سیمافایل

دانلود مقاله ، پروزه ، پایان نامه ، کارآموزی، تحقیق

سیمافایل

دانلود مقاله ، پروزه ، پایان نامه ، کارآموزی، تحقیق

گزارش کارآموزی شرکت زامیاد

گزارش کارآموزی شرکت زامیاد

گزارش کارآموزی شرکت زامیاد

گزارش کارآموزی شرکت زامیاد

«نفشه شماتیک سالن تولید شرکت زامیاد »

قسمتهای مختلف ساختمانی شرکت زامیاد :

همانگونه که از نقشه و کروکی مشاهده می شود شرکت زامیاد از بخشهای مختلف تشکیل شده است :

  1. ساختمان اداری
  2. دایره فروش و تحویل
  3. سوله در دست احداث ایویکو
  4. فروشگاه ایویکو
  5. ساختمان اداری
  6. خدمات بعد از فروش
  7. ترانسپورت
  8. نیروگاه پست پاساژ برق
  9. تعاونی مصرف
  10. تولید و کمپرسور هوای فشرده
  11. ضبط اوقات
  12. رستوران
  13. ساختمان اداری در دست احداث
  14. باسکول
  15. مخابرات
  16. نگهبانی و بانک
  17. مسجد
  18. سوله دوهزار و پانصد
  19. سالن تولید
  20. لیفتراک
  21. پمپ بنزین
  22. پست برق
  23. ساختمان اداری و مدیریت
  24. فایبرگلاس
  25. تاسیسات مرکزی
  26. پست منبع آب
  27. آتش نشانی
  28. حسابداری
  29. انبار مواد.
  30. گلخانه
  31. نانوایی
  32. مرکز آموزش
  33. پمپ آب

مواد اولیه مصرفی در شرکت :

مواد اولیه که به طور کلی در خط تولید مصرف دارد ، شامل :

  1. قطعاتی که به صورت بسته بندی شده و آماده وارد شرکت می شود. CKD
  2. قطعات آهنی و ورقهای فلزی
  3. رنگ – لاستیک ، چوب ، مواد دتر جنتی و روغنهای روان کننده – واکس
  4. مواد چربی گیر و مواد فسفاته ( از نمکهای اسید فسفریک )
  5. تینر به عنوان حلال رنگها ، بتونه ( نیتروسلولز ) استون ، پودرهای V.C که به صورت ژل مصرف می شود.
  6. فابرگلاس ( استیرن ، کربنات کلسیم به صورت پودر ، رزینهای پلی استر – الیاف پشم شیشه و استون)

کارگاههای تولیدی داخل شرکت :

ساخت قطعات

الف : برشکاری و قیچی ها      

ب : پرسکاری

  1. ابزار سازی
  2. مجموعه سازی
  3. اتاق سازی
  4. اتاق رنگ
  5. تولید فایبر گلاس
  6. مونتاژ شاسی ، اکسل ، موتور ودیگر قسمتهای سالم
  7. تزئینات
  8. باطری سازی
  9. بخاری ( کارگاه جنبی )

کارگاه برشکاری :

در این کارگاه 2 قیچی هیدرولیکی 3 دستگاه از نوع پلماکس فرم بری ، یک دستگاه اره آتشی ، یک دستگاه قیچی کامپیوتری ، 3 دستگاه قیچی بادی وجود دارد ، قطعاتی که با گیوتین بریده نمی شوند. به علت شکل و حالت خاص که باید به ورقها داده شود با این دستگاه پلماکس بریده و فرم دهی می شود و برشها بعد از علامت زنی و شکل گرفتن قطعه صورت می گیرد.

از جمله مشکلات بهداشت حرفه ای در این قسمت صدای زیاد – نور کم – روغنی و لیز بودن زمین ، نداشتن حفاظ در بعضی از دستگاههای پرس و مشکلات ارگونومیکی را نام برد که در قسمت مربوطه به تفصیل توضیح داده خواهد شد.

کارگاه پرسکاری :

 در این کارگاه 2 نوع پرس ، ضربه ای و هیدرولیک وجود دارد که این پرسها جهت ساختن و تغییر شکل دادن قطعات استفاده می شوند . جهت سوراخکاری از پرسهای هیدرولیک استفاده می شود . تعداد دستگاههای هیدرولیکی 12 دستگاه بوده و وزن آنها از 160 تن تا 800 تن می باشد. تعداد دستگاههای ضربه ای ( پرس سبک ) 16  دستگاه می باشد و به علاوه در این کارگاه عملیات کاردستی ( قطعاتی که توسط پرسها نمی شود بر روی آنها کار کرد. ) انجام می شود. در قسمت بالایی این کارگاه ، انواع دستگاههای خم کن هیدرولیکی دستی و ماشینی به تعداد 3 دستگاه وجود دارد . که جهت فرم دادن و خم دادن قطعات موجود می باشد. از جمله مسائل و مشکلات بهداشت حرفه ای در این کارگاه ، صدای زیاد ، نور کم ، تماس با مواد روغنی ، مشکلات ارگونومیکی ، لغزنده بودن زمین در بعضی نقاط کارگاه و دود و دمه ، مشاهده می شود.

اتاق سازی :

در این بخش قطعات ساخته شده اتاق مینی بوس و همچنین اتاق کامیون که به صورت C.K.D وارد شرکت می شود بعد از اینکه بوسیله 6 فیکسچر بزرگ ، اسکلت طرفین ، اتاق ، کف ، سقف قسمت جلو و عقب ساخته شد این قطعات روی هم مونتاژ می شوند و آهن کوبی صورت می گیرد. در قسمت اتاق سازی جلوی نیسان و بار نیسان اگر قطعات به صورت C.K.D  آماده باشند آنها را در کنار یکدیگر گذاشته و در اثر جوشکاری آنها را مونتاژ می کنند ولی در حال حاضر کلیه قسمتهای اتاق و بار وانت نیسان توسط بخش پرسها و برشکاری قطعات ساخته می شود. بعد از عملیات جوش و متصل کردن بخشهای مختلف اتاق نیسان به قسمت صافکاری برده  می شود و بر روی اتاق عملیات آهن کوبی و قلع کاری صورت می گیرد. و بعد از این مرحله وارد کارگاه رنگ می شود. در این قسمت انواع جوشکاری     - نقطه جوش و قلع کاری وجود دارد. که از مشکلات عدیده بهداشتی این قسمت پرتوهای زیان آور مادون قرمز و ماوراء بنفش را می توان نام برد.

سالن رنگ :

در قسمت رنگ کاری ، اتق ماشین پس از عملیات صافکاری وارد اتاق های چربی گیر و فسفاته کاری می شود. پس وارد کوره خشک کن می شود. بعد از این اتاق ، وارد کابین رنگ آستر می شود. بعد از کابین رنگ آستر وارد کابین انتظار می شود. بعد از این کابین  وارد کوره خشک کن رنگ می شود . سپس وارد ایستگاه سیلر کاری ودرز گیری میشود. بعد از این مرحله وارد کابین قیر پاشی میشود که در این ایستگاه حالت براقیت که بر روی رنگ آستر ایجاد شده از بین برده میشود چون در صورت براق بودن رنگ آستر مانع چسبیدن رنگ رویه می شود. سپس توسس آب تمام اتاق را شسته پس بوسیله باد تمام ذرات گرد و غبار احتمالی و آبهای جمع شده را از روی بدنه می شویند و خشک می کنند. سپس اتاق وارد کابین رنگ اصلی  میشود. رنگ کاری بوسیله پمپ و پیستوله انجام میشود . بعد از این مرحله وارد کوره رنگ می شود سپس وارد چک نهایی و تزئینات می شود.

ادوات خبر کننده حریق : ادوات خبر کننده حریق شامل : آژیر ،زنگ ....... می باشند . این وسایل جهت اعلام حریق و اطفاء آن در اولین دقایق رخ دادن حریق بکار می روند . در استفاده از این نوع وسایل نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرد.

  1. صدای منتشره از این وسایل باید بطور کامل در سراسر محل کار شنیده شود و هیچ شک و تردید ایجاد ننماید و به هیچ عنوان جهت مقاصد دیگر از آنها استفاده نشود.
  2. آژیر باید تا رسیدن ماموران بطور دائم ادامه داشته باشد.
  3. دستگاه اعلان حریق باید در اتاق خاصی نصب گردد. و مراقب خاصی برای آن گمارده شود.
  4. سیم کشی سیستم اعلان حریق باید بطور کلی مستقل از نیروی مطمئن استفاده نمود.
  5. نصب این سیستمها باید توسط افراد یا موسسات کاملا وارد و مطابق با استانداردهای تصویب شده مقامات صلاحیت دار فنی صورت گیرد.
  6. انتخاب محل نصب ، کاشفها و فاصله بندی آنها باید طبق نظر استاندارد مربوطه صورت گیرد.
  7. بازید و بررسی وضعیت باتری ها ، سیم کشی ها و سیستم هر سه ماه یکبار توسط متخصصین صورت می گیرد. کاشف ها نباید در معرض رنگ یا نقاشی باشند.

وسایل کشف و اعلان حریق :

هدف از نصب وسایل کشف و اعلام حریق ، اطفاء به موقع و سریع آن می باشد کاشفها وسایل حساس به دود  ،شعله ، حرارت ، که با توجه به نوع صنعت انتخاب و بکار گرفته می شوند. انواع کاشفها عبارتند از : کاشفهای حرارتی- کاشفهای دودی و کاشفهای شعله ای.

خاموش کننده های دستی حریق : بطور کلی خاموش کننده های حریق به 4 گروه تقسیم می شوند.

  1. سرد کننده ها : آب
  2. خفه کننده ها : پودر ، کف
  3. رقیق کننده ها :  
  4. مهار کننده ها : پودر شیمیایی

استاندارد NFPA  در خصوص تعیین ارتفاع نصب اطفائیه های دستی بر اساس وزن آنها به قرار زیر است.

  • خاموش کننده های با وزن کمتر از 40 پوند ( حدود 19 کیلو گرم ) غیر از انواع چرخدار باید به گونه ای نصب شوند که سر خاموش کننده در ارتفاع بالاتر از FT 5 ( حدود M 52/1 ) از کف قرار نگیرد
  • خاموش کننده هایی با وزن بیش از IB 40 پوند ( حدود Kg 19 ) غیر از انواع چرخدار باید به گونه ال نصب شوند که سر خاموش کننده در ارتفاع از کف قرار نگیرد
  • در هیچ مورد نباید فاصله بین خاموش کننده و زمین کمتر از 4 اینچ باشد .

راههای شناسایی کپسولهای آتش نشانی بدون علایم :

-خاموش کننده های آب و گاز : معمولاً دو گالنی و غیر قابل کنترل می باشند .

-خاموش کننده های کف شیمیایی : دارای دستگیره تحتانی و غیر قابل می باشند

- خاموش کننده های پودر و گاز : سرله پودر پاش : اهرمی قابل تنظیم که در انتهای لوله پلاستیکی آن نصب شده ، دارد و یا دارای فشنگ گاز در خارج بدنه است .

- خاموش کننده های کف مکانیکی : دارای سر لوله کوچک کف ساز می باشد.

-خاموش کننده 2co  : دارای بدنه فولادی بدون درز و سر لوله قیفی شکل و سنگین می باشد .

محاسبه تعداد خاموش کننده بر اساس فرمول NFPA :

ایمنی فردی :

منظور از وسایل حفاظت فردی که مطرح است انواع و اقسام وسایل مخصوص هستند که شخص به استفاده از آنها خود را در برابر خطرات ناشی از کار محفوظ و ایمن نگه می دارد . مانند لباس کار ، پیش بند ، بازو بند ، کلاه حفاظتی و ایمنی  ( کا سک ) انواع عینکها ، سربند ،سپر جوشکاری ، انواع ماسکه برای حفاظت در برابر گردو غبار ها و مواد مضره سمی ، حفاظ گوش ، جلیقه نجات ، کمربند حفاظتی ضد سقوط ، انواع کفشها و چکمه ها و گتر حفاظتی ، البسه مخصوص حفاظت در برابر حرارت و البسه مخصوص آتش نشانی .

وسایل حفاظت فردی باید به طریقی طراحی شده باشد که از کارگران در مقابل حوادث ناشی از کار حفاطت کنند از وسایل حفاظت فردی به عنوان آخرین تدابیر حفاظتی استفاده می شود . وسایل حفاظت فردی باید در هنگام انجام کارهای مختلف سبکی و مقاومت و احساس راحتی را داشته باشد و حرکات و اعمال در آن به سادگی صورت گیرد . بطور کلی با توجه به نوع کار و سرایطی که کارگر کار می کند باید از وسایل حفاظتی مناسب و از جنس مرغوب و با توجه به استاندارد ها باشد . ضمناً باید توجه داشت که تهیه وسایل حفاظت و آموزش طرز استفاده از آنها نیز مراقبت در استفاده از آنها به عهده کارفرما ست و این وسایل بایستی با مشخصات فوری اشخاص مطابقت داشته و در غیر این صورت وسیله ای تشریفاتی نه حفاظتی .

حفاظت از چشم :

کلیه کارگرانی که در هنگام کار خطری متوجه چشم آنهاست می بایست از عینکهای حفاظتی استفاده نمایند . برای نگه داری عینک های حفاظتی باید از مواد تمیز کننده ...مناسب استفاده شود .

نقاب صورت و کلاه ایمنی :

انواع مختلفی از نقابهای صورت برای حفاظت در برابر محلولهای داغ ، گدازه های فلزات مذاب ، ذرات پرتاب شده وجود دارد . نقابهای صورت با کلاه با شیشه های رنگی ، کارگر را در برابر جرقه های پرتاب شونده و خیرگی چشم در جوشکاری و موارد مشابه آن حفاظت می کنند . چنین نقابها یا کلاههایی باید از جنس مواد غیر قابل اشتعال و مقاوم به تشعشع و نیز هدایت کننده ضعیف گرما باشد . ضمناً نباید از فلزی باشد که حرارت را منتقل می کند . همچنین کلاههای آهنی به منظور حفاظت سر در برابر سقوط یا پرتاب اشیاء به کار می روند . این کلاهها از نظر میزان استقامت در برابر ضربه می بایست کنترل شوند و وزن آنها نباید از 400 گرم بیشتر باشد .

حفاظ گوش :

حفاظت شنوایی از طریق وسایل حفاظت فردی به عنوان آخرین روش انتخابی جهت کاهش صدا و کنترل صدا می باشد که این وسایل عبارتند از Erpplug ( تو گوشی ) که از جنس لاستیک یا اسفنجی با خواص کاهندگی صوت می باشد  . که با رعایت تمیزی و نگهداری آنها جهت جلوگیری از عفونت گوس بدون عیب می باشند . گوشی Earmyff ( رو گوشی ) با قرار گرفتن روی لاله گوش از رسیدن صوت به گوش جلوگیری می کند و خطر عفونت گوش هم در آن مطرح نیست در صورت انتخاب نوع صحیص آن از لحاظ نوع سرو صدای محیط و فرکانسهای آنها گوشی خوبی می باشد .

 پیش بند :

پیش بند ها از مواد مختلف ساخته شده و جهت حفاظت کارگران در برابر مواد شیمیائی، سوختگی های  ناشی از حرارت ، جوشکاری با روغن ، و غیره بکار می رود . نوع چرم خالص آن در ریخته گری بکار می رود . و در مواردیکه احتیاج به خم شدن نیست از پشم شیشه استفاده می شود .

دستکش :

انواع موادی که در جنس دستکشها مصرف می شود شامل ، ینتریل ولبر ، نئوپرن ، لاستیک طبیعی ، pvc و یا لاستیک مصنوعی ، چرم و غیره .... جهت کار با دستکشهای نوع برقی باید این دستکشها دارای ولتاژ کاری و ولتاژ تستی مشخصی باشند . ولتاژ کاری باید دو سوم ولتاژ تست شده باشد جنس لاستیک باید مصنوعی باشد چون لاستیک طبیعی در برابر تغییرات جوی ترک خورده و از بین می رود دستکشهایی که زمان تست آنها در برابر هوا مواد شیمیایی break to time prenision  با زمان تست و نفوذ ماده شیمیایی به داخل 480 دقیقه طول بکشد بهترین نوع هستند . زمانی که نیاز به پوشش کامل دست وجود ندارد می توان فقط از پوشش انگشتی استفاده کرد . باید توجه کرد که نباید از دستکشها و پوششهای انگشتی در هنگام کار با ماشینهای دریل ، پرسهای پر قدرت یا دیگر ماشینهایی که احتمال گرفتن دستکش را دارند استفاده کرد .

ماسکهای تنفسی :

ماسکهای محافظت کننده در برابر گرد و غبار ، دود ذرات معلق مثل فیومهای فلزی .

ماسکهای محافظت کننده در برابر گاز ها و بخارات ، ماسکهای نوع اول معمولاً شامل فیلتر هایی از جنس انواع مختلف فیبر یا مواد رزینی هستند ، این ماسک در محیط کم اکسیژن کارائی ندارند و صرفاً مقاوم به ورود گرد و غبار ، ورود ذرات معلق هستند . از انواع فراوانی از این نوع می توان به ماسکهای کاغذی اشاره کرد . ماسکهای مقاوم به گازها و بخارات به دو دسته تقسیم می شوند :

ماسکهای فیلتر دار : در این ماسکها یک ماده خنثی یا جذب کننده در یک محفظه به نام کاتریج قرار دارند که معمولابه عنوان ماده جاذب مناسب از زغال خلال استفاده می شود و یک جامد اکلاتین جهت خنثی کردن بخارات اسیدی بکار می رود . که این نوع ماسکها ی فیلتر دار باید در برابر غلضتهای سمی و یا بخارات در شرایطی که محیط کم اکسیژن باشد توصیه نمی شود . باید در نظر داشت که ساعاتی که فیلتر می تواند در محیط آلوده بکار گرفته شود. بر روی برچسب فیلتر نوشته شده باشد.و حتما آنرا رعایت کرد . در محیطهای خیلی گرم کیفیت ماده جاذب  کاهش می یابد و از نظر ایمنی صحیح تر آن است که قبل از رسیدن به حداکثر زمان مجاز فیلتر آن را  تعویض کرد.

ماسکهای با هوای ذخیره :

الف= وسایل حفاظت تنفسی همراه با کپسول 

ب= ماسکهای با لوله هوایی

در نوع اول مزیت استفاده از آن، آزادی عمل در شخص است که آن را با خود به صورت هوای فشرده ذخیره و در طی مسافت یمی تواند حمل کند در نوع دوم : این نوع ماسکها د رمحیط های  و یا کم اکسیژن مصرف دارد ولی منبع هوای فشرده در خارج محیط کار قرار دارد. به طور کلی در استفاده از هر نوع ماسکی باید توجه کرد که کاملا باید به صورت خود فیکس شود و در نگهداری تجهیزات تنفسی و سیستم های متصل به آن دقت کافی شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.