک خط جداگانه برای بازگشت جریان صرفه‌جویی می‌شود. در اندازگیری از زمین به عنوان یک پتانسیل الکتریکی ثابت استفاده می‌کنند که با توجه به اختلاف پتانسیل هر قسمت از مدار از زمین میزان پتانسیل آن قسمت را مشخص می‌کنند. یک زمین الکتریکی باید از ظرفیت انتقال جریان مناسبی برخوردار باشد تا بتوان از آن به عنوان مبدا صفر ولتاژ استفاده کرد.

یک نمونه اتصال الکتریکی به زمین در کنار مجرای عبور آب

معنی واژه زمین یا ارت در برق و الکترونیک بسیار گسترده‌است و حتی ممکن است در وسایل نقلیه‌ای مانند کشتی، هواپیما یا فضاپیما که عملا اتصال مشترکی با زمین ندارند نیز از این واژه به عنوان پتانسیل صفر استفاده شود.

تاریخچه

سیستم الکترومغناطیسی تلگراف راه دور که از سال ۱۸۲۰ مورد استفاده قرار می‌گرفت از دو یا چند سیم برای انتقال پیام‌ها به صورت پالس‌های الکتریکی استفاده می‌کرد. سپس این موضوع روشن شد (احتمالا به وسیله دانشمند آلمانی استین‌هیل) که از زمین می‌توان به عنوان مسیر برگشت برای کامل کردن مدار پیام‌ها استفاده کرد؛ به این ترتیب نیازی به سیم بازگشت نخواهد بود اما این روش در طول مسیرهای درون‌قاره‌ای که در سال ۱۸۶۱ بین سنت ژوزف، میسوری و ساکرامنتو کالیفرنیا ایجاد شده بود یک مشکل داشت. در طول فصل‌های خشک سال به علت خشک بودن زمین مقاومت آن به شدت افزایش می‌یافت که باعث اختلال در کارکرد تلگراف می‌شد.

بعدها زمانی که تلفن می‌رفت تا جایگزین تلگراف شود این نکته روشن شد که جریانی که به وسیله شبکه‌های قدرت، خطوط راه‌آهن برقی و دیگر مدارهای تلفن و تلگراف ایجاد می‌وشد موجب ایجاد اختلال در سیگنال‌های فرستاده شده می‌شود و به این ترتیب استفاده از سیستم‌های دو سیمه دوباره جایگزین شد.

 ارتباطات رادیویی

اتصال الکتریکی به زمین می‌تواند به عنوان یک مبدا پتانسیل الکتریکی برای سیگنال‌های فرکانس رادیویی در نوع خاصی از آنتن مورد استفاده قرار گیرد. قسمتی که مسقیما با زمین در ارتباط است می‌تواند از یک جسم ساده مانند یک میله هادی که در زمین فرورفته تشکیل شده باشد و یا از اتصال با لوله‌های فلزی آب ایجاد شده باشد (در این موارد این خطر وجود دارد که بعدها لوله‌ها با لوله‌های پلاستیکی تعویض شوند). یک الکترود زمین ایده‌آل باید صرف نظر از میزان جریانی که به زمین وارد می‌شود یا از آن خارج می‌شود هنواره ولتاژی برابر صفر داشته باشد. در واقع میزان مقاومت یک سیستم زمین است که می‌تواند کیفیت آن را مشخص می‌کند و این کیفیت را می‌توان به راه‌های مختلفی افزایش داد برای مثال با افزایش سطح در تماس الکترود با زمین، افزایش عمق دفن الکترود، استفاده از میله‌های الکترود متعدد، افزایش رطوبت زمین، افزایش میزان مواد معدنی رسانا در خاک و یا افزایش سطح پوشیده شده به وسیله سیستم زمین می‌توان مقاومت زمین را کاهش داد.برخی سیستم‌های آنتن‌های فرستنده در VLF، LF، MF و یا پایین‌تر از رنج SW برای عملکرد مناسب خود نیازمند یک زمین خوب هستند. برای مثال یک آنتن عمودی تک قطب نیازمند یک سیستم زمین است که معمولا از شبکه‌ای به هم پیوسته از سیم‌ها که به طور شعاعی از مرکز به فاصله تقریبا برابر با طول آنتن دور می‌شوند، تشکیل شده‌است. در برخی موارد این سیستم زمین در بیرون تقویت می‌شود تا از تلفات جلوگیری شود.

تاسیسات سیم کشی قدرت

با وصل بدنه تجهیزات الکتریکی بروز خطا در هر یک از تجهیزات موجب جاری شدن جریان در سیم زمین شده و از برق دار شدن بدنه جلوگیری می‌کند. یک اتصال مناسب به زمین باید مقاومت پایینی داشته باشد تا در صورت بروز خطا، جریان جاری در زمین موجب عمل کردن سیستم حفاظت در شبکه شود. با وصل تمامی اجسام هادی در خطر برقدار شدن می‌توان از بروز شوک الکتریکی در اثر تماس با این اجسام جلوگیری کرد.

سیم زمین سیمی است که (مستقیماً یا غیر مستقیم) به یک یا چند الکترود زمین اتصال دارد. این الکترودها ممکن است در نزدیکی محل استفاده از سیم زمین یا در محلی دورتر قرار داشته باشند. این سیم زمین معمولا (نه همیشه) به سیم نول وصل می‌شود. همچنین ممکن است این سیم به شبکه لوله‌کشی شده ساختمان نیز متصل شده باشد تا مقاومت کمتری را ایجاد کند. استفاده از لوله‌های آب برای اتصال به سیستم زمین با گسترش استفاده از لوله‌های غیر فلزی مثل لوله‌های PVC در برخی کشورها ممنوع شد.

تجهیزات الکتریکی ثابت معمولا از اتصال زمین دائمی برخوردارند. تجهیزات قابل حمل که دارای بدنه فلزی هستند از یک پین مخصوص برای وصل سیم زمین استفاده می‌کنند. اندازه هادی زمین معمولا با استفاده از استانداردها و مقرارت مربوط به حفاظت الکتریکی تعیین می‌شود.

انتقال انرژی الکتریکی

برخی از سیستم‌های انتقال HVDC از زمین به عنوان سیم برگشت استفاده می‌کنند. این کار به ویژه در مورد خطوط کابلی زیر آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد چراکه آب دریا یک هادی مناسب است. در این حالت برای ایجاد اتصال با زمین از الکترودهای دفن شده در زمین استفاده می‌شود. محل قرار گرفتن این الکترودها باید با دقت انتخاب شود تا از خوردگی شیمیایی الکترودها و تاسیسات زیر زمینی تا جای ممکن کاسته شود.

در سیستم‌های توزیع تک سیم با برگشت زمین (Single Wire Earth Return/SWER) با استفاده از یک سیم قدرت در شبکه‌های قدرت در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود. این روش معمولا در مناطق روستایی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا خطرات ناشی از برگشت جریان زیاد در زمین موجب خسارت نشود.

یکی از نگرانی‌های خاص در طراحی پست‌های الکتریکی افزایش پتانسیل زمین است. زمانیکه جریان بسیار بزرگ ناشی از خطا در شبکه به زمین تزریق می‌شود ممکن است پتانسیل الکتریکی در مناطق مجاور محل تزریق جریان نسبت به مناطق دیگر بالا رود. این اتفاق به دلیل محدود بودن ضریب هدایت در لایه‌های خاک رخ می‌دهد. این تغییر پتانسیل در زمین می‌تواند آنقدر زیاد باشد که دو نقطه نزدیک به هم بر روی زمین دارای ولتاژی با اختلاف بالا باشند. این اختلاف ولتاژ می‌تواند خطراتی را برای افرادی که در آن منطقه بر روی زمین ایستاده‌اند ایجاد کند (به دلیل افزایش ولتاژ گام). همچنین لوله‌ها، نرده‌ها یا سیم‌های ارتباطی داخل پست نیز دچار اختلاف ولتاژ می‌شوند که می‌تواند ولتاژ تماس با این اشیا را تا حد خطرناکی بالا ببرد.

زمین کردن و صفر کردن در تاسیسات الکتریکی

زمین کردن حفاظتی عبارتست از زمین کردن کلیه قطعات فلزی تأسیسات الکتریکی که در ارتباط مستقیم (فلزبافلز) با مدار الکتریکی قرار ندارند.

در تأسیسات برقی دو نوع زمین کردن وجود دارد که ما یکی را زمین کردن حفاظتی و دیگری را زمین کردن الکتریکی می نامیم .

۱) زمین کردن حفاظتی :

مین کردن حفاظتی عبارتست از زمین کردن کلیه قطعات فلزی تأسیسات الکتریکی که در ارتباط مستقیم (فلزبافلز) با مدار الکتریکی قرار ندارند. این زمین کردن بخصوص برای حفاظت اشخاص درمقابل اختلاف سطح تماسی زیاد به کار برده می شود . بدین منظور در پست های فشار قوی باید تمام قسمت های فلزی که در نزدیکی و همسایگی با فشار قوی قرار گرفته اند و مکان تماس عمدی یا سهوی با آن ها موجود است، به تأسیسات زمینی که برای این منظور احداث شده است (زمین حفاظتی ) متصل و مرتبط گردند. این قسمت ها عبارتند از ستون ها و پایه های فلزی ، درب ها و نرده های فلزی، قسمت های فلزی دسترس تمام دستگاه های اندازه گیری ، ایزولاتورها، مقره های عبور، بخصوص قسمت های فلزی که برای کارکردن با دستگاه ها باید با آنها لمس کرد و در دست گرفت ، مثل چرخ های فرمان انواع و اقسام تنظیم کننده ها و رگولاتور، دسته کلیدها وغیره. زیرا در این قسمت ها در اثر عبور جریان خیلی کم نیز عضلات دست به طوری منقبض می شود که بازکردن و رهایی پیدا کردن از آن غیر ممکن و محال به نظر میرسد و عاقبتی وخیم و اسفناک برای تماس گیرنده به پیش خواهد داشت . بدین منظور و برای جلوگیری از هر حادثه ای باید زمین حفاظتی به نحوی تأسیس گردد که قسمتی از مسیر جریان که توسط تماس اعضای بدن انسان اتصالی می شود (دست وپا و یا دو دست یا دوپا ) دارای تفاوت پتانسیل یا افت ولتاژ زیاد نباشد. افت ولتاژ بستگی به شدت جریان و مقاومت مسیر جریان دارد. لذا برای کوچک نگه داشتن افت ولتاژ باید مقاومت مسیرجریان حتی المقدور کوچک نگه داشته شود. به طور مثال اگر یک مقره عبور که در دیوار مرطوبی نصب شده است، بشکند و سیم فشار قوی با دیوار تماس پیدا کند و جریان اتصال زمین در این حالت ۲۵ آمپر و مقاومت هرمتر دیوار ۱۰ اهم باشد،مابین دو نقطه از دیوار که انسان با آن تماس دارد (فاصله دست و پا تقریبا ۲ متر است) اختلاف سطحی برابر با:

U = I * R = ۲۵ * ۲ *۱۰ = ۵۰۰ volt

به وجود می آید که مسلما برای انسان خطرناک است ولی اگر پایه فلزی مقره که به دیوار محکم شده به وسیله یک سیم نسبتا ضخیم به زمین وصل شود، در موقع اتصال بدنه یا اتصال زمین ، قسمت عمده جریان اتصالی از این سیم عبورخواهد کرد و کلیه قسمت های دیوار هم پتانسیل سیم در آن نقطه قطع خواهد شد. لذا افت ولتاژ در امتداد دیوار ناچیز شده و برای انسان خطری ایجاد نخواهدکرد . عامل مؤثر خطر برای انسان یا هر موجود زنده دیگر جریان می باشد که البته وجود اختلاف سطح است که باعث عبور این جریان میگردد. در فشار ضعیف جریان های ۱ تا ۱/۰ آمپر که از قلب می گذرد، خطر جانی دارد.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد مرزها و عکس العمل بدن به یادداشتهای ایمنی در برق در آرشیو مرداد مراجعه نمایید .

برای نجات برق زده بلادرنگ از تنفس مصنوعی کمک گرفته شود که بهترین نوع آن از راه دهان به دهان است . شدت جریان مهلک و مقاومت بدن انسان ها متفاوت است . مقاومت بین اعضای مختلف بدن انسان به طور متوسط برابر است با:

دست و دست : تقریبا ۴۰۰۰ اهم

دست و پا : تقریبا ۴۵۰۰ اهم

پا و پا : تقریبا ۶۵۰۰ اهم

هر دو دست و دو پا : تقریبا ۱۸۰۰ اهم

درضمن اگر بدن مرطوب بوده و دست ها عرق کرده باشد باعث کم شدن مقاومت و عبور جریان زیادتری می شود ، لذا می توان گفت که حتی اختلاف سطح ۲۰ ولت نیز محسوس و اختلاف سطح ۶۰ ولت ممکن است خطر جانی داشته باشد . در برق گرفتگی فشارقوی جریان هایی از ۱ تا ۱۰۰ آمپر و بیشتر ممکن است از بدن انسان عبورکند بدون این که مستقیما باعث از کار افتادن قلب شود. ولی درعوض این جریان های شدید باعث خراب کردن و سوزاندن بافت های بدن به خصوص تجزیه آب بدن می شود و به کلیه آسیب فراوان می رساند . در ضمن عبور جریان زیاد از بدن باعث سوزاندن محل ورود و زخم برداشتن عمیق درمحل خروج جریان می شود که ممکن است متعاقبا منجر به مرگ گردد .

در خاتمه بد نیست متذکرشویم که بعضی از حیوانات بخصوص اسب ها در مقابل جریان های زمین حساس تر و مستعدتر از انسان ها می باشند که شاید این مستعد بودن به علت بزرگتر بودن فاصله قدم آنها و اختلاف سطح قدمی که آنها از زمین برداشت می کنند ، باشد.

۲) زمین کردن الکتریکی :

زمین کردن الکتریکی یعنی زمین کردن نقطه ای از دستگاه های الکتریکی و ادوات برقی که جزئی از مدار الکتریکی می باشند. مثل زمین کردن مرکز ستاره سیم پیچی ترانسفورماتور و یا ژنراتور و یا زمین کردن سیم وسط یا سیم مشترک دو ژنراتور جریان دایم سری شده . زمین کردن الکتریکی دستگاه ها به خاطر کار صحیح دستگاه ها و جلوگیری از ازدیاد فشارالکتریکی فازهای سالم نسبت به زمین در موقع تماس یکی از فازها با زمین می باشد.

گزارش کارآموزی حسابداری در سازمان بهزیستی کوی زهرا

گزارش کارآموزی حسابداری در سازمان بهزیستی کوی زهرا

گزارش کارآموزی حسابداری در سازمان بهزیستی کوی زهرا

کارآموزی حسابداری در سازمان بهزیستی کوی زهرا

فصل اول

( آشنایی کلی با مکان کارآموزی )

مشخصات کلی با مکان  کارآموزی

سازمان بهزیستی کوی زهرا واقع درشیراز , کوی زهرا کنار ثبت احوال شیراز با تعداد کارکنان 200 نفر می باشد .

فصل دوم

  ( ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته علمی کارآموزی )

تشریح کلی از نحوة کار، وظایف و مسئولیت‌های کارآموزی در محل کارآموزی و ارائه لیستی از عناوین کارهای انجام شده توسط دانشجو:

از جمله وظایف انجام شده در سازمان بهزیستی به شرح زیر می باشد.

1- آشنایی با فعالیت و خدمات های که در سازمان انجام می دهند .

2- آشنایی کلی با سیستم حسابداری و امور دفتری سازمان

فصل سوم

( آزمون آموخته‌ ها، نتایج و پیشنهادات )

بخش اول : تاریخچه سازمان بهزیستی کشور

سازمان بهزیستی از مهمترین نهادهای حمایتی محسوب می شود که از طریق بودجه عمومی به افراد معلول و محروم جامعه کمک می نماید. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی خدمات بهزیستی توسط سازمانهای دولتی و غیر دولتی متعددی صورت می گرفت، پس از پیروزی انقلاب توجه به بهزیستی جامع افزایش یافت و کلیه سازمانهایی که در این بخش فعالیت می کردند در وزارت بهداری و بهزیستی ادغام شدند این سازمانها عبارت بودند از سازمان رفاه خانواده، جمعیت بهزیستی و آموزش کودکان و نوجوانان جمعیت حمایت کودکان بی سرپرست سازمان ملی رفاه نابینایان و نوجوانان جمعیت حمایت کودکان بی سرپرست سازمان ملی رفاه نابینایان , انجمن حمایت کودکان , انجمن توانبخشی و... تا اینکه شهید گرانقدر دکتر محمدعلی فیاض بخش از ماههای مطالعه و برنامه ریزیهای دقیق به این نتیجه رسید که براساس قانون اسلامی ایران رسیدگی و حمایت بیش از 4 ملیون تن از افراد معلول و محروم در آن زمان جامعه ایران , امر عادی نیست که دولت بتنهایی و به صورت پراکنده و بدون برنامه مدوّن و سازماندهی منسجم قادر به انجام آن باشد بنابراین سازمان بهزیسستی کشور با ادغام بیش از 14 مؤسسه حمایتی وتوانبخشی در سال 1359 جهت تحقق مفاد اصول 31و29 قانون اساسی جمهوری اسلامی و به منظور تامین موجبات برنامه ریزی و هماهنگی استانداردهای خدماتی به همت ایشان و با تصویب شورای انقلاب در مورخه 24/3/1359 تشکیل گردید .این سازمان در سال 1359 با تلاش‌های شهید دکتر فیاض‌بخش و تصویب شورای انقلاب، تشکیل گردید و افتخار خدمت به نیازمندان، خانواده های بی‌سرپرست، ایتام، توانخواهان، سالمندان، معلولین و سایر اقشار آسیب‌پذیر کشور را دارد. قبل از تأسیس سازمان بهزیستی، انجمن‌ها و سازمان‌های مختلفی در حوزة رفاه و حمایت از معلولین، سالمندان و افراد بی‌سرپرست یا بدسرپرست، فعالیت می‌نمودند امّا به دلیل عدم هماهنگی در انجام امور و موازی‌بودن برخی فعالیت‌ها که حتی در بعضی اوقات در تضاد با یکدیگر بودند، در 24 خرداد 1359 این سازمان تأسیس گردید.

لایحه قانون راجع به تشکیل سازمان بهزیستی کشور

«در جهت تحقق مفاد اصول 21 و 22 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور تأمین موجبات برنامه‌ریزی، هماهنگی، نظارت و ارزشیابی و تهیة هنجارها و استانداردهای خدماتی و توسعه دامنه اجرای برنامه های بهزیستی در زمینه حمایت از خانواده های بی‌سرپرست و نیازمند و ارائه خدمات مختلف به کودکان و تدارک امکانات پیشگیری و توانبخشی حرفه ای و اجتماعی معلولین جسمی و روانی و تجدید تربیت منحرفین اجتماعی و حمایت و نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و معلولین غیرقابل توانبخشی و سالمندان و آموزش نیروی انسانی خدمات بهزیستی و توانبخشی و تأمین موجبات تشویق، جلب مشارکت و فعالیت‌های گروه های داوطلب و مؤسسات غیردولتی، سازمان بهزیستی کشور تشکیل می‌شود.»پس از تصویب این لایحه، وظایف سازمان‌های زیر به همراه کلیه کارکنان، به سازمان بهزیستی کشور منتقل گردید.

1ـ سازمان ملی رفاه خانواده ایران

2ـ سازمان بهزیستی و آموزش کودکان و نوجوانان

3ـ انجمن ملّی حمایت از کودکان

4ـ جمعیت حمایت از اطفال بی‌سرپرست

5ـ انجمن حمایت از معلولین

6ـ سازمان ملّی رفاه ناشنوایان ایران

7ـ سازمان ملی بهزیستی ناشنوایان ایران

8ـ واحد حمایت از خانواده های بی‌سرپرست سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی سابق

9ـ سازمان ملّی رفاه نابینایان

10ـ کلّیه خانه های فرهنگ روستایی که قبلا تحت نظر وزارت کشاورزی، اداره می‌شد

11ـ واحدهای تربیتی شهرداری‌های سراسر کشوردر ابتدا کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد شهید انقلاب اسلامی نیز در سازمان بهزیستی کشور ادغام گردیدند امّا بعدها با تصویب مجلس شورای اسلامی از سازمان بهزیستی جدا شدند.

بخش دوم : معاونت‌های تخصصی و خدمات های سازمان بهزیستی

معاونت‌های تخصصی سازمان بهزیستی شیراز

1ـ معاونت امور فرهنگی و پیشگیری

2ـ معاونت امور اجتماعی

3ـ معاونت امور توانبخشی

 معاونت امور فرهنگی و پیشگیری از معلولیت‌ها

این معاونت طراحی، نظارت و اجرای فعالیت‌های پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی جهت دستیابی به جامعه سالم (سلامت فرد، خانواده و جامعه) و اهداف زیر را دنبال می‌کند:

1-  شناسایی علل بروز معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی

2-  کاهش مداوم بروز، توسعه و شدت معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی

3-  اصلاح یا تغییر عوامل محیطی که بطور غیرمستقیم در بروز معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی، تأثیر دارند، از طریق اقدام برای سلامت و پیشرفت فرهنگی و اقدام برای گسترش مهارت‌های زیستی (اعم از زیست شناختی، روانشناختی و جامعه شناختی )

4-   تقویت و یا ایجاد منابع موثر در پیشگیری.

 استراتژی‌ها

1- توجه و تأکید بر ابعاد زیستی، روانی و جامعه شناختی انسان

2- هدف گیری 100% جامعه مورد نظر

3- سازگاری  برنامه ها با شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی

4-  استفاده از مشارکت جامعه

5- ارتباط، هماهنگی و همکاری با همة بخش‌های مرتبط

 راهکارها

1- ایجاد شبکه پیشگیری از طریق اِعمال  مدیریت هماهنگ و عدم تمرکز در برنامه ریزی و اجرا

2- تأمین نیروی انسانی متخصص

3- تأمین اطلاعات از طریق شناسایی و برقراری ارتباط با منابع اطلاعاتی، پژوهش خصوصاً پژوهش‌های همه‌گیرشناختی و سبب شناختی، و شناسایی و تعیین گروه هدف در هر عملیات پیشگیری

4- شناسایی و بکارگیری ابزار مناسب پیشگیری و ایجاد ابزار جدید پیشگیری

5- طراحی برنامه های پیشگیری با رعایت انعطاف، تنوع و تعدد لازم

 6- نظارت بر حُسن اجرای برنامه های پیشگیری از طریق ارزشیابی حسن اجرا و بررسی تأثیرات برنامه و مقایسة آن با  اهداف پیش بینی شده

7- تدارک و اجرای برنامه های ارائه بازخورد به جامعه، بخش‌های مرتبط و شبکه پیشگیری.

فعالیت‌های معاونت امور فرهنگی

با استناد به اهداف، استراتژی‌ها و راهکارهای فوق، فعالیت‌های معاونت امور فرهنگی و پیشگیری در4 بخش پیشگیری از معلولیت‌ها، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، مشاوره و پیشگیری و امور اعتیاد ارائه می‌شود :

1 ـ پیشگیری از معلولیت‌ها

افزایش سطح آگاهی گروه مخاطب و همچنین طراحی و اجرای برنامه های غربالگری از اهم فعالیت‌های این قسمت می‌باشد. طرح‌های پیشگیری از آمبلیوپی در کودکان 3 تا 6 ساله، پیشگیری از ناشنوایی نوزادان و شیرخواران، کم‌کاری تیروئید و نقش آن در عقب‌ماندگی ذهنی در کشور، طرح آموزش به منظور کاهش بروز معلولیت‌ها و مرگ در اثر انفجار مین در مناطق جنگی کشور، پیشگیری از اختلالات ژنتیک، آموزش پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی برای مناطق روستایی و شهری، آموزش پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی در سوادآموزان نهضت سوادآموزی از جمله فعالیت‌های این حوزه می‌باشد. تأسیس مراکز مشاوره ژنتیک از دیگر اقدامات معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی می‌باشد. هم‌اکنون در تمامی استان‌های کشور، این مراکز مشغول به ارائه خدمت می‌باشند. برگزاری دوره های آموزشی مشاوره ژنتیک برای پزشکان و دیگر متخصصین گروه پزشکی از دیگر فعالیت‌های این معاونت است.

2 ـ پیشگیری و امور اعتیاد

با توجه به اینکه سوء مصرف مواد، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معضلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و بهداشتی کشور بوده و تأثیرات عمیق بر روی روند توسعه و سلامت کل جامعه می‌گذارد، سازمان بهزیستی کشور یکی از فعالیت‌های عمده خود را به موضوع پیشگیری، درمان و انجام پژوهش‌های کاربردی در مورد اعتیاد، اختصاص داده است و هم‌اکنون برنامه ها و طرح‌های زیادی در حال انجام می‌باشد که از جمله می‌توان به طرح پیشگیری از اعتیاد در مدارس، پیشگیری از اعتیاد در محله های شهری و روستایی، پیشگیری از اعتیاد مبتنی بر خانواده، پیشگیری از اعتیاد در محل‌های کار، طرح‌های پیشگیری از عود اعتیاد، سم‌زدایی معتادان با داروها و روش‌های مختلف، و توانمندسازی معتادان بهبود یافته، اشاره نمود. همچنین با توجه به اهداف برنامة سوّم و چهارم توسعه، سازمان بهزیستی کشور به طور جدی به تسهیل توسعه مشارکت بخش خصوصی در پیشگیری و درمان اعتیاد، اقدام نموده است.

3 ـ مشاوره

ارائه خدمات مشاوره حضوری و تلفنی در مورد مسایل روانی، عاطفی، خانوادگی و اجتماعی از دیگر فعالیت‌های این معاونت می‌باشد. هم‌اکنون تلفن 148 در سراسر کشور، آماده ارائه خدمات مشاوره تلفنی به هم‌وطنان عزیز بوده و این سیستم، دایماً در حال پیشرفت و توسعه می‌باشد تا بتواند پاسخگوی سیل عظیم تماس‌های تلفنی با این مراکز باشد. برای مثال در سال 1381، فقط در شهر تهران حدود یک میلیون تلفن به مراکز مشاوره شده است. خدمات مشاوره تلفنی، رایگان است و مخابرات هیچ هزینه ای از فرد تماس‌گیرنده دریافت نمی‌کند. هم‌چنین بیش از 100 مرکز مشاوره حضوری سازمان بهزیستی در سراسر کشور، فعال می‌باشند.

 4 ـ پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

با افزایش تماس‌های اجتماعی و ورود متغیّرهای زیاد در این واکنش‌ها، تغییرات سریع اجتماعی و فرهنگی که حاصل تکامل طبیعی فرهنگ‌ها می‌باشد، و فرو ریختن مرزهای فرهنگی و اجتماعی؛ آسیب‌های اجتماعی متعددی به وجود آمده و یا آسیب‌های اجتماعی قبلی به شکل دیگری پدیدار گردیده‌اند. به همین دلیل در بحث ارتقای سلامت، توجّه به بهداشت‌ روان از راهبردهای مهم در پیشگیری اوّلیه از آسیب‌های اجتماعی، محسوب می‌شود. به همین دلیل سازمان بهزیستی یکی از فعالیت‌های خود را پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی قـرار داده اسـت که در این راستـا برنامه های متعدّدی در حال اجرا می‌باشد. برنامه آموزش مهارت‌های زندگی (Life Skills) از برنامه های مهم این سازمان می‌باشد. این مهارت‌ها شامل مهارت‌های فردی و روابط بین‌فردی، مهارت‌های شناختی و جسمانی می‌گردد. در این برنامه، مهارت‌هایی از قبیل مهارت خودآگاهی، مهارت ارتباط مؤثر، روابط بین‌فردی، مهارت تفکر خلاق / تفکر انتقادی، مهارت حل مشکل / تصمیم‌گیری، و مهارت مقابله با استرس / مقابله با هیجانات منفی، به گروه مخاطب آموزش داده می‌شود. برنامه آموزش خانواده (Family Life Education)، برنامه روان‌ بهداشت‌یاران مدارس، و برنامه همیاران سلامت‌ روان، از دیگر برنامه ها در این حوزه می‌باشند. در برنامه همیاران سلامت روان، همیاران که افراد داوطلب می‌باشند پس از آموزش کافی، زیر نظر کارشناسان سازمان بهزیستی به فعالیت جهت ارتقای سلامت روان محلة خود می‌پردازند.

گزارش کار آموزی آزمایشگاه کنترل کیفیت شرکت دارو سازی تهران دارو

گزارش کار آموزی آزمایشگاه کنترل کیفیت شرکت دارو سازی تهران دارو

گزارش کار آموزی آزمایشگاه کنترل کیفیت شرکت دارو سازی تهران دارو

آزمایشگاه کنترل کیفیت شرکت دارو سازی تهران دارو

 

فهرست مطالب

عنوان                                           صفحه

فصل اول: تاریخچه شرکت تهران دارو

1-1- تاریخچه و معرفی شرکت..................... 2

1-2- ادارات شرکت داروسازی تهران دارو.......... 3

1-1-2- اداره مسئول فنی و تضمین کیفیت.......... 5

2-1-2اداره تولید.............................. 5

3-1-2- اداره فورمولاسیون و تحقیقات............. 5

4-1-2- اداره کنترل کیفیت...................... 6

5-1-2- اداره بازرگانی......................... 6

6-1-2- اداره برنامه‌‌ریزی و انبارها............. 6

7-1-2- اداره فنی و مهندسی..................... 6

8-1-2- اداره امور اداری و پرسنلی.............. 7

فصل دوم: دارو

2-1- تعریف دارو............................... 9

2-2- طبقه‌بندی داروها.......................... 9

2-3- نام داروها.............................. 10

2-4- متابولیسم داروها........................ 12

2-5- عواملی که بر متابولیسم موثرند........... 13

2-6- مراحل متابولیسم دارو.................... 14

فصل سوم: آزمایشهای کنترل کیفی

1- آزمایشهای کنترل کیفیت..................... 21

3-1-1- آزمایش باز شدن برای قرصها و کپسولها.... 22

3-1-2- آزمایش باز شدن برای قرصهای آنتریک کوتد. 24

3-1-3- آزمایش باز شدن شیاف‌ها و شیاف‌های واژینال 24

3-1-4- آزمایش انحلال برای قرص ها و کپسول‌ها..... 24

3-1-5- آزادسازی دارو.......................... 24

3-1-6- یکنواختی واحدهای دارویی................ 25

3-1-7- سختی قرصها............................. 26

3-1-8- فرسایش قرصها........................... 26

3-1-9- ویسکوزیته.............................. 26

فصل چهارم: آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه کنترل کیفیت

4-1: روش آنالیز قرص بوسپیراکس ® 5 و 10........ 29

4-2: روش آنالیز قرص کارودیلول mg25 و 1205 و 6025 32

4-3: روش آنایز کپسول فلوکستین 10 و 20......... 36

4-4: روش آنالیز قرص وکسام mg50................ 40

4-5: روش تعیین مقدار قرص استامینوفن کدئین 10/300 44

4-6: روش تعیین مقدار قرص آلپرازولام 5 و 0 و 1.. 48

4-7: روش تعیین مقدار قرص کوتریکسول® اطفال و بزرگسال 50

فهرست منابع.................................. 54

چکیده

آزمایشگاه کنترل کیفیت شرکت تهران دارو شامل کنترل‌های فیزیکی و شیمیایی، میکروبی و کنترل حین تولید می‌باشد. آزمایشهای فیزیکی و شیمیایی مانند نقطه ذوب و تست حلالیت و تستهای فیزیکی مجموعاً کنترل‌های فیزیکی و شیمیایی می‌باشد. آزمایشات در قسمت دستگاهی توسط انواع دستگاههای کروماتوگرافی مانند
 (GC, HPLC) و انواع دستگاههای طیف‌سنجی مانند IR, UV-Vis و POLARIMETR و KARL-FISHER انجام می‌پذیرد. کنترل‌های میکروبی بر روی مواد اولیه و محصولات هر دو انجام می‌شود. این آزمایشات شامل کنترل مواد از نظر وجود و رشد میکروب در آنهاست. در این آزمایشات میزان پرزرداتیوها ـ مواد جلوگیری کننده از پیدایش و رشد میکروبها را اندازه‌گیری می‌کنند. در قسمت کنترل‌های حین تولید،‌ آزمایشهای در رابطه وزن سنجی، سختی، ضخامت و زمان باز شدن و فرسایش به طور اختصاصی بر روی قرص‌ها انجام می‌شود. آزمایشات ذکر شده روی مواد اولیه در خط تولید و محصولات مختلف انجام می‌گیرد. تستهای ادواری تا مدتزمان انقضای محصول به صورت ماهیانه روی محصولات تولیدی که روانه بازار شده‌اند صورت می‌گیرد.

فصل اول

تاریخچه شرکت تهران دارو

1-1- تاریخچه و معرفی شرکت

شرکت داروسازی تهران دارو در سال 1334 با نام لابراتور میسین (mycen) در تهران تاسیس و در سال 1337 جهت ساخت انواع فرآورده‌های دارویی (قلب و عروق، گوارش، اعصاب، مسکن‌ها، آنتی‌هیستامینها و آنتی بیوتیکها، داروهای کاهنده قند و چربی و مکمل‌های غذایی) به بهره‌برداری رسیده است و از سال 1363 با نام شرکت تهران دارو به فعالیت خود ادامه داده و در سال 1377 در بورس سهام تهران پذیرفته شده است. شرکت تهران دارو در منطقه‌ای به وسعت یک هکتار و زیربنای هفت هزار متر مربع در کیلومتر 9 تهران جاده مخصوص کرج واقع شده است بنای ساختمان‌های تولید و آزمایشگاهها و انبارهای جدید‌‌التالسیس می‌باشد. شرکت قریب نیم قرن است که در امر تولید فرآوردههای دارویی فعالیت می‌کند. اهداف اصلی شرکت تولید محصولات دارویی با کیفیت برتر، موثرتر، سهولت مصرف، دسترسی بهتر، عوارض کمتر و اطمینان بیشتر برای بیماران می‌باشد.

با توجه به روند توسعه شرکت و تواناییهای شرکت در کلیه مراحل فعالیت اعم از بازرگانی، انبارداری، تولید، کنترل و پشتیبانی ضمن ارتقاء سهم بازار داخلی و ارتقاء کیفی محصولات در جهت صادرات فرآورده‌های دارویی به کشورهای دیگر تلاش خواهد کرد. با توجه به تواناییهای شرکت و انجام مقدمات امر شرکت درصدد اخذ گواهینامه های ISO 9001 و ISO 14000 می‌باشد.

متوسط ظرفیت تولید سالانه شرکت در اقلام مختلف به شرح ذیل می‌باشد:

1ـ مایعات: 7.5 میلیوم شیشه X60، 120 میلی‌تری

2ـ جامدات: 500 میلیون عدد قرص و کپسول

3ـ نیمه جامدات: 5 میلیون عدد تیوپ

تکیه اصلی در تولیدات رعایت اصلی GMP بر اساس استانداردهای جهانی می‌باشد از این رو کلیه دستور‌العمل‌های استاندارد در حین تولید سطوح تولید اعم از آماده‌سازی محیط، تولید، نگهداری دستگاهها، کنترل حین تولید، اعتبار سنجی و کالیبراسیون دستگاهها، ادوات، مستندات تولید تهیه شده و اجرا می‌گردد و جهت ارتقاء اطلاعات کارکنان نیز کلاسهای آموزشی GMP در بدو استخدام و حین خدمت برگزار می‌شود. با توجه به اهمیت تولید فرآورده‌های دارویی، شرکت در تلاش است با استفاده از ماشین‌آلات مدرن یا طراحی دستگاههای جدید سعی در برقراری سیستم اتوماسیون در محیط تولید نماید.

فرآورده‌های فعلی شرکت مشتمل به خطوط تولید شربت،‌سوسپانسیون، کرم، پماد موضعی، قرص و کپسول است. جهت گسترش فعالیتهای شرکت پروژه‌های جدیدی در دستور کار دارند و خطوط تولید کپسول PELLET و قطره‌های استریل به خطوط فعلی شرکت اضافه می‌شود.

1-2- ادارات شرکت داروسازی تهران دارو

1-1-2- اداره مسئول فنی و تضمین کیفیت

در این اداره کلیه استاندارد، دستورالعمل‌های شرکت و مقررات وزارت بهداشت نگهداری می‌شوند. اطمینان از رعایت کامل اصول GMP‌ به منظور حفظ کیفیت محصولات دارویی از مهمترین وظایف این اداره و کمیته تضمین کیفیت می‌باشد. مسئول فنی سمت دبیری کمیته تضمین کیفیت را نیز عهده‌دار می‌باشد، باهمکاری دیگر داروسازان و سایر ادارات دخیل بر کیفیت دارو بخصوص آزمایشگاه کنترل و تولید مسئول ارشد نظارت و اخذ تصمیم نهایی در تمامی پروسه‌های مربوط به تولید محصول است. همچنین وظیفه کمیته تضمین کیفیت، نظارت بر تهیه و اطمینان از کیفیت مواد اولیه، تجهیزات و نگهداری آنها، ‌کنترل و توزیع محصول و رسیدگی به شکایات وتهیه استاندارد، مستندات و دستورالعملها می‌باشد.

2-1-2- اداره تولید

این اداره با بیشترین سهم در مساحت بنای کارخانه و با استفاده از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدید در امر تولید و بسته‌بندی و رعایت استانداردهای GMP در تمامی سطوح تولید اعم از بهداشت و آماده سازی محیط، کنترلهای حین تولید، نگهداری و کالیبراسیون دستگاهها و آموزش مداوم کارکنان جهت آشنایی استانداردهای بهینه تولید (GMP) تضمینی را برای تولید محصولات مرغوبتر با پایداری بیشتر فراهم می‌کند.

3-1-2- اداره فورمولاسیون و تحقیقات

این بخش با فرمولاسیون داروهای جدید متناسب با نیاز کشور و بازنگری فرماسیون داروهای قدیمی سعی بر ارتقاء کیفی محصولات دارد و در تلاش است که با انتخاب اشکال دارویی بهتر در تولید داروهایی با بیشترین اثر و کمترین عارضه جانبی پیشگام باشد.

4-1-2- اداره کنترل کیفیت

شامل آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت مواد اولیه و محصول نهایی، کنترل حین تولید و میکروبی می‌باشد و در راستای کنترل کیفیت محصولات شرکت کلیه آزمایشات مواد اولیه، محصول نهایی، ‌اقلام بسته‌بندی و‌آزمایش‌های پایداری را طبق استانداردهای معتبر انجام می‌دهد.

5-1-2- اداره بازرگانی

این اداره از دو بخش بازرگانی داخلی و بازرگانی خارجی تشکیل شده و با انجام هماهنگی با واحدهای فروش و بازاریابی به منظور فراهم آوردن زمینه‌های مناسب برای مواد اولیه و ملزومات تولیدی موردنیاز شرکت و توزیع مناسب دارو فعالیت می‌کند.

6-1-2- اداره برنامه‌ریزی و انبارها

این اداره با توجه به نیازها و امکانات موجود در ادارات بازرگانی و تولید و ایجاد هماهنگی بین اداره تولید بهینه و عرضه به موقع محصولات فعال است.

7-1-2- اداره فنی و مهندسی

مدیریت و پرسنل این اداره در راستای اهداف شرکت جهت تولید محصولات با کیفیت برتر در امور نصب،‌ نگهداری و تعمیر دستگاهها و تاسیسات و ماشین‌آلات شرکت فعالیت می‌کنند.

8-1-2- اداره امور اداری و پرسنلی (بهداشت محیط و پزشکی کار)

این اداره ضمن رسیدگی به امور پرسنلی کارکنان با توجه به قوانین در تامین نیازهای رفاهی کارکنان و خدمات بهداشت محیط فعال است.
 

گزارش کارآموزی آشنایی با انواع قطعات کامپیوتر و کاربرد آن

گزارش کارآموزی آشنایی با انواع قطعات کامپیوتر و کاربرد آن

گزارش کارآموزی آشنایی با انواع قطعات کامپیوتر و کاربرد آن

آشنایی با انواع قطعات کامپیوتر و کاربرد آن

DVD-ROM ها مدتی است که  وارد عرصه رقابت شده اند وبا امکانات بیشتر و با سازگاری با انواع بافت CD و قابلیت خواندن DVD   بازار CD-ROM ها را در دست می گیرند دیگر کمتر شرکت معتبری را می توان یافت که CD-ROM تولید کند بنابراین در زمان خرید CD-ROM خوب فکر کنید.

یک DVD با قابلیت ذخیره سازی 17 گیگا بایت (در انواع دو لایه و دو رویه ) ظرفیتی برابر 26 CD معمولی 665 مگابایتی دارد. اطلاعات روی DVD  مانند CD روی یک شیار( پیت ) حلزونی رایت می شود.هر چه طول پیت کوچکتر و قطاع فشرده تر باشد ظرفیت بیشتر است (حداقل طول پیت روی DVD برابر 4/0 میکرو متر و رویCD برابر 9/0میکرومتر است فاصله قطاعها روی DVD برابر 74/0 میکرو متر و روی CD برابر6/1میکرومتر است.)

درDVD به همین ترتیب طول موج پرتو لیزر از 780 نانو به 650 تا 635 نانومتر کاهش پیدا کرده می توان گفت که سرعت خواندن دیسک گردانهای DVD  از دیسک گردانهای CD  بیشتر است.مثلاً سرعت یکی از مدلهای توشیبا بدون سر و صدای عجیب و غریب به 26 می رسد.

دیسک گردانهای DVD-ROM کنونی متعلق به نسل سوم هستند و می توان آتها را بدون هیچ مشکلی تحت ویندوز نصب کرد. این دستگاهها DVD را با سرعت 4X یا 5X می خوانند. سرعت خواندن CD  در آنها به 24X تا 32X می رسد .

جایگزین شدن دستگاههای نسل سوم با نسل دوم کارایی را تا حد زیادی بالا می برد. آهنگ انتقال داده در محصولات نسل دوم 2700 کیلو بایت بر ثانیه است در حالیکه در محصولات جدید به 6000 کیلو بایت بر ثانیه می رسد.

همین وضعیت در خواندن CD نیز صادق است: سرعت خواندن در مدلهای نسل دومی 10 تا 12 برابر است در حالیکه در محصولات جدید به 6 برابر رسیده اکثریت دیسک گردانهای DVD از نظر ربع خطا ضعف دارند.

آهنگ انتقال داده در دیسک گردانهای مربوط به نسل سوم حداکثر 6 مگابایت بر ثانیه است بنابراین یک رابط E-IDE با آهنک انتقال خداکثر 16 مگابایت بر ثانیه برای اتصال آنها کافی است البته برخی تولید کنندگان این دستگاهها رابا رابط SCSI ساخته اند.

به این نکات توجه داشته باشید:

  • به کیفت مکانیزم تصحیح خطا اهمیت دهید. با خوب بودن ا ین مکانیزم برخی خطاهای ناشی از خراشهای سطح دیسک و لکه هایی چون اثر انگشت تصحیح میشوند چنین چیزی از چند کیلو بایت سرعت بیشتر بهتر است.
  • به میزان تجملی که نیاز دارید فکر کنید برخی کلیدها که برای ساده سازی پخش CDهای صوتی در نظر گرفته شده اند فقط روی گروهی از دیسک گردانها وجود دارد.
  • چیزهایی که همراه باد یسک گردان عرضه می شود بسته به مارک آن تفاوت دارد ولی معمولاً یک دفترچه راهنما چند پیچ برای نصب و کابلهای داده و صوتی همراه دیسک گردان وجود دارد.
  • بر سازگاری دستگاه تاکید داشته باشید برای اطمینان از آینده سازگاری با بافتهای قبلی CD و سیستمهای مختلف فایل را باید به عنوان  پیش فرض در نظر داشته باشید.دیسک گردانهای کنونی از نسل سوم از اطمینان خوبی برخوردارند

CPU

قیمت ممکن است معادل کیفیت نباشد:

پروسسور یا CPU قلب یک کامپیوتر است. جدیدترین CPU اگر چه سریعترین است گرانترین CPU هم  هست هر چند کارایی یک کامپیوتر بوسیله CPU آن شناخته میشود مثلاً می گویند این کامپیوتر پنتیوم 4 یا 3 است ولی این به تنهایی بازتاب کارایی یک کامپیوتر نیست زیرا این کمیت فقط سرعت پروسسور را نشان می دهد و نه کارایی کل کامپیوتر که اجزای مهم دیگری غیر از CPU دارد.

مثلاً یک کامپیوتر که در حال اجرای چند نرم افزار حجیم و سنگین است و پروسسور پنتیوم 4 آن 2400 گیگا هرتز است ممکن است اطلاعات را خیلی سریع پردازش کند اما همیشه منتظر هارد دیسک است که یک قطعه کندتر است می ماند معنی این جمله آن است که پروسسور برای انتقال اطلاعات بیشتر وقت خود را در یک انتظار بیهوده می گذراند بنابراین این پروسسور پنتیوم 4 ممکن است 50 درصد سریع تر از همتای 1600GHz خود در پردازش اطلاعات باشد در حالیکه همه اجزای دو کامپیوتر یکسان باشند بنابراین اختلاف در کارایی دو کامپیوتر ممکن است فقط 8 تا 10 درصد باشد.

بنابراین بهترین انتخاب چیست؟

اساساً هرگز نباید بدنبال بهترین و گرانترین بود بله درست است. مگر اینکه عالیترین کارایی چیزی است که دقیقاً لازم دارید. جدیدترین پروسسور و قطعات کامپیوتر اگرچه بهترین کارایی را دارد اما از نظر قیمت اختلاف بسیار زیادی با نمونه کندتر خود دارد بعلاوه زمانیکه یک پروسسور جدید راهی بازار شود نمونه قبلی آن یک افت قیمت خواهد داشت  بر اساس این حقایق با یک حساب سرانگشتی برای پیدا کردن یک پروسسور سریع  و در دسترس  پروسسوری را انتخاب کنید که حدود 3 ماه قبل ( شاید برای ایران بیش از این زمان لازم باشد ) وارد بازار شده است این به شما اجازه می دهد که یک پروسسور پیشرفته با قیمت مناسب تهیه کنید.

اکنون چه پروسسورهایی در دسترس هستند؟

پروسسورهای کامپیوترهای امروزی که ساخت کارخانه اینتل هستند شامل اینتل پنتیوم 4 و سلرون هستند. پنتیوم 4 که انتهای کارایی را عرضه می کند و سلرون که سطح کارایی پایین تری دارد.

پروسسورها با سرعتهای مختلفی بر حسب گیگا هرتز ( معادل یک میلیارد هرتز یا یک میلیارد سیکل در ثانیه است) برای پنتیوم 4 سرعت از 1.4 گیگا هرتز تا 2.53 گیگا هرتز متغییر است و برای سلرون سرعت از 0.85 گیگا هرتز تا 1.8 گیگا هرتز متغییر است ( البته تا زمان ارائه این مقاله ).

پنتیوم 4 یا سلرون:

سئوال بهتر برای پرسیدن این است: آیا یک پنتیوم 4 می تواند کاری انجام دهد که یک سلرون نمی تواند انجام دهد؟ جواب منفی است. یک سلرون هر کاری را که یک پنتیوم 4 انجام می دهد می تواند انجام دهد فقط نه به همان سرعت حتی برای یک پنتیوم 1.7 گیگا هرتز و یک سلرون 1.7 گیگا هرتز پنتیوم 4 سریعتر است

آیا تفاوت وقتی که از تمام قدرت کامپیوتر استفاده می شود مشخص می شود؟

پاسخ مثبت است و شما متوجه تفاوت سرعت اندکی می شوید اما تفاوت زمانی چندانی برای انجام یک عمل مشخص مشاهده نمی شود. و به این دلیل اگر یک سلرون بخرید مقدار قابل توجهی در بودجه خود صرفه جویی کرده اید.

چند پیشنهاد:

به خاطر داشته باشید اگر شما درگیر حجم زیادی از کارهای گرافیکی مانند شبیه سازی 3 بعدی، ویرایش، فیلم یا بازیهای کامپیوتری هستید  باید یک پنتیوم 4 همراه با مقدار زیادی  RAM بخرید اگر تمام کاری که شما انجام می دهدید شامل تایپ چند نامه، گشت گذار در اینترنت یا حتی هر چند وقت یکبار بازیهای کامپیوتری است یک سلرون برای شما کافی است.

چند سازنده CPU عبارتند از:

AMD | Evergreen Technologies | IDT | Intel | National Semiconductor | RISE Technology | ST Microelectronics |

 Texas Instruments |

UPS (Uninterruptible Power Supplies)

امروزه با وجود مادربرد هایی که خیلی هم گران نیستند می توانید از روشهای ارزان قیمت مختلفی برای حفاظت مادربرد کامپیوتر در برابر مشکلات منبع تغذیه ( برق شهر ) استفاده کنید. ولی هیچ روشی مانند استفاده از UPS یا یک منبع تغذیه بدون وقفه نمی تواند از مادربرد یا سایر تجهیزات گرانقیمت شما در برابر مشکلات برق حفاظت کند. زمانیکه شما یک سرور یا کامپیوتر گرانقیمت دارید اهمیت وجود UPS بیشتر می شود. UPS برای فیلتر نوسانات ناخواسته برق ورودی و کنترل ولتاژ آن دارای مدارات خاصی است. و برای حل مشکل قطع برق یا افت بیش از حد ولتاژ ( افت ولتاژ برای بسیاری تجهیزات مضر است یا سبب از کار افتادن موقت آنها می شود ) از باتری استفاده می کند. که کل این مچموعه را تغذیه پشتیبان می گویند.

اما برای انتخاب یک UPS باید خدمتتان عرض کنم این به خود شما بستگی دارد که چه میزان می خواهید خرج کنید و UPS را برای چه منظوری مورد استفاده قرار می دهید. مصرف انرژی آنچه محافظت می کنید عامل دیگری است که در خرید UPS نقش مهمی ایفا می کند. واحدی که بوسیله آن ظرفیت UPS یا مقدار انرژی که به شما میدهد بیان می شود عبارت است از آمپر-ساعت. مثلاً یک UPS پنجاه آمپر ساعت می تواند دستگاه شما را با جریان 2 آمپر به مدت 25 ساعت یا با جریان 5 آمپر به مدت 10 ساعت تغذیه کند. توجه داشته باشید که میزان جریان را مصرف دستگاه تعیین می کند پس زمان تغذیه برای یک UPS مشخص به میزان مصرف دستگاه شما دارد.  بدیهی است در صورتیکه زمان بحرانی که به یک منبع تغذیه احتیاج دارید کوتاه باشد می توانید از UPS با آمپر-ساعت کمتر و در نتیجه ارزانتر استفاده کنید. البته یک محدودیت هم در این زمینه وجود دارد و آن این است که جریان نامی UPS شما باید از کل برق دستگاههای شما ( به آمپر ) بزرگتر باشد.

نکته دیگری که در پایان توجه شما را به آن جلب می کنم این است که هیچگاه از یک محافظ لوازم برقی ( مانند محافظ یخچال یا کامپیوتر ) در خروجی یک UPS استفاده نکنید یا به عبارت دیگر زمانیکه از UPS استفاده می کنید نباید از این محافظ ها به طور همزمان برای یک دستگاه استفاده کنید چون باعث صدمه دیدن دستگاه شده و حتی از نظر ایمنی شما هم می تواند خطرناک باشد.

آشنایی با USB

اتصال یک وسیله USB به کامپیوتر ساده است. کانکتور یا سوکت USB را در پشت کامپیوترتان به راحتی می توانید پیدا کنید و کابل USB را به آن وصل کنید.

اگر دستگاه جدیدی را از طریق USB به کامپیوتر وصل کنید. سیستم عامل شما (مثلاً ویندوز) به طور خودکار وجود یک وسیله USB را تشخیص می دهد و از شما دیسک حاوی راه انداز (یا درایو) سخت افزار جدید را می خواهد. ولی اگر دستگاه قبلآ نصب شده باشد کامپیوتر به طور خودکار آ ن را فعال می کند و با آن ارتباط برقرار می کند یک وسیله USB هر موقع می تواند نصب شود (به کامپیوتر متصل شود) یا از سیستم جدا شود.

بسیاری از دستگاههای USB کابل USB خود را به همراه دارند. یعنی کابل از یک سمت به دستگاه وصل است و قابل جدا کردن نیست و از سمت دیگردارای یک سوکت نوع"A" است که از این سمت به کامپیوتر وصل می شود

گزارش کارآموزی پتروشیمی اراک شرح پروسس واحد وینیل استات

گزارش کارآموزی پتروشیمی اراک شرح پروسس واحد وینیل استات

گزارش کارآموزی پتروشیمی اراک شرح پروسس واحد وینیل استات

 گزارش کارآموزی پتروشیمی اراک شرح پروسس واحد وینیل استات 

پتروشیمی اراک در یک نگاه   7 

ساختار و نمودار سازمانی 12

واحدهای مجتمع  13

معرفی نواحی مختلف پتروشیمی اراک 14

کنترل اقلام ورودی  19  

شرح مختصر فرآیند واحد و نیل استات 22

کنترل ورودیها 23

شرح پروسس 28

واکنش ( بخش 10) 28

بخش CO2 زدائی ( بخش 20)  45   

اساس پروسس 45

شستشو دادن با آب و پرچ کردن 46   

جاذب 47

غربال کننده  48

صافی کربنات 2007-F-31   49                   

تزریق مواد ضد کف 49

مخزن آماده سازی و پساب کربنات  50

تانک ذخیره کربنات 2002-TK-31  50

تقطیر ( بخش 30)   50

ستون آزئوترییک 3002-T-31  50

ستون جریان جانبی 3002-T-31    55

ستون اتیل استات 3002-T-31    56

ستون آبگیری 3004-T-31       57

ستون عریان کننده آب 3005-T-31     59

ستون مواد سبک 3006-T-31      60

ستون ونیل استات 3007-T-31       61

غلظت دی استانها ، پلیمرها و ترکیباتی با نقطه جوش بالا 62

سیستم ممانعت کننده   64

سیستم تخلیه  65

انبار ذخیره میانی ( بخش 40)    65

انبار نهائی محصول و بارگیری ( بخش 50) 66

سیستم مشعل گاز (بخش 60)    67

بخار و سیستم کندانس ( بخش 70)    67

واحد Utilities ( بخش 80)    68

پیوست 1 (دستور العمل های عمومی برای جلوگیری از حوادث )69

پیوست 2 (مواد شیمیایی خطرناک واحد ) 78

پیوست 3علائم اختصاری مواد در واحد VA) 107

هدف 

ایجاد یک مجتمع پتروشیمی جهت تولید مواد پایه ای و میانی با استفاده از خوراک اصلی نفتا و تبدیل آنها به فراورده های نهایی پلیمیری و شیمیایی.

سهامداران :

شرکت ملی صنایع پتروشیمی

شرکت سرمایه گذاری بانک ملی ایران

شرکت مدیریت سرمایه گذاری بانک ملی ایران

سازمان تامین اجتماعی

سازمان بازنشستگی کشوری

شرکت سرمایه گذاری کشوری

شرکت سرمایه گذاری تدبیر

سایر سهامداران

سرمایه نقدی : 600 میلیارد ریال

تولیدات 

در ظرفیت کامل تولیدات مجتمع بالغ بر 1138020 تن مواد پایه ای .میانی و نهایی می باشد که نیاز بخش وسیعی از صنایع داخلی را تامین و مازاد فراورده ها به خارج از کشور صادر می شوند .

اهمیت تولیدات مجتمع :

از مشخصه های استثنایی مجتمع پتروشیمی اراک استفاده از دانش های فنی . تکنولو‍ژی فرایندهای پیشرفته می باشد . تولیدات مجتمع بسیار متنوع و عمدتا" گریدهای مختلف را شامل می شوند . از لحاظ انتخاب خطوط تولید کمتر مجتمعی را می توان یافت که مانند مجتمع پتروشیمی اراک ترکیبی از تولیدات پلیمری و شیمیایی ارزشمند و حتی شاخه خاصی از تولیدات نظیر سموم علف کشها را یک جا داشته باشد . مجتمع پتروشیمی اراک از لحاظ تنوع ارزش فراورده ها و نقش حساس آن در تامین نیاز صنایع مهم کشور کم نظیر می باشد .

خوراک مجتمع :

خوراک اصلی مجتمع نفتای سبک و سنگین است که از پالایشگاههای اصفهان و اراک از طریق خط لوله تامین می شود . خوراک دیگر مجتمع گاز طبیعی است که از خط لوله سراسری مجاور مجتمع اخذ می گردد . ضمنا"حدود 6000 تن آمونیاک و حدود 350 میلیون متر مکعب در سال مصرف گاز طبیعی مجتمع می باشد که از خط سوم سراسری تامین می گردد و حدود 153000 تن در سال اکسیژن برای مجتمع مورد نیاز است که در واحد جداسازی هوا در مجتمع تولید می گردد . آمونیاک نیز از مجتمع های داخل کشور تامین می شود.

نیروی انسانی :

کل نیروی انسانی شاغل در مجتمع بالغ بر 1769 نفر می باشد که حدود 1213 نفر فنی و 556 نفر ستادی می باشند . بر اساس سیاست کلی دولت جمهوری اسلامی ایران بخشی از کارها به بخش خصوصی واگذار گردید که در این راستا چندین شرکت شامل 1000 نفر نیرو در بخش های خدماتی  تعمیراتی و غیره در مجتمع فعالیت دارند .

مصارف تولیدات مجتمع :

مصارف تولیدات مجتمع بسیار متنوع و دارای طیف گسترده است . در بخش تولیدات شیمیایی کلیه فراورده ها شامل اکسید اتیلن / اتیلن گلیکول – اسید استیک / وینیل استات – دو اتیل هگزانول و بوتانلها و اتانل آمین ها به اضافه سموم علف کشها کاملا" در کشور منحصر به فرد می باشند و نیاز صنایع مهمی در کشور را تامین نموده و مازاد آنها به خارج صادر می شود .در بخش پلیمری نیز فرآورده های ارزشمند و استراتژیک انتخاب شده اند که به عنوان نمونه می توان گریدهای مخصوص تولید سرنگ یک بار مصرف – کیسه سرم – بدنه باطری – گونی آراد – الیاف و همچنین مواد اولیه ساخت بشکه های بزرگ به روش دورانی و نیز گرید مخصوص تولید لوله های آب . فاضلاب . گاز و لاستیک پی بی آر را نام برد .

اولویت مصرف فراورده های مجتمع برای تامین نیاز صنایع داخل کشور است . در این ارتباط تولیدات مجتمع سهم به سزایی در تامین صنایع پایین دستی دارد به نحوی که نیاز بالغ بر 5000 واحد پایین دستی را تامین می کند.

موقعیت جغرافیایی :

مجتمع پتروشیمی اراک در جوار پالایشگاه اراک در کیلومتر 22 جاده اراک – بروجرد و در زمینی به وسعت 523 هکتار قرار دارد . 

حفظ محیط زیست :

در طراحی مجتمع بالاترین استانداردها و معیارها جهت حفظ محیط زیست منظور شده است به نحویکه تقریبا" هیچ نوع مواد مضر به طبیعت تخلیه نمی شود . نمونه بارز اقدامات انجام شده جهت جلوگیری از آلودگی محیط زیست . وجود واحد بسیار مجهز تصفیه پسابها و دفع مواد زائد در مجتمع است . در این واحد با به کار گیری تکنولوژی پیشرفته کلیه آبهای آلوده به مواد شیمیایی و روغنی و پسابهای غیر بهداشتی و غیره تصفیه می گردد. این واحد قادر است ماهیانه بالغ بر 250000 متر مکعب آب را تصفیه نموده و به عنوان آب جبرانی به سیستم آب خنک کننده مجتمع تزریق نماید . ضمنا" کلیه مواد دور ریز جامد و مایع نیز در کوره  زباله سوزانده شده و دفع می شوند . ایجاد فضای سبز به اندازه کافی از اقدامات دیگر مجتمع در جهت حفظ محیط زیست می باشد .

اسکان و امکانات رفاهی :

شرکت پتروشیمی اراک به منظور تامین مسکن مورد نیاز کارکنان به موازات احداث مجتمع طرح عظیم خانه سازی را در شهر مهاجران و در شهر اراک اجرا نموده است . پروژه خانه سازی شهر مهاجران شامل 1521واحد ویلایی و 984 واحد آپارتمانی است که در زمینی به مساحت 150 هکتار در مجاورت مجتمع اجرا گردید و هم اکنون مورد استفاده کارکنان و خانواده های آنها می باشد . کلیه امکانات رفاهی و فرهنگی نظیر مهمانسرا . بازار . مدرسه . مسجد . دبیرستان . درمانگاه . تاسیسات تفریحی . ورزشی و سایر تاسیسات شهری در این شهر تاسیس شده است که نمونه بارز عمران و آبادی ناشی از اجرای طرحهای زیربنایی در منطقه است . ضمنا" دو مجتمع آپارتمانی کلا" شامل 224 واحد به اضافه چند واحد ویلایی در شهر اراک متعلق به شرکت است که همگی مورد استفاده کارکنان مجتمع می باشند .

معرفی نواحی مختلف پتروشیمی

پتروشیمی اراک شامل نواحی چهارگانه تولیدی و ناحیه سرویسهای جانبی می باشد که به شرح ذیل معرفی می شوند :

ناحیه 1 بهره برداری:

این ناحیه شامل کارخانه الفین (مشتمل برواحدهای کوره ها.کمپرسورهاوجدا سازی وهیدروژناسیون بنزین پیرولیز) و واحد مخازن می باشد.

 ناحیه 2 بهره برداری:

این ناحیه شامل واحدهای 1- بوتن0پلی اتیلن سبک خطی.پلی اتیلن سنگین0پلی پروپیلن0بوتادین وپلی بوتادین می باشد.

ناحیه3 بهره برداری:

این ناحیه شامل واحرهای اسید اسیک و وینیل استات.دو اتیل هگزانول 0اکسید اتیلن و اتیلن گلایکول و اتانول آمین  می باشد.

ناحیه 4 بهره برداری:

 این ناحیه شامل واحدهای کلرو استیل کلراید و آلاکلر و بو تاکلرمی باشد.

ناحیه سرویسهای جانبی:

این ناحیه شامل واحدهای نیروگاه 0بخار 0هوا سوخت0آب صنعتی0برجهای خنک کن .آفسایت و تصفیه پساب  می باشد.

مسئولیت اجرا:

رئیس بهره برداری مجتمع مسئول نهایی اجرایی این روش می باشد و کلیه پرسنل بهره برداری مجتمع موظف به اجرای دقیق موارد ذکرشده در متن این روش اجرایی هستند.

روش اجرا: 

شرح مختصر فرآینددراین قسمت ها ورودی و خروجی های هر واحد به اختصار شرح داده می شود.

ناحیه 1بهره برداری:

کارخانه الفین :

خوراک این کارخانه نفتای سبک و سنگین بوده که پس از انجام فرایندهای کراکینگ, هیدروژناسیون و جدا سازی  نهایتا محصولات اتیلن , پروپیلن , هیدروژن , برشC4.بنزین پیرولیز0متان و نفت کوره تولید می گردد.

واحد مخازن :

انواع مخازن این واحد از نوع کروی , سقف ثابت و شناور 0CRYOGENICو کپسولهای هیدروژن می باشدکه جهت ذخیره سازی مواد اولیه و محصولات کارخانه الفین مورد استفاده قرار میگیرد.

ناحیه 2 بهره برداری :

کارخانه پلی اتیلن سبک خطی و1-بوتن :

خوراک این واحداتیلن و هیدروژن می باشد که پس از فرایندهای پلیمریزاسیون واکستروژن گریدهای مختلف پلی اتیلن سنگین و سبک خطی تولید می شود . واحد 1-بوتن نیز ماده اولنه اتیلن را در مجاورت کاتالیست به 1-بوتن نبدیل می نماید.

کارخانه پلی اتیلن سنگین :

خوراک این واحد اتیلن , هیدروژن .پروپیلن و 1- بوتن می باشد0که پس از فرایندهای پلیمریزاسیون و اکستروژن گریدهای مختلف پلی اتیلن سنگین در سه گریداکستروژن 0تزریقی وبادی تولید می شود.

کاخانه پلی پروپیلن: 

خوراک این واحدپروپیلن .هیدروزن و اتیلن می باشد که پس از فرایندهای پلیمریزاسیون و اکستروژن.گریدهای مختلف پلی پروپیلن تولید می شود.

کارخانه بوتادین و پلی بو تادین :

واحد بوتادین :

خوراک این واحد بزشC4می باشد که پس از فرایندهای تقطیر استخراجی .جداسازی و تخلیص.محصول 1و3_بوتادین با درجه خلوص بالا جهت خوراک واحد پلی بوتادین تولید می گردد.

واحد لاستیک پلی بوتادین:

خوراک این واحد 1و3_بوتادین بوده که پس از فرایندهای پلیمریزاسیون .انعقاد . جداسازی و خشک سازی.محصول لاستیک پلی بوتادین در دو گرید روغنی و غیر روغنی تولید می شود.

ناحیه 3بهره برداری:

کارخانه اکسید اتیلن و اتیلن گلایکول:خوراک این واحداتیلن و اکسیژن می باشد که طی فرایند اکسیداسیون و در مجاورت کاتالیست . اکسید اتیلن حاصل می شود .طی واکنشهای شیمیایی اکسید اتیلن با آب وانجام فرایندهای جداسازی نهایتا"محصولات MEG. DEG. TEG  تولید می شود.

کارخانه دو اتیل هگزانول :

خوراک این واحد گاز طبیعی. پروپیلن . دی اکسیدکربن و هیدروژن می باشد که طی فرایندهای STEAM  REFORMING  . اکسو (OXO). الدولیزاسیون و هیدروژناسیون .محصولات دو اتیل هگزانول . ایزو بوتانل. نرمال بوتانل تولید می شود .

کارخانه اسید استیک و وینیل استات :

خوراک این واحد اتیلن و اکسیژن می باشد که ابتدا در فرایند اکسیداسیون و در مجاورت کاتالیست استالدئید تولید می شود . سپس استالدئید با اکسیژن در مجاورت کاتالیست به اسید استیک تبدیل می شود .نهایتا"  از واکنش  اسید استیک . اتیلن و اکسیژن در مجاورت کاتالیست محصول وینیل استات تولید می گردد.

ناحیه 4بهره برداری:

واحد کلرو استیل کلراید :

خوراک این واحد منو کلرو استیک اسید . اسید استیک . کلرو گوگرد بوده که طی فرایندهای کلریناسیون و تقطیر. محصول کلرو استیل کلراید تولید می شود .

واحد آلاکلر /بو تاکلر :

خوراک این واحد 2و6_دی اتیل  آنیلین . پارافرمالدئید .کلرو استیل کلراید. نرمال بوتانل . متانول و آمونیاک می باشد که طی فرایندهای شیمیایی. خالص سازی و فیلتراسیون محصولات آلاکلر یا بوتاکلر تولید می شود .

ناحیه سرویس های جانبی بهره برداری:

این ناحیه شامل پنج واحد فرایندی به شرح زیر می باشد :

واحد هوا و سوخت :در این واحد هوای فشرده شامل هوای ابزار دقیق .خوراک واحد جداسازی هوا . PLANT AIR  اکسیژن و نیتروژن (گازی و مایع) تولید می شود . همچنین ارسال آب خام . آب آتش نشانی . سوخت گاز . گازوئیل  تحت شرایط فرایندی مناسب برای مصرف کنندگان در مجتمع جز حوزه وظایف این واحد می باشد .

واحد بخار : در این واحد بخار در فشارها و دماهای مختلف توسط سه فایر بویلرو پنجWHRB           WASTE HEAT   RECOVERY  BOILER))  تهیه و برای مصرف کننده ها ارسال  می گردد

واحد نیروگاه :

در این واحد برق مورد نیاز مجتمع توسط پنج توربین گازی هر کدام به ظرفیت 25 مگاوات تولید و به شبکه برق مجتمع وارد می شود .

واحد اب صنعتی و برج های خنک کننده :

در واحد اب صنعتی . تولید اب صنعتی با استفاده از مراحل فیلتراسیون و برجهای جذب انیونی و کاتیونی انجام می گیرد و عمده  مصرف کننده آب صنعتی واحد بخار می باشد . در واحد برجهای خنک کننده که شامل پنج برج خنک کننده می باشد تهیه و توزیع و کنترل شیمیایی آب خنک کننده انجام می شود .

واحد تصفیه پساب  (ET)  و آفسایت :

در این واحد عملیات تصفیه ابهای نمکی . ابهای معدنی . فاضلابهای بهداشتی از طریق تصفیه بیولوژیکی. تصفیه بوسیله EDR  و  سوزاندن در کوره (incinerator)   صورت می گیرد . قسمتی از این  ابها پس  از تصفیه به عنوان اب جبرانی در برجهای خنک کننده مورد مصرف  قرار می گیرد. کلیه لوله های  ارتباطی بین واحدها  INTER)   CONNECTIONS)    و یک  سری از تصفیه  خانه های میانی مانند حوضچه های خنثی سازی  واحد اسید در این واحد قرار داشته و در رساندن  خوراک و UTILITIES     به مصرف  کننده ها در حوضه مسئولیت این واحد می باشد.

توصیه ایمنی و سلامتی افراد:

اثر مسمومیت این ماده : وینیل استات سمی است . تماس با ماده خالص پوست را خراش داده و خارش والتهاب ایجاد می کند و این ماده با مواد تثبیت کننده ممکن است اثرات بدتری روی پوست بگذارد . تنفس مقدار زیادی از این ماده ممکن است موجب التهاب و ایجاد حساسیت در مجاری تنفسی و چشم ها شود . علائم آن نیز گیج خوردن و خواب آلودگی می باشد .  غلظت 72 میلی گرم در متر مکعب آن ظرف چند دقیقه خستگی و خواب ایجاد می کند . در صورت خوردن آن درد شکم حاصل می گردد و همینطور ممکن است در کبد و. کلیه ها ایجاد اختلال کند . تماس مداوم پوست با این ماده ممکن است چربی پوست را از بین برده و زخم ایجاد نماید . آزمایشات انجام شده بروی حیوانات احتمال سرطان زایی این ماده را مشخص نموده است.

کمکهای اولیه :

درصورت وجود صدمات پوستی . ابتدا باید پوست را با آب و صابون تمیز شستشو داد . چشم آلوده به این ماده را باید زیر آب جاری باز نموده و به خوبی شستشو داد . و یک یا دو قطره CHIBRO – KERAKAIN    و سپس قطره شستشوی چشم را به کار برده و با باند تمیز روی چشم ببندید . برای ادامه مداوا به دکتر چشم پزشک مراجعه شود.

در صورت خوردن این ماده امکان استفراغ و دل بهم خوردگی وجود دارد. آب گازدار به بیما رخورانده شود و توسط ماده تحریک کننده ای بیمار را وادار به استفراغ نمایید .

ملاحظات :

در صورتیکه وینیل استات مواد تثبیت کننده نداشته باشد در تماس با هوا سریعا" پلیمریزه شده و لازم است برای حمل ونقل آن حتما" تثبیت شده باشد . زدن مواد تثبیت کننده همراه با افزایش درجه حرارت می باشد که ممکن است عمل پلیمریزاسیون راشدت بخشد و ممکن است باعث ترکیدن تانک شود . تماس وینیل استات با پراکسید و اسیدهای قوی باعث پلیمریزاسیون این ماده گشته بنابراین مواد تثبیت کننده همراه با 3-5 و یا 14-17ppm هیدروکینون بکار برده می شود . وینیل استات تکنیکال حاوی حدود 200ppm دی فنیل آمین diphenylamn) ) می باشد . این ماده بروی لاستیک طبیعی و تعدادی مواد مصنوعی تاثیر پذیراست ملی بر لاستیک مصنوعی اثری ندارد . 

گزارش کارآموزی حسابداری شرکت فرآورده های لبنی

گزارش کارآموزی حسابداری شرکت فرآورده های لبنی

گزارش کارآموزی حسابداری شرکت فرآورده های لبنی

گزارش کارآموزی حسابداری شرکت فرآورده های لبنی 

مقدمه  1

کلیات دررابطه باشرکت  1

1- نحوه جمع آوری اطلاعات کارکرد ماهانه

     1-1 حسابهای ترازنامه ای  2

    2-1 فهرست حسابهای سود وزیانی  4

    3-1 بهای تمام شده کالای فروخته شده 5

    4-1 سیستم حسابداری صنعتی کارخانه7

    5-1 حساب کسر واضافات مواد  10

2- سیستم حقوق ودستمزد شرکت17

3- چگونگی محاسبه حقوق ونحوه پرداخت آن  18

1-3 دستمزد اوقات تلف شده   20

2-3 ذخیره دستمزد ایام مرخصی 21

3-3 پرداخت مساعده 25

4- کنترل های لازم برای کارکردها وپرداخت حقوق    26

 

فهرست حساب های سود و زیانی

فروش ها:

درآمد حاصل از فروش ماست خامه ای

درآمد حاصل از فروش کره پاستوریزه

درآمد حاصل از فروش پنیر اولیه

درآمد حاصل از فروش خامه صبحانه

درآمد حاصل از فروش پنیر پیتزا

درآمد حاصل ازفروش پنیر پتزا تند

درآمد حاصل از فروش خامه قنادی شیرین شده

درآمد حاصل از فروش رکوتا

درآمد حاصل از فروش دوغ پاستوریزه کوچک

درآمد حاصل از فروش دوغ پاستوریزه بزرگ

درآمد حاصل از فروش پنیرسفید صبحانه

درآمد حاصل از فروش کشک پاستوریزه

برگشت از فروش و تخفیفات

تخفیفات نقدی فروش

تخفیفات ناشی از آسیب دیدگی

 

بهای تمام شده کالای فروخته شده:

بهای تمام شده کالای فروخته  شده(شامل  ماست خامه ای، خامه  قنادی،  پنیر صبحانه،پنیر پیتزا،دوغ پاستوریزه کوچک و بزرگ،کشک مایع،خامه صبحانه، کره پاستوریزه، پنیر اولیه)

سربار جذب شده کارخانه ، انحرافات مواد  ،انحرافات دستمزد ،انحرافات سربار،اضافه یا کسر جذب سربار،خرید مواد اولیه(شیر ،شکر،...) هزینه دستمزد مستقیم پرسنلکنترل سربار کارخانه شامل حقوق و دستمزد غیر مستقیم ، مواد  غیر مستقیم (  نمک ، فلفل ، سیترات، اسانس،سیترات سدیم تجاری، کلر، اسید سولفوریک، برموزول، کارتن، مایع پنیر،افشره کاکوتی ، پلاستیک، گلاب، کارتن 3 لایه   سفید ،مارگارین، بطری 5/1 لیتری ،شیشه، درب شیشه، درب بطری، مواد  شوینده، مواد شیمیایی، لیبل، شیر خشک)

هزینه ایاب و ذهاب ، هزینه آزمایش و آزمایشگاه، هزینه حمل و نقل به داخل ،اضافه کاری ،دستمزد ایام مرخصی ،اوقات تلف شده،بیمه،سوخت و روشنایی، تلفن و e - mile ، ابزار آلات، ضایعات ،هزینه  نظافت  کارخانه، استهلاک  ماشین آلات ، استهلاک   ساختمان کارخانه،تعمیرات و نگه داری ماشین آلات و تجهیزات تعمیرات ساختمان و محوطه

هزینه ها        

 هزینها به 2 قسمت هزینه های اداری تشکیلاتی و توزیع و فروش تقسیم میشود.

هزینه های توزیع و فروش:

هزینه حقوق(سرپرستان، فروشندگان ،رانندگان)   ،هزینه حمل به خارج، ملزومات، سوخت وسائط نقلیه، استهلاک وسائط نقلیه،پست،آگهی و تبلیغات،سررسید، هزینه تعمیرات وسائط نقلیه، هزینه بیمه ثالث وسائط نقلیه

هزینه های اداری:

هزینه بهره،کارمزد بانکی، هزینه بیمه مطالبات بانکی، هزینه حقوق پرسنل اداری ، بیمه پرسنل اداری، تلفن، تمدید و صدور پروانه، هزینه مسافرت، هزینه پذیرایی، هزینه آبدارخانه هزینه استهلاک اثاثه اداری، هزینه پست اداری، خدمات حسابداری،

سایر درآمد ها:

درآمدهای  متفرقه ، درآمد  جریمه ، درآمدهای غیر مترقبه ، درآمد حاصل از فروش های جزء

کسور در آمد: 

مالیات بر درآمد  

  سیستم حسابداری صنعتی کارخانه:

حسابداری صنعتی کارخانهشامل 4 بخش مهم و اساسی است:  حسابداری مواد،حسابداری حقوق و دستمزد، حسابداری سربار کارخانه ، حسابداری انبار(به علت اینکه کالای در جریان ساخت مرتبا به انبار منتقل شده و برای مرحله بعد بر میگردد.)

این کارخانه بر مبنای هزینه یابی مرحله ای قیمت تمام شده تمام محصولات را محاسبه می کند.همچنین دارای پیش بینی هایی برایهزینه های بودجه ای می باشد که درآخر هر سیکل انحرافات محاسبه شده و دلایل آنها نیز بررسی میگردد.

سیستم هزینه یابی مرحله ای به این صورت می باشد که ابتدا هزینههای انجام شده را گردآوری نموده و هزینه هایرا به واحد های تولیدی تسهیم می نمایند. هزینه ها به وقوع زمان گرد آوری شده ولی تا زمانی که عملیات ساخت به پایان نرسیده محاسبه قیمت تمتام شده با مشکلاتی مواجه است از این رو برای بدست آوردن قیمت تمام شده از گزارش هزینه تولید و معادل آحاد محصولات تولید شده استفاده می شود .

بهای تمام شده یک واحد کالای ساخته شده در اکثر کارخانجات از طریق تقسیم جمع هزینه های تولیدی بر مقدار محصولات ساخته شده طی یک دوره محاسبه میشود.محصولات کارخانه طی چند مرحله تولیدمی شوندوبعضی از محصولات ماده خام دایره ای دیگر به شمار می روند.

 از نقطه نظر مدیریت داشتن ارقام کلی در مورد هزینه ها نمی تواند جهت اعمال  کنترل موثر واقع شود بنابر این در این مرکز بهای تمام شده یک واحد کالای  ساخته می شود .

هزینه های واقع شده در هر دایره را به حساب بهای کالای در جریان ساخت همان دایره بدهکار می کنند ،کالای در جریان ساخت برای تعیین بهای تمام شده کالای تولید شده به صورت معادل آحاد تکمیل شده بیان می شود.برای بدست آوردن بهای  تمام شده از گزارش هزینه تولید  استفاده می شود .ضایعات این کارخانه معمولا غیر عادی و غیر قابل فروش است و ارزشی ندارد مانند به هدر رفتن شیر خام هنگام عملیات پاستوریزاسیون شیر؛این ضایعات معمولا به بهای تمام شده محصولات سالم اضافه می شود و ثبت آن به طریق زیر انجام میگردد:

 ضایعات غیر عادی     

کالای در جریان ساخت  

برای بدست آوردن مواد مصرفی از گزارش مصرف مواد و صورت دریافت شیر خام در ماه استفاده میشودو ثبت خرید مواد به صورت زیر می باشد:

کنترل مواد(شیر) حسابهای پرداختنی/چکهای پرداختنی/صندوق/بانک 

وقتی از شیر برای تولید محصولی مثلا پنیر سفید استفاده می شود ثبت زیر صورت می گیرد کالای در جریان ساخت(پنیر سفید)  کنترل مواد(شیر)  

هر یک از اقلام مواد خریده شده اعم از مستقیم و غیر مستقیم به تفکیک در کارتهای مواد به ثبت می رسند.جمع اقلام مندرج در کارت های مواد باید با مانده حساب مواد در دفتر کل مطابقت داشته باشد.

ثبت هزینه ها در دفاتر براساس مدارک اولیه صورت می گیرد که باید بررسی و تاییدگردیده و پس ازصدور سند مربوطه در دفاترروزنامه وکل ثبت شود. دفاترشامل دفاتر کارخانه فقط میباشد و کلیه حساب های مالی نیز در همین دفاتر کارخانه ثبت می شود .مثلا همانطور که بیان شد حساب های صندوق ،دریافتنی ها ،پرداختنی ها ،بانک،تنخواه گردان در کارخانه نگه داری می شود.حقوق و دستمزد کارکنان تولید نیز از طریق دفاتر کارخانه ثبت میشود.بدهی های مربوط به مالیات بر درآمد ،وام پرداختنی بلند مدت و سایر بدهی ها(بیمه)در دفاتر کارخانه ثبت میشود.

مدارک اولیه برای مواد شامل قبض درخواست خرید مواد ،قبض تحویل مواد و گزارش برگشت مواد، فاکتور خرید مواد و تخفیفات و... می باشد.مدارک اولیه برای دستمزد شامل کارت اوقات کار که ساعت کاری هر کارگر و اضافه کاری در آن ثبت میشود ،می باشد.

و بالاخره مدارک اولیه برای سربارو کلیه هزینه های غیرمستقیم تولید سند های تهیه شده برای ثبت استهلاک ،قبض های آب و برق ،،کلیه فاکتور های خرید مواد غیر مستقیم،کارت اوقات کاردستمزد کارکنان غیر مستقیم تولید و مواردی از این قبیل شامل می شود.

گزارش کارآموزی دامپزشکی در روستا

گزارش کارآموزی دامپزشکی در روستا

گزارش کارآموزی دامپزشکی در روستا

گزارش کارآموزی دامپزشکی در روستا

بخش اول : واحد نظارت و بازرسی بر محصولات خام دامی 8

بخش دوم : واکسیناسیون و پست حومه 16

بخش سوم : واحد سل و بروسلوز 21

بخش چهارم : کشتارگاه صنعتی 24

بخش پنجم : داروخانه دامپزشکی 29

بخش ششم : آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی 53

بخش هفتم : آزمایشگاه ایران 58

بخش هشتم : کلینیک تخصصی دام 61

بخش نهم : کلینیک تخصصی طیور 73

 

 بخش نظارت و بازرسی بر محصولات خام دامی

اولین بخش کارآموزی اینجانب در واحد نظارت بود ، این بخش یکی از بخش های بسیار مهم و حیاتی در سیستم دامپزشکی  می باشد که در ارتباط مستقیم با بهداشت و سلامت غذایی مردم می باشد که چه بسا اگر این بخش نمی بود مردم در جامعه با مشکلات زیادی از نظر سلامت مواد غذایی مواجه می بودند و هیچ گونه امنیت غذایی وجود نمی داشت به خصوص در مورد مواد غذایی خام دامی که بیشترین خطر را می توانند برای سلامتی جامعه در بر داشته باشند چون این مواد محلی مناسب و مغذی برای رشد ویروس و میکروب ها و کلاً عوامل بیماری زای خطرناک می باشند و قدرت فساد پذیری این مواد بالا می باشد.

واحدهای تحت پوشش این بخش :

این بخش از شبکة دامپزشکی مسئول نظارت بر مواد خام دامی است و مواد فرآوری شده از مواد دامی به این بخش مربوط نمی باشد و فقط مسئولیت مواد خام دامی فرآوری نشده مانند : گوشت قرمز، گوشت چرخ کرده ، ماهی، مرغ، تخم مرغ ، آلایش (دل، جگر، سنگدان و ...) ، کله و پاچه ، برعهده این بخش است، علاوه بر آن مراکزی که در ارتباط مستقیم با این نوع مواد می باشند و به طور کلی مراکزی که در زمینه تهیه و کشتار و نگهداری و یا فروش و یا طبخ این مواد و یا حمل و نقل این مواد دخیل هستند تحت پوشش و نظارت این بخش قرار دارند و در مورد هر مرکز بررسی های مخصوص به آن انجام می شود و در ضمن در زمینه قرنطینه بخشی یا استانی و نظارت بر خروج و ورود دام یا محصولات خام دامی که این بخش نظارت دقیق را برعهده دارد.

کشتارگاهها :

اولین مکانی که در پوروسه تهیه مواد خام دامی دخیل است کشتارگاه ها می باشد که باید نظارت دقیقی بروی آن از لحاظ بهداشت فردی کارگران و کارکنان و بهداشت محیط کشتارگاه و وسایل کار باید انجام شود و علاوه بر آن نظارت بر نحوه کشتار یا تخلیه امعاء و احشاء و ... و همچنین بررسی بهداشت گوشت از لحاظ بیماریهای احتمالی برعهده ی این بخش است این بخش یعنی کشتارگاه ازاین لحاظ دارای اهمیت است که نحوه تولید این مواد از نظر بهداشتی در نگهداری و ماندگاری آن در آینده بسیار مؤثر است.

 قطعه بندی ها :

دومین مکانی که بعد از کشتارگاه، محصولات در ارتباط است، قطعه بندی ها می باشند که در آن لاشه های دامی و طیور بنا به درخواست بازار و مشتری ها به اشکال مختلف قطعه بندی می شود و بسته بندی و یا کارهای دیگر مانند افزودن ادویه و غیره روی گوشت انجام می شود و به بازار ارسال شده و یا وارد سردخانه می شود.

در قطعه بندی اولین نکته که باید مورد بررسی قرار گیرد ماشین های حمل گوشت است که باید ابتدا مجوز آنها بررسی گردد تا مدت آن تمام نشده باشد و دومین نکته مجوز گوشت می باشد که باید بررسی شود، سومین مورد، نحوه قرار داشتن لاشه در یخچال ماشین است که در صورت وجود مشکل باید برخورد شود و چهارمین نکته رعایت اصول بهداشتی در هنگام تخلیه لاشه ها می باشد که نباید با سطح زمین یا کف ماشین برخورد کنند و نکته بعدی، دور ریختن نقاط زائد لاشه یا مناطقی که دارای کیست داخل ماهیچه ای و یا سایر بیماری ها هستند که در کشتارگاه قابل تشخیص نبوده اند، که باید دامپزشک قطعه بندی باید این موارد را بررسی و در صورت لزوم آن قسمت حذف گردد و نکته مهم دیگر رعایت بهداشت محیط کار است که باید از همه لحاظ پاکیزه باشد و تمام کف و دیوارها قابل شستشو باشند و در هنگام بسته بندی باید بهداشت رعیات گردد و مدیر تولید بر آن نظارت داشته باشد مهمترین نکته را که باید توسط بخش نظارت دامپزشکی بررسی شود نحوه نگهداری مواد خام دامی می باشد یعنی منجمد کردن این مواد باید ابتدا این مواد  در محلی بنام پیش انجماد قرار گیرند که دمای آن (4-) درجه می باشد و بعد آنها را در تونل انجماد که دمای آن (34-) تا (40-) درجه می باشد و در این محل مواد خام ماهی در بسته های مخصوص که معمولاً فلزی بوده قرار گرفته و در آن محل نگهداری می شوند که مدت زمان نگهداری آنها حداکثر 7 تا 9 ماه می تواند باشد که بسته به نحوه آماده سازی آن تا زمان انجماد، که هرچه بهتر باشد مدت ماندگاری نیز بیشتر خواهد شد.

دمای این محل ها یعنی تونل انجماد و سردخانه باید توسط بخش نظارت، کنترل شود که این کار را می توان با قرار دادن مواد غذایی خام دامی در این محل ها و پولم کردن این محل ها به مدت 18 ساعت انجام داد که باید بعد از این مدت دمای قسمت های داخلی ماده غذایی باید توسط ترمومتر اندازه گیری شود که این دما باید بعد از این مدت باید (25- تا 27-) درجه سانتیگراد باشد در غیر این صورت باید اقدامات لازم برای بهبودی شرایط این گونه محل ها به عمل آید.

نکته دیگر قرار داشتن این گونه مواد در بسته بندی های پلاستیکی یا سلفونی و درب بسته بودن آنها و داشتن لیبل یا برچسب شرکت بروی بسته ها و درج شدن تاریخ تولید و انقضا بروی آنها که بسیار مهم می باشد ( در غیر این صورت غیر قابل فروش خواهد بود).

 سردخانه :

این اماکن محل نگهداری مواد مختلف غذایی هستند و یکی از این مواد، محصولات خام دامی می باشد که باید در شرایط خاص نگهداری شود، یکی دیگر از این مواد غذایی ماهی می باشد که از مراکز مختلف صید در کشور تهیه می شوند و برای ارائه به بازار مصرف استفاده می شوند که این مواد نیز باید در شرایط خاص نگهداری گردند، در مورد ماهی وجود لیبل شرکت صید کننده و تاریخ تولید آن بروی لیبل    می باشد تا مشخص گردد این ماهی از کجا صید شده و در چه شرایط نگهداری شده تا به این محل رسیده است و قابل پیگیری باشد و در صورت عدم وجود لیبل بروی آن نمی توان اجازه مصرف را به آن محصول داد، نکته بعد، بررسی ماهی از نظر بو و فساد ماهی است تا از عدم دیفراست شدن آن اطمینان حاصل گردد، نکته دیگر دمای نگهداری ماهی است که باید حداقل (18-  تا 40-) درجه باشد در این دما      می توان ماهی را به مدت 7 تا 8 ماه حداکثر نگهداری شود.

یکی از وظایف سردخانه ها در تماس بودن با دامپزشکی است و گزارش نمودن محموله های مشکوک و غیره به شبکه دامپزشکی می باشد تا کارشناسان آن محموله را بررسی نموده و اجازه خروج یا عدم خروج و یا معدوم کردن آن را صادر نمایند و در این مدت سردخانه موظف است که اجازه خروج را از سردخانه به صاحب محموله ندهد تا زمانی که وضعیت آن مشخص گردد، در مورد سایر محصولات خام دامی (گوشت و مرغ) نیز باید دما حداقل بین 34- تا 40- درجه باشد.

و شرایط نگهداری آن نیز به این صورت است که آنها را باید در ظروف فلزی یا ظرفی دیگر قرار داد و آنها را در باکسهای مجزا چیده و در سردخانه قرار داد.

 واحدهای پخش و یا طبخ مواد خام دامی :

شاید یکی از مهمترین وظایف واحد نظارت کنترل بر اماکن پخش و یا طبخ مواد غذایی خام دامی می باشد که از نظر بهداشتی بسیار حائز اهمیت می باشد چون بیشترین مشکلات بهداشتی در این واحدها صورت می گیرد، این اماکن و واحد ها شامل :

مراکز پخش گوشت قرمز مانند قصابی ها و مراکز پخش مرغ و تخم مرغ و مراکز پخش ماهی و مراکز طبخ مواد غذایی مانند : رستورانها، هتل ها و ...، عمل بازرسی به صورت روزانه در مناطق مختلف شهر انجام گرفته و با موارد تخلف برخورد صورت می گیرد.

 مراکز پخش گوشت قرمز :

اولین نکته قابل بررسی در این اماکن، داشتن مهر دامپزشکی بروی لاشه ها و بررسی مهر از نظر جعلی نبودن مهر و بررسی اینکه گوشت بیشتر از 48 ساعت در آن مکان باقی نمانده باشد مگر در دمای 18- ، دیگر مورد بررسی یخچال ها از نظر وجود گوشت نامناسب در آنها و عدم وجود گوشت چرخ کرده از قبل آماده شده در محل و ضبط گوشت چرخ کرده شده از پیش آماده شده (گوشت چرخ کرده باید در مقابل چشم مشتری و از گوشت معین تهیه گردد) و همچنین لاشه ها نباید خارج از یخچال نگهداری شوند، نکته دیگر اینکه گوشت چرخ کرده نباید در دمای 4 درجه بیش از 48 ساعت نگهداری گردد.

مراکز پخش مرغ تازه روز :

اولین نکته ، مرغ ها باید در داخل پلاستیک مخصوص و درب بسته باشند که این پلاستیک نیز باید دارای مشخصات شرکت تهیه کننده باشد و روی آن تاریخ تولید و انقضاء وجود داشته باشد که در مورد مرغ تازه، حداکثر مدت زمان نگهداری در دمای 4 درجه، 72 ساعت می باشد و بعد از این زمان غیر قابل فروش است.

در مورد آلایش های موجود در این اماکن باید به تاریخ تولید توجه نمود که حداکثر مدت نگهداری آنها 48 ساعت می باشد و در غیر این صورت غیر قابل فروش خواهد بود و باید جمع آوری گردد.

واحدهای طبخ مواد خام دامی :

از این گونه مکان ها باید با دقت بیشتر بازرسی به عمل آورد که شامل : رستورانها، هتل ها، طباخی ها و مراکز پخش آلایش می باشد، برای بازرسی باید ابتدا به بررسی یخچال های آن مکان پرداخت  و در آن به دنبال گوشت های مانده ویا نامرغوب بود و همچنین مرغ ها باید در بسته بندی قرار داشته باشند و روی آنها نیز لیبل وجود داشته باشد و در صورت عدم وجود لیبل یا مشخص نبودن محل تهیه گوشت ها باید تمام آنها جمع آوری گردند.

در طباخی ها باید به بررسی کله و پاچه های موجود در یخچال پرداخت تا دچار فساد و یا ماندگی نشده باشند و نیز بررسی بشود که در روی کله برشهای مخصوص بازرس کشتارگاه وجود داشته باشد.

در مراکز پخت آلایش نیز باید بررسی کرد که آیا این آلایش ها از کشتارگاه تهیه شده یا خیر، که این تشخیص نیز با بررسی برشهای روی آلایش ها مشخص  می گردد و نیز آلایش ها بیش از 48 ساعت نمانده باشد.

مراکز فروش ماهی :

به علت اینکه ماهی در شرایط نامناسب به سرعت فساد پیدا خواهد کرد و حائض اهمیت می باشد و باید در نگهداری آن نهایت دقت به عمل آید، اولین نکته، بررسی یخچال ها می باشد که نباید از ماهی انباشته باشد تا دمای کافی به همه ماهی ها برسد. دمای نگهداری ماهی حداقل (18-) درجه می باشد، یکی از نکات مهم در بررسی ماهی ها، عدم  دیفر است شدن ماهی می باشد، ماهی باید دارای لیبل و تاریخ تولید و انقضاء باشد و یا حداقل مشخص باشد از کجا تهیه شده است نکته دیگر این که در فصول گرم باید ماهی ها از معرض نور مستقیم آفتاب به دور باشند.

بخش دوم :

پست حومه و واکسیناسیون

دومین بخش کارآموزی، واحد واکسیناسیون اداره دامپزشکی مشهد بود، یکی از واحدهای مهم در دامپزشکی ، واحد واکسیناسیون می باشد، زیرا اولین شعار در دامپزشکی پیشگیری می باشد که بهتر از درمان است و از بوجود آمدن ضررهای اقتصادی و یا جانی در دام و انسان جلوگیری به عمل می آورد، این واحد مسئولیت واکسیناسیون تمام دامهای منطقه را برعلیه بیماریهای واگیردار و مشترک بین دام و انسان را برعهده دارد که این کار نیز توسط اکیپ های واکسیناسیون به انجام می رسد.

در اولین روز کارآموزی، برنامه واکسیناسیون گاوها و گوساله های منطقه بر علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) برعهده اکیپ ها گذارده شد، این واکسیناسیون به صورت رایگان و خانه به خانه صورت گرفت.

در برنامه واکسیناسیون علیه بروسلوز از دو نوع واکسن استفاده می گردد که شامل : واکسن (S19) است که خود شامل واکسن بروسلوز D ، F و واکسن بروسلوز D ، R می باشد که هریک دارای موارد استفاده متفاوت می باشد که به بررسی این تفاوت ها می پردازیم .

 واکسن بروسلوز S19 (D) :

این واکنس به گوساله های 3 تا 6 ماهه تزریق می گردد، نکته مهم این می باشد که این واکسن تنها به گوساله های ماده تزریق می گردد، و علت این است که دام ماده، هنگام آبستنی می توانند بیماری بروسلوز را به راحتی به گوساله خود منتقل کند و دوم اینکه جفت دام هنگام زایمان و بعد از زایمان می تواند به راحتی محیط را به این بیماری آلوده کند و همچنین ترشحات زایمانی از این موضوع استثنا نمی باشند و آنها نیز بیماری را به راحتی منتقل می کند و علت دیگر نیز انتقال این بیماری از شیر دام آلوده می باشد.

این واکسن با د ُز بالا استفاده می شود به همین علت به آن (Fool)د ُز می گویند، دُُز مصرفی این واکسن برای هر رأس گوساله 5 CC می باشد، برای تهیه واکسن یک فلاگن واکسن را در 100 CC حلال که معمولاً سرم فیزیولوژی می باشد حل کرده و توسط سرنگ های نیمه اتوماتیک تزریق می گردد، محل تزریق واکسن در ناحیه گردن و به صورت زیرجلدی تزریق می گردد، باید تزریق به صورت مایل و با زاویه کم صورت گیرد.

نکته مهم در مورد این واکسن این می باشد که این واکسن در طول عمر دام یک بار بیشتر تزریق نمی گردد و بعد از زایمان شکم اول از دام خون گیری به عمل می آید و به دنبال پادتن ها در خون می گردند و در صورت مثبت بودن تست دام باید دام از گله حذف گردد و از گله دوباره تست به عمل آید، این تست هر 6 ماه یکبار صورت می گیرد. بعد از انجام واکسیناسیون باید گوش راست گوساله سوراخ گردد که این سوراخ به شکل مثلثی (D) می باشد. این عمل بسیار مهم می باشد زیرا اگر جواب تست دامی که به آن واکسن زده شده است مثبت باشد و گوش آن نیز در هنگام واکسیناسیون سوراخ نشده باشد، تصمیم بر آن می شود که دام معدوم گردد در حالی که مثبت بودن به خاطر واکسن بوده است و اگر همان دام دارای سوراخ گوش می بود، دام مشکوک اعلام می گردد و نتیجه گیری به آزمایشات تکمیلی موکول     می گردد.

 واکسن بروسلوز S19 (R.D) :

این واکسن به تمام گاوها و گوساله ها تزریق می گردد به جز گاوهای آبستن از یک ماه به بالا و تمام گوساله های با سن کمتر از 3 ماه، که به این دام ها تزریق نمی گردد. نکته قابل توجه این است که این واکسن به گاوها و گوساله های نر نیز زده می شود به جز گاوهایی که مدتی بعد به کشتارگاه خواهند رفت.

دُز مصرفی این واکسن 1 CC می باشد که دُز کمی است نسبت به واکسن S19 (F.D) به همین علت به آن (Rediom) دُز می گویند، روش تهیه آن نیز مانند هم می باشد. یکی از تفاوت های این واکسن ها این می باشد که واکسن (R.D)S19  هر سال تکرار می گردد ولی واکسن S19 (F.D)  در طول عمر دام یکبار بیشتر تزریق نمی گردد و تفاوت دیگر دُز مصرفی می باشد که در (F,D) 5 CC می باشد و در (R,D ) 1 CC می باشد.

برنامه بعدی واکسیناسیون، مربوط به واکسیناسیون گوسفندان و بره های منطقه بر علیه بیماری (PPR) بود.

واکسن PPR :

این واکسن به تمام گوسفندان و بره ها زده می شود به این معنی که واکسن در هر سنی زده می شود و محدودیت سنی ندارد.

دُز مصرفی این واکسن 1 CC می باشد، برای تهیه واکسن یک فلاگن واکسن را در 100 CC حلال که معمولاً سرم فیزیولوژی مخصوص خود واکسن می باشد حل    می کنیم و توسط سرنگ های نیمه اتوماتیک تزریق می گردد، محل تزریق واکسن نیز به صورت زیرجلدی در ناحیه گردن انجام می گردد، در هنگام تزریق باید توجه کرد که ابتدا جلد بدن بالا کشیده شود تا تزریق دقیق تر انجام گیرد.

یکی از نکات مهم در مورد این واکسن این می باشد که این واکسن هر سال زده  می شود ولی بیشتر واکسن در مناطق کانون بیماری استفاده می گردد زیرا این واکسن وارداتی می باشد و از نظر تعداد واکسن محدودیت وجود دارد.

آخرین برنامه واکسیناسیون مربوط به واکسیناسیون گوسفندان و بره هایی با سن بالای 6 ماه بر علیه آبله و شاربن و واکسیناسیون سگ های گله بر علیه هاری بود.

واکسن آبله و شادبن :

همانطور که گفته شد واکسن به گوسفندان بالای 6  ماه تزریق می گردد، دُز مصرفی هر واکسن 5/0 CC می باشد. برای تهیه واکسن آبله یک فلاگن واکسن را در 100 CC حلال که سرم فیزیولوژی می باشد حل کرده، ولی در مورد واکسن شاربن تفاوت وجود دارد زیرا این واکسن به صورت فلاگن 100 CC می باشد و نیاز به حلال ندارد.

محل تزریق این واکسن پشت دست می باشد که یکی از واکسن ها در دست راست و دیگری در دست چپ به صورت زیرجلدی تزریق می شوند و در هنگام تزریق، جلد بالا گرفته می شود تا تزریق دقیق انجام گیرد. نکات مهم در مورد این واکسن ها عبارتند از اینکه نباید این واکسن ها به دام آبستن تزریق شوند چون باعث سقط جنین می گردند و دوم اینکه در محل های کانون بیماری که در آن  تلفات وجود دارد باید واکسن ها در تمام سنین تزریق گردد.

 واکسن هاری :

این واکسن در تمام سنین تزریق می شود، برای تزریق یک فلاگن واکسن را در سرنگ های یکبار مصرف کشیده و بعد واکسن را به صورت عضلانی تزریق می کنیم، در هنگام تزریق باید احتیاط را رعایت نمود تا مورد حمله سگ قرار گرفته نشوید و بعد از تریق واکسن گردن بندهای مخصوص به گردن سگ زده می شود تا علامتی برای تزریق شدن واکسن هاری باشد.