سیمافایل

دانلود مقاله ، پروزه ، پایان نامه ، کارآموزی، تحقیق

سیمافایل

دانلود مقاله ، پروزه ، پایان نامه ، کارآموزی، تحقیق

دانلود مقاله کاربرد مبدل های در صنایع مختلف

مقاله کاربرد مبدل های در صنایع مختلف

مقاله کاربرد مبدل های در صنایع مختلف

مقاله کاربرد مبدل های در صنایع مختلف

چکیده

با توجه به اینکه در صنعت از جمله صنایع پالایش و پتروشیمی مبدل حرارتی وجود دارند که از لحاظ مصرف انرژی بهینه نمی‌باشند و از لحاظ اقتصادی مناسب نیستند و از طرفی ممکن است بعد از مدتی مشکلاتی از نظر عملیاتی نیز در فرآیند ایجاد نمایند. دانشمندان به فکر اصلاح (Retrofit) شبکه مبدل‌های حرارتی افتادند بطوری که هدفشان کاهش مصرف انرژی و طبعاً کاهش هزینه‌های عملیاتی بوده است بنابراین متدهای گوناگونی را ارائه داده‌اند که از جمله این متدها می‌توان به متد‌های ریاضی و تحلیلی اشاره نمود ما در این سمینار روش تحلیلی را انتخاب نموده و به بیان متد Pinch برای Retrofit شبکه‌های مبدل حرارتی که توسط Linnhoff پایه‌گذاری شده است پرداخته‌ایم در ابتدای امر هدف در اصلاح شبکه‌های مبدل حرارتی را توضیح داده گفته شده که چگونه بایستی امر هدف یابی را انجام داده سپس این سئوال مطرح گردید که چگونه بایستی از عهدة پروژه‌های بهبود (Retrofit) برآمد. که سه روش 1- اصلاح شبکه بوسیله بازبینی مستقیم ساختمان آن. 2- اصلاح شبکه به صورت یک طرح جدید (جستجوی کامپیوتری). 3- اصلاح با استفاده از تکنولوژی Pinch مطرح و به توضیح آنها پرداخته ولی از میان سه روش فوق متد اصلاح با استفاده از تکنولوژی Pinch بحث اصلی این سمینار را تشکیل می‌دهد. در توضیح متد Pinch ابتدا هدف‌یابی در فن‌آوری Pinch مورد بررسی قرار گرفته بطوری که پروژه را در یک محدود سرمایه‌گذاری مشخص به سمت زمان برگشت قابل قبولی هدایت نماید. سپس فلسفه هدف‌یابی شرح داده شده است و در فلسفه  هدف‌یابی گفته شده که در اولین گام می‌بایستی وضعیت شبکه موجود را نسبت به شرایط بهینه مشخص نمائیم که بهترین ابزار برای این کار استفاده از منحنی سطح حرارتی برحسب انرژی می‌باشد سپس به تفضیل به بیان روش هدف‌یابی پرداخته‌ایم و بعد از بیان مسئله هدف‌یابی در فصل سوم ابزار طراحی را معرفی نموده و گفته شد که طراحی شبکه در پروژه‌های Retrofit بسیار مشکل‌تر از طراحی ابتدائی است زیرا یکسری مبدل قبلاً نصب شده‌اند و در کل، طرح توسط ساختمان شبکه موجود محدود شده است و تغییر موقعیت مبدل‌ها مستلزم صرف هزینه می‌باشد.

لذا جهت کاهش هزینه طراحی لازم است تا جایی که امکان دارد از وسایل موجود حداکثر استفاده را نمود بنابراین احتیاج می‌باشد که به آزمایش هر مبدل به طور جداگانه و بررسی تأثیر آن در عملکرد کلی شبکه پرداخته شود به این ترتیب می‌توان دریافت که کدام مبدل اثر مثبت در شبکه دارند و باید به عنوان مبدل مناسب حفظ گردد و کدام مبدل به طور نامناسب جایگذاری شده‌اند و بایستی تصحیح گردد از این رو به روش‌هایی که برای این بررسی وجود دارد پرداخته که عبارتند از : 1- مبدل‌های عبوری از Pinch. 2- منحنی نیروی محرکه. 3- تحلیل مسئله باقی مانده. 4- تغییر موقعیت مبدل‌ها.

و مفصلاً روش‌های فوق را مورد بحث قرار داده و به نتیجه‌گیری در مورد روش‌های فوق پرداخته و بعد از آن طراحی را آغاز نموده. در ابتدا مراحل طراحی را بیان نموده که عبارتند از:

1- تحلیل مبدل‌های موجود. 2- تصحیح مبدل‌های نامناسب. 3- جایگذاری مبدل‌های جدید. 4- اعمال تغییرات ممکن در طرح.

و سپس به توضیح مراحل فوق پرداخته و در نهایت به اعمال محدودیت‌های فرآیند در روش طراحی اشاره شده است با توجه به اینکه در فصل دوم یک روش هدف‌یابی برای متد Pinch بیان شده بود در فصل چهارم یک روش هدف‌یابی جدیدی برای بهبود (Retrofit) شبکه مبدل‌های حرارتی ارائه شده است که این روش به نام تحلیل مسیری عنوان شده و به ارزیابی زیر ساختار‌ها (یعنی اجزا مستقل شبکه موجود) به منظور بدست آوردن اقتصادی‌ترین و عملی‌ترین فرصت برای ذخیره انرژی را ارائه کرده است و همانطور که در پیشینه اشاره شد اصلاح شبکه از طریق روش و سنتز ریاضی روش‌های متعددی دارد که ما در فصل پنجم این سمینار فقط بطور گذرا و خیلی مختصر روش مرکب برای اصلاح شبکه مبدل‌های حرارتی و مدل Synheat را معرفی نموده.

مقدمه

با توجه به اینکه طراحی‌های غیر بهینه شبکه‌های مبدل‌های حرارتی پروژه هایی هستند که سالها پیش طراحی شده اند باعث گردیده اند که، غالباً از سطح حرارتی بیشتری نسبت به مقدار لازم استفاده کنند و یا مصرف انرژی را بیشتر از حد داشته باشند چنین پروژه‌هایی نه تنها از لحاظ اقتصادی مناسب نیستند بلکه ممکن است بعد از مدتی مشکلاتی از نظر عملیاتی نیز در فرآیند ایجاد نمایند بنابراین بعد از بحران انرژی در اوایل دهة 1970 ، توجه بیشتری به طراحی  بهینه فرایند گردید.

در هر حال چه هدف رفع مشکل  عملیاتی باشد و چه کاهش مصرف انرژی و طبعاً کاهش هزینه‌های عملیاتی، لازم است که اصلاحاتی در پروژه  صورت گیرد.

بنابراین در برخورد با چنین پروژه هایی ابتدا بایستی شبکه موجود بررسی شده و تخلف های صورت گرفته مشخص گردد و سپس با در نظر گرفتن اهداف انرژی و سرمایه‌گذاری و از همه مهمتر محدودیت‌های ساختمان شبکه بایستی آنرا به سمت یک شبکه بهینه هدایت نمائیم.

دانلود مقاله میراث فرهنگی و نقش آن در جذب توریست

مقاله میراث فرهنگی و نقش آن در جذب توریست

مقاله میراث فرهنگی و نقش آن در جذب توریست

مقاله میراث فرهنگی و نقش آن در جذب توریست

چکیده تحقیق

در این تحقیق سعی شده که به یکی از راههای افزایش درآمد کشور که پیمان صنعت گردشگری می باشد پرداخته شود این مسأله مورد تحقی و بررسی قرار گیرد.

همچنین سعی شده به گونه ای راههایی مناسب در جهت جذب گردشگر و مشکلات و موانعی که بر سر راه آن وجود دارد مورد بررسی قرار گیرد و با ارائه راهکارهای مناسب قدمی در جهت رفع موانع موجود برداریم. اما این را نیز باید بدانیم که اینگونه مشکلات با حرف و صحبت حل نمی شود و باید به آن جامه عمل بپوشانیم.

همچنین سعی شده است با آوردن پرسشنامه و گرفتن یکسری آمار و ارقام نظر است مردم را نیز مورد بررسی قرار داه ایم. باشد که انشاءا… با انجام این تحقیق توانسته باشیم مشکلات و موانع و راه حل های آن را به درستی بیان نموده باشیم.

تعریف موضوع

 همانگونه که می دانیم آثار باستانی و میراث فرهنگی یک کشور بیان کننده و فرهنگ هویت یک ملت می باشد و فرهنگ نیز به عنوان پدیده ای پویا، از اساسی ترین جنبه های حیات اجتماعی هر جامعه می باشد. در حقیقت همانگونه که افراد شخصیت و هویت خاص خود را دارند چنانچه جامعه را موجودی حقیقی بنگاریم و نه اعتباری، فرهنگ، شخصیت و هویت جامعه را معرفی و مشخص می نماید پس بررسی شیوه های زندگی و چگونگی چهره بی تاریخی مردمی که هزارها سال است در عرصه معینی از زمین به سر می برند و یکی از با نام و نشان ترین و پایدارترین فرهنگهای جهانی را به خود اختصاصش داده اند کار ساده ای نیست.

بدین قرار هر قدر که بداهتاً نام ایران مشخص از نام و خصوصیات ممتاز عناصر انسانی مغالی باشد که در زمانهائی بین سه تا چهار برار سال بیش بدین مملکت پای نهاده اند مسلم است که ساکنان کنونی کشور بدون استثناء از میراثهای مشترک همه مردمی برخوردارند که از کهن ترین روزگاران تا حال در آن به سر برده اند و آثار ماندنی بیشماری در عرصه های مختلف حیات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، نظامی، و…. بر جای نماده اند.

خصوصیات فرهنگ و تمدن ایرانی

اگر فرهنگ را به مفهوم « مجموعه بافتهای آموخته رفتاری، عقیدتی و ارزشی انسانی که عضو یک گروه اجتماعی است» بپندازیم. بدیهی است که تأثیر و تأثر و اتحاد فرد و جامعه و محیط زیست بر یکیدیگر مبنای اساسی تحولات آن را تشکیل می دهد و در نهایت انسان بر مدار قواعد و مقرراتی حرکت و فعالیت و زندگی می کند و شاخصیت می بابد که روح کلی جامعه بر آن حاکمیت یافته و به عنوان سرمایه و میراث مشترک همه عناصر متشکل شناخته شده است. تمدن به همه تغییرات کمی و کیفی اطلاق می شود که در زندگی بشری حاصل شده و در عرصه حیات مشترک انسانهائی که بایکدیگر در ارتابط اند مجال بروز و مادگاری و تحولی یافته است. به بیان دیگر تمدن از ریشه مدن و خویشاوند مدینه أخذ شده است.

تمدن عبارت است از مجموعه ساخته ها و اندوخته های معنوی و مادی جامعه بزرگ انسانی مقصود از ساخته های انسانی آن چیزی است که در طبیعت در حالت عادی وجوود ندارد و انسان آن را می سازد و به نوعی طبیعت را به سود خویش تغییر داده و تکمیل می کند و به همان اندازه که در ساخت و یا تکمیل یک شیئی دخالت دارد آن چیز جزو تمدن انسانی می شود تمدن به نسبت فرهنگ که جزو خالص موجودیت گروه اجتماعی معینی را تشکیل می دهد، بر همه آثار و نشانها و دستاوردهای مادی و معنوی به هم پیوسته همه انسانها در همه زمانها و مکانها اشتمال می یابد. علی هذا، فرهنگ جزو اصیل تمدن است که بر مبنای عملکرد ساز و کارهای موجود در درون و بیرون جامعه شکل می گیرد، در تداوم ایام صیقل می پذیرد و تکامل می یابد و از عناصر دخیل تمدنها هر جزء را که قابلیت جذب و تحلیل و مطابقت با بافت و نظام بالنسبه ثابت موجود در بسته اصلی دارد، به خود می گیرد و هر چه را که نامطلوب است به دو می اندازد.

به عبارت دیگر فرهنگ، مجموعه مشترکات و ساخته های معنوی و مادی یک ملت است که محتوای آن در طول تاریخ فراهم شده شکل گرفته است. این شکل را روح یا وجدان بدان می بخشد و لامی له بر فرهنگی مستقیماً با تقدیر تاریخی و زیر بنای اجتماعی ویژه آن پیوندی علت و معلولی  و رابطه ای منطقی متقابل دارد. بدین ترتیب جوامع تاریخی ایران همیشه هم فرهنگ خاص خود را دارا بوده اند و هم تمدن را کثرت وجود اقوام و مللی که از دیر باز با ساکنان کشور در تماس بوده اند و شیوه های معاش و سلوک و نظر و عمل خود را به درون جوامع ایرانی راه داده اند، باعث شده است که رسم و راههای بیگانه جایی برای حضور و نفوذ پیدا کند همواره با عملها و عکس العملهای دائمی مردمی که خواه نا خواه با آنان در اصطکاک و مجادله و برخورد آمیزش بوده اند تغییر و تحول یابد.

دانلود مقاله لاستیک

مقاله لاستیک

مقاله لاستیک

 مقاله لاستیک 

مقدمه

پیدایش و توسعه لاستیکهای سنتزی

آمبزه کاری لاستیکهای

روشها و مراحل ساخت لاستیک

تکنولوژی لاستیک

بازیافت تهیه لاستیک در کشور

 مصارف جدید برای تابرهای فرسوده

خطرات و تبعات زیست محیطی منفعت لاستیک

SPC و کاربرد کنترل فرآیند آماری

آزمون های معمولی در صنعت لاستیک

 فرآیند ناتو و ارتباط آن با لاستیک

تأثیر فناوری نانو در بازار لاستیک

مقدمه 

از آغاز حیات بشر تا پایان سدة نوزدهم، انسان فقط موادی را مورد استفاده قرار می داد که طبیعت، جهت تحقق منظورهای بسیار متفاوت، در اختیار او گذارده بود. این مواد انسان را قادر می ساخت تا در وهلة نخست نیازهای ضروری از قبیل دفاع، غذا، پوشاک و سپس وسایل آسایش خود را فراهم سازد.

بدین منظور، ابتدا سنگ آتشزنه.‌چوب شاخ، و عاج را، که به ترتیب از منابع معدنی،‌نباتی، حیوانی فراهم می شدند. به کار گرفت. استفاده از فلزات اولیه و در رأس آنها طلا، مس، آهن، و سپس فلزات مختلف دیگر، که انسان می توانست به طور پیاپی از منابع زیرزمینی معدنی به دست آورد، در مراحل بعد قرار گرفت.

حدود سالهای 1870، مادة جدیدی به نام سلولویید در بازار تجارت ظاهر شد. این ماده می توانست نرم شود،  حالت بخ خود گیرد، وپیچیده ترین شکلها را براحتی به دست آورد. سلولویید محصول آزمایشگاههای شیمیدانها بود و از سنتز دو مادة طبیعی سلولوز و کافور به دست آمد.

طی سی سال، سلولویید تنها نمایندة محصولات سنتزی بود که به عنوان مادة اولیه برای ساخت وسایل به کار گرفته می شد. البته وقتی به عقب بر می گردیم، این امر تا اندازه ای عجیب به نظر می رسد. حدود سالهای 1900، تولید صنعتی گالالیت از کازیین و فرمالدهید پدیدار شد. بهای تما شدة این ماده تا حدود سالهای 1922 بالا بود و بدین ترتیب کاربرد آن را محدود می ساخت.

در سال 1907، باکلند از فنون و فرمالدهید رزین تراکمی به نام باکلیت، (مأخوذ از نام سازندة آن) با خواص مشابه خواص صمغ لاکی، تهیه کرد و با ابهام پیش بینی کرد که سلولویید و گالالیت تنها موادی نیستند که شیمیدان میتواند در آزمایشگاه خود آنها را بسازد و سپس با استفاده از چنین مواد اولیه ای، درمقیاس صنعتی، به مجموعة مواد مناسب برای ساخت محصولا کاملا منتفاوت برسد.

آینده چنین امیدی را تأیید کرد سالهای مدیدی که از پیدایش باکلیت تاکنون گذشته است شاهد به وجود آمدن شمار بسیاری از محصولات جدیدی بوده ایم که از آزمایشگاه بیرون آمده است و کم کم.  و گاهی به طور چشمگیر، با مواد طبیعی قدیمی به رقابت برخاسته است و موجب به وجود آمدن عملیات کاملا جدیدی شده است.

در حال حاضر این مواد سنتزی بنا به خواص فیزیکی و مکانیکی و طبعاً بنا به ماهیت کاربرد شان، که ناشی از خواص آنها می باشد، به سه دسته تقسیم می شوند:

1- مواد پلاستیکی، که معمولا با عبارت سادة پلاستیکها مشخص می شوند. یکی از خواص اساسی پلاستیکها سخت و صلب بودن آنها در دمای اتقا است این ماده وقتی به اندازة کافی گرم شود صلابت خود را از دست می دهد و بدین ترتیب برای قالبگیری آماده می شود. همة ما با توسعة شگرفی که تاکنون در زمینة صنعت پلاستیک انجام گرفته است و نیز با عملیات شگفت آن آشنایی داریم. ما در این کتاب چنین مواد پلاستیکی را بررسی نخواهم کرد و خوانندگان علاقه مند به این مواد را به مطالعة کتابی که به این موضوع اختصاص دارد دعوت می کنیم.

2- لاستیکهای سنتزی( به نام کشپارها نیز معروفند ) این مواد کشسان می باشند یعنی، دارای این خصایت هستند که پس از رفع فشار یا انقباضی که بر آنها اعمال شده است مجدداً شکل اولیة خود را به دست آورند.

3- الیاف سنتزی موادی هستند که می توان به آسانی آنها را به صورت نخ قابل ریسیدن در آورد.

برای اینکه خوانندگان بهتر بتوانند مشکلاتی را که هنگام اجرا و به کار بستن این مواد مطرح می شود و نیز راه حلهایی را که برای آنها آورده ایم متوجه شوند به نظر می رسد در ابتدا لازم باشد به صورت فشرده برخی تعریفهای اساسی مربوط به تهیة چنین مواد سنتزی را در اختیار ایشان قرار دهیم.

دو نوع تغییر و تبدیل ضروری که در شکل مولکول یک مادة سنتزی دخالت دارند عبارتد از: بسپارش افزایشی و بسپارش مرحله ای،‌بسپارش را هنگامی افزایشی ( یا زنجیری) می نامیم که ازیک مولکول پایه به نام تکپار، ماده ای با جرم مولکولی بیشتر به نام بسپار به دست آید و نتیجة آن رشد مناسب مولکول تکپار بدون حذف مادة سوم باشد. طرح نمایشی یک واکنش بسپارش افزایشی به صورت زیر است:

به عنوان  مثال،‌عبور از استیلن به بنزن:

یک نوع بسپارش افزایشی را تشکیل می دهد.

متذکر  می شویم که در برخی موارد پدیدة مشابهی می تواند اتفاق افتد. بدین ترتیب که وقتی دو مولکول به طور همزمان بسیپار شوند، درشت مولکولی که مخلوطی از دو نوع تکپار است به دست می آید:

( با فرض اینکه در حالت ساده، مولکولهای M و M به تعداد مساوی در ساخت درشت مولکول شرکت کرده باشند)؛ چنین واکنشی را همبسپارش می نامند.

بسپارش را هنگامی مرحله ای (یا تراکمی ) می نامیم که مادة به دست آمده نتیجة واکنش میان مولکولهای پایه باشد، ولی این بار با حذف یک ماده سوم. معمولا مولکول  این ماده بسیار ساده می باشد و اغلب آب است. ولی این ماده می تواند یک اسید، یک نمک، یک الکتل، یک آمین، یا… نیز باشد. عناصر سازندة بسپار از هر دو مولکول، که حالا به کیدیگر متصل شده اند، تشکیل شده است. برای مثال، وقتی طبیعت مولکولهای سلولوز را از مولکولهای گلوکوز به وجود می آورد، برای هر دو مولکول گلوکوزی که به یکدیگر متصل می شوند یک مولکول آب حذف می شود. به چنین واکنشی، بسپارش مرحله ای می گوییم.

شایان ذکر است که چندین نوع مولکول نیز می توانند در یک چنین واکنشی با یکدیر متحد شوند و مادة سومی را حدف کنند. در این حالت به چنین واکنشی همبسپارش مرحله ای می گوییم.

باید متذکر شویم که از نقطه نظر شیمی- فیزیکی، تفاوت اساسی میان بسپارش منرحله ای وجود دارد. بسپارش یک واکنش شیمیای واقعی است که بتدریج و گاهی بسیار کند صورت می گیرد، به طوری که اغلب امکان جداسازی مواد حد واسط تشکیل شده، یتعنی دوپار، سه پار، چهار پار، و…، وجود دارد. برعکس، واکنشهای بسپارش افزایشی بیشتر تغییر و تبدیلهای فیزیکی هستند و حساسیت زایدی در برابر کاتالیزورها از خود نشان می دهند. این واکنشها در شرایط معمولی بسرعت کامل می شوند و نمی توان به دلخواه در مراحل حد واسط، آنها را متوقف کرد.

بالاخره، از نظر مواد تشکیل دهندة شیمیایی باید اشاره کنیم که محصول به دست آمده از یک بسپارش افزایشی دارای همان ترکیبهایی است کمه تکپار اولیه دار است. در صورتی که چنین حالتی برای محصول حاصل از بسپارش مرحله ای وجود ندارد، چرا که در اینجا با حذف مولکولهای سومی مواجه هستیم.

چیزی که پیشاپیش می توان حدس زد این است  که مواد سنتز شده اجسامی با مولکولهای بزرگ می باشند. در واقع، این مواد ترکیبهایی با مولکولهای درشتند و به همین دلیل به نام درشت مولکولها نامیده می شوند. وزنهای مولکولی چنین موادی حدود 1000 برابر وزن مولکولی مواد معمولی در شیمی آلی است معمولا این مقدارها از 50000 فراتر می رود و می تواند به  400 تا 500 هزار برسد.

درشت مولکولهایی که لاستیکها و الیاف سنتزی را می سازند از زنجیر بندیهای اتمی، که در یک جهت فضا گسترش یافته اند، تشکیل شده اند. به چنین زنجیر بندی رشته ای، خطی، یا تک بعدی می گویند. برای مثال، یک لیف لاستیک از کنار هم قرار گرفتن موازی یک دسته از این درشت مولکولهای بلند تشکیل شده است.

ولی در برخی موارد ممکن است میان این درشت مولکولهای خطی، اتصالات عرضی، همچون پلی میان زنجیرهای نخی شکل به وجود آورده در این حالت می گوییم شبکه سزای انجام گرفته است. برای مثال، در وولکانش لاستیک، با قرار دادن گوگرد به صورت عرضی، پلی میان درشت مولکولهای ایزوپرنی لاستیک خام به وجود می آوریم.

دانلود مقاله صنعت خودروسازی

مقاله صنعت خودروسازی

مقاله صنعت خودروسازی

مقاله صنعت خودروسازی 

مقدمه

صنعت خودرو، همانطور که پیتر دراکر به آن لقب “صنعت صنعت ها” را داده است، مرکب است از دانش، علم و فن که با خلاقیت و ابداع و هنر در هم آمیخته است.

صنعت خودرو به لحاظ ارتباط نزدیک با زندگی روزمره مردم و حجم بالای سرمایه، اشتغال و گردش مالی زیاد، مورد علاقه و رقابت کشورها، شرکتها و سرمایه‌های بزرگ است.سرمایه گذاریها و پژوهشهایی که در این صنعت انجام می شود نه تنها صنایع وابسته به خود بلکه سایر بخشهای اقتصادی صنعتی را به حرکت در می‌آورد.

خودرو از جمله محصولاتی است که از تعداد نسبتاً زیاد مجموعه های میانی، قطعات و مواد اولیه تشکیل می شود، در نتیجه صنایع مرتبط با ساخت این اجزاء طیف بسیار گسترده ای (از جمله صنایع فلزی، نساجی، مواد شیمیایی و رنگ، برق و الکترونیک و…) را در بر می گیرد.

یک خودرو مجموعه ای از هزاران قطعه کوچک و بزرگ است که تولیدهر یک از آنها نیاز به دانش فنی مهارت و سخت افزار لازم خود را دارد. جمع آوری و مونتاژ این قطعات در زمان لازم با قیمت و کمیت مناسب هنر بزرگی است که علاوه بر نیاز به دانش فنی و توان مدیریتی به یک برنامه بلند مدت و تعیین استراتژی مناسب نیاز دارد. صنعت خودرو در دنیا یک صنعت مونتاژ است که کارخانه خودرو ساز اکثر قطعات مورد نیاز خود را خریداری و محصول نهایی را در کارخانه مونتاژ می نماید. هرچه قطعات خودرو بیشتر و میزان نفر/ ساعت لازم برای مونتاژ بیشتر باشد (مانند خودروهای سنگین) ارزش افزوده بیشتری به بار می آورد.

کیفیت خودرو ارتباط تنگاتنگ و رابطه مستقیمی با سطح کیفیت این مجموعه ها، قطعات و مواد اولیه دارد، که غالباً توسط پیمانکاران فرعی و تامین کنندگان قطعات به تولید کنندگان خودرو عرضه می شود. در نتیجه توان عمکردی تامین کنندگان که شامل تواناییهای فنی، تواناییهای ساخت و تولید، تواناییهای تحویل مواد، تواناییهای کیفیتی و تواناییهای مدیریتی می باشد، به طور مستقیم و غیر مستقیم بر روی کیفیت خودروها تاثیر می گذارد.

در دهه 90 میلادی بخاطر پیشرفتهای تکنولوژی، فرهنگ صنعتی بالاتر، اطلاعات تعریف شده تر و اطلاعات مدرن تر (دانش فنی)، روشهای ساخت و تولید بهبود چشمگیری یافتند.

با آغاز قرن 21، چالش عظیمی که سازمانها با آن مواجه اند، افزایش پیچیدگی در فرایند تولید و کسب و کار می باشد در رقابتهای جهانی توسعه یافته، باید محصولات متنوع رابا توجه به در خواست مشتری در دسترس وی قرار دهیم.

شرکتهای خودروساز به منظور رقابت موثر در بازارهای جهانی می بایستی شبکه‌ای از تامین کنندگان لایق و شایسته را برای تهیه مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود ایجاد کنند. اداره‌کردن منابع تهیه مواد اولیه، قطعات و خدمات، امری حیاتی برای شرکت‌های خودروسازی است. راهبردهای تهیه و تدارک مواد، تاثیر بسیار زیادی بر مزیت های رقابتی شرکت ها دارد.

مدیران صنایع خودروساز دریافته اند که به منظور عملکرد بهتر، نیازمند سیستم‌های یکپارچه ای هستند که مدیریت و نظارت بر تمامی منابع شامل تدارکات، ساخت، تولید، توزیع، نگهداری و پشتیبانی فنی بصورت سامانمند توسط مدیریت زنجیره تامین (Supply Chain Manaegment) صورت گیرد. در نتیجه بسیاری از شرکت های خودروساز داخلی و خارجی برای پاسخگویی به رقابت فزاینده، کوتاه شدن چرخه عمر محصول و تغییرات تقاضای مشتریان به سوی بهبود و ارتقای تواناییهای کوتاه مدت و بلند مدت تامین کنندگان خود حرکت کرده اند.

در نگرش مدیریت زنجیره تامین، تمامی مسائل مرتبط با مشتریان، تولید/ ساخت و تامین کنندگان مواد اولیه بصورت یکپارچه و موثر بر یکدیگر دیده می شوند. SCM یک دیدگاه مدیریت تولید/ اقتصادی است که در آن برای دست یافتن به نیازهای مشتریان، بر تمامی حلقه های این زنجیره به قسمی مدیریت و نظارت اعمال می گردد که بیشترین مطلوبیت از نظر چگونگی و کیفیت محصول و زمان ارسال آن و سایر موارد با هزینه بهینه برای مشتریان ایجاد شود. در مواردی که تامین مواد اولیه از منابع گوناگون صورت می گیرد و یا برای تولید محصولات شرکای مختلفی وجود دارد، نظارت کلی و یکپارچه وکنترل زمانبندی های مهم در اجرای تعهدات بسیار ضروری خواهد بود.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییر و تحولات که در بازار عرضه محصولات و خدمات بوجود آمده است، شاهد حرکتی آرام ولی پیوسته در افزایش روز افزون رقابت بین عرضه کنندگان کالاها و خدمات هستیم و از آنجائیکه بخش اعظمی از توان رقابتی یک موسسه در عرضه خدمات و محصولات توسط منابع بیرونی، تامین و گاهاً پشتیبانی می شود، لذا پایه تامین و منابع آن بسته به شرایط رقابتی حاکم بر عملکرد موسسه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهند شد. در این راستا موسسات و شرکت‌های فراوانی با مسئله انتخاب، ارزیابی و ارتقای تامین کنندگان خویش روبرو هستند تا بتوانند بخشی از توان رقابتی لازم را کسب نمایند.

اکثر شرکت های تولید کننده، تامین کنندگان را به دقت انتخاب می کنند و در مرحله بعد اقدام به ایجاد روابط طولانی مدت و نزدیک با آنها می نمایند تا به این ترتیب ریسک تامین را کاهش دهند.

شرکت خودروساز برای بهبود درجه کیفیت تامین کنندگان، سیستم عملکرد آنها را با معیارهای مناسب ارزیابی و باز خورهایی را به منظور اصلاح و بهبود به آنها ارائه کند. بدیهی است به منظور قابلیت اطمینان از کیفیت قطعات خودرو تامین کنندگان نیازمند سیستم های تضمین کیفیت می باشند.

در این زمینه، سیستم های کیفی نظیر ISO 9000، چک لیست ارزیابی سال 79 شرکت ساپکو، QS 9000 و هم چنین چک لیست ارزیابی سایر خودروسازها (ایران خودرو دیزل، دسکو، سازه گستر و ایدم و…) تدوین شده که در همه آنها سازمان ملزم به پیاده سازی و اجرای اینگونه سیستم هاست.

ارتقای رتبه تامین کنندگان قطعات خودرو، کاهش قطعات برگشتی، افزایش کیفیت خودروهای داخلی، کاهش هزینه های تولید و کاهش چرخه زمانی تحویل قطعات را می توان از جمله اهداف استقرار سیستم ارزیابی و ارتقاء تامین کنندگان در شرکتهای خودروسازی داخلی دانست.

در کشورمان ایران نیز بنا به ضرورت عدم اتکاء صنایع کشور و بویژه صنعت خودرو به درآمدهای نفتی، صنعت خودرو و بخصوص صنعت قطعه سازی کشور باید صادرات را در کانون توجه و برنامه ریزیهای توسعه ای قرار دهد. صنعت قطعه سازی ایران باید ورود به بازارهای جهانی را از قوه به فعل در آورد و در برابر رقابت سخت و پیچیده جهانی آمادگی لازم با برنامه ریزی های استراتژیک کسب نماید.

در این راستا مقوله مدیریت زنجیره تامین در صنعت خودروسازی در ایران در سال 1375، هنگامیکه سیستم ارزیابی و ارتقاء تامین کنندگان در شرکت ساپکو (تامین کننده قطعات ایران خودرو) شکل گرفت پا به عرصه وجود گذاشت.

از سوی دیگر عمده مشکلات تامین کنندگان داخلی عدم دستیابی به فناوریهای جدید، ناتوانی آنها در ارائه سفارشات در زمان تعیین شده، ناتوانی آنها در ارائه سفارشات بر مبنای مشخصات فنی مورد نظر، ناتواناییهای مالی و هم چنین عدم وجود برنامه های تضمین کیفیت، سیستم های حمل و نقل، سیستم موجودی و انبوهی از این قبیل مشکلات می باشد، که در طرحهای ارتقاء تامین کنندگان باید به آنها توجه نمود.

بخشی از صنعت خودرو به تولید خودروهای سنگین(کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس) اختصاص دارد. کشور ما در این بخش از صنعت خودروسازی به علت سرعت رشد کم این بخش از صنعت، هزینه های بالای نصب قطعات در کشورهای پیشرفته به علت نرخ بالای کارگر، زمان بر بودن پروسه مونتاژ در مقایسه با خودروهای سبک و سایر هزینه های مرتبط می تواند جایگاه مناسبی را در جهان کسب نماید، که البته این مهم نیازمند توجه خاص، سرمایه و برنامه ریزی در این بخش از صنعت می باشد.

در میان صنایع مختلف صنعت خودرو با توجه به وسعت عمل و اشتغالزایی که می‌‌تواند ایجاد کند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. صنعت خودروی سنگین با توجه به توان بالقوه کشور برای پیشرفت و حضور در بازارهای جهانی اهمیت بسزایی دارد. این توان بالقوه ناشی از توان سازندگان در ساخت بدنه و به صرفه نبودن صادرات کامل خورو برای تولید کنندگان بزرگ، هم چنین زمان بر بودن فرایند تولید و مونتاژ و در نتیجه هزینه بر بودن آن برای تولید کنندگان اصلی می باشد. از طرف دیگر با توجه به پیچیده شدن روز افزون فعالیت ها، متغیر و متلاطم بودن محیط در جهان امروز کوچکترین غفلت شرکت های بزرگ آنها را دچار مشکلات عدیده ای کرده است ولی متاسفانه تا کنون جایگاه و جهت گیری مشخص، مدرن و علمی برای صنعت خودروی سنگین در کشورمان در نظر گرفته نشده است.

دانلود مقاله طراحی و ساخت نیروگاه تولید انرژی گازسوز

مقاله طراحی و ساخت نیروگاه تولید انرژی گازسوز

مقاله طراحی و ساخت نیروگاه تولید انرژی گازسوز

مقاله طراحی و ساخت نیروگاه تولید انرژی گازسوز

۱-هدف و دیدگاه کلی   ۱
۱-۱- مقدمه   ۱
۲-۱-منابع و استانداردها   ۳
۲-اطلاعات فنی   ۶
۱-۲-شرایط محیط :   ۶
۲-۲- اطلاعات مربوط به خط لوله انتقال گاز از خط لوله سراسری به داخل نیروگاه   ۷
۳-توضیحات فنی   ۸
۱-۳-ورودی سیستم   ۸
۲-۳-فیلترهای تصفیه کننده گاز   ۱۰
۳-۳-واحد اندازه گیری دبی   ۱۳
انتخاب کنتور   ۱۵
اصول کار کنتور توربینی:   ۱۷
۴-۳- ایستگاه تقلیل فشار   ۱۹
۵-۳- واحدهای اندازه گیری برای هر واحد از بویلرها   ۲۱
۶-۳- سیستم سوخت گازهای مضر و زائد (FLARE)   ۲۲
۷-۳- فلسفه کنترل   ۲۳
۸-۳- مسیر یابی و نصب خطوط لوله گاز   ۲۴
زنگ زدایی و آماده سازی لوله   ۲۷
پوشش گذاری و عایقکاری لوله های گاز   ۲۹
رعایت اصول نوارپیچی بر روی لوله ها   ۳۳
تست صحت انجام عایقکاری   ۳۵
عایقکاری گرم   ۳۷
بررسی و سنجش در کیفیت عایقکاری   ۳۹
فیلترهای تصفیه گاز   ۴۱
۱-مقدمه   ۴۱
۲-کد و استاندارد   ۴۲
۳-شرایط طراحی و عملکرد   ۴۲
۲-۳- فشار   ۴۳
۳-۳-دما   ۴۴
۴- دیدگاه کلی و عمومی   ۴۴
۵-کنترل   ۴۶
۶- MATERIAL   ۴۷
۷- ساخت   ۴۸
۸- رنگ کاری   ۴۸
۹- تست   ۴۸
۱۰-بازرسی   ۵۰
انتخاب فیلتر   ۵۰

مقدمه

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی در زمینه نفت و گاز هر روز شاهد هستیم که سیستم های قدیمی که با انواع سوخت فسیلی سنگین مانند مازوت و نفت و گازکار می­کردند دچار تغییر و دگرگونی می­شوند.ا مروزه بدلیل مسائل و مشکلات زیست محیطی و آلودگی ناشی از سوخت اینگونه سوخت های فسیلی، پائین بودن راندمان حرارتی، عمر کم تجهیزاتی که در ارتباط با این سوختها هستند و غیر اقتصادی بودن آنها دیده می شود که صاحبان صنایع به فکر جایگزینی این منابع با گروه دیگری از سوخت ها هستند یکی از بهترین جایگزین ها گاز طبیعی است که هم ارزان و در دسترس بوده و علاوه بر آن آلودگی بسیار کمی برای محیط بوجود می آورد.

در ادامه در طی این طراحی هدف تبدیل یک نیروگاه تولید انرژی مازوت سوز به یک نیروگاه تولید انرژی گازسوز می باشد بدیهی است که این نیروگاه در سیکل رانکین کار می کند بنابراین کافی است سیستم تولید انرژی نیروگاه از حالت مازوت سوز به گاز سوز تبدیل شود. این عملیات از خط انتقال سراسری گاز شروع شده و تا مشعل های مربوطه به هر دیگ بخار ادامه دارد.

بدلیل اهمیت طرح و استراتژیک بودن فعالیت یک نیروگاه هیچگاه نباید نیروگاه بر اثر قطع جریان گاز دچار خاموشی شود به همین دلیل طراحی باید به گونه‌ای باشد که هر گونه استرس ناشی از وزن و تنش های حرارتی که ممکن است در هنگام نصب تجهیزات و در زمان عملکرد سیستم بروز کند را تحمل نموده و علاوه بر آن هر گونه دبی ناگهانی و فشار تناوبی را که حداکثر آنها کمتر از شرایط تست است را تحمل کند.

با توجه به مطالب فوق باید برای تعمیرات و نگهداری سیستم مربوطه اقدام لازم را بعمل آورد. این مطلب بیانگر آن است که در دسترس بودن تجهیزات و سایر اجزا که نیاز به تعمیر و نگهدرای و تعویض دارند از اهمیت خاصی برخوردار است این دسترسی شامل دسترسی اپراتور به تجهیزات، دسترسی ماشین آلات حمل و نقل برای تجهیزات سنگین می باشد که باید جاده های مورد نظر به طور کامل در نظر گرفته شود.

برای عملکرد بهینه سیستم و کنترل مناسب نیازمند یک سری تجهیزات ابزار دقیق هستیم که در ادامه به طور مفصل در بخش های جداگانه به هر یک از موارد فوق خواهیم پرداخت.

2-اطلاعات فنی

1-2-شرایط محیط :

- دما :           حداکثر – حداقل- متوسط       (Cْ)55/-10/20

-رطوبت نسبی: حداکثر – متوسط                  100%- 69%

-کد زلزله :                                           (براساس کد french) 1,2

-ارتفاع از سطح دریا:   نیروگاه در ارتفاعی هم سطح با دریاست

-سرعت باد     حداکثر- حداقل                            31-2 (M/S)

 

3 - توضیحات فنی

1-3-ورودی سیستم

همانطور که گفته شد گاز مورد نیاز از خط لوله سراسری گاز تأمین می شود پس از انشعاب از خط لوله سراسری، گاز وارد سیستم سوخت نیروگاه می شود. برای جداسازی سیستم از خط لوله یک شیر اصلی که وظیفه قطع و وصل جریان گاز را به عهده دارد تعبیه شده است. این شیر به طور خودکار به وسیله سیگنالهایی که دربافت می کند عمل می کند. هر گاه فشار گاز در سیستم بیش از حد بالا یا پائین برود این شیر بطور خودکار قطع می شود در ضمن هر گاه دمای مشعل های دیگ های بخار بسیار بالا رود این شیر به طور خودکار بسته می‌شود.

پس می توان گفت سیگنالهای مورد نیاز از سوی بویلرها و کنترلهای موجود در سیستم تأمین می شود. در ادامه در مبحث کنترل به چگونگی تولید این سیگنالها می پردازیم.

همانطور که کاملاً مشخص است ممکن است این شیر نیاز به تعمیر و تعویض داشته باشد بنابراین باید یک خط Bay pass برای آن در نظر گرفت.

سایز خط ورودی 20 اینچ در نظر گرفته شده است و حداکثر سرعت سیال داخل آن 20 متر بر ثانیه است مشخصات مکانیکی لوله بر اساس ASMEB31.3  و ضخامت جداره برابر با  12.7mm و حداکثر خوردگی ناشی از فرسایش برابر با 3mm ، در فشار طراحی 16barg در نظر گرفته شده است.

به دلیل بزرگ بودن سایز خط لوله و شیرهای موجود شیر اصلی به وسیله موتور الکتریکی باز و بسته می شود که این موتور به وسیله سیگنال دریافتی کار می‌کند.

برای خروج گاز باقیمانده در لوله ها به هنگام تعمیر و نگهداری از یک خط 2 اینچ که حاوی نیتروژن است استفاده می شود. بعد از خروج گاز از شیر اصلی مسیر به دو خط مساوی 20 اینچ تقسیم شده و بسوی فیلترهای تصفیه گاز می رود قبل از ورود به فیلترها دو شیر اصلی از نوع Ball valve در مسیر تعبیه شده است که برای جداسازی فیلترها از سیستم به منظور تعمیر و تعویض بکار میرود.

  • به نقشه های زیر رجوع شود.

1- FSP- PR- 1001

2-FSP- PR- 2001

  • جهت مشاهده اطلاعات طراحی به ضمیمه 1 که شامل گزارش اطلاعات و پردازش آنها که به وسیله نرم افزار hycyc مدل شده است توجه فرمائید.

این نرم افزار که اساس طراحی تمام پالایشگاه ها و سیستم های مربوط به نفت و گاز و پتروشیمی است با مدل کردن واقعی طرح کلیه اطلاعات از قبیل اندازه خط لوله، فشار، ده، سرعت، تبادل انرژی، و …. را در اختیار ما قرار می دهد.

دانلود مقاله صنعت جهانگردی

مقاله صنعت جهانگردی

مقاله صنعت جهانگردی

مقاله صنعت جهانگردی 

1-2- بررسی پیشینه پژوهش :

1-1-2- تاریخچه سفر و جهانگردی در جهان

تاریخچه جهانگردی و تفسیرهای جامعه شناسی در مورد تغییر نیازهای مسافران در دوره های مختلف یکی از مطمئن ترین منابع شناخت انگیزه های مسافرت در اعصار گوناگون است. به منظور درک محیط نوین جهانگردی و درک مسئله ها و چالش هایی که پیش روی دست اندرکاران این صنعت قرار دارد مروری گذار بر روند تاریخی این صنعت از اهمیت خاصی برخوردار است .

عهد باستان 

مردم متعلق به تمدنهای ماقبل تاریخ با این انگیزه مسافرت میکردند که بتوانند غذا به دست آورنده ، از خطر دوری جویند یا به مناطقی که دارای آب و هوای مساعدتری نقل مکان کنند . با افزایش مهارت و کسب فنون ، نیاز انسان به زندگی بدوی و خانه بدوشی کاهش یافت و در دوره های بعد انسان با انگیزه تجارت و تهاتر کالا مسافرت میکرد . درحالیکه امپراتوری های عهدباستان در قاره های آفریقا ، آسیا و خاورمیانه رشد میکردند ، ساختار زیربنایی ایجاب میکرد که جاده سازی شود و راههای آبی بوجود آید و برای ساده تر شدن مسافرت و سایل نقلیه تهیه گردد. آغاز مسافرت های رسمی و دولت خود نتیجه مستقیم اقدامات حکام مناطق مختلف بود که نمایندگان خود را به مکانهای دوردست اعزام مینمودند تا جنگلهای قبیله ای را اداره کنند و از شهروندان مالیات بگیرند .

در دوره های حکومت خانواده های سلطنتی در مصر مسافرت بیشتر با قصد تجارت و تفریح انجام میگرفت و اینگونه مسافرت ها رونق زیادی یافت . در آن زمان دولتها اقدام به جاده سازی کردند و در نقاط مختلف علامتهایی نصب گردید که نشان دهنده فاصله نقاط بود . یونانیان باستان در امر پیشبرد و توسعه مسافرت و جهانگردی در دو زمینه خاص فعالیتهای چشمگیری کردند . نخست با ضرب سکه و جایگزین کردن آن به جای کالا مشکل مسافران را در امر حمل کالا برای انجام معاملات حل کردند و دوم زبان یونانی در سراسر حوزه مدیترانه رواج یافت و ارتباطات به صورت راحت تری برقرار میشود . فردی به نام پوسانیاس که اهل یونان بود درسال 170 میلادی کتابی به نام راهنمای یونان منتشرکرد که این کتاب مشتمل بر 10 جلد بود و مسافران را راهنمایی میکرد .

امپراطور روم زمانی که به اوج خود رسید مقامات دولتی و طبقه حاکم روزهای صلح و آرامش را در تفریح بسر میبردند و کسانی که از امپراطوری روم باستان به خارج میرفتند به خرید کالا علاقه نشان میدادند. مسئله پنهان کردن کالاهای گمرکی در آن زمان رواج یافت زیرا 25% واردات به عنوان عوارض گمرکی ضبط میگردید .

تمدنهای آسیایی هم تاریخ بلند بالایی از سیاحت دارند که نمونه های بارز آن وجود تفریحگاههایی در مناطق خوش آب و هوای چین و ژاپن در مناطق تابستانی میباشد .

قرون وسطی 

سده پنجم تا چهاردهم میلادی را قرون وسطی مینامند . در این دوره مسافرت و تجارت رونق خود را از دست داد زیرا جاده ها تقریبا از بین رفته و شرایط مسافرت بسیار مشکل و حتی خطرناک شده بودم . در سده چهاردهم مسافرت به قصد زیارت به صورت یک پدیده انبوه درآمده بود و مسیحیان به بیت المقدس و روم مسافرت میکردند. مسئول کاروان در ازای مبلغ مشخصی که دریافت میکرد همه هزینه های مربطو به رفت و برگشت را میپرداخت : کارت عبور ، غذا ، خوابگاه و استراحتگاه حیوان . برای حمل مسافران و رهایی از دیوان سالاری این اشخاص رشوه پرداخت میکردند . از مشهورترین جهانگردان میتوان به مارکوپولو و سرجان مندویل اشاره کرد.

2-1-2- تاریخچه سفر و جهانگردی در ایران 

سفر و جهانگردی در ایران باستان 

هرچند که گذشت زمان و هجوم اقوام بیگانه به ایران موجب از بین رفتن منابع غنی تمدن کهن پارسی گردیده لیکن از لابلای اوراق به جا مانده و گفته های اقوام همسایه اینطور استنباط میشود که ایرانیان مردمانی بوده اند شادزیست ، آزاده ، متمدن و اهل دانش اندوزی و تبادل فرهنگی در دوران ایران باستان اندیشه های ایرانی در سراسرگیتی پراکنده بود و این عامل خود نشانی از سیروسفر دارد . در اوستا کتاب دینی ایرانیان باستان ، ننواختن و موجبات آسایش فراهم نکردن برای مسافران جزو گناهان کبیره به شمار می آمده است . آیینها و آدابی که از ایرانیان باستان به جا مانده نیز نمایشگر آن است که این قوم مردمانی اهل سیروسفر و گشت و گذار بوده اند که آیین سیزده نوروز از آن جمله است .

سفر وجهانگردی در دوران هخامنشی 

پس از انقراض دولت ما دو برقراری حکومت هخامنشی تشکیلاتی برای امر سفر فراهم شد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1- ایجاد پل برروی رودخانه ها برای اولین بار به دستور کوروش .

2-ساختن بناهای عال المنفعه مانند کاروانسرا ، راهنمایی ، آب انبار و …

3- احداث شاه راهها توسط داریوش .

4- تأسیس «دیوان برید» که وظیفه آن نگهداری شاه راهها و چاپارخانه درمیان راهها و گماردن مأموران ویژه در مسیر راهها بود.

دانلود مقاله صنعت فورج

مقاله صنعت فورج

مقاله صنعت فورج

مقاله صنعت فورج

صنعت فورج

فرم و شکل دهی فلزات گداخته یا تحت فشار قرار دادن آن‌ها، توسط قالب‌های فورج و یا پرس‌های هیدرولیکی یا پنوماتیک و یا پتک های ضربه‌ای را صنعت فورجینگ می‌نامند.

اکثر قطعات صنعتی در صنایع مهم مانند ماشین‌سازی، خودروسازی و صنایع نظامی با روش فورج تهیه می‌شوند. عملیات فورج قطعات را می‌توان با استفاده از پتک های تمام اتوماتیک و  پیشرفته که قادر است تعداد ضربات لازم و ارتفاع صحیح هر ضربه را کنترل و تنظم نماید، تعیین نمود.

در روش فورجینگ (آهنگری) مواد کار با قابلیت کوره کری، و در حالت گداخته، فرم لازم را می‌گیرند. این قطعات دارای مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به قطعات مشابه ماشین‌کاری شده هستند. زیرا در پروسه‌ی آهنگری مواد اولیه قطعات به هم فشرده شده و قعطات مهمی مانند میل لنگ‌ها، دسته‌ پیستون‌ها، آچارها و . . .  ساخته می‌شوند. از قابلیت‌های روش فورج در تولید فرآوره‌های صنعتی می توان به کاهش هزینه و انبوهی تولید و از معایب این روش به کمتر دقیق بودن قطعات تولید شده اشاره کرد. اکثر قلزات چکش‌خوار مانند فولادها، و آلیاژهای مس، آلیاژهای آلومینیوم و . . .  قابلیت عملیات آهنگری را دانرد. چدن خاکستری جزء فلزاتی است که خاصیت آهنگری نداشته، زیرا امکان شکستگی در آن وجود دارد.

قابلیت کوره‌کاری و فورج قطعات فولادی؟، به مواد آلیاژی موجود در آن ها بستگی دارد. هر چه مقدار کربن فولادها کمتر باشد، می‌توان حرارت شروع آهنگری را افزایش داد.

در پروسه‌ی فورجینگ با افزایش مدقار کربن در فلزات، از قابلیت فرم گیری و آهنگری آ‌نها کاسته می‌شود. همچنین فولادهایی برای عملیات فورج مناسب می‌باشند که مقدار فسفر و گوگرد آنها از 1% بیشتر نباشد و اگر مقدار گوگرد در وفلاد زیاد باشد باعث ایجاد شکستگی و ترک‌هایی بر رئی فولاد گداخته می‌گردد. در ساخت قالب‌های فورج از روش‌های جدید تکنولوژی ماشین‌کاری و اسپارک استفاده می‌کنند، به این شکل که ابتدا محفظه‌ی قالب‌های فورج را با روش سنتی ماشین‌کاری می‌کنند و اندازه‌ی نهایی را با ساختن الکترودهای مسی که شکل و ابعاد دقیق قطعه کار است، با عملیات اسپارک اورژن انجام می‌دهند. البته مدل‌های مسی (الکترودها) با روش کپی کاری گرافیت روی دستگه سه بعدی کپی ساز طراحی و ساخته می‌شوند که در بخش‌های بعدی کتاب مورد بحث قرار می‌گیرد. در طراحی و ساخت قالب‌های فورج باید به قدرت بولک‌ها، اسکلت قالب‌های فورج، با توجه به فشار بالا، و مدقار تناژ لازم و نیرویی که برای تولید به کار می‌رود، توجه نمود. بلوک‌ها و ساختمان قالب باید توانایی تحمل فشارهای عمودی (فشارهای پرسی) و فشارهای جانبی (عکس‌العمل داخلی قالب ) را داشته باشند و در به کارگیری فولاد‌های آلیاژی با استفاده از جداول فولادها ، بهترین انتخاب را انجام داد.

روش فورج سرد ( Gold Forging) در پروسه ی تولید

در پروسه ی فورج سرد، می توان قطعات پیچیده و حساس را با پرس های چند ایستگاهه تولید نمود که البته بستگی به شکل و جنس قطعات و میزان دقت و تلرانس
آن ها دارد. عملیات فروجینگ به روش فورج داغ یا نیمه داغ ( گرم) یا فورج سرد صورت می گیرد. در عملیات فورج سرد می توان تلرانس های دقیق تری را در قطعات تولیدی به دست آورد که در روش فورج داغ میسر نمی باشد. از مزایای فورج داغ
می توان به شکل پذیری عالی مواد و قطعات تولیدی و احتیاج به فشار و بار کم دستگاه فورج اشاره کرد. در روی فورج نیمه داغ، محاسن عملیات فورج سرد با امتیازات روش فورج داغ در هم ترکیب شده اند که باز هم مشکلات روش فورج داغ مانند عدم بهبود دقیق تلرانس ها در قطعات تولیدی و مشکلات گرم کردن قطعات کار و روغن کاری و خنک کاری قطعات تولیدی در این را با دقت بالاتر و تلرانس های دقیق تری تولید نمود. هم اکنون در روی فورج سرد از پرس های 5 و 6 ایستگاهه استفاده می شود و راندمان تولیدی، کیفیت قطعات و انعطاف پذیری خط تولید در روی فورج سرد عامل مهمی محسوب می شود.

از معایب اصلی و  عمده ی پروسه ی فورج سرد در مقایسه با روش فورج گرم، نیاز به فاشر و قدرت و نیروی بالا و ایجاد تنش هایی بالا روی قالب ها می باشد که در تولید قطعات فورج سرد، می توان از برنامه های شبیه سازی کامپیوتری برای آزمایش ها و اثبات نظرات و مقایسه روش های تولید استفاده کرد. با استفاده از متد تغییر شکل نصفه در پروسه ی پرس کاری سقوطی یا نورد روزمره، فقط یک قسمت مشخص سطح مقطع مواد تغییر می یابد و نیروها و تنش های کمتری ایجاد می شود. اما در روش هایی نظیر حدیده کاری عادی و معکوس و حدیده کاری لوله ای یا روش چاق کردن (Upestting) تمام سطح مواد تغییر می یابد و نیروهای آهنگری زیادی مورد نیاز است و تنش های بالایی در قالب به وجود می آید.

نقش حرارت در پروسه ی فورج

در پروسه ی فورج؛ گرما و حرارت قطعه کار اولیه باید به شکلی باشد که بر اثر ضربه به راحتی فرم بگیرد و کل قطعه دارای حرارت یکنواخت باشد؛ و به سبب به وجود آمدن نقطه ضعف در بخش های داخلی و خارجی قطعه کار نشود.

در پروسه ی آهنگری قطعات فولادی؛ درجه ی حرارت مورد نیاز باید حدود 850 تا 1050 درجه ی سانتی گراد باشد. عملیات فورج در درجه حرارت کمتر باعث به وجود آمدن عوامل مخرب در قطعات کار مانند ایجاد ترک های ریز و درشت در پروسه ی پرس کاری فورج می شود.

عملیات فورج کردن قطعاتی که از آلیاژ مس می باشند نیز باید در درجه حرارت مطلوب و استاندارد باشد. درجه ی حرارتی معادل 600 درجه ی سانتی گراد مناسب است؛ و عملیات فورج روی فلزاتی از جنس مس خالص کیفیت مطلوبی نخواهد داشت. آلیاژ های مس که اکثراً به صورت ترکیبی از مس و روی و مقداری سرب می باشد و یا آلیاژ برنز که مرکب از مس و آلومینیوم و قلع هستند؛ در عملیات آهنگری و فرم دهی؛ به حرارتی بین 700 تا 900 درجه ی سانتی گراد نیاز دارند. در عملیات فورج قطعات برنز از کوره هایی که مخصصو گرم کردن فولاد است استفاده می شود؛ زیرا حرارت بالایی مورد نیاز است.

در عملیات فورج برنج که یک نوع آلیاژ عالی و با خاصیت چکش خواری خوب است درجه ی حرارت مورد نیاز بالا و در حدود 700 تا 750 درجه ی سانتی گراد است. بهترین نوع آلیاژ برنج دارای 60 درصد مس خالص می باشد. آلومینیوم نیز در شرایط حرارت دهی از حالت چکش خواری عالی بهره می برد و دمای حرارتی مورد نیاز برای آهنگری قطعات آلومینیومی حدود 480 درجه می باشد.

برای حرارت دهی و ایجاد گرما در قطعات و آلیاژهای  آلومینیومی؛ از کوره های الکتریکی استفاده می کنند. در هنگام عملیات فورج قطعات آلومینیومی و آلیاژهای آن؛ باید توجه داشت که ابتدا ابزارهای کار حرارت دیده و محیط؛ گرمایی حدود 250
درجه ی  سانتی گراد داشته باشد. برای پیشگیری از چسبندگی آلومینیوم به قالب باید به طور مستمر روغن گرافیت مصرف شود و قالب و فرم های آن روغنی شود. سطوح
قالب های فروج باید دقیقاً و با دقت پرداخت شوند تا از چسبندگی جلوگیری شود. برای آلیاژهای دورآلومین که آلیاژی از مس؛ آلومینیوم؛ منگنز و منیزیم است درجه حرارت مطلوب حدود 400 تا 480 درجه ی سانتی گراد می باشد.

در عملیات آهنگری و فروجینگ برای جلوگیری از بروز شکست ها در فورج قطعات؛ باید به محدوده ی حرارتی؛ نحوه ی گرم کردن و درجه ی حرارت عملیات آهنگری توجه کافی داشت. در آهنگری فولادهای نرم غیر آلیاژی که مقدار کربن آنها کمتر از 4% است؛ حرارت دهی باید سریع و یکنواخت باشد و فولادهای سخت غیر آلیاژی و فولادهای آلیاژی را نباید به طور سریع و تند گرم نمود؛ زیرا بخش خارجی قطعه زودتر حرارت می بیند و بخش داخلی هنوز گرم نشده است که این عامل به وجود آمدن تنش هایی در قطعات کار شده و در عملیات فورج کردن آن ها گاهی موجب ایجاد ترک هایی می شود. این نوع فولادها را باید ابتدا تا 700 درجه ی سانتی گراد به آرامی حرارت داد و به مرور؛ سرعت گرم کردن را زیاد کرد و مجموعاً پروسه ی فرم دهی و عملیات فورج و آهنگری در محدوده ی دو درجه ی حرارت ( آغاز و خاتمه ) انجام می یابد.

دانلود مقاله دارو سازی

مقاله دارو سازی

مقاله دارو سازی

مقاله دارو سازی

مقدمه

داروسازی، پنجاه قرن است که سابقه خدمت به بشریت را دارد و به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین و معتبرترین رشته‌های مطرح می‌باشد. همانند پزشکی، داروسازی نیز شاهد تحولات زیادی بوده است و بسیاری از روش‌های قدیمی آن منسوخ و کنار گذاشته شده‌اند و آموخته‌های نوینی به پیکره این رشته افزوده شده‌اند. داروسازان از جمله افشار دارای تحصیلات آکادمیک در جامعه می‌باشند در شاخه‌های مختلف شامل داروخانه، بیمارستان‌ها، آموزشی (در سطح دانشگاه)، تحقیقات، صنایع داروسازی (شامل تحقیق و توسعه تولید و غیره)، تدوین استانداردها و توزیع داروها فعالیت دارند. از دیدگاه تاریخی می‌توان گفت که پیشرفت علم داروسازی همگام با تکامل بشر بوده است. انسان اولیه به طور ذاتی یا از طریق مشاهده حیوانات یا پرندگان معلومات خود را کسب نمود و دریافت که آب سرد، برگ و گل دارای کاربردهای درمانی و التیام دهندگی هستند. ولی به طور تجربی دریافت که کدامیک از دیگری بهتر است و بدین وسیله دانسته‌ها و آموخته‌های خود را در اختیار دیگران استفاده نمود. باید توجه داشت که هر چند روش‌های انسان غارنشین ابتدایی بودند، و لیکن بسیاری از داروهای امروزی از همان منابعی که در اختیار انسان اولیه بودند منشأ گرفته‌اند.

مجموعه حاضر شرحی است از برخی فرآورده‌های داروئی شرکت ابوریحان و اشارات مختصری به دستة دارویی، مشکل دارویی، فارماکوکنیتیک، موارد مصرف، موارد منع مصرف، عوارض جانبی، مقدار و نحوه‌ی مصرف و نوع بسته‌بندی داروها و نوع تستی که بر روی داروها رد قسمت آزمایشگاه تحقیقات و توسعه و همچنین آزمایشگاه شیمی (کنترل کیفی) انجام شده را دارا می‌باشد.

آشنایی با شرکت داروسازی ابوریحان

 تاریخچه: شرکت داروسازی ابوریحان با بیش از 20 سال تجربه در عرضه فرآوردههای هورمونی دارای نقشی ویژه در صنایع داروئی کشور می‌باشد. ابوریحان فعالیت خود را در زمینه ساخت داروهای هورمونی از سال 1348 (تحت نام شرینگ برلیمد) آغاز نمود و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 1359 با توجه به قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران کلیه سهام آن خریداری و با مدیریت دولتی تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران قرار گرفت.

فعالیت‌ها متعاقب انتخاب طرح ژنریک به عنوان سیستم نوین نظام داروئی کشور، ابوریحان با پشتوانه‌ای قوی از تکنولوژی داروسازی و بهره‌گیری از نیروهای متخصص و تلفیقی از تجربه و دانش نوین داروسازی وارد مرحله جدیدی از فعالیت خود گردید بطوری که در حال حاضر بطور متوسط 38 میلیون جعبه محصول نهائی در پتج گروه آمپول تزریقی، قرص، دراژه، پماد و کرم و شیاف به بازار عرضه می‌نماید که این مقدار نسبت به ده سال گذشته از رشدی معادل 400 درصد برخوردار است.

 شرکت داروسازی ابوریحان علاوه بر ساخت داروهای انسانی از سال 1365 اقدام به برنامه‌ریزی در زمینه ساخت کیت‌های آزمایشگاهی و دیسک‌های آنتی‌بیوگرام نمود که در این راستا با احداث واحد جدیدی تحت عنوان واحل تشخیص طبی و با برخورداری از متخصصین پزشک داروساز، فارماکولوژیست، میکروبیولوژیست و متخصصین دیگر از سال 1367 با عرضه بیش از 735، 103 کیت آزمایشگاهی و 184و 102 دیسک آنتی‌بیوگرام به مرحله بهره‌برداری رسید و گامی دیگر در راه نیل به خودکفائی ملی برداشت. همچنین در سالهای اخیر با توجه به اهمیت گسترش دامپروری و نیاز به استفاده از هورمونها در زمینه بیماریهای تولید مثل شرکت ابوریحان را بر آن داشت تا با تاکید بر تکنولوژی بر تکنولوژی خود و با استفاده از نیروهای متخصص دامپزشک و همکاری سازمان دامپزشکی کشور طرح تولید هورمونهای دامی را در دست مطالعه قرار دهد. بطوریکه در سال 1367 با کسب مجوز از سازمان دامپزشکی کشور با فرمولاسیون و ارائه نمونه‌های آزمایشی سه نوع داروی هورمونی دامی فعالیت جدیدی را پی‌ریزی نمود. باشد که در سالهای آینده شاهد تولید هورمونهای دامی در داخل کشور باشیم. لذا شرکت ابوریحان را می‌توان اولین کارخانه تولید کیت‌های آزمایشگاهی و دیسک‌های آنتی‌‌بیوگرام و هورمونهای دامی دانست که خود از افتخارات این واحد تولید محسوب می‌شود.

نگاهی به محصولات ابوریحان مؤید این واقعیت است که کلیه محصولات تولیدی این شرکت با رعایت آخرین استانداردهای داروسازی و رعایت کامل اصول GMP تولید و عرضه می‌شود.

دانلود مقاله طراحی بسته بندی

مقاله طراحی بسته بندی

مقاله طراحی بسته بندی

مقاله طراحی بسته بندی 

مقدمه

طراحی بسته بندی در دنیای امروز یکی از هیجان انگیزترین عرصه ها در بازار تولید و مصرف است که با مددگیری از صنایع و فنون مختلف مرزهای متعددی را گذرانده است. تمامی کوششهایی که صرف طراحی یک بسته می گردد و هنگامی به هدف خود دست
می یابد که خریدار و مصرف کننده با رؤیت بسته مورد نظر ضمن کسب اطمینان از سلامت محتوی بسته، بدلیل قدرت و گیرایی طراحی بسته مورد نظر، مجذوب شده و آن را خریداری نموده و یا در بازارهای بدون رقابت با اطمینان به مصرف برسانند.

هیچ طراحی نمی تواند قبل از کسب اطلاعات موثق طرح خود را به عموم ارایه نماید. زیرا هیچ گاه دو مشتری به یکدیگر شبیه نیستند. و هر فرد رفتار و انتظارات مختلفی از چیزی که خریداری می نماید دارد و علاوه برآن مشتریها نیاز خود را از چندین منبع تأمین می نمایند که بیانگر نحوة ارزیابی آنها از جنبه های مختلف کالاهایی است که خریداری می کنند. از قبیل کیفیت کالا، قیمت و…

بازسازی انواع بسته بندیها

1- بسته بندیهای فلزی

سال 1988 رشد سریع استفاده از انواع بسته بندی مورد مصرف در مواد غذایی بخصوص برای انواع نوشابه ها در ظروف فلزی را نشان می دهد. این رشد بدلیل تغییرات در نحوه زندگی، تولید و توزیع محصولات غذایی است که مصرف کننده با توجه به شرایط زندگی و نحوه کار خود ترجیح می دهد بسته بندیهایی را که براحتی مورد استفاده قرار می گیرد تهیه و به مصرف برساند،‌ ظروف فلزی از نظر حمل و نقل و رعایت اصول بهداشتی مقرون به صرفه است. (ظروف فلزی غیر از نوع آلومینیمی آن براحتی توسط آهن ربا جذب و جدا می شود). ظروف فلزی از نظر جنس متفاوت می باشند. وقتی از ظروف فلزی قابل برگشت صحبت می شود باید ظروف آلومینیمی، فولادی با اندود قلع بصورت یکپارچه با سر و کف آلوینیمی و فولادی را در نظر داشت،‌ اما در مقابل آهن سفید، آلومینیم صد در صد قابل بازسازی است.

طبق آمار بدست آمده در سال 1988 از 125 میلیون قوطی نوشیدنی فروخته شده 80 درصد آن از جنس آلومینیم یک پارچه بوده است. در حال حاضر نیز بیش از 50 درصد کل ظروف فلزی مصرفی دنیا از جنس آلومینیم است.

ظروف آلومینیمی سبک است و در مقابل ضربات جانبی از مقاومت برخوردار بوده و خرد کردن آسان و بی خطر می باشد. به آسانی بازسازی می شود و میزان برگشت پذیری آن در مقایسه با ظروف شیشه ای و سایر ظروف فلزی 50 درصد بیشتر برآورد گردیده است. حمل و نقل آن بسیار آسان است. ترکیبات شیمیایی آلومینیم در جریان ذوب تغییر نمی کند و بدفعات نامحدود می توان برگشت داده شود.

در اروپا در پی ترویج استفاده از ضایعات بسته بندی کارخانجات مختلفی
تأسیس گردیدند که بسته بندیها را از یکدیگر تفکیک و در اختیار صنایع مربوطه قرار می دادند.

2- بسته بندیهای شیشه ای

مشکل اساسی در بازسازی ظروف شیشه ای ناخالصیهای آن با سایر مواد موجود در زباله ها است. برخی از آنها براحتی بوسیله دست جدا می شوند. اما برای جدا کردن تکه های سرامیک و اجسام دیگر وسیله خاص وجود ندارد امروزه در آلمان سالیانه 4 میلیارد بطری یک بار مصرف بازسازی می شود. هزینه اولیه بالا و سود پایین استفاده از این نوع ظروف را محدود می سازد ولی بهر صورت چنین برنامه هایی بجهت حفظ محیط زیست از نظر کاهش میزان زباله های موجود در محیط و تأمین مقدار کافی ظروف بخصوص از نوع بطری در رابطه با کمبود کل بسته بندی مصرفی قابل قبول می نماید.

نقش رنگ در بسته بندی

رنگها نمایانگر محصول درون بسته هستند و بعضاً شکل، عطر، بو، مزه، و حتی وزن محصول را نمایان می سازند. از دید بازاریابی برقراری ارتباط اشخاص با محتوی بسته بوسیله رنگ انجام می گیرد.

تأثیر رنگها را در هر کشور یا در میان ملت ها باید مورد مطالعه قرار داد.

تا حدی رنگ بعضی از بسته ها نمود فرآورده های داخل آنهاست. رنگ مهم ترین عامل بسته بندی است و تأثیر نافذ در احساس بصری دارد و تأثیر آن به آسانی در خاطر اشخاص می ماند. نقش رنگ و بسته بندی و ارتباط آن با کالا در کالاهای مختلف متفاوت است. مثلاً نقش رنگ در فروش کاکائو و فروش یک دارو.

رنگ می تواند عامل مؤثری جهت دلبستگی مصر ف کنندگان به یک محصول که کم مورد توجه و عنایت قرای می گرد باشد و این امر هنگامی می تواند مؤثر باشد که مصرف کنندگان هنوز بسته مشخصی را برای خرید انخاب نکرده اند.

از خصوصیات رنگها، تحمیل یک رنگ به بیننده و در نتیجه خرید آن کالا و فریب دادن بیننده می باشد. گاهی اوقات یک جنس نامرغوب بعلت داشتن بسته بندی شکیل که رنگ آن به عنوان عنصر تعیین کننده و حساب شده بکار گرفته شده مشتری را به راحتی فربب داده و باعث روش رفتن آن کالا می شود.

یک شرکت بزرگ آمریکایی برای تعیین تأثیرات رنگ بسته بندی برای فروش بیشتر در شهر شیکاگو دست به آزمایش جالبی زد بدین ترتیب که یک نوع پودر رختشویی را در سه رنگ جعبه بسته بندی کرد و از هر رنگ یک قوطی به تعدادی خانم خانه دار داد، که آن را مصرف کرده و بگویند کدام را بهتر می پسندند. اکثریت قریب به اتفاق مصرف کنندگان پودری را که در قوطی آبی بود ضعیف می دانستند و لباس را تمیز نمی کرد، محوی قوطی زرد زیاد قوی بود و لباس را خراب می کرد و پودر رختشویی محتوای قوطی مخلوط آبی و زرد چیزی بود که سالهاست دنبالش می گردند. در اینجا نباید فراموش کرد که فقط رنگ قوطیها متفاوت بود و پودر ها همه یکسان بود.

رنگ نیز می تواند در شکل جعبه تأثیراتی بر جای بگذارد و این بخش یکی از مهم ترین اثرات بصری رنگها می باشد.

مثال: بسته هایی که دارای رنگهای قرمز و نارنجی می باشند بنظر می رسد که دارای محتویات بزرگتری نسبت به بسته بندیهایی که دارای رنگهای تیره با همان ابعاد هستند می باشند.

درجه روشنی هر رنگ ظاهر جعبه تعیین کننده است. بطور مثال یک مستطیل آبی روشن از یک مستطیل آبی تیره به همان اندازه بزرگتر است.

علاوه بر موارد بالا که ذکر گردید رنگ قابلیت های عملکردی زیر را در بسته دارد:

  • جلب توجه و خوش آیندی می کند؛
  • محصول را در فروشگاه قابل رؤیت می کند؛
  • نوشته ها را خوانا نشان می دهد؛
  • ارتباط صحیح بین رنگ بسته و محتوای آنرا برقرار می کند؛
  • با موارد استفاده و مصرف تناسب برقرار می کند؛
  • اعتماد مشتری و خریدار کالا را جلب می کند؛
  • از محتویات محصول آگاهی می دهد؛
  • در آسان به خاطر سپرده شدن یک بسته کمک فراوانی می کند.

وظایف طراح بسته بندی

تمامی بایدها و نبایدها، انتخاب فرم، جنس، اندازه، رنگ، طرح، نشانه و علایم تجاری،‌ شناخت خریداران و مصرف کنندگان و همچنین آگاهی از فرآورده ها و انتخاب عناصر تصویری مناسب یک بسته، به طراح بر می گردد.

هنگامی که طرحی و کاری سفارش می گردد. طراح به عنوان تصمیم گیرنده و مغز متفکر تولید کنده و پرداختگر اصلی و نهایی در ظاهر تولید و بسته اعمال نفوذ می کند.

در هر پروژه بسته بندی، محاسبات بازاریابی دقیق و قدرتمندی دخالت دارد که این قسمت از مسئولیت های طراح است و او را تحت فشار قرار می دهد، و وادار میکند تا نسبت به طرح خود با شناخت دقیق و آگاهی بیشتر عمل کند تا بسته طراحی شده بتواند اهداف تولید کننده را عملی نماید.

پیش از آنکه محصول عرضه شود طراح مسئول تحلیل تخصصی طراحی است و باید در یابد که طرح بسته مورد استفاده برای آن کالا با کدام مواد و با بکارگیری چه تکنولوژی و آن هم در چه سطحی و برای چه قشر مصرف کننده و چه تعداد و … باید در نظر گرفته شود.

طراح بسته بندی، آگاهیهایی دارد که دیگران ندارند. زیرا او بسته را آفریده است. و برای ابزار خلاقیت حقیقی و قابل اعتماد، دانش طراح در مورد مواد، روشها و ساختارهای بسته بندی می باید به روز و مدرن باشد. آگاهی مداوم او به ابداعات فنی عاملی مهم در دست یافتن به موقعیت محصول نهایی است.

رعایت همه مواردی که ذکر شد از دید تبلیغات و بازاریابی مستلزم بررسی و مطالعه روی خواص کالا، اطلاع کافی از ترکیب و اثر ترکیب جنس و تأثیرپذیری مواد لازم برای بسته بندی می باشد و اینها از وظایف طراح بسته بندی و طراح کافی از ترکیب و اثر ترکیب جنس و تأثیرپذیری مواد لازم برای بسته بندی می باشد و اینها از وظایف طراح بسته بندی و طراح صنعتی می باشد. در اینجا ممکن است این سئوال مطرح شود که چگونه می توان هم بهترین مواد را برای بسته بندی انتخاب نمود و هم مسئله مقرون به صرفه بودن را در نظر گرفت. چطور می شود طرح بسته را طوری تهیه  کرد که خواص و مزایای بسته را به وضوح عیان سازد و شرح ترکیب جنس و روشهای بکار بردن آن را روی بسته نوشت. در حالی که ذکر گردید در طرح بسته باید از رنگهای آمیزش و ترکیبی و فرمهای شلوغ و پرمطلب پرهیز کرد. در پاسخ باید گفت در بسیاری از مسایل ذوقی و درونی مخصوصاً مسایلی که با پذیرش گروهی سروکار دارند، این تضادها دیده می شود و کار عمدة‌ یک طراح خوب نیز تجمع همین اضداد است در بسیاری از موارد می شود یک عامل کم اهمیت را فدای عوامل دیگر ساخت. مثلاً بخاطر مرغوبیت بسته و به عنوان مثال نقش حفاظتی که جنس بسته برای نگهداری کالا ایفا می کند، از گران شدن هزینه کلی نهراسید و یا بنا به خاطر جلوه بخشی به طرح بسته، از ظاهر ساختن خواص روی بسته ها خودداری کرد. تسلط کافی به آنچه گذشت و آشنایی به امور اقتصادی و فنی و هنری بسته بندی، و بکاربردن همه شیوه های معقول در بازاریابی و تبلیغ،‌ امکان تلفیق اضداد را به نحو شایسته و به آسانی خواهد داد و توفیق طراح را در ارایه یک طرح صحیح و مطلوب که با رعایت اصول روان شناسی بازاریابی شده باشد مقدور خواهد ساخت.

طراح می باید بهترین علایق مشتری خود را با اصرار و پیگیری دریابد تا مواد جدید بسته بندی او با محصولات سازگار و همچنین دارای کیفیت حفاظتی مناسب و مقاوم در برابر عوامل طبیعی چون سرما، گرما،‌ رطوبت، فشار، خراش و … باشد. بعلاوه ملاحظة همه اشکال و جزییات گرافیکی که سهمی در تولید محصول مطلوب و ارایه نیرومند کالا به مصرف کننده را دارد،‌ بنماید. همچنین شناخت خطرات و احتمالاتی که در راه منحصر بفرد ساختن کارش بوجود می آید و با آگاهی از آن می تواند همه رخنه ها را پر کند و بسته اش را در میان موانع هدایت کند، بدست آورد. البته این کار زمانی ممکن است که فرد واقعاً و براستی طراح بسته بند باشد، نه تکرار کننده دوبارة فرم ها، علایم و رنگ ها.

متعادل کننده مانند پلاستوفروم استفاده کرد و در طرح بسته باید تمهیدات حفاظتی برای هر کدام از شرایط فوق پیش بینی گردد.

در طراحی بسته هایی که درون آنها کالای شکستنی وجود دارد نباید از بسته ها و فرمهای پیچیده و فانتزی استفاده کرد. چنین بسته هایی باید ساده، گویا، و طریقه  نگهداری آن،‌ یا پایین بردن آن بدون ابهام و همچنین دارای راهنما در هنگام حمل و نقل باشد. این توضیح بیشتر شامل بسته هایی می شود که احتمال آسیب پذیری بیشتری دارند.

بسته هایی که خریدار نیاز به دیدن رنگ و یا جس آنها از درون بسته دارد باید از طلق و یا امکانات ترانسپارانت دیگر، برای رؤیت آنها از درون جعبه استفاده کرد.

در انتخاب مقوا معمولاً باید سعی کرد در صورت عدم ضرورت مقوا ضخیم بکار نرود زیرا سنگین و استفادة آن مشکل است، همچنین باید پس از مصرف بتوان آنرا به راحتی از بین برد.

بطور کلی فرم جعبه باید خصوصیات زیر را داشته باشد:

  • ساده و عقلانی باشد؛
  • صحیح و مدلل باشد؛
  • جالب باشد؛
  • بدنما نباشد؛
  • تمیز باشد؛
  • پیچیده و غیر عقلانی نباشد؛

عواملی که باعث ماندگاری و موفقیت یک طرح بسته بندی می گردد بشرح زیر است:

  • مناسب از لحاظ ارگونومی؛
  • راحتی استفاده؛
  • ایمنی و مراقبت؛
  • بهداشت و سلامت؛
  • عوامل محیطی؛
  • قیمت تمام شده طرح.

 

دانلود مقاله بررسی ارزیابی کار و زمان برج تقطیر شرکت بهفام شیمی تهران

مقاله بررسی ارزیابی کار و زمان برج تقطیر شرکت بهفام شیمی تهران

مقاله بررسی ارزیابی کار و زمان برج تقطیر شرکت بهفام شیمی تهران

مقاله بررسی ارزیابی کار و زمان برج تقطیر شرکت بهفام شیمی تهران

چکیده

فصل اول – کلیات تحقیق

پیشگفتار 1

مقدمه 3

تعریف موضوع تحقیق 4

اهمیت و کاربرد تحقیق 4

اهداف تحقیق 5

سوالات تحقیق 6

روش تحقیق 6

تعریف واژه های عملیاتی تحقیق 6

خلاصه مباحث فصول آینده 9

فصل دوم – ادبیات تحقیق

مقدمه 10

بخش یک : مباحث نظری تحقیق 10

مقدمه ای بر مطالعه کار

مطالعه کار ( ارزیابی کار وزمان ) 13

روش سنجی ( ارزیابی روش ) 14

کار سنجی (اندازه گیری کار ) 14

رابطه فنون ارزیابی کار با یکدیگر 15

معرفی عوامل تشکیل دهنده زمان تولید 16

مراحل ارزیابی کار و زمان 17

انتخاب شغل مورد ارزیابی 18

ثبت 19

بررسی انتقادی 23

ایجاد روشهای اصلاح شده ( جدید ) 26

تعریف و تعیین روش جدید 27

برقراری یا استقرار روش جدید 27

نگهداری یا ابقاء روش جدید 28

زمان سنجی 28

اهداف زمان سنجی 29

روشهای مختلف زمان سنجی 30

مراحل اساسی فرایند زمان سنجی 31

زمان سنجی با استفاده از کرنومتر 32

مراحل زمان سنجی به وسیله کرنومتر 32

تعیین زمان نرمال 37

محاسبه و تخصیص بیکاریهای مجاز 37

محاسبه زمان استاندارد 38

انواع سیستمهای تولید و طبقه بندی آنها 38

انواع طرحهای استقرار 41

بخش دوم : تاریخچه تولید 46

تاریخچه شرکت بهفام شیمی تهران 50

نحوه آموزش نیروی انسانی در شرکت بهفام شیمی 50

کیفیت خط تولید در شرکت بهفام شیمی 50

نگه داری و تعمیرات در شرکت بهفام شیمی 51

بخش سوم : تحقیقات کاربردی 53

خلاصه مباحث فصل 58

فصل سوم – روش تحقیق

مقدمه 59

انواع تحقیق 60

مراحل مختلف تنظیم تحقیق توصیفی 64

روشهای جمع آوری اطلاعات 65

خلاصه مباحث فصل 76

فصل چهارم – داده های تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها

مقدمه 77

شرح فعالیت هایی که در شرکت بهفام شیمی تهران صورت می گیرد 77

نمودارهای گردشی فرآیند 81

شرح زمان انجام فعالیت ها 86

پاسخ سوالات تحقیق 87

تعریف تقطیر و انواع ان 89

سینی های مورد استفاده در برج تقطیر 91

تعریف پمپ و انواع آن 92

خلاصه مطالب فصل 97

فصل پنجم – نتایج تحقیق و پیشنهادها

مقدمه 98

نتایج تحقیق 98

پیشنهادات 98

فهرست منابع 100

 

چکیده 

موضوع مورد بحث در این تحقیق بررسی ارزیابی کاروزمان خط تولید برج تقطیر شرکت بهفام شیمی تهران می باشد آنچه که درباره اهمیت موضوع می توان به آن اشاره کرد ، تحقق اهداف ارزیابی روش و کارسنجی به عنوان فنون ارزیابی کار است که می تواند از موارد کاربرد تحقیق حاضر باشد هدف اصلی این تحقیق بررسی خط تولید برج تقطیر شرکت بهفام شیمی تهران به منظور محاسبه زمان تولید  محصول در یک دوره کاری می باشد که برای تحقق این هدف در فصل اول سه سوال مطرح شده است که عبارتند از :

  • نسبت زمان حمل و نقلها به زمان کل فعالیتها چقدر است ؟
  • نسبت زمان عملیاتها به زمان کل فعالیتها چقدر است ؟
  • زمان لازم برای تولید محصول از ابتدا تا انتها چقدر است ؟

در فصل سوم روشهای گرد آوری اطلاعات آمده است و در فصل چهارم به پاسخ سوالات پرداخته شده است و در فصل پنجم نیز نتایج  تحقیق و پیشنهادات آورده شده است از لحاظ روش مورد استفاده این تحقیق از نوع توصیفی می باشد و چون این تحقیق در شرایط واقعی صورت  گرفته است از نوع مطالعه میدانی و از نوع پیمایشی می باشد

مقدمه 

توجه به افزایش بهره وری در کلیه زمینه ها موضوع مهمی است که برای ماندن در صحنه بازار رقابتی امروز جزئی ضروری محسوب می شود برای افزایش بهره وری مواد توجه به مشخصات طراحی محصول و بهینه بودن فرآیند یا عملیات دارای اهمیت است .

به همین ترتیب ارتقای سطح بهره وری زمین نیز عامل مهمی برای کاهش هزینه هاست در این میان بهره وری دستگاهها ، ماشین آلات و نیروی انسانی با مطالعه کار ارتباط نزدیکی دارد که ارتقای بهره وری در سایر زمینه ها را نیز به دنبال دارد .

ارزیابی کار ( مطالعه کار ) به عنوان وسیله ای برای افزایش بهره وری یک کارخانه با تجدید نظر در روشهای انجام کار و استفاده از روش تحقیق سیستماتیک برای حل مسائل و مشکلات ، روشی است که مستلزم سرمایه گذاری اندک یا عدم سرمایه گذاری بر روی دستگاهها و ماشین آلات و با صرف زمان کمتر می باشد .

فصل حاضر می کوشد تا ضمن تعریف موضوع تحقیق و بیان اهداف و سوالات تحقیق و همچنین اهمیت و کاربرد آن و معرفی واژه های عملیاتی مورد استفاده در فصول مختلف ، چشم اندازی کلی نسبت به مبانی و کلیات تحقیق فراهم کند .

تعریف موضوع

مطالعه تاریخ تکامل فنون و تکنیکهای ارزیابی کار ، مشخص می کند که بالا بردن میزان راندمان و افزایش کارائی و اثر بخشی مهمترین علت گرایش مدیران به سمت بکارگیری ارزیابی کار بعنوان یکی از موثرترین ابزارهای تحقیق بوده است

به این مفهوم که مدیران در گذشته بصورت ناآگاهانه از ارزیابی کار جهت بررسی و اصلاح فرآیند های تولیدی خود استفاده می کرده اند اگر چه شاید ، تحت عناوین دیگر و گاهاٌ بصورت غیر رسمی بکار گرفته می شده است در حالیکه امروزه بکارگیری ارز یا بی کار بعنوان یک روش تحقیق علمی و سیستماتیک بصورت رسمی جهت افزایش بهره وری امری ضروری می باشد لذا با توجه به اهمیت این مقوله پژوهش حاضر کوشیده تا با مطالعه و بررسی خط تولید برج تقطیر شرکت بهفام شیمی به تشریح روش موجود برای انجام کار بپردازد و سپس ضمن تفکیک فعالیتها به عناصر کاری و ثبت زمان لازم جهت انجام هر عنصر زمان لازم  جهت تولید 120000 لیتر محصول را بیان نموده ودر نهایت به شناسائی علل بالقوه افزایش دهنده زمان تولید بپردازد تا از این طریق راه برای اصلاح و حذف این عوامل  هموار گردد که این خود به استفاده بهتر از منابع کارخانه منتج می شود .

اهمیت و کاربرد تحقیق

از آنجا که ارزیابی کار وسیله ای مستقیم برای افزایش بهره وری می باشد، لذا اهمیت و ضرورت توجه بکارگیری آن امری روشن و واضح است در واقع مزایای بکار گیری ارزیابی کار بعنوان یک روش سیستماتیک و علمی برای بهبود مستمر که از طریق روش سنجی ( به منظور ساده سازی و موثر کردن و  اقتصادی تر کردن روشهای انجام کار ) و کار سنجی ( به منظور تعیین مدت زمان لازم برای انجام یک کار ) به بهره وری بیشتر منجر می شود ، بیان کننده اهمیت بسیار زیاد آن می باشد .

تحقق اهداف ارزیابی روش و کار سنجی به عنوان فنون ارزیابی کار می تواند از موارد کاربرد تحقیق حاضر باشد که این اهداف به طور خلاصه عبارتند از اصلاح و بهبود فرایند ها و روشها و متعادل کردن فرآیند تولید ، صرفه جوئی در کار انسانی و کاهش خستگیهای غیر لازم ، بهبود استفاده از منابع مختلف از جمله مواد ، ماشین آلات و نیروی انسانی ، ایجاد شرایط محیطی بهتر برای انجام کار جسمانی ، تنظیم استانداردهای زمانی برای انجام کار و حذف زمان غیر موثر و  . . .

پیشنهادات

با توجه به نارسائیهای مشاهده شده پیشنهاداتی برای رفع آنها ارائه شده است.

1- مشکل کمبود آب و کم و زیاد شدن ولتاژ برق گاهاً توقفات ناخواسته‌ای را در خط تولید بوجود می‌آورد و باعث کاهش بهره‌وری می‌‌شود که می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق این معضل را برطرف کرد بدین صورت که با حفر یک حلقه چاه و استفاده از ترانسفورماتور بر این مشکل فائق آمد تا باعث اتلاف وقت و هدر رفتن محصولات نشود.

2- کمبود پرسنل فنی مناسب (نداشتن پرسنل فنی ذخیره) پرسنل فنی که در شرکت کار می کنند هر 24 ساعت یکبار تعویض می‌شوند یا به اصطلاح شیف کاری آنها 24 ساعته است که اگر در این مدت برای هر کدام از این پرسنل مشکلی پیش بیاید بعلت نبودن سیستم رزرویشن باز توقفات ناخواسته در تولید بوجود می آید که به موجب آن افزایش زمان تولید محصول را شاهد خواهیم بو که اگر مسئولین شرکت افرادی را استخدام کنند که در شرایط اضطراری از آنها استفاده کنند باز زمان تولید کاهش خواهد یافت.

3- کمبود سوله سر پوشیده جهت دپوی محصولات گاهی مواقع به دلیل عدم توجه به برنامه‌های بازاریابی و نیاز مشتریان محصولات در انبار می‌مانند و هنگام تولید محصول جدید با کمبود سوله جهت انبار محصولات مواجه می‌شوند که در اینجا مقدار زیادی از محصولات ممکن است تلف شوند و یا ممکن است بعلت دپوی محصولات و کمبود سوله خط تولید متوقف شود بنابراین با ایجاد سوله‌های سرپوشیده به اندازه کافی این مشکل را نیزمی‌توان مرتفع کرد.

دانلود مقاله بررسی طرح تولید نان های صنعتی و بهبود دهنده ها

مقاله بررسی طرح تولید نان های صنعتی و بهبود دهنده ها

مقاله بررسی طرح تولید نان های صنعتی و بهبود دهنده ها

مقاله بررسی طرح تولید نان های صنعتی و بهبود دهنده ها

مقدمه

فصل اول

1ـ معرفی انواع نان های صنعتی

2ـ ویژگی های گندم و آرد مناسب جهت تولید انواع نان های صنعتی

3ـ وضعیت استاندارد

فصل دوم: «مواد اولیه و مواد افزودنی»

2ـ1) آب

2ـ1ـ1) آب در آرد و محصولات آردی

2ـ1ـ2) نقش آب در تهیه محصولات صنایع پخت

2ـ2) شیر

2ـ2ـ1) پروتئین شیر

2ـ2ـ2) چربی شیر

2ـ2ـ3) لاکتوز شیر

2ـ2ـ4) املاح و اسیدهای موجود در شیر

2ـ2ـ5) آب شیر

2ـ2ـ6) ویتامین های شیر

2ـ2ـ7) تأثیر شیر روی خمیر و نان

2ـ2ـ8) مصرف شیر تازه

2ـ2ـ9) مصرف شیر تغلیظ شده

2ـ2ـ10) مصرف شیر خشک

2ـ3) نمک طعام

2ـ3ـ1) تأثیر نمک طعام روی خمیر و گلوتن

2ـ3ـ2) تأثیر نمک طعام روی فرآیندهای میکروبی

2ـ3ـ3) تأثیر نمک طعام روی پنتوزان ها

2ـ3ـ4) تأثیر نمک طعام روی محصولات صنایع پخت

2ـ4) مواد شیرین کننده

2ـ4ـ1) شکر

2ـ4ـ1ـ1) ویژگیهای شکر و اهمیت تکنولوژیکی آن روی محصولات صنایع پخت

2ـ4ـ2) سیروپ

2ـ4ـ2ـ1) سیروپ خوراکی

2ـ4ـ2ـ2) سیروپ چغندر قند

2ـ4ـ2ـ3) سیروپ مخلوط خوراکی

2ـ4ـ2ـ4) خواص سیروپ چغندر و سیروپ مخلوط خوراکی

2ـ4ـ2ـ5) سیروپ نشاسته

2ـ4ـ3) سوربیت

2ـ4ـ3ـ1) نقش و اهمیت تکنولوژیکی سوربیت

2ـ5) چربیها

2ـ5ـ1) مارگارین و انواع مختلف آن

2ـ5ـ2) خواص و اهمیت چربیها

2ـ6) مواد پخت

فصل سوم: «بهبود دهنده های مورد استفاده در نان های صنعتی»

3ـ1) مخمرها

3ـ2) قندها

3ـ2ـ1) نقش قندها در محصولات صنایع پخت

3ـ2ـ2) قندهای مهم در تخمیر

3ـ2ـ3) تأثیر قندها در خصوصیات نان

3ـ2ـ4) حجم مخصوص نان

3ـ2ـ5) سفتی مغز نان

3ـ2ـ6) رنگ پوسته نان

3ـ2ـ7) ارتباط قندها و واکنش قهوه ای شدن و مواد آروماتیک در نان

3ـ3) نشاسته و آمیلاز

3ـ4) تکمیل کننده های آنزیمی

3ـ5) مالت

3ـ6) بی کربنات سدیم و جوش شیرین

3ـ7) خمیر ترش

3ـ8) باکتری ها

3ـ9) افزودن آرد سیب زمینی به آرد گندم

3ـ10) بهبود دهنده های دیگر

فصل چهارم: «اهمیت غنی سازی نان های صنعتی»

4ـ1) اهمیت نان و غنی سازی آن

4ـ2) هدف از غنی کردن مواد غذائی

4ـ3) افزودنی هائی که هم غنی کننده و هم بهبوددهنده هستند.

4ـ3ـ1) اسید اسکوربیک

4ـ3ـ1ـ1) قانون اسید اسکوربیک

4ـ3ـ1ـ2) خواص فیزیکی اسید اسکوربیک

4ـ3ـ1ـ3) سنجش اسید اسکوربیک با مواد دیگر

4ـ3ـ1ـ3ـ1) برومات پتاسیم و پر سولفات آلومینیوم

4ـ3ـ1ـ3ـ2) آنانوگهای اسید اسکوربیک

4ـ3ـ2) مکملهای کاتالیتیک

فصل پنجم: «فرآیند تولید و پخت نان های صنعتی»

5ـ1) نکات علمی فرآیند تولید

5ـ2) ارزیابی روشهای تولید و محدوده عملکرد

5ـ2ـ1) روش سنتی

5ـ2ـ2) روش نیمه اتوماتیک (غیرپیوسته)

5ـ2ـ3) روش فول اتومات (پیوسته)

5ـ3) تشریح دقیق فرآیند تولید انواع نان

5ـ3ـ1) آماده سازی آرد

5ـ3ـ1ـ1) الک کردن

5ـ3ـ1ـ2) اختلاط آرد

5ـ3ـ1ـ3) رساندن حرارت آرد به حد مطلوب

5ـ3ـ2) آماده سازی خمیر

5ـ3ـ2ـ1) آماده کردن خمیر

5ـ3ـ2ـ1ـ1) روش غیرپیوسته

5ـ3ـ2ـ1ـ2) روش پیوسته

5ـ3ـ2ـ1ـ3) روشهای تکنیکی تهیه خمیر

5ـ3ـ2ـ1ـ4) روش تهیه خمیر با مخمر

5ـ3ـ2ـ1ـ5) روش مستقیم تهیه خمیر

5ـ3ـ2ـ1ـ5ـ1) محاسن روش مستقیم تهیه خمیر

5ـ3ـ2ـ1ـ5ـ2) معایب روش مستقیم تهیه خمیر

5ـ3ـ2ـ1ـ 6) روش غیرمستقیم تهیه خمیر

5ـ3ـ2ـ1ـ 6 ـ 1) محاسن روش غیرمستقیم تهیه خمیر

5ـ3ـ2ـ1ـ 6 ـ2) معایب روش غیرمستقیم تهیه خمیر

5ـ3ـ2ـ1ـ7) روش تهیه خمیر با مایه خمیر مایع

5ـ3ـ2ـ1-8) روش مخمر نمک

5ـ3ـ2ـ1ـ9) روش طولانی تهیه خمیر

5ـ3ـ2ـ1ـ10) روش بی وقفه تهیه خمیر

5ـ3ـ2ـ1ـ11) متد سبز

5ـ3ـ2ـ1ـ12) سایر روشهای تهیه خمیر

5ـ3ـ2ـ1ـ12ـ1) روش چرلی وود

5ـ3ـ2ـ1ـ12ـ2) روش برمیک

5ـ3ـ2ـ1ـ12ـ3) روش بلانچارد

5ـ3ـ3) مخلوط کردن و زدن خمیر

5ـ3ـ3ـ1) مخلوط کردن

5ـ3ـ3ـ2) زدن خمیر

5ـ3ـ3ـ2ـ1) روش زدن خمیر به طور غیرپیوسته

5ـ3ـ3ـ2ـ2) روش زدن خمیر به طور پیوسته

5ـ3ـ3ـ2ـ2ـ1) ویژگی های زدن خمیر در روش پیوسته

5ـ3ـ3ـ2ـ2ـ2) وسایل و ماشین آلات تهیه خمیر در روش پیوسته

5ـ3ـ3ـ2ـ3) افزایش درجه حرارت در اثر زدن خمیر

5ـ3ـ4) تشکیل خمیر و مراحل مختلف آن

5ـ3ـ4ـ1) اولین مرحله تشکیل خمیر

5ـ3ـ4ـ2) دومین مرحله تشکیل خمیر

5ـ3ـ4ـ3) سومین مرحله تشکیل خمیر

5ـ3ـ4ـ4) گازهای ناشی از تخمیر و داخل شدن هوا در خمیر

5ـ3ـ4ـ5) سیستم های مختلف دستگاههای مخلوط کن

5ـ3ـ5) ارزیابی خمیر

5ـ3ـ5ـ1) ویژگی خمیر

5ـ3ـ6) پوک کردن خمیر

5ـ3ـ6ـ1) پوک کرن بیولوژیکی

5ـ3ـ6ـ1ـ1) میکروارگانیسم ها در خمیر ترش

5ـ3ـ6ـ1ـ1ـ1) باکتریها و اهمیت آنها در خمیر ترش

5ـ3ـ6ـ1ـ1ـ2) مخمرها و اهمیت آنها درتهیه محصولات پخت

5ـ3ـ6ـ2) پوک کردن فیزیکی

5ـ3ـ6ـ2ـ1) پوک کردن از طریق مواد سفیده ای

5ـ3ـ6ـ2ـ2) پوک کردن از طریق هوا و بخار آب

5ـ3ـ6ـ2ـ3) پوک کردن از طریق اسید کربنیک

5ـ3ـ6ـ3) پوک کردن شیمیائی

5ـ3ـ7) تخمیر خمیر

5ـ3ـ7ـ1) مصرف کربوهیدرات در طی تخمیر

5ـ3ـ8) رسیدن خمیر

5ـ3ـ8ـ1) رسیدن خمیر و ویژگیهای آن

5ـ3ـ8ـ2) عوامل مؤثر در رسیدن خمیر

5ـ3ـ8ـ3) روی هم انداختن و برگرداندن خمیر

5ـ3ـ8ـ4) تشخیص رسیدن خمیر

5ـ3ـ8ـ5) رسیدن خمیر و کیفیت نان

5ـ3ـ9) عملیات آماده سازی خمیر ور آمده جهت تهیه نان

5ـ3ـ9ـ1) توزین و تقسیم خمیر (چانه گیری)

5ـ3ـ9ـ2) گرد کردن

5ـ3ـ9ـ2ـ1) تخمیر میانی

5ـ3ـ9ـ3) فرم و شکل دادن

5ـ3ـ10) تخمیر نهایی

5ـ3ـ10ـ1) تأثیر عوامل مختلف بر تخمیر نهایی

5ـ3ـ11) عملیات لازم برروی چانه تخمیر شده

5ـ3ـ11ـ1) خط زدن

5ـ3ـ11ـ2) نم زدن یا اسپری کردن آب

5ـ4) پخت

5ـ5) انتقال گرما در چانه

5ـ6) مدت زمان پخت

5ـ7) روشهای مختلف پخت

5ـ7ـ1) روش پخت مقدماتی

5ـ7ـ2) پخت در محفظه بخار

5ـ7ـ3) روش پخت منقطع

5ـ7ـ3ـ1) معایب پخت منقطع

5ـ8) فرآیندهای پخت

5ـ8ـ1) حجیم شدن چانه در فر

5ـ8ـ1ـ1) علل حجیم شدن در فر

5ـ8ـ2) تشکیل مغز نان

5ـ8ـ2ـ1) علل تشکیل مغز نان

5ـ8ـ3) تشکیل پوسته نان

5ـ8ـ3ـ1) علل تشکیل پوسته نان

5ـ9) تشخیص زمان اتمام پخت نان

5ـ10) فر پخت

5ـ10ـ1) انواع فر

5ـ10ـ1ـ1) فر چند طبقه ای

5ـ10ـ1ـ2) فر با سیستم دوران هوای داغ

5ـ10ـ1ـ2ـ1) محاسن فر با سیستم دوران هوای داغ

5ـ10ـ1ـ2ـ2) معایب فر با سیستم دوران هوای داغ

5ـ10ـ1ـ3) فر با سیستم دوران گاز

5ـ10ـ1ـ3ـ1) محاسن فر با سیستم دوران گاز

5ـ10ـ1ـ3ـ2) معایب فر با سیستم دوران گاز

5ـ10ـ1ـ4) فر طبقه ای با پایه متحرک

5ـ10ـ1ـ4ـ1) ویژگیهای فر طبقه ای با پایه متحرک

5ـ10ـ1ـ4ـ2) داغ کردن فر طبقه ای با پایه متحرک

5ـ10ـ1ـ4ـ3) پخت در فر طبقه ای با پایه متحرک

5ـ10ـ1ـ4ـ4) محاسن فر طبقه ای با پایه متحرک

5ـ10ـ1ـ4ـ5) معایب فر طبقه ای با پایه متحرک

5ـ10ـ1ـ5) فرهای بزرگ در صنایع

5ـ10ـ1ـ5ـ1) اتوفر

5ـ10ـ1ـ5ـ2) فر تونلی

5ـ10ـ1ـ5ـ3) فر کشوئی

فصل ششم: «فرآیند بسته بندی نان های صنعتی»

6ـ1) بسته بندی نان

6ـ2) مفاهیم و تعاریف در بسته بندی

6ـ3) اشکال مختلف فرآیند بسته بندی

6ـ4) شرایط بهداشتی

6ـ5) مواد بسته بندی

6ـ6) توزین و بسته بندی

فصل هفتم: «آزمون های کنترل کیفیت»

7ـ1) آلودگی میکروبی نان

7ـ1ـ1) فساد باکتریایی نان

7ـ1ـ2) فساد مخمری نان

7ـ1ـ3) فساد کپکی نان

7ـ2) آلودگی شیمیایی نان

7ـ3) آزمون های شیمیائی

7ـ4) آزمون های رئولوژی

7ـ5) انواع آفات

فصل هشتم: «بررسی بهبود دهنده های مورد استفاده در واحد تولیدی سحر»

8ـ1) بهبود دهنده انواع نان های حجیم

8ـ2) بهبود دهنده انواع نان های تست بزرگ مخصوص

8ـ3) بهبود دهنده نان های همبرگر مخصوص

8ـ4) بیکینگ پودر

8ـ5) پودرهای خامه سحر

8ـ6) بهبوددهنده جهت نان چاودار تیره

8ـ7) لیست محصولات شرکت ثمین نان

ضمائم و پیوست ها

پیوست 1) واحدهای تولید کننده نان صنعتی در کشور

پیوست 2) سازندگان عمده ماشین آلات تولید نان

پیوست 3) دستگاهها و ماشین آلات خط تولید نان های صنعتی

پیوست 4) تصاویر و دستور العمل هایی از محصولات شرکت MECO

فهرست منابع

 

 مقدمه 

غلـه در زبان فارسـی به معنای گندم ـ برنج ـ جو ـ ارزن ـ ذرت ـ چـاودار و تریتیکالـه می باشد و وقتی صحبت از غلات می شود فرآورده های حاصل از آن نیز مد نظر قرار می گیرد، بنابراین دامنه آن بسیار وسیع و گسترده است.

غلات از اولین غذاهای شناخته شده بشر بوده که از زمانهای بسیار کهن تاکنون همواره نقش مهمی در اقتصاد و تغذیه مردم دنیا به ویژه کشورهای در حال توسعه داشته است به همین جهت سمبل غلات یعنی گندم ونان حاصل از آن، همواره در میان مذاهب و فرهنگهای کشورهای دنیا مقام والا و ارزنده ای داشته و خواهد داشت.

گنـدم یکی از بزرگترین نشانه های عظمت خلقت و نان یکی از مطبوع ترین و لذت‌بخش ترین مواد غذائی مصرفی انسان در بسیاری از جوامع متمدن و سنتی امروز است.

نزد ما مسلمانان گندم و نان از حرمت و منزلت خاصی برخوردار است و در بیشتر مراسم مذهبی و اعیاد و حتی سفره روزانه مردم از نان به عنوان نشانه ای از یمن و برکت الهی استفاده می شود.

مسیحیان نان را مقدس می شمردند و هنوز هم در مراسم مذهبی خود قرصهای کوچک نان را به نشانه جزئی از پیکر عیسی مسیح (ع) به شرکت کنندگان می دهند و در دعای سفره خود از خداوند بزرگ می خواهند که نان روزانه آنان را عطا کند و در واقع از نان به عنوان سمبل رزق و روزی یاد می کنند.

کلیمیان نیز نان را مقدس می دانند و معتقدند که در مهاجرت بزرگ قوم یهود به صحرای سینا در زمان فرعون هنگامی که در بیابان بدون غذا مانده بودند و از خدای بزرگ طلب روزی کردند، یک روز صبح وقتی سر از خواب برداشتند بیابان را پر از قرصهای کوچک نان یافتند که خداوند از آسمان برایشان فرو فرستاده بود تا از گرسنگی نجات یابند.

پیشینیان ما، غلات را به طرق مختلفی در زیر سنگهای آسیاب خرد می کردند و سپس آن را با آب مخلوط کرده و به صورت حریره مانند مصرف می کردند.

با گذشت زمان این حریره ها را برروی سنگها یا خاکسترهای داغ پخته تا به صورت نان‌های امروزی در آمدند.

در کشور ما نان به تنهائی 80% از غذای مردم را تشکیل می دهد و حدود 65ـ60% پروتئین و کالری و حدود 3ـ2 گرم املاح معدنی و قسمت اعظم نمک طعام مورد نیاز روزانه از خوردن نان تأمین می شود.

در چند سال اخیر مصرف نان به دلایل متعدد از جمله بالارفتن هزینه سایر مواد غذایی افزایش قابل ملاحظه ای یافته است.

بدیهی است باتوجه به محدودیت منابع و عدم امکانات تأمین مواد غذائی، می بایست جهت رفع نیازهای تغذیه ای مردم به ویژه اقشار کم درآمد از ساده ترین روش جهت تأمین مواد مورد نیاز آنها استفاده گردد. یکی از این راه ها، تهیه نان های مخصوص و غنی شده با پروتئین و املاح و ویتامینهای گوناگون می باشد.تهیه نان خوب و ماکول نیاز به اطلاعات دقیق در شناخت آرد و روشهای تهیه خمیر و عمل آوری آن و سیستمهای پخت دارد.

علاوه بر این بسته بندی و نگهداری صحیح نان می تواند زمینه های لازم را جهت تقلیل ضایعات فراهم آورده و در نتیجه حرکت به سوی خودکفائی در تولید و صرفه جوئی در مصرف گندم را تسهیل و از خروج مقادیر قابل توجه ارز از کشور جلوگیری به عمل آورد.

 

معرفی انواع نان های صنعتی

در آئین نامه اجرائی مصوب هیئت محترم وزیران مورخ 15/2/1378 منظور از نان های صنعتی و مرغوب، انواع نان های حجیم و نیمه حجیم است. به طور کلی نان های قابل تولید صنعتی شامل سه گروه زیر می باشد:

1ـ نان حجیم (مانند انواع نان های اروپائی)

2ـ نان های نیمه حجیم (مانند نان بربری و انواع مشابه)

3ـ نان های غیرحجیم یا مسطح (مانند نان های لواش، تافتون، عربی و غیره)

از نظر کارشناسی تعریف زیر برای نان حجیم و نیمه حجیم ارائه شده است.

نان حجیم

نان حجیم نانی است که دارای بافتی متخلخل، اسفنجی و یکنواخت بوده و ضخامت آن از 3 سانتی متر بیشتر باشد.

نان نیمه حجیم

نان نیمه حجیم نانی است که دارای بافتی متخلخل، اسفنجی و یکنواخت بوده و ضخامت آن بین 2 تا 3 سانتیمتر باشد.

در صفحات بعد تصاویر برخی از انواع نان حجیم و نیمه حجیم آلمانی و فرانسوی نشان داده شده است.

دانلود مقاله بررسی اثرات اقتصادی الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر صنعت بیمه کشور

مقاله بررسی اثرات اقتصادی الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر صنعت بیمه کشور

مقاله بررسی اثرات اقتصادی الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر صنعت بیمه کشور

مقاله بررسی اثرات اقتصادی الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر صنعت بیمه کشور

فصل اول – کلیات تحقیق

1-1) مقدمه 1

1-2) موضوع تحقیق 2

1-3-) هدف از انتخاب موضوع 2

1-4-) اهمیت و ارزش تحقیق 2

1-5) کاربرد نتایج تحقیق 3

1-6) فرضیات تحقیق 3

1-7) سابقه تحقیق 4

1-8) روش تحقیق 4

1-9) جامعه آماری 4

1-10) ابزار گردآوری داده‌ها 4

1-11) کلید واژه‌ها 5

فصل دوم

بخش اول: سازمان تجارت جهانی

2-1-1) مقدمه 6

2-1-2) موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت (گات) 7

2-1-3) اصول اساسی گات 8

2-1-3-1) اصل  عدم تبعیض و تعمیم اصل دولت کامله الوداد 8

2-1-3-2) اصل تثبیت و کاهش تعرفه‌های گمرکی از طریق مذاکرات متوالی 9

2-1-3-3) اصل مشورت 9

2-1-3-4) اصل حفاظتها 9

2-1-4) مذاکرات چند جانبه گات 10

2-1-5) ایجاد سازمان تجارت جهانی 12

2-1-6) تفاوتهای گات با سازمان تجارت جهانی 12

2-1-7) ساختار سازمان تجارت جهانی 14

2-1-7-1) کنفرانس وزیران 14

2-1-7-2) شورای عمومی 14

2-1-7-3) کمیته‌ها 15

2-1-7-4) دبیرخانه 15

2-1-7-5) رویه تصمیم‌گیری 15

2-1-8) اهداف و وظایف سازمان تجارت جهانی 16

2-1-9) مذاکرات تجاری پس از تأسیس سازمان تجارت جهانی 17

2-1-10) موافقتنامه عمومی راجع به تجارت خدمات 21

2-1-10-1) اقسام خدمات 22

2-1-10-2) اختلافات میان کالاها و خدمات 23

2-1-10-3) چهار شیوه معاملات بین‌المللی خدمات 23

2-1-10-4) چگونگی اعطای حمایت در بخشها و خدمات 24

2-1-11) متن چارچوب موافقتنامه 25

3-1-12) تعهدات کلی 26

2-1-12-1) رفتار دولت کامله الوداد 26

2-1-12-2) شفافیت: تأسیس واحدهای تماس و پاسخگو 27

2-1-12-3) تأثیر متقابل صلاحیتهای مورد نیاز برای عرضه خدمات 27

2-1-12-4) مقررارت حاکم بر انحصارها، عرضه‌کنندگان انحصاری خدمات و سایر

رویه‌های بازرگانی محدود کننده 28

2-1-12-5) تعهدات آزادسازی 31

2-1-12-6) پرداختها و انتقالات 31

2-1-12-7) افزایش مشارکت کننده‌های در حال توسعه 32

2-1-13) روند آزادسازی تجارت خدمات 33

2-1-13-1) چگونگی گنجاندن خدمات در نظام تجارت بین‌الملل 34

2-1-13-2) سابقه مذاکرات خدمات مالی در چارچوب موافقتنامه عمومی تجارت

خدمات 35

2-1-13-3) تعهدات خدمات مالی در مورد کشورهایی که اخیراً به سازمان تجارت

جهانی پیوسته‌اند: 36

2-1-14) عضویت در سازمان تجارت جهانی 37

2-1-14-1) مشکلات پیچیدگیهای الحاق به سازمان تجارت جهانی 38

2-1-14-2) نقش و وظیفه آنکتاد در پروسة الحاق 39

2-1-14-3) فرایند الحاق 40

2-1-15) سازمان تجارت جهانی و کشورهای در حال توسعه 43

2-1-16) ایران و سازمان تجارت جهانی 44

2-1-16-1) الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی 4

2-1-16-2) مراحل هفت‌گانه عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی 45

2-1-16-3) جنبه‌هایی از تعارضات حقوقی ایران، مقررات wto در صنعت بیمه     48

2-1-17) مزیتهای عضویت در سازمان تجارت جهانی 50

2-1-17-1 منافع حاصل از  روتین به سازمان تجارت جهانی در بخش خدمات        50

2-1-18) چالشها و فرصتها در فرآیند جهانی شدن  اقتصاد 52

بخش دوم- بیمه 57

2-2-1) مقدمه 57

2-2-2) تعریف واژه بیمه 58

2-2-3) تعریف بیمه 58

2-2-4) تعریف صنعت بیمه 58

2-2-5) تقسیم‌بندی انواع بیمه 59

2-2-6) تاریخچة بیمه 62

2-2-6-1) تاریخچة بیمه در ایران 64

2-2-6-2) جایگاه صنعت بیمه بعد از انقلاب اسلامی 65

2-2-7) نظریه بیمه و اقتصاد 67

2-2-8) تأثیر صنعت بیمه بر فعالیت اقتصاد کلان 67

2-2-9) تأثیر بر موازنه ارزی 69

2-2-10) بیمه و ایجاد اطمینان برای سرمایه گذاری در صنایع جدید 71

2-2-11) تضمین اجرای طرحهای سرمایه‌گذاری به کمک انواع بیمه 71

2-2-12) بیمه و صادرات 72

2-2-13) نقش پس‌اندازی بیمه 75

2-2-14) مروری بر تحولات بیمه در ایران 77

2-2-15) بررسی شاخصهای ارزیابی فعالیت صنعت بیمه طی سالهای 1381-1350 89

2-2-15-1) وضعیت صنعت بیمه در جهان و در مقایسه با ایران 96

2-2-16) علتهای اساسی عدم توسعه بیمه در ایران 96

2-2-17) جایگاه صنعت بیمه در تجارت الکترونیکی 99

2-2-18) آزادسازی و خصوصی‌سازی صنعت بیمه 100

2-2-18-1) خصوصی سازی چیست؟ 101

2-2-19) ملاحظات سیاسی برای بازارهای در حال توسعه 103  

بخش سوم- مطالعه موردی

2-3-1) مقدمه 107

2-3-2) تعهدات خاص 107

2-3-3) نحوة‌ تنظیم جدول تعهدات 108

2-3-4) بررسی تعهدات سپرده شده در بخش خدمات بیمه در چند پروژة منتخب 108

2-3-5) تجربه چین در آزادسازی خدمات بیمه و الحاق به سازمان تجارت جهانی 111

2-3-5-1) صنعت بیمه چین 131

2-3-5-2) بیمه گران خارجی در چین 132

2-3-5-3) تأثیر توافق نامه WTO بر صنعت بیمه چین 133

2-3-5-4) اقدامات صنعت بیمه چین برای توافنامه WTO 134

2-3-5-5) نتیجه‌گیری 135

فصل سوم- روش تحقیق

3-1) مقدمه 138

3-2) نوع و روش تحقیق 138

3-3) جامعه آماری 139

3-4) اطلاعات آماری مورد استفاده در مدلهای Panel Data 141

3-5) مزایای استفاده از مدلهای Panel Data 142

3-6) روشهای تخمین مدلهای Panel Data 147

3-6-1) اثرات ثابت 149

3-6-2) اثرات تصادفی 150

3-7) آزمون اثرات ثابت 152

3-8) تصریح مدل جهت بررسی اثرات عضویت در سازمان تجارت جهانی بر روی صنعت

بیمه کشورهای در حال توسعه 153

تصریح مدل جهت بررسی اثرات عضویت در WTO بر روی شاخص نفوذ بیمه‌ای

در کشورهای در حال توسعه 153

تصریح مدل جهت بررسی تأثیر عضویت در WTO بر روی حق بیمه سرانه کشورهای

در حال توسعه 154

تصریح مدل جهت بررسی تأثیر عضویت در WTO بر روی سهم کشورهای  در حال

توسعه از کل بازار بیمة جهانی 154

3-9) روش استفاده از داده‌های آماری مدلهای Panel Data 155

3-10) خلاصه و جمع‌بندی 155

فصل چهارم- تجزیه و تحلیل داده‌ها

4-1) مقدمه 157

4-2) آزمون فرضیه‌ها 158

4-2-1) فرضیة ‌فرعی شماره 1 158

آزمون برابری عرض از مبدأها 158

صحت آماری تخمین 158

تجزیه و تحلیل نتایج 159

4-2-2) فرضیه فرعی شماره 2 161

آزمون برابری عرض از مبدأها 161

صحت آماری تخمین 161

تجزیه و تحلیل نتایج 162

4-2-3) فرضیه فرعی شماره 3 163

آزمون برابری عرض از مبدأها 163

صحت آماری تخمین 163

تجزیه و تحلیل نتایج 164

فصل پنجم- نتیجه‌گیری و پیشنهادات

5-1) مقدمه 167

5-2) نتیجه‌گیری 167

5-3) رهنمودها 172

منابع و مأخذ

- منابع فارسی 175

- منابع انگلیسی 181

ضمائم و پیوستها 182

 

چکیده 

در نظام نوین اقتصاد جهانی، که بسیاری از قیود تحمیل شده بر اقتصاد جهانی برچیده شده و در نتیجة‌ فرایندهایی نظیر جهانی شدن اقتصاد و روند روبه رشد همگرایی های منطقه ای تعریف مرز و حدود اقتصاد کشوره به شدت دچار تحول گردیده است، به جرأت می توان گفت که هیچ کشوری، به ویژه اگر در زمره کشورهای در حال توسعه باشد، قادر نخواهد بود بدون آگاهی از شرایط،تحولات، مکانیزمها و ساختار اقتصاد جهانی در پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی  و تجاری خود موفق عمل کرده و یا حتی ادامه حیات مستقلی داشته باشد لذا در این شرایط برای اقتصادهای در حال توسعه نظیر ایران ضرورتی حیاتی است تا ضمن شناخت مناسب از نظام اقتصاد جهانی و تحولاتی که در آن رخ می دهد، سیاستها و استراتژیهای اقتصادی و تجاری خود را با دقت بیشتری تنظیم و اجرا نموده و از پویایی این نظام غافل نگردندیکی از بخشهایی که دراین راستا باید مورد بررسی قرار گیرد، بخش خدمات بخصوص صنعت بیمه کشور است چرا که خدمات مالی بخشی از قیمت تمام شدة کالا را تشکیل می دهد و در بنیة رقابت بنگاهها اثر مستقیم دارد

بر این اساس در این پایان نامه، ضمن بررسی جایگاه و نقش سازمان تجارت جهانی در اقتصاد بین الملل و هم چنین مروری بر وضعیت صنعت بیمه در ایران و مقایسه آن با جهان، به شناسایی و مطالعه شاخصهای ارزیابی صنعت بیمه در کشورهای در حال توسعه عضو سازمان تجارت جهانی (10کشور منتخب) با ماهیتی مشابه با اقتصاد ایران دارند با استفاده از تکنیک اقتصاد سنجی و روش مدلهای Panel  Data پرداختیم

و سعی شد تا با مشاهدة‌ نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها و  تعمیم نتایج حاصل از تجارب این کشورها به ایران، به هدف خود یعنی بررسی اثرات اقتصادی الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر روی صنعت بیمه کشور بپردازیم

در نهایت نیز با بررسی نتایج حاصل از بررسی مدلهای مربوط به هر یک از فرضیه ها به این نتیجه رسیدیم که صنعت بیمه کشور حداقل در کوتاه مدت از عضویت در سازمان تجارت جهانی منتقع نخواهد شد

که دلایل آن به طور مشروح تر در فصل پنجم بیان شده است

مقدمه

صنعت بیمه در جهان در حال تغییر و تحولات سریعی است و رقابت بین المللی روبه روز در این بازار گسترش می‌یابد آزاد سازی و گسترش رقابت در بازارهای بیمه، یکی از جنبه های مهم روند جهانی شدن است حرکت به سمت رقابت بیشتر کشورهای مختلف را به تجدید ساختار بازار بیمه‌ای و نظام مقرراتی آن سوق می‌دهد این امر توجه بیمه گران و نهادهای نظارتی بازارهای بیمه را به لزوم تأکید بیشتر بر افزایش کارایی، کیفیت خدمات، تنوع بخشی محصولات بیمه ای، بهبود در ساختار عملیاتی، شایسته سالاری در گزینش کارکنان و معطوف می‌سازد

امروزه صنعت بیمه از طرفی یکی از مهمترین نهادهای اقتصادی محسوب می‌شود و از طرف دیگر قویترین نهاد پشتیبانی سایر نهاده های اقتصادی و خانوارها است

صنعت بیمه می‌تواند از منابع عمده کسب درآمد ارزی برای اقتصاد ملی نیز باشد مشروط بر اینکه از ظرفیت و توان لازم برای فعالیت در بازار بین المللی بر خوردار باشد و بتواند متناسب با تقاضای این بازار و با نرخهای قابل رقابت حق بیمه به عرضة خدمات بپردازد

چون عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی یک فرآیند بلند مدت است و کشورهای مختلف بر اساس اهداف تجاری و سیاسی خود در این مورد تصمیم گیری می‌کنند بنابراین شناخت آگاهانه از شرایط پذیرش در سازمان تجارت جهانی مستلزم انجام تحقیقات بیشتر است

بر همین اساس در این پایان نامه ضمن بررسی ومروری بر جایگاه و نقش سازمان تجارت جهانی  (WTO) در اقتصاد بین الملل، در پی بررسی اثرات اقتصادی الحاق ایران به WTO بر روی صنعت بیمه هستیم

سازمان تجارت جهانی

سازمان تجارت جهانی نهادی بین المللی است که با قواعد تجاری بین المللی سروکار دارد هدف این سازمان عبارتست از تسهیل تجارت بین کشورها از طریق ایجاد شرایط منصفانه و عادلانه برای رقابت در راستای این هدف، سازمان تجارت جهانی کشورها را به مذاکره برای کاهش تعرفه ها و رفع سایر موانع تجارت ترغیب کرده و از آنها می‌خواهد قواعد مشترکی را در مورد تجارت کالاها و خدمات اجرا  کنند که در ادامه در صفحات بعدی به طور کامل شرح داده است .

اعضای سازمان تجارت جهانی موظفند قوانین، مقررات و رویه های ملی خود را کاملاً با مفاد این موافقنامه ها هماهنگ سازند هماهنگ شدن قواعد و مقررات کلیه کشورها دربارة تجارت کالا و خدمات باعث تسهیل تجارت می‌گردد همچنین باعث می‌شود که مقررات ملی، موانعی غیر ضروری برای تجارت به وجود نیاورده و صادرات و واردات هیچ کشوری به وسیله ایجاد تعرفه‌های بالاتر و یا سایر موانع فرا راه تجارت دچار وقفه نگردد هر چند پیوستن به سازمان جهانی تجارت ممکن است برای کشورها ضروری نباشد، ولی مزایا و فواید نظام چند جانبه تجاری که در سازمان جهانی تجارت و موافقتنامه های آن تبلور یافته است، فقط به اعضای این سازمان تعلق می‌گیرد .

تجربه تلخ ناشی از مشکلات جنگ جهانی دهه 1930، بی نظمی‌اقتصاد بین الملل طی جنگ های اول ودوم جهانی و برقراری محدودیتها و موانع تجاری، تعدادی از کشورهای جهان را در سال 1947 در هاوانا گرد هم آورد تا با اتخاذ سیاستهای لیبرالیستی و توسعه همکاری متقابل اقتصادی و تجاری اوضاع اقتصاد بین الملل را سروسامان دهند .

دانلود مقاله سیستمهای برقی و الکترونیکی اتومبیل خودرو

مقاله سیستمهای برقی و الکترونیکی اتومبیل خودرو

مقاله سیستمهای برقی و الکترونیکی اتومبیل خودرو

مقاله سیستمهای برقی و الکترونیکی اتومبیل خودرو

موقعیت و تاریخچه 1

تاریخچه زمانی 3

اندازه گیری و حسگرها 7

اندازه گیری چیست؟ 7

ترمیستور 7

ترموکوپل 7

حسگر القایی 8

کرنش سنج 9

حسگر جریان هوا با سیم داغ 9

حسگر جریان هوا با فیلم نازک 10

حسگر اکسیژن 10

حسگرهای هوای فیلم ضخیم 11

حسگر متانول 11

خلاصه مطالب 11

سیم کشی برق پایانه ها و قطع و وصل 12

کابلها 12

رمزهای رنگی و مشخص کردن پایانه ها 14

طراحی دسته سیم 17

مدارهای چاپی 19

فیوزها و مدارشکنها 19

کلیدها 21

سیستم های اداره موتور 22

سیستم های مرکب اداره جرقه زنی 22

سیستم جرقه زنی 23

طرز کار سیستم جرقه زنی 24

کنترل زاویه آوانس جرقه 25

اساس کنترل سیستم جرقه زنی 25

کنترل زاویه مکث 26

مدول جرقه زنی 27

کوئل 27

کارکرد عیب یابی خودکار واحد کنترل الکترونیکی 27

سیار خودروهای کنترل موتور 28

منیفولد هوای متغیر 28

تنظیم زمانی متغیر برای سوپاپها 29

کنترل الکترونیکی سیستم گرمایش 29

نظریه و سیستم های تهویه مطبوع 30

مقدمه 30

اصول تبرید 31

سیستم خودکار تنظیم دما 32

گرمایش شیشه های جلو عقب 33

مروری بر سیستم گرمکن صندلی 34

عنصرهای گرمکن و سیستم کنترل گرمکن صندلی 34

خلاصه 35

سیستمهای برقی شاسی خودرو 35

دلایل استفاده از ترمز قفل نشو 35

نیازهایی که سیستم ترمز قفل نشو باید برآورده کند 35

سیستم ایمنی در صورت عمل نکردن ترمز قفل نشو 36

قابلیت مانور باید حفظ شود 36

پاسخ فوری 36

تأثیر عملیاتی 36

چرخهای تحت کنترل 37

چرخهای تحت کنترل 37

گستره سرعت 37

سایر وضعیتهای عملیاتی 37

توصیف کلی سیستم 37

فشار پدال 38

فشار ترمز 38

متغیر تحت کنترل 38

وضعیت جاده / خودرو 38

سرعت مرجع خودرو 38

شتاب یا شتاب منفی چرخ 38

لغزش ترمز 38

شتاب منفی خودرو 39

راهبرد کنترل سیستم ترمز قفل نشو 39

آغاز کنترل فشار ترمز 39

تنظیم برای سطح جاده یکنواخت 39

چرخش خودرو حول محور عمودی 39

ارتعاش اکسل 40

خلاصه راهبرد کنترل 40

اجرای سیستم ترمز قفل نشو 41

حسگرهای سرعت چرخ 41

واحد کنترل الکترونیکی 41

تعدیلگر هیدرولیکی 42

سیستم کنترل کشش 42

کیسه هوا و کمربند سفت کن 43

طرز کار سیستم 43

اجزاء مدار کیسه هوا 44

خلاصه مطالب و پیشرفتهای نوین 46

نیازهای کارکردی سیستم قفل مرکزی 46

کارانداز قفل در 46

مدار قفل کن در و کنترل از راه دور 47

سیستمهای امنیتی 47

مقدمه 47

واحدهای کنترل الکترونیکی با رمز امنیتی 49

مدار دزدگیر RD 48

خلاصه مطالب 50

سیستم وقفی کنترل نویز 50

مقدمه 50

توصیف سیستم 50

پیشرفتهای نوین 51

رادار آشکارساز مانع 52

توصیف سیستم 52

خلاصه مطالب و پیشرفتهای نوین 54

سایر سیستمهای تأمین کننده آسایش و ایمنی 54

هشدار دهنده فشار باد لاستیک 54

 

موقعیت و تاریخچه

کارخانة ایران خودرو در کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج واقع شده است در واقع جاده مخصوص کرج از میان کارخانه عبور می کند که آن را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده است این کارخانه در مساحتی بالغ بر 2315170 متر مربع قادر به تولید انواع خودروها از قبیل اتوبوس، مینی بوس، سواری و وانت و کامیونت می باشد

این کارخانه در سال 1341 به نام کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال بنیان نهاده شد و در مهرماه 1342 عملا فعالیت خود را با تولید اتوبوس آغاز کرد اولین تولیدات کارخانه اتوبوس مدل 302 و مینی بوس 0309 بنز آلمان غربی بود در شهریور ماه 1345 نیز مجوز ساخت خودروسواری چهارسیلندر را دریافت کرد

در اوایل سال 1349 سالن تولید پیکان با امتیاز از شرکت تالبوت یا گروه دوتس انگلستان در کارخانه شمالی شروع به کار کرد در بدو امر تولید پیکان 6000 دستگاه در سال بود ولی در سال 1354 با توسعه سالن پرس و شاب و سالنهای رنگ و صافکاری در کارخانه جنوبی ظرفیت تولید تا 150000 دستگاه در سال بالا رفت

در حال حاضر محصولات ایران خودرو عبارتند از:

1- انواع اتوبوس

2- مینی بوس شامل مینی بوس های 309 در دو نوع سقف بلند و سقف کوتاه، آمبولانس، کامیونت یک و دو کابین

3- سواری پیکان 1600 و پژو 405 در دو مل GL و GLX پژو پرشیا – پژو RD سمند و پژو 206

4- وانت پیکان که اخیراً تولید آن در محل کارخانة مینی بوس سازی از سر گرفته شده

همانطور که گفته شد کارخانه ایران خودرو از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده است که در مجموع 10 کارخانه در آن به فعالیت مشغول هستند این کارخانجات عبارتند از:

1- کارخانة اتوبوس سازی (302)

2- کارخانه مینی بوس سازی (309)

3- کارخانه سواری سازی

4- کارخانه صندلی سازی

5- کارخانه پرس و خم

6- ریخته گری

7- ماشین شاب

8- سالن شاتل

9- سالن RD

10- سالن 206
 

حسگر جریان هوا با سیم داغ

مزیت بارز این حسگر اندازه گیری جریان جرمی هواست اساس کار این است که وقتی هوا از روی سیم داغ عبور می کند سعی در خنک کردن آن دارد اگر مداری بسازیم که با خنک شدن سیم، جریان گذرنده از آن را افزایش دهد تا دمای سیم ثابت بماند، آن گاه بدیهی است که جریان گذرنده از سیم باریان هوا متناسب است در این مدار مقاومتی نیز قرار می دهند تا تغییرات دما را جبران کند «سیم داغ» را از پلاتین می‌سازند؛ طول آن فقط چند میلیمتر و ضخامت آن در حدود 70 میکرون است چون این سیم بسیار کوچک است، ثابت زمانی حسگر نیز بسیار کوچک خواهد بود در حقیقت این ثابت زمانی در حدود چندهزارم ثانیه است این مزیت بزرگی است زیرا میتوان نوسانات جریان هوا را به سرعت آشکارسازی کرد و بر طبق آن از طریق واحد کنترل، واکنش نشان داد خروجی مدار مرتبط با حسگر سیم داغ، ولتاژی بین دو سر مقاومت ظریف است

مقاومت الکتریکی سیم داغ و مقاومت ظریف به اندازه های است که جریان لازم برای گرم شدن سیم، با تغییر آهنگ جریان جرمی هوا، بین 5/0 و 2/1 آمپر تغییر می کند در شاخه دیگر پل از مقاومت بالا استفاده می شود تا جریان گذرنده از این شاخه بسیار کم باشد مقاومت الکتریکی مقاومت جبران کننده دما در حدود 500 اهم است که باید ثابت بماند و فقط تغییر دما سبب تغییر آن می شود به این سبب از مقاومتی به صورت فیلم پلاتین واکنش نشان دادن در برابر تغییر دما، در مدت سه ثانیه، وادار کند با کثیف شدن سیم داغ خروجی این اسباب تغییر می کند برای جلوگیری از این تغییر، هر بار که موتور خاموش میشود، دمای سیم را به مدت 1 ثانیه بسیار افزایش می دهند در نتیجه آلاینده های روی سیم می سوزند درحسگر جریان جرمی هوای بوش از یک مقاومت متغیر برای تنظیم مخلوط هوا – سوخت دور آرام استفاده می شود

سایر سیستم‌های تأمین کنندة آسایش و ایمنی

هشداردهندة فشار باد لاستیک

هرگاه اتومبیل به سیستم هشداردهندة فشار باد لاستیک مجهز باشد، کافی است راننده نگاهی به جلو داشبورد بیندازد تا از تنظیم بودن باد چرخها مطمئن شود بوش یک نوع سیستم الکترونیکی برای پایش فشار باد لاستیک ابداع کرده است در این سیستم هر چرخ روی داشبورد چراغی مخصوص به خود دارد که در صورت کمتر شدن باد از میزان معین، روشن می‌شود کم باد بودن لاستیک سبب کاهش کنترل راننده روی خودرو و افزایش مصرف بنزین می‌شود هدف اصلی از به کارگیری این سیستم مطلع کردن راننده از کاهش تدریجی باد چرخهاست و گرنه معمولاً راننده خود متوجه کاهش ناگهانی باد چرخها می‌شود!

این سیستم سه جزء اصلی دارد کلیدی که با فشار کار می‌کند در رینگ چرخ تعبیه می‌شود وقتی فشار زیاد کاهش می‌یابد کنتاکتهای این کلید بسته می‌شود یک فرستندة فرکانس بالا، که در حین چرخش چرخ کلید از کنار آن می‌گذرد ولی با آن تماس پیدا نمی‌کند، کاهش فشار باد را تشخیص می‌دهد پالس ساز فرکانس بالا پالس مناسبی به یک ارزیاب الکترونیکی می‌فرستد اگر فشار باد از مقدار معین شده کمتر باشد، آنگاه کنتاکتهای کلید بسته می‌شود و در نتیجه پالس‌ساز فرکانس بالا ارسال پالس به مدار ارزیابی را قطع می‌کند؛ در این هنگام چراغ هشدار دهنده روشن می‌شود

این سیستم فشار باد را با دقت  کیلو پاسکال اندازه‌گیری می‌کند لید طوری طراحی شده که تغییرات دمای هوای داخل لاستیک سبب کسب نتایج غلط نشود

در صورتی که از این سیستم، همراه با چرخهایی استفاده شود که در صورت پنچری باز هم خودرو را «لنگان لنگان» به مقصد می‌رسانند، آنگاه چراغ هشداردهنده می‌تواند بروز این وضعیت را نیز نشان دهد

بوش نوع دیگری از سیستم هشداردهندة فشار باد را نیز در دست ابداع دارد که در آن حسگرهای قیاسی فعال در لاستیک تعبیه می‌شوند و سیگنال بی‌سیم از چرخ به بدنه انتقال می‌یابد مزیت این روش این است که مقدار مطلق فشار و دما را به صورت پیوسته اندازه‌گیری می‌کند، حتی وقتی اتومبیل متوقف است در محاسبات این سیستم عواملی مانند سرعت و بار خودرو نیز منظور می‌شود .

 

دانلود مقاله دهستان زریبار

مقاله دهستان زریبار

مقاله دهستان زریبار

مقاله دهستان زریبار

انگیزة انتخاب موضوع

در کشورهایی مانند ایران که بخش زیادی از جمعیت آن در روستاها متمرکز شده اند، اجرای برنامه های توسعه اقتصادی با توجه به توانهای طبیعی مناطق روستایی ضروری به نظر می رسد، چرا که با ورود این بخش از جامعه به چرخه تولید شرایط برای رشد موزون و همه جانبه اقتصاد کشور مساعد می گردد. تغییر شیوه های بهره برداری سنتی از منابع موجود یا به عبارتی مکانیزه کردن شیوه های تولید، صرفه اقتصادی بیشتر به همراه داشته و دلبستگی روستاییان را به ماندن در روستا بیشتر خواهد نمود. در واقع اجرای هرگونه برنامه ای بدون توجه به مشکل بیکاری و میزان درآمد روستاییان با موفقیت همراه نخواهد بود. بنابراین لازم است، قبل از اجرای هر برنامه ای توانهای محیطی روستا در رابطه با میران جمعیت این مناطق بررسی گردد. ومتناسب با جمعیت شاغل و بیکار در رابطه با توانهای موجود، برنامه ریزی گردد.

دهستان زریبار یکی از دهستانهای بخش مرکزی شهرستان مریوان است که با داشتن 13 روستا و شرایط طبیعی و انسانی مناسب، زمینه بسیار مستعدی را برای توسعه اقتصادی دارا می باشد. خاک‌های حاصلخیز، شرایط اقلیمی مناسب، وجود آب کافی و همچنین نیروی انسانی کافی امکان توسعه اقتصادی بویژه توسعه بخش کشاورزی  را فراهم نموده است .

متأسفانه باوجود فراهم بودن چنین شرایطی، بدلیل حاکم بودن دیدگاه های سنتی در بهره برداری از منابع موجود، معضل بیکاری و مهاجرت روستاییان به شهرمریوان همچنان به قوت خود باقی است. بنابراین ریشه یابی این مسائل معرفی توانها و پتانسیل های موجود منطقه زمینه تحقیق حاصل را فراهم نموده است تاتوانمندیهای موجود دهستان در حیات اقتصادی و توسعه اقتصادروستایی دهستان شناخته شود.

تعاریف روستا

لایحه قانون تشکیل انجمن های روستا و اصلاح اموراجتماعی وعمران مصوبه 9/6/1342 ده را چنین تعریف کرده است: «عبارت است از مرکز جمعیت و محل سکونت حداقل 250 نفر یا 50 خانوار که درآمد اکثر افرادآن از طریق کشاورزی حاصل شود» .

در فرهنگهای فارسی روستا را ده و قریه ذکر کرده اند. در زبان پهلوی به روستا روستاک می گفتند و رزداق و رسداق و رستاک ناحیه ای است در خارج شهر، مشتمل بر چند ده و مزرعه که در آن تولید روستایی حاکم است،  در واقــع روستـا بــه زبــان پهلوی معنی وسیعتر از ده را داشته است ( فشارکی، 1373، ص 19).

روستا کوچکترین واحد مبداء تقسیمات کشوری است و مکانی است که اکثرافراد آن به فعالیتهای کشاورزی می پردازند و طبق تقسیمات جدید کشوری در سال 1362، روستا به جایی گفته می شود که جمعیت آن از  ده هزار نفر کمتر و فاقد شهرداری باشد.

لمتون مؤلف کتاب « مالک زارع در ایران » روستا رایک واحد تشکیلاتی می داند که اساس حیات اجتماعی ایران را تشکیل می داده است و جایی بوده است که درآن دسته هایی از مردم خود را برای همکاری اقتصادی و سیاسی متشکل می کرده اند و اهمیت روستا به اعتبار اینکه یک واحد تشکیلاتی است در سراسر قرون وسطی واز آن پس تا امروز برقرار بوده است.  در تعریفی دیگر از روستا آمده است، روستا عبارتند از یک مرکز جمعیت و محل سکونت و کار تعدادی خانوار که در اراضی آن به عملیات کشاورزی اشتغال داشته و درآمد اکثریت آن از طریق کشاورزی حاصل گردد و عرفاً در محل ده یا روستا شناخته شود (رضوانی، 1374، ص 17).

دکتر کاظم ودیعی در تعریف روستا می گوید :

« ده یا روستا صورتی است از استقرار انسان بر سطح زمین که قادر است تمام مایحتاج سال خود را از درون خود تهیه نماید.»

در تعریفی دیگر از روستا گفته شده است که یک روستا یک واحد طبیعی است و وحدت آن را آب وخاک قلمرو آن تعیین می کند. این قلمرو، گاه ممکن است بخشی از یک واحد طبیعی باشد که در آن صورت باید دخالتهای اداری یا سیاسی و یا عوامل اقتصادی جامعه را درنظر داشت.

روستا یک واحد انسانی نیز هست و وحدت انسانی آن را جمعیت روستا با فرهنگ ویژه آن تشکیل می دهد  و درعین حال یک واحد سیاسی و اداری نیز هست، چون واحد تقسیمات سیاسی در یک کشور است. در ایران نیز روستا کوچکترین واحدسیاسی در تقسیمات کشوری است، روستا از نظر اقتصادی نیز دارای وحدت است، چون یک واحد تولیدی است و حدو مرز آن را مالکیت اراضی هر روستا تعیین می نماید،  این تولیدی عرفاً ممکن است کشاورزی، صنعتی، ویا خدماتی باشد (بخشنده، 1366،
ص 41).

تاریخچة توسعة روستایی

زمینه پیدایش آنچه را امروز توسعة جامعه روستائی نامیده می شود می توان در اواخر دهة 40 یعنی زمانی که دولت هند اردوگاههایی برای پناهندگان پاکستان غربی در سال 1947 برپا می کرد جستجو کرد. بزرگترین اردوگاه در کروک شترا بود که در آن، دولت برنامه های یکپارچه ای شامل زراعت و حرفه هایی مانند : بافندگی، خیاطی، صابون پزی، رنگرزی، چیت سازی تنظیم و به اجرا گذاشت ( گروه مؤلفان، 1371، ص 407)0

دیدگاههای توسعه روستائی در ایران ترکیبی از دو دیدگاه « بهبود و اصلاح» و «دگرگونی» است. از انقلاب مشروطه تا برنامه سوم ( 1341) دیدگاه حاکم بر توسعه روستایی، بهبود و اصلاح، بود اما در برنامه به علل مختلف از جمله رخدادهای جهانی و داخلی از این تاریخ به بعد دیدگاه دگرگون سازی از نوع معتدل حاکم شد.

توسعه روستایی  بعد از انقلاب، با توجه به تجربیات حاصل از برنامه ریزیهای قبل از انقلاب و پیامدهای حاصل از اجرای آنها فصل مشخصی را به خود اختصاص داد. هدفها و سیاستگذاریهای آن عمدتاً در قالب هدفهای ملی، آسایش سرزمین و بخش کشاورزی مورد نظر واقع شده و البته با کاستی هایی روبرو شد.

بطور کلی در گذشته تاریخی توسعه روستائی ایران می توان گفت، چون قوانین و برنامه ها در راستای راهبردی و صنعتی شدن شتابان الگوی رشد تدوین و تنظیم شده و به تبع این استراتژی، توسعه روستایی  شکل گرفته بود هر چند تحولی در ساخت اجتماعی و اقتصادی روستاها بوجود آورد و تغییرات کمی و کیفی ایجاد کرد، اما تاثیرات منفی عمیقی در جامعه روستایی به جای گذاشت ودر نهایت توسعه نیافتگی را در روستاها با توجه به تحول زمان شدت بخشید (افتخاری، 1373، ص 59).

دکتر حسین آسایش معتقدند : اولین گام در ایران برای توسعه و عمران روستایی با تهیه قانون « عمران دهات» در سال 1316 بر داشته شد این قانون در شکل اولیه خود تاکید بر افزایش محصولات کشاورزی داشته و مالکان راملزم به رسیدگی به وضع زمینها و رعایا می کرد، در طول این مدت که مسئله توسعه روستایی مورد توجه بوده است به مقتضیات زمانی و مکانی و اهداف این قبیل برنامه ها تعاریف مختلفی از آن به عمل آمده است.

 

دانلود مقاله شهرستان یزد

مقاله شهرستان یزد

مقاله شهرستان یزد

مقاله شهرستان یزد

فصل اول

1- پیشینة تاریخی

2- نظم فضائی شهرهای مناطق گرم و خشک

3- تأثیر عوامل آب و هوائی

4- ترکیب بام گنبدی و طلاق

فصل دوم 

1- ساختار شهر و عناصر ساختاری آن

2- محلات، مراکز محلات

3- مسجد جامع

4- بازار شهر

5- ارگ شهر

فصل سوم 

1- بررسی ترکیبخانه و عناصر معماری ایران

2- مسایل و سیاستها و اصول برنامه ریزی شهری

3- مسایل و سیاستهای عمده برنامه ریزی شهری

 

 

 نمونة شهرهای تاریخی ( یزد )

مجموعه شهر : در نخستین بازدیدها از کل مجموعة شهر دو بخشی قدیمی و بخش جدید قابل تشخیص بود با پیشرفت تدریجی کار معلوم شد که میان سه بخش عمده می توان تمایز قائل شد :

1) بخش تاریخی شهر، شامل بخشی قدیمی و درونی شهر مربوط به پیش از قرن نهم هجری قمری ( زمان تألیف تاریخ یزد)

2) بخش تاریخی شهر، شامل بخش میانی که مجموعة شهر را تا استقرار حکومت پهلوی در سال 1299 نشان می دهد

3) بخشهای جدید و بیرونی که عمدتاً بیرون دیوارهای تاریخی شهر شکل گرفته است گسترش این بخشها به ویژه در فاصله 57- 1347 سرعت گرفت و در دوران انقلاب اسلامی بر سرعت آن افزوده شد

این تقسیم بندی تاریخی به صورتی با ترکیب کالبدی شهر نیز هماهنگ است بخش درونی دارای ترکیبی فشرده، بخش میانی ترکیبی نسبتاً باز و بخشهای جدید گوناگون است همچنین این تقسیم بندی در دیگر شهرهای که در این پژوهش بدانها اشاره شده کم و بیش صادق است

بخشی تاریخی شهر شهر یزد برجسته ترین نمونه ای است که ساخت آن علی رغم تغییرات عمدة اواخردهة چهل به بعد، می تواند روشنگر ترکیب فضایی یک شهر سنتی ایرانی در دورة اسلامی باشد در سه دهه پیش هنوز نشانی مبتنی بر پیشرفت حرفه های سنتی و تجارت و رونق شهر و تخصص پیشه وران و سلسله مراتب در سازمانهای صنفی دیده می شد، که در این بخش به مواردی اشاره شده است ویژگیهای این شهر موجب گردید که در جریان مطلاعات نظم فضایی و ساخت شهر و معماری نواحی گرم و خشک و نیز در بررسیهای تطبیقی، همواره یزد به عنوان نمونه و پایه مورد بررسی واقع شود در اینجا ابتدا تغییرات کالبدی شهر را در ادوار مختلف تاریخی- تطبیق متن کهن با وضع موجود شهر- با تأکید بر دورة رونق شهر مورد مطالعه قرار می دهیم و سپس به تحلیل عناصر و نظم فضایی شهر می پردازیم

2-1 یزد هسته مرکزی شهر، حدود قلعة دورة آل کاکویه در بالا و سمت چپ عکس به چشم می خورد خیابان مسجد جامعه و خود مسجد جامع در پائین دیده می شود قسمتی از خیابان پهلوی سابق ( اولین خیابان یزد) که تقریباً جهت شمال شرقی جنوب غربی دارد پیداست حدود جنوبی قلعة قدیمی  ( شمال مسجد جامع) از بین رفته، و در سال 1352، خیابانی ( خیابان سید گل سرخ) در حد غربی  قلعه احداث شد، که کارهای ساختمانی آن چند سال متوقف شده بود بافت بسته و متراکم محلة قدیمی فهادان و محله های مجاور در خور توجه است

در قرن پنجم شهر مقر حاکم نشین یکی از سلسله های کوچک محلی به نام آل کاکویه بوده است در این دوره تغییرات کالبدی روشنی درشهر به وجود آمد در سال 432 هجری دیواری گرد شهر کشیده شد، و چهار دروازه به نامهای درب کیا، درب قطریان، درب مهریجرد و درب کوشکنو ایجاد گردید

در حال حاضر محل این دروازه ها در شهر قابل شناسایی است حاکمین این خاندان همچنین اقدام به ایجاد عناصر دیگری در شهر نمودند ابویعقوب محله ای در شهر بنا کرد که امروز به همین نام – محلة یاقوبی – شناخته می شود

در دوره اتابکان یزد قرون ششم و هفتم نیز حکام شهر به ساختن محلات روستایی، باغها، قصر، بازار، مدارس علمیه، سراها و دروازه اقدام نمودند قریه ای در جانب شرقی شهر که امرزو به نام مریم آباد شناخته می شود، توسط مادر اسفهسالار قطب الدین ابو منصور
( متوفی 642 هـ) ایجاد گردید و در آن زمان مریاباد نامیده می شد دروازه ای نیز که امروز محل آن قابل شناسایی است و محلة آن به نام مالمیر شناخته می شود به دستور مادر امیر بنا گردید

در دوران حکمرانی آل مظفر در قرن هشتم هجری نیز ساخت کالبدی شهر دچار تغییرات بسیاری شد محمد بن مظفر امیر مبارزالدین محمد در شهری دیگری به دستور امیر چخماق و فرزندانش ایجاد گردیدند که امرزو برخی از آنها باقی مانده اند این عناصر عبارتند از : بازار علی آقا در دورازة مهریجرد 815 هـ ؛ بازار خواجه شمس الدین ؛ مسجد جامع در خارج شهر در محلة سرریگ 770 و 818 هـ؛ بقعة سیدرکن الدین 815 و 843 هـ؛ مدرسه ضیائیه سرپلک 788هـ، مدرسة خانزابنت محمد بن مظفر بیرون دروازه در محلة سراب نو با خانقاه و مقبره 700 هـ، و مزار پیر برج نزدیک به برج دروازة مهریجرد

آثار دوره صفویه درشهر یزد معدود است در این دوره بیشتر فعالیتهای حکام و سلاطین وقت به ویژه در اصفهان متمرکز بوده است در یزد مجموعه شاه شامل میدان بزرگ که تکیه بوده، مسجد و مدرسه شاه طهماسب متعلق به دوره صفوی است این مجموعه امروز تقریباً به کلی از هم پاشیده شده و در دو نوبت خیابان کشی، تکیه به صورت محوطة تقاطع دو خیابان در آمده است

بعد از صفویه تا دوره آخر دگرگونی شهر در دهه های اخیر به ویژه می توان از کارهای محمد تقی خان یزدی معاصر شاهرخ میرزای افشار و کرمیخان زند یاد کرد منجمله باغ دولت آباد که در سال 1160 به فرمان محمد تقی خان بنا شد و مدتها نیز محل اقامت کریمخان بود در زمان وی و فرزندانش همچنین عناصر دیگری ماند بازارخان، مدرسه خان، قیصریه خان و میدان مشهور خان احداث گردیدند در دوره قاجاریه به ویژه اعیان شهر خانه های باشکوهی برای خود ساختند که از جمله مجموعة عربها را می توان نام برد

همانطور که می بینیم حکام شهر که در ادوار مختلف ادارة کامل منطقه را از نظر  اقتصادی اجتماعی زیر نظر داشته اند، در دگرگونی ساخت مرکز حکومتی نیز دارای نقش اساسی بوده اند تاریخهای محلی از کار و وضع زندگی مردم اطلاعات چندانی به دست نمی دهند، اما از متن آنها به نحوه کار در عناصر تولیدی شهر تاریخی مانند کارگاهها که فضای فعال آنها جریان صدها سال کار یکنواخت را نشان می دهد و امروز نیز برخی از آنها به جا مانده، می توان پی برد اطلاعات معتمدین محلی که زندگی نیم قرن پیش را به خوبی به یاد دارند، تصویری از نحوه فعالیتهای اقتصادی و تولیدی در شهر و زندگی اجتماعی فرهنگی مردم و همچنین نحوه عملکرد عناصر شهری به دست می دهد که در اینجا مورد بررسی قرار می گیرد

ساخت شهر یزد بررسیها نشان می دهد که در گذشته شهر یزد دارای محلات متعددی بوده است محلات شهر جایگاه زندگی طبقات اجتماعی مختلف، صاحبان مشاغل گوناگون و پیروان ادیان مختلف بوده است روابط نزدیک اقتصادی اجتماعی نظام محله ای ویژة شهرهای دورة اسلامی و شیوة تولید کارگاهی بر نظم اجتماعی فضایی شهر تأثیر داشته است به طوری که دریک محله بخشهای اعیان نشین- صاحبان کارگاههای خصوصی- و طبقة اجتماعی متوسط کنار هم قرار داشته و یا دو محله متعلق به اعیان و متوسط شهری کنار هم قرار می گرفته است خانه های اعیان نشین معمولا مشخص و مانند مراکز محلات در تقاطع و یا در مسیر گذرهای اصلی قرار داشته است

حدودک یک قرن پیش شهر یزد دارای 6 محلة زردشتی نشین بوده که در شهر و یا اطراف شهر به صورت مجموعه و یا محلات روستای وجود داشته اند و امروز (1353) نیز باقی هستند زردشتیان به طور عمده به زراعت اشتغال داشتند و در محله های خود در داخل شهر دارای زمینهای مزروعی بودند آثار این زمینها امروز نیز باقی است و بخش عمده زمینهای بایر شهری را در محلات زردشتی نشین تشکیل می دهد در مجموع می توان گفت که جز در موارد اقتصادی از لحاظ روابط اجتماعی جامعه زردشتیان جامعة بسته ای بوده است و این به ویژه در ترکیب کالبدی شهر به چشم می خورد

در محلات شهر یک نفر از بزرگان محله از طرف اهالی انتخاب می شد که نقش رئیس محله را داشت بزرگ محله را گاهی کلانتر می نامیدند، که در این صوتر نقش وی مهم تر بود بزرگ محله رابطی مابین مردم محله و حاکم شهر به شمار می رفت که ممکن بود در امور جاری از طرف مردم را بگیرد و یا طرف حکم را اما چون کلانتران نقش مالیات گیری به عهده داشتند معمولا طرف دولت را می گرفتند استادان نساج در محلاتی که ساکنان آنرا عمدتا نساجان دستباف تشکیل می دادند به سمت بزرگ محله انتخاب می شدند برای نمونه از محلة شاه ابوالقاسم یزد می توان نام برد که نساجان دستباف متعلق به طبقات بالا و متوسط اجتماع اکثر ساکنین آنرا تشکیل می دادند استاد نساجی که به عنوان بزرگ محله انتخاب می شد، با اعتباری که در بازار دشت از ورشکستگی نساجان محلة خود در شرایط بحراین جلوگیری می کرد چنین روابطی در واقع به مدیون شدن نساجان جزء به نساجان معتبر می انجامید این وابستگی شکلی از انحصار کوچک، در مقیاس محلی را در پی داشت

در محلات دیگر شهر یزد زارعان، پیله وران، تاجران، شالبافان و غیره سکونت داشتند صنایع گوناگونی مانند ترمه بافی، نساجی، صباغی (رنگرزی) طناب بافی، عصاری ( روغن کشی)، قالی بافی ، حناسابی، قندریزی ......

نظم فضایی شهرهای تاریخی ایران

ساختار شهرهای تاریخی ایران که در این پژوهش بررسی شده، نشان می دهد که محیط شکل گیری این شهرها، موجب پیدایش ویژگی های مشترکی شده است. دو علت عمده را می توان برای این امر در نظر گرفت. یکی ساختار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در جامعة اسلامی و دیگر شرایط نظم دهندة آب و هوایی در اقلیم گرم و خشک ایران ترکیب کالبدی – فضایی عوامل شکل دهنده بدین صورت پدیدار شده است:

        1- مجموعه شهر 2- مرکز شهر شامل بازار و مسجد جامع 3- شهر 4- مراکز محلات 5- برخی فضاهای شهری شامل گذرهای اصلی، میدانها، تکیه ها و حسینیه ها 6- ارگ شهر

  1. مجموعة شهر: مجموعة شهر با اندازه ای مطلوب، دارای مقیاس و قابل دسترسی و قابل درک بوده، این مجموعه همچنین با اجزایی به صورت کل دهرم تنیده، محصور با دیوار و برج و بارو و دروازه ها، با کوچه پسکوچه های باریک و ارتباط تنگاتنگ دارای ساختاری فشرده بوده است.
  2. مرکز شهر: ساختاری مرتبط الاجزاء کلی هماهنگ، ترکیبی یکپارچه، همراه با فراوانی عناصر عمومی در مواردی شامل مسجد جامع، مدارس علوم دینی امامزاده ها، میدانها و بازار شهر مرکب از راسته ها با عناصر عملکردی گوناگون مانند تیمچه ها، سراها، کاروانسراها، قیصریه ها، کارگاهها و حمامها بوده است.
  3. محلات : اجزایی از ساختار کلی شهر، به گونه ای ادغام در کل شهر، سکونتگاه فقیر و غنی و محل صاحبان پیشه های گوناگون و برخی اقلیتهای مذهبی بوده است.
  4. مراکز محلات شامل مسجد و بازارچه و میدانچه و تکیه و حسینیه و عناصر دیگری در مقیاس محلات که هر چند به خودی خود ارزش معماری خاصی نداشته اند، اما در اتحاد با سایر اجزاء مجموعه هایی مطلوب بوده اند.
  5. فضاهای ارتباط دهنده مشتمل بر گذرهای اصلی، میدانها، تکیه ها و حسینیه ها
  6. ارگ شهر مرکز حکومتی، دیوانی و اداری شهر

گوهر ساختار شهر مبتنی بر وحدت شکلی بوده به گونه ای که میان عناصر مجموعة شهر صورتی از پیوستگی و ارتباط فضایی وجود داشته وترکیب منسجمی ایجاد می کرده که می توان آن را به صورت یک اصل بیان نمود:

« ساختار کالبدی شهرهای تاریخی ایران بر پیوند فضایی میان عناصر مجموعة 1) مرکز شهر و 2) مراکز محلات، از طریق یک رشته فضاها و عناصر ارتباط دهنده : 3) گذرهای اصلی و 4) میدانها استوار است.»

این ساختار چنان که نقشه ها و تصاویر تحلیلی شهرها نشان می دهد به ویژه از اوایل قرن حاضر به تدریج تغییر کرده، انسجام و ارتباط میان عناصر از بین رفته، مفهوم رندگی محله ای دگرگون شده و فضاها و فعالیتها تغییر کرده است. تنها نمونه ای که هنوز می توان این نظم را تا حدودی در بخش تاریخی آن دید شهر یزد است و در این فصل تصویر خلاصه شده ای از آن آورده شده است.

42 یزد.  این نقشه که یک مرحله خلاصه شده تصاویر 2، 7، 2. 8 می باشد. کاملترین صورت بیان نظم فضایی در شهرهای تاریخی ایران است که تا اینجا دربارة آن سخن رفته است. علی رغم ایجاد چند خیابان درطول چند دهه، هنوز ارتباط فضایی میان مرکز شهر و مراکز محلات از طریق گذرهای اصلی به چشم می خورد.

 

دانلود مقاله شهر تهران و اکوسیستم طبیعی آن جهت اوقات فراغت

مقاله شهر تهران و اکوسیستم طبیعی آن جهت اوقات فراغت

مقاله شهر تهران و اکوسیستم طبیعی آن جهت اوقات فراغت

مقاله شهر تهران و اکوسیستم طبیعی آن جهت اوقات فراغت

مقدمه

افزایش امکانات مادی، کاهش زمان کار روزانه ، افزایش تعطیلات هفتگی و سالانه ، پیدایش سالهایی در دوران جوانی که فرد با فقدان و یا کمی مسئولیت روبروست و در مجموع توجه بشر به زمان فراغت به عنوان بخشی جدی از دوران زندگی ، این پدیده را در جایگاهی قرار داده است که بی توجهی به آن علاوه بر ایجاد ضایعات و آسیب های اجتماعی ، موجبات نارضایتی جامعه را نیز فراهم خواهد نمود . افزایش اوقات فراغت از 3 سال در جامعه کشاورزی به 12 سال در جامعه صنعتی و حتی 19 سال در جامعه فراصنعتی در طول عمر یک نسل امروزی نسبت به سادگی بتوان از آن چشم پوشید. تأثیر بهره بردادری مطلوب از این بخش از زندگی ، در پرورش انسان و رشد و شکوفایی شخصیت وی و در نهایت تکامل جامعه به حدی است که برخی تمدن جدید را « تمدن فراغت » نامیده اند. ( ساورخانی ، 1370 ، 764 )

در شهرهای بزرگ تراکم بالای ساختمان ، کمبود و قیمت بالای زمانی ، مانعی بر سر راه ایجاد اماکن ورزشی ، تفریحی و گردشگری برای رفع نیاز ساکنین شهر می باشد . از اینرو توجه به زمینهای حاشیه شهر و حتی مناطق خوش آب و هوای حومه شهرها به عنوان روشی جایگزین ، مورد توجه قرار گرفته است . در ایران خلأ قدرت اداری موجود در این زمینه یکی از موانع اساسی پرداختن به این امر است . بدین معنی که شهرداریها خود را در چارچوب محدوده قانونی شهر موظف و مکلف به برنامه ریزی می بینند و فراتر از آن را در خارج از حیطه مسئولیتی خویش می دانند . ازدحام جمعیت در ایام تعطیل در پارکها و فضاهای تفریحی داخل شهر و نیز خروج صدها هزار نفر از ساکنین در تعطیلات پایان هفته به حومه های شهر و پناهگیری در دامان طبیعت نمودهایی است از کمبود امکانات تفریحی شهر و نیز خستگی از دغدغه های زندگی شهری که لزوم توجه به امکانات تفریحی شهری را اشعار می دارند .

شهر تهران به صورتی شگفت آور تمام مراحل تحول و توسعه شهری را در طول کمتر از نیم قرن از سر گذرانیده و اینک به یکی از بیست کلان شهر پر مسأله جهان تبدیل شده است .

محدوه‌ تهران قدیم تا شصت سال پیش فقط چهار درصد از سطح تهران امروزی را دارا بوده است . رشد و توسعه این شهر تا جنگ جهانی دوم بطور آرام و یکنواخت بوده اما توسعه آن بعد از جنگ سرعت بیشتری گرفته و در سال 1354 به حدود 12 برابر افزایش یافته در حالیکه توسعه آن در سراسر دوره قاجاریه فقط چهار برابر بوده است . در روند این تحول سریع و ناموزون ، چشم انداز جغرافیایی و خاستگاه طبیعی تهارن با تغییرات ویرانگر و انواع عدم تعادل روبرو گردیده است . گسترش خزندة شهر به دامنه های کوهستانی البرز و دشتهای سرسبز جنوبی و ادغام صدها روستا و هکتارها باغ و مزرعه در پیکر آن ، تمام حیات شهروندان را به مخاطره افکنده است .

در گذشته آلودگیهای زیست محیطی تهران بسیار محدود بوده بطوریکه از سده هشتم تا سده سیزدهم تهران بقدری مشجر و سر سبز بوده که آن را به باغ گلزار و چنارستان و همچنین به بهشت پریان توصیف کرده اند .

در سه دهه اخیر به علت گسترش بی رویه تهران بیش از 300 هکتار از اراضی کشاورزی داخل محدوده 5 ساله و  2000 هکتار از اراضی محدوده 25 ساله  به مصارف ساختمان های شهری رسیده است .

با توجه به شرایط حساس زیست محیطی و کالبدی تهران از یک سو ، و نیازهای روز افزون اجتماعی و فرهنگی مردم به فضاهای باز شهری از سوی دیگر ، ضرورت بازنگری ، سازماندهی و نظام بخشی به این فضاها ، روز به روز بیشتر احساس می شود . بنابراین لازم است که در چارچوب برنامه ها و طرح های کلان شهر تهران ، برنامه ریزی برای فضاهای باز و سبز ، به عنوان یک بخش مستقل در برنامه ریزی شهری ، مدنظر قرار گیرد و راهبردهای نوین و مناسب برای آن ارائه گردد .

با توجه به وضعیت اکولوژیکی منطقه ، خشکی اقلیم ، گرد و غبار کویری ، فشردگی بافتهای مسکونی و میزان زیاد آلودگی هوا و صدا ، ضروری است که برنامه های مربوط به توسعه فضای سبز ، نه فقط به صورت توسعه سطوح سبز پراکنده در داخل شهر ، بلکه به عنوان یک نظام هماهنگ متشکل از انواع فضاهای باز و سبز درون شهری ، حاشیه شهری و برون شهری توسعه و انتظام پیدا کند .

پهنه جغرافیایی تهران با قرار گرفتن میان سلسله جبال البرز و دشت کویر از یک طرف ، دو رودخانه بزرگ کرج و جاجرود از طرف دیگر ، از تنوع محیطی و اقلیمی ویژه ای برخوردار است .

دامنه های سرسبز و دره های پر آب کوهستانهای شمالی تهران از چنان ارزشهای طبیعی، جاذبه های محیطی و چشم اندازهای بدیع برخوردار است که بایستی به عنوان ذخائر طبیعی و ثروت ملی برای حال آینده مورد حفاظت و احیاء قرار گیرد . دره های شمالی تهران مانند سوهانک ، دارآباد ، دربند ، درکه ، فرحزاد و کن ، از دیر باز به عنوان تنفس گاه شهر و بستر تماس مردم با طبیعت مورد  استفاده بوده است . اما متأسفانه در طول چند دهه گذشته دامنه های البرز به نحو شتابناک مورد هجوم ساخت و سازهای بی رویه و تجاوز سوداگرانه قرار گرفته است . خوشبختانه در سالهای اخیر ، همراه با تحول دیدگاهها در برنامه ریزی و مدیریت شهری در تهران و با توجه به رشد آگاهی زیست محیطی مردم ، اندیشه ها و تصمیمات مربوط به ایجاد پیوند میان شهر و طبیعت و ساماندهی دره های شمال تهران قوت گرفته است . طرح « سازماندهی و طراحی شهری محور تفریحی فرحزاد » نیز به همین منظور در دست تهیه قرار گرفته است .

 اوقات فراغت

اوقات فراعت دلپذیرترین اوقات آدمی است . بخشی از عمر او که از آن خود اوست . ساعاتی فارغ از کار روزانه و رنج ایام که مصرف آن چیزی می کند که خود می خواهد ، خود بر می گزیند و اگر عاملی بیرون از او دخالت نکند ، به رضا  و رغبت دل می گذراند . این لحظات برای عالمان دقایق تعمق ، برای هنرمندان زمان پدید آوردن و برای بی فکران و بی هنران ملال آورترین اوقات است . از اینروست که این اوقات برای عده ای بارور و شوق انگیز و برای عده ای مفسده انگیزترین اوقات است . زمان عظیمی که یک سوی آن بارو کردن عمر و زندگی  و سوی  دیگر آن ضایع شدن و هدر رفتن لحظه های شیرین و زود گذر است . اوقات فراغت نزدیکترین پیوند را با زندگی معنوی و فرهنگ دارد . اوقاتی که به میل و اختیار در راه آموختن ، آفریدن ، ساختن ، پژوهش ، تربیت ، مشارکتهای داوطلبانه اجتماعی ، خدمات رایگان انسانی ، گسترش افقهای فکری و در بسیاری از عرصه های دیگر زندگی صرف می شود ، تبعاً ارتباط آن با حیات معنوی و فرهنگی جامع تنگاتنگ است . ( عمران ، ؟ 1 ، 3 )

تفریح مجموعة اشتغالاتی است که فرد کاملاً با رضایت خاطر برای استراحت یا کسب انرژی ، توسعة آگاهانه یا فراگیری غیر انتفاعی و مشارکت اجتماعی داوطلبانه ، بعد از رهایی از الزامات شغلی ، خانوادگی و اجتماعی به آن می پردازد ، اوقات فراغت مدت زمانی است که کار شخصی به عهده انسان نبوده و فرد در آن به فعالیتهای دلخواه خود می پردازد که این موجب پرورش  استعداد ، شکوفایی شخصیت و برآوردن نیازهای جسمی و روحی و اجتماعی می گردد . ( شهابی ، 1366 ، 7 ، 8 )

  • فراغت مدت زمانی است که فرد به استراحت برای رفع خستگی ، به تفریح برای رفع کسالت و دلتنگی و به فعالیتهای انتخابی برای رشد و توسعه ظرفیتهای جسم و روح خود می پردازد . ( اردلان ، 38 )
  • فراغت زمان فروخته نشده ای که متعلق به فرد است ، زمانیکه فرد به میل خود از آن استفاده می کند ؛ فراغت نوعی رهایی از وظایف اجتماعی است .
  • فراغت فضای توسعه انسانی است و به انسانی کردن کار منتهی خواهد شد. (مارکس )

انسان و طبیعت

تمایل انسان به زیباسازی محیط زندگی خود و بهره جویی از طبیعت از دیر باز وجود داشته است برگردیم به گذشته ها ، آنگاه که انسان از طبیعت زاده می شود . به زمانی که بـشریت به کشاورزان یکجانشین ( ساکنان غارها ) و بیابانگردان جنگجو تقسیم گشته بود .

انسان غارنشین بر فراز تپه ها ، دیوارها و استحکامات بر پا داشت ، او به ساختن شهرها پرداخت و می خواست استقرار یابد . ساکنان شهرها ، کودکانشان را در سایه دیوار بزرگ می کردند ماجراجویان بیابانگرد کودکان خود را زیر ستارگان تربیت می کردند . انگاره آزادی و بازگشت به طبیعت که حتی در درون توده های شهری یکجانشین شده کنونی از توصیف خود باز نایستاده است ، در غریزه های  اصلی ماجراجویی ریشه
دارد ، ماجراجویی کسی که آزادیش را با بکارگیری شجاعت در زیر آسمان پر ستاره زنده می داشت نه کسی که با مطیع بودن و فرار کردن و پناه گرفتن در سایه دیوار می زیست .

 انسان و طبیعت در تمدن ایران

تمدن ایران قدیم در عصر آئینهای مهر پرستی ، مزدنیا و زرتشت ، با تفسیری ویژه از طبیعت به تقدیس آن می پرداخت . در این عصر ، طبیعت و مظاهر آن سمبل کمالهای مطلوب انسان شناخته شده و الهه های عناصر طبیعی محترم شمرده می شوند . فرهنگ توجه به طبیعت و نیازهای انسان در بستر آن به تدریج اسطوره های تاریخی ایران زمین را پدپد آورد :

« قدیمی ترین توجهات انسان به طبیعت را در اسطوره های آن جوامع می توان یافت اسطوره عبارتست از روایت یا جلوه های نمادین دربارة ایزدان ، فرشتگان ، موجودات فوق طبیعی … » ( اسماعیل پدر ، 1327 ، ص 13 و 14 )

نقوش مربوط به گل و گیاه در اولیه ترین آثار مکشوفه خصوصاً در ظروف سفالی ماندگارترین یادگاری های کهن مرز و بوم ایران بوده اند نشانگر حضور عالی و موثر طبیعت در اندیشه انسان بوده است .

در آیین اسلام نیز طبیعت از یکسو بستر زندگی و رشد انسان خوانده می شود و از سوی دیگر مجموعه ای مملو از نشانه ها و آیات الهی است که با دقت و تدبیر در آنها می توان حقایق هستی را بهتر دریافت .

فرهنگ اسلامی نیز به نوعی طبیعت گر است . لیکن طبیعت را به مثابه راه و نشانه می شناسد که می توان از طریق آن به حقایق بالاتر است یافت . آداب دین اسلام به نحوی جدا نشدنی با طبیعت گره خورده است بطوریکه اوقات نمازها ، بر مبنای حالات طبیعی تنظیم شده است . تقدیس درختان در فرهنگ ایرانی به حدی بوده است که توسل ، بستن باریکه های پارچه به شاخه ها ، توقف از صبح تا شام و پختن آش نذری در زیر آنها و روشن کردن چراغ به هنگام شب در شاخه های آنها مرسوم بوده است .

روایت است شاه عباس در سفر پیاده خود از کویر به مشهد ( 1010 هـ . ق ) زمانی که متوجه شد تک درختهای بیابانها چگونه مسافران و رهگذران را نجات می بخشند ،  دستور داد که بعد از این اگر کسی . درختهای بیابان را بی جهت قطع کند . او را به قتل برسانند .

آب نیز به عنوان یک عامل طبیعی دیگر در اسلام مقدس شمرده شده است . آب مظهر پاکی و طهارت و نگاه به آب عامل روشنایی چشم دانسته شده است و آلوده کردن و هدر دادن آن گناهی بزرگ و نابخشودنی محسوب می گردد .

حرکات پر موج آب در تمام مفاهیم مذهبی ، ادبی و هنری فرهنگ ایرانیان جاری است قرآن آب را نعمت الی دانسته و آنرا مایه حیات بر می شمرد که هستی از آن زاده می شود . « آنان که کفر ورزیدند آیا ندیدند که آسمان و زمین بسته بود و ما شکافتیم و به آب هر چیز را زنده کردیم . پس چگونه ایمان نمی آورند . »

دانلود مقاله بررسی وضعیت اقلیمی بندر انزلی

مقاله بررسی وضعیت اقلیمی بندر انزلی

مقاله بررسی وضعیت اقلیمی بندر انزلی

مقاله بررسی وضعیت اقلیمی بندر انزلی 

مقدمه

پیشگفتار

فصل اول

موقعیت 1

حدود موقعیت 3

پیدایش و سوابق تاریخی بندر انزلی 4

وجه تسمیه، نام شهر

تاریخچة شهرستان بندر انزلی 5

مراکز تاریخی و باستانی 6

محلات 7

طوایف 9

زبان و لهجه 13

جاذبه‌های طبیعی 14

تالاب انزلی 14

تجارت 15

کشتیرانی 15

تاریخچه شیلات شمال «بندر انزلی» 16

ماهیگیری ماقبل تاریخ در جنوب دریای خزر 17

اقتصادی ـ اجتماعی 17

فصل دوم

اهم ویژگیهای منطقه 20

اهم مزایای منطقه بندر انزلی 22

مزایای قانونی منطقه 24

منابع طبیعی 27

جنگل

منابع گیاهی و دارویی 28

منابع زیستی، جانوری 29

دامهای اهلی

پرندگان

خزندگان

فصل سوم

آب و هوا 32

میزان تابش آفتاب در انزلی 32

اقلیم و شرایط طبیعی 33

انواع اقلیم منطقه 34

رطوبت نسبی 37

وزش باد و انواع آن 37

مدت ریزش باران 38

رودهای شهرستان بندر انزلی 38

آبهای زیرزمینی شهرستان بندر انزلی 38

میزان بهره‌برداری از آبها و احداث سدها 40

سد سفید رود

سد خشکه بیجار

فصل چهارم

توپوگرافی 42

خاک‌شناسی 43

پوشش گیاهی 45

کاربردی اراضی 45

کشاورزی و اجرای کشاورزی شیمیایی 46

مدیریت حوزه آبخیز یا آبخیز‌داری 48

فصل پنجم

هیدروگرافی و لایروبی 52

استعداد نیروی انسانی 53

تجهیزات 54

توسعه و پیشگیری 56

برآورد نیازهای تجهیزاتی و نیروی انسانی در سال‌های آتی 57

هیدرولوژی 58

فصل ششم

تالاب انزلی 62

تالاب انزلی، چشم و چراغ طبیعت ایران 63

خلیج «تالاب، مرداب» انزلی 64

حدود تالاب 64

اندوختگاه‌های تالاب انزلی 67

رودها و زهکشهای طبیعی وارد به تالاب 70

اکوسیستم مرداب انزلی 71

بهره‌برداری از مرداب انزلی 73

پروژه‌های حفاظتی تالاب انزلی 74

DOE 75

عوامل مؤثر در تغییرات و تخریب تالاب انزلی 75

 

پیشگفتار

 ریشة علم جغرافیا از زمانی نشات گرفت که انسان خود را شناخت و این سئوال برای او مطرح شد که در کجاست و چگونه باید به حیات خود ادامه دهد .

از جغرافیا علمی همیشه به عنوان دانش خلاق در جهت رفاه انسان و بهبود محیط زندگی او استفاده نشده است از جبر طبیعت و جبر جغرافیا در نژادپرستی و مسایل ژئوپلتیک برداشت نابخردانه شده و از جغرافیای علمی در توسعه طلبی ملتها و گسترش فضای حیاتی آنها نابجا بهره‌گیری و در رابطه انسانها با طبیعت عوامل تاریخی، اجتماعی و حتی روانی فراموش گردید بدین ترتیب در نیمة اول قرن بیستم جغرافیای علمی یا کاربردی، خود را با مفاهیم ژئوپلتیک توام گردیده و در تملک نظامی و سیاسی سرزمین‌ها گام برداشت در همین دوره بین جغرافیای توجیهی با جغرافیا علمی که به خدمت سازمان‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی دولت‌های استعماری درآمد، توازن و هماهنگی اساسی دیده می‌شود .

جغرافیای کلاسیک به تشریح می‌پردازد ولی جغرافیای کاربردی در جستجوی وضع‌ آینده ناحیه است، جغرافیای کاربردی به جای اینکه به بررسی یک نکته خاص بپردازد از نظر عمران محیط روستایی و یا شهری به تجزیه و تحلیل پرداخته و به عبارت دیگر جغرافیای کمی است .

مقدمه

کتابچه بررسی وضعیت اقلیمی بندر انزلی به عنوان پروژه (پایان نامه) مع‌الوصف مجموعة حاضر محصول پژوهشهایی است که اینجانب آزاده مستعلی دانشجوی دورة کارشناسی کارتوگرافی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری در زمینه بررسی وضعیت اقلیمی شهرستان بندر انزلی از نظر خاک و زمین‌شناسی و آب و هوا و ریزش باران و هیدروگرافی و در آخر نیز اشاره‌ای به مرداب انزلی به انجام رسانده‌ام که این مطالب را با استفاده از کتابها و رساله‌ها و مراجعه به مراکز  مختلف اداری و دولتی و مراجع مختلف و استفاده از منابع موثق توانسته‌ام این اطلاعات را جمع‌آوری نموده و در اختیار شما عزیزان بگذارم امید است که مورد قبول شما خوبان و دانش پژوهان عزیز قرار بگیرد و کمی و کاستی آن را نادیده گرفته و از آن بهره‌ای ببرید .

بندر انزلی شهری زیبا است که در استان گیلان قرار گرفته و از شهرستان رشت به این شهر رفت آمد می‌شود که این شهر یک شهر توریستی و زیبایی است که همه ساله افراد زیادی برای تفریح و سیاحت و دیدن نقاط زیبای آن به این شهر سفر می‌کنند این شهر حدود 33 کیلومتر از شهرستان رشت پایتخت استان گیلان فاصله دارد بندر انزلی که در قدیم به بندر پهلوی معروف بوده و عروس بندرها نامیده می‌شده است از آب و هوایی گرم و مرطوب برخوردار است که در کنار دریای خزر می‌باشد و بندری تجاری و قابل اهمیت از لحاظ منابع و منافع کشوری می‌باشد و بسیاری از صادرات و واردات از طریق این بندر صورت می‌گیرد و کشتیرانی در این شهر حائز اهمیت بسیاری می‌باشد  .

بهره‌برداری از مرداب انزلی

تالاب انزلی به منظور ماهیگیری – شکار و نیز جنبه‌های توریستی و گردشگری مورد استفاده قرار می‌گیرد تعداد صیادان در تالاب و رودخانه‌های متصل به آن از 999 نفر در سال 1988 به 315 نفر در سال 2003 کاهش یافت فصل صیادی بین 15 اکتبر و 4 آوریل است میزان ماهیان استخواندار در تالاب در سال‌های 3/2002 حدود 484 تن گزارش شده است .

فصل شکار پرندگان در تالاب بین ماه‌های اکتبر و مارس است تنها کسانی که مجوز شکار دارند مجاز به شکار پرندگان هستند تعداد افرادی که در سال 2002 مجوز شکار داشتند 6226 نفر بود مدت اعتبار پروانه‌های شکار 5 ماه است و هر فرد شکارچی تنها مجاز به شکار 5 پرنده در هر روز است 

 در مورد فعالیت‌های توریستی در انزلی می‌توان گفت قایقرانی رایج‌ترین فعالیت موجود در منطقه است شرکت‌های قایقرانی تالاب باید مجوز این کار را از ایستگاه‌ قایقرانی که در دهانه خروجی تلاب مستقر هستند دریافت کنند غیر از این مورد محدودیت خاصی برای رفت و آمد قایقها در تالاب انزلی وجود ندارد .

پروژه‌های حفاظتی تالاب انزلی

در سال 1989 طرح مطالعاتی برای فرآورده‌های شیلات استان با همکاری‌های مالی UNDP و FAO صورت گرفت در همان زمان MOJA نیز یکی از جامع‌ترین طرح‌های مطالعاتی خود را آغاز کرد در سال 1995 DOE به همراه دانشگاه گیلان طرح مطالعاتی جامعی را آغاز کرد این طرح مطالعاتی هم اینک به عنوان خطوط هدایت کننده در مدیریت تالاب می‌باشد اما تاکنون به تصویب نرسیده است در حال حاضر مهمترین طرح‌های حفاظتی انزلی شامل آموزشهای محیطی و گشت محیط بانی و کنترل فعالیت‌های غیر مجاز صید و شکار و سنجش کیفیت آب و سرشماری سالانه پرندگان و صدور مجوز شکار و صید می‌باشد .

مساحت تالاب به دلیل تصرف زمین‌ها جهت فعالیت‌های کشاورزی به ویژه تبدیل زمین‌ها به مزارع برنج در حال کاهش است در سالهای 1970 تا 1980 وقتی که سطح آب دریای خزر پایین بود بخش گیاهان حاشیه‌ای (خشکی) تالاب تبدیل به مزارع کشاورزی شد .

از اواخر دهه 80 تا دهه 90 سطح آب دریای خزر بالا آمد که در نتیجه بخشی از زمین‌های غیر مجاز کشاورزی دچار آب گرفتگی شدند با این حال به دلیل مشکل بودن تعیین مرزهای قانونی تالاب کنترل زمین‌های غیر مجاز مشکل است بیش از 100 هکتار از زمین‌های مردابی در 5 سال گذشته تبدیل به مزارع برنج شده است .

پروژه‌های آموزشی و آگاهی‌های عمومی توسط معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی و کارشناسان مربوط در DOE گیلان اجرا می‌شود .