سیمافایل

دانلود مقاله ، پروزه ، پایان نامه ، کارآموزی، تحقیق

سیمافایل

دانلود مقاله ، پروزه ، پایان نامه ، کارآموزی، تحقیق

دانلود مقاله سیستمهای برقی و الکترونیکی اتومبیل خودرو

مقاله سیستمهای برقی و الکترونیکی اتومبیل خودرو

مقاله سیستمهای برقی و الکترونیکی اتومبیل خودرو

مقاله سیستمهای برقی و الکترونیکی اتومبیل خودرو

موقعیت و تاریخچه 1

تاریخچه زمانی 3

اندازه گیری و حسگرها 7

اندازه گیری چیست؟ 7

ترمیستور 7

ترموکوپل 7

حسگر القایی 8

کرنش سنج 9

حسگر جریان هوا با سیم داغ 9

حسگر جریان هوا با فیلم نازک 10

حسگر اکسیژن 10

حسگرهای هوای فیلم ضخیم 11

حسگر متانول 11

خلاصه مطالب 11

سیم کشی برق پایانه ها و قطع و وصل 12

کابلها 12

رمزهای رنگی و مشخص کردن پایانه ها 14

طراحی دسته سیم 17

مدارهای چاپی 19

فیوزها و مدارشکنها 19

کلیدها 21

سیستم های اداره موتور 22

سیستم های مرکب اداره جرقه زنی 22

سیستم جرقه زنی 23

طرز کار سیستم جرقه زنی 24

کنترل زاویه آوانس جرقه 25

اساس کنترل سیستم جرقه زنی 25

کنترل زاویه مکث 26

مدول جرقه زنی 27

کوئل 27

کارکرد عیب یابی خودکار واحد کنترل الکترونیکی 27

سیار خودروهای کنترل موتور 28

منیفولد هوای متغیر 28

تنظیم زمانی متغیر برای سوپاپها 29

کنترل الکترونیکی سیستم گرمایش 29

نظریه و سیستم های تهویه مطبوع 30

مقدمه 30

اصول تبرید 31

سیستم خودکار تنظیم دما 32

گرمایش شیشه های جلو عقب 33

مروری بر سیستم گرمکن صندلی 34

عنصرهای گرمکن و سیستم کنترل گرمکن صندلی 34

خلاصه 35

سیستمهای برقی شاسی خودرو 35

دلایل استفاده از ترمز قفل نشو 35

نیازهایی که سیستم ترمز قفل نشو باید برآورده کند 35

سیستم ایمنی در صورت عمل نکردن ترمز قفل نشو 36

قابلیت مانور باید حفظ شود 36

پاسخ فوری 36

تأثیر عملیاتی 36

چرخهای تحت کنترل 37

چرخهای تحت کنترل 37

گستره سرعت 37

سایر وضعیتهای عملیاتی 37

توصیف کلی سیستم 37

فشار پدال 38

فشار ترمز 38

متغیر تحت کنترل 38

وضعیت جاده / خودرو 38

سرعت مرجع خودرو 38

شتاب یا شتاب منفی چرخ 38

لغزش ترمز 38

شتاب منفی خودرو 39

راهبرد کنترل سیستم ترمز قفل نشو 39

آغاز کنترل فشار ترمز 39

تنظیم برای سطح جاده یکنواخت 39

چرخش خودرو حول محور عمودی 39

ارتعاش اکسل 40

خلاصه راهبرد کنترل 40

اجرای سیستم ترمز قفل نشو 41

حسگرهای سرعت چرخ 41

واحد کنترل الکترونیکی 41

تعدیلگر هیدرولیکی 42

سیستم کنترل کشش 42

کیسه هوا و کمربند سفت کن 43

طرز کار سیستم 43

اجزاء مدار کیسه هوا 44

خلاصه مطالب و پیشرفتهای نوین 46

نیازهای کارکردی سیستم قفل مرکزی 46

کارانداز قفل در 46

مدار قفل کن در و کنترل از راه دور 47

سیستمهای امنیتی 47

مقدمه 47

واحدهای کنترل الکترونیکی با رمز امنیتی 49

مدار دزدگیر RD 48

خلاصه مطالب 50

سیستم وقفی کنترل نویز 50

مقدمه 50

توصیف سیستم 50

پیشرفتهای نوین 51

رادار آشکارساز مانع 52

توصیف سیستم 52

خلاصه مطالب و پیشرفتهای نوین 54

سایر سیستمهای تأمین کننده آسایش و ایمنی 54

هشدار دهنده فشار باد لاستیک 54

 

موقعیت و تاریخچه

کارخانة ایران خودرو در کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج واقع شده است در واقع جاده مخصوص کرج از میان کارخانه عبور می کند که آن را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده است این کارخانه در مساحتی بالغ بر 2315170 متر مربع قادر به تولید انواع خودروها از قبیل اتوبوس، مینی بوس، سواری و وانت و کامیونت می باشد

این کارخانه در سال 1341 به نام کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال بنیان نهاده شد و در مهرماه 1342 عملا فعالیت خود را با تولید اتوبوس آغاز کرد اولین تولیدات کارخانه اتوبوس مدل 302 و مینی بوس 0309 بنز آلمان غربی بود در شهریور ماه 1345 نیز مجوز ساخت خودروسواری چهارسیلندر را دریافت کرد

در اوایل سال 1349 سالن تولید پیکان با امتیاز از شرکت تالبوت یا گروه دوتس انگلستان در کارخانه شمالی شروع به کار کرد در بدو امر تولید پیکان 6000 دستگاه در سال بود ولی در سال 1354 با توسعه سالن پرس و شاب و سالنهای رنگ و صافکاری در کارخانه جنوبی ظرفیت تولید تا 150000 دستگاه در سال بالا رفت

در حال حاضر محصولات ایران خودرو عبارتند از:

1- انواع اتوبوس

2- مینی بوس شامل مینی بوس های 309 در دو نوع سقف بلند و سقف کوتاه، آمبولانس، کامیونت یک و دو کابین

3- سواری پیکان 1600 و پژو 405 در دو مل GL و GLX پژو پرشیا – پژو RD سمند و پژو 206

4- وانت پیکان که اخیراً تولید آن در محل کارخانة مینی بوس سازی از سر گرفته شده

همانطور که گفته شد کارخانه ایران خودرو از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده است که در مجموع 10 کارخانه در آن به فعالیت مشغول هستند این کارخانجات عبارتند از:

1- کارخانة اتوبوس سازی (302)

2- کارخانه مینی بوس سازی (309)

3- کارخانه سواری سازی

4- کارخانه صندلی سازی

5- کارخانه پرس و خم

6- ریخته گری

7- ماشین شاب

8- سالن شاتل

9- سالن RD

10- سالن 206
 

حسگر جریان هوا با سیم داغ

مزیت بارز این حسگر اندازه گیری جریان جرمی هواست اساس کار این است که وقتی هوا از روی سیم داغ عبور می کند سعی در خنک کردن آن دارد اگر مداری بسازیم که با خنک شدن سیم، جریان گذرنده از آن را افزایش دهد تا دمای سیم ثابت بماند، آن گاه بدیهی است که جریان گذرنده از سیم باریان هوا متناسب است در این مدار مقاومتی نیز قرار می دهند تا تغییرات دما را جبران کند «سیم داغ» را از پلاتین می‌سازند؛ طول آن فقط چند میلیمتر و ضخامت آن در حدود 70 میکرون است چون این سیم بسیار کوچک است، ثابت زمانی حسگر نیز بسیار کوچک خواهد بود در حقیقت این ثابت زمانی در حدود چندهزارم ثانیه است این مزیت بزرگی است زیرا میتوان نوسانات جریان هوا را به سرعت آشکارسازی کرد و بر طبق آن از طریق واحد کنترل، واکنش نشان داد خروجی مدار مرتبط با حسگر سیم داغ، ولتاژی بین دو سر مقاومت ظریف است

مقاومت الکتریکی سیم داغ و مقاومت ظریف به اندازه های است که جریان لازم برای گرم شدن سیم، با تغییر آهنگ جریان جرمی هوا، بین 5/0 و 2/1 آمپر تغییر می کند در شاخه دیگر پل از مقاومت بالا استفاده می شود تا جریان گذرنده از این شاخه بسیار کم باشد مقاومت الکتریکی مقاومت جبران کننده دما در حدود 500 اهم است که باید ثابت بماند و فقط تغییر دما سبب تغییر آن می شود به این سبب از مقاومتی به صورت فیلم پلاتین واکنش نشان دادن در برابر تغییر دما، در مدت سه ثانیه، وادار کند با کثیف شدن سیم داغ خروجی این اسباب تغییر می کند برای جلوگیری از این تغییر، هر بار که موتور خاموش میشود، دمای سیم را به مدت 1 ثانیه بسیار افزایش می دهند در نتیجه آلاینده های روی سیم می سوزند درحسگر جریان جرمی هوای بوش از یک مقاومت متغیر برای تنظیم مخلوط هوا – سوخت دور آرام استفاده می شود

سایر سیستم‌های تأمین کنندة آسایش و ایمنی

هشداردهندة فشار باد لاستیک

هرگاه اتومبیل به سیستم هشداردهندة فشار باد لاستیک مجهز باشد، کافی است راننده نگاهی به جلو داشبورد بیندازد تا از تنظیم بودن باد چرخها مطمئن شود بوش یک نوع سیستم الکترونیکی برای پایش فشار باد لاستیک ابداع کرده است در این سیستم هر چرخ روی داشبورد چراغی مخصوص به خود دارد که در صورت کمتر شدن باد از میزان معین، روشن می‌شود کم باد بودن لاستیک سبب کاهش کنترل راننده روی خودرو و افزایش مصرف بنزین می‌شود هدف اصلی از به کارگیری این سیستم مطلع کردن راننده از کاهش تدریجی باد چرخهاست و گرنه معمولاً راننده خود متوجه کاهش ناگهانی باد چرخها می‌شود!

این سیستم سه جزء اصلی دارد کلیدی که با فشار کار می‌کند در رینگ چرخ تعبیه می‌شود وقتی فشار زیاد کاهش می‌یابد کنتاکتهای این کلید بسته می‌شود یک فرستندة فرکانس بالا، که در حین چرخش چرخ کلید از کنار آن می‌گذرد ولی با آن تماس پیدا نمی‌کند، کاهش فشار باد را تشخیص می‌دهد پالس ساز فرکانس بالا پالس مناسبی به یک ارزیاب الکترونیکی می‌فرستد اگر فشار باد از مقدار معین شده کمتر باشد، آنگاه کنتاکتهای کلید بسته می‌شود و در نتیجه پالس‌ساز فرکانس بالا ارسال پالس به مدار ارزیابی را قطع می‌کند؛ در این هنگام چراغ هشدار دهنده روشن می‌شود

این سیستم فشار باد را با دقت  کیلو پاسکال اندازه‌گیری می‌کند لید طوری طراحی شده که تغییرات دمای هوای داخل لاستیک سبب کسب نتایج غلط نشود

در صورتی که از این سیستم، همراه با چرخهایی استفاده شود که در صورت پنچری باز هم خودرو را «لنگان لنگان» به مقصد می‌رسانند، آنگاه چراغ هشداردهنده می‌تواند بروز این وضعیت را نیز نشان دهد

بوش نوع دیگری از سیستم هشداردهندة فشار باد را نیز در دست ابداع دارد که در آن حسگرهای قیاسی فعال در لاستیک تعبیه می‌شوند و سیگنال بی‌سیم از چرخ به بدنه انتقال می‌یابد مزیت این روش این است که مقدار مطلق فشار و دما را به صورت پیوسته اندازه‌گیری می‌کند، حتی وقتی اتومبیل متوقف است در محاسبات این سیستم عواملی مانند سرعت و بار خودرو نیز منظور می‌شود .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.