سیمافایل

دانلود مقاله ، پروزه ، پایان نامه ، کارآموزی، تحقیق

سیمافایل

دانلود مقاله ، پروزه ، پایان نامه ، کارآموزی، تحقیق

گزارش کارآموزی واگن پارس سنسورها

گزارش کارآموزی واگن پارس سنسورها

گزارش کارآموزی واگن پارس سنسورها

گزارش کارآموزی واگن پارس سنسورها

فصل اول

تعریف عبارت سنسور  4

تکنیک های تولد سنسور 6

سنسورها در تکنولوژی لایه نازک 8

سنسورهای سیلیکانی 9

خواص سیلیکان واثرات آنهابرسنسورها  10

فصل دوم 

سنسورها اکوستیکی ، سنسورها ی صوتی وکاربردهای 14

سنسورهای موج صوتی سطحی   16

فصل سوم 

سنسورهای گازیSAW 20

کاربردهایی ازسنسورهای سرعت وشتاب 21

توضیحات مکمل  22

فصل چهارم  

سنسورهای مکانیکی  26

شتاب سنج ها 27

سنسورهای FLOW  28

 فصل پنجم 

سنسورهای نوری 32

مقاومت های نوری 33

سنسورهای نیمه هادی نوری برای آشکارسازی الکترومغناطیس و

امواج هسته ای 35

دیودهای نوری   37

ترانزیستورهای نوری 38

مثالی ازکاربرد سنسورهای نوری  41

سایر مواد نیمه هادی برای سنسورهای نوری  46

تولیدات اصلی کارخانه :

  1. واگن مسافری درجه یک
  2. واگن مخزن دار مخصوص حمل مایعات نفتی(در دو مدل)
  3. واگن حمل گاز مایع
  4. واگن حمل گندم واگن
  5. واگن حمل سنگ آهن(شش محوره و چهار محوره)
  6. واگن مسقف
  7. واگن کفی
  8. واگن شن کش
  9. واگن حمل پودرو سیمان
  10. واگن لبه کوتاه
  11. لوکوموتیو دیزل الکتریک ME10
  12. لوکوموتیو دیزل الکتریک آلسترم

لکو موتیو دیزل الکتریک ME10 :

 لکو موتیو دیزل الکتریکME10 ساخت واگن پارس لکو موتیوی است. برای ماموریت های مختلف که نیروی محرکه آن به وسیله برق از طریق ژنراتور تامین میگردد. و بعنوان لکو موتیو مانوری یا کششی در خطوط اصلی با سرعت 100 کیلومتر در ساعت بطور دائم مورد بهربرداری قرار میگیرد.

این لکو موتیو برای موقعیت جغرافیایی با درجه حرارت بین 45 + و 15 – درجه سانتیگراد تا ارتفاع 1800 متر از سطح دریا طراحی شده است. کابین راننده که تقریبا در وسط قرار دارد راننده را از حداکثر دید وسیع و همه جانبه برخوردار مینماید.

تجهیزات مورد نیاز جهت حرکت کنترل و ترمز بطور جداگانه برای هر دو جهت حرکت در کابین راننده بطور ضربدری نصب شده است که از نظر صرفه جویی زمانی در هنگام دور زدن لکو موتیو در ایستگاهها قابل ملاحظه میباشد. در کابین راننده تجهیزات کنترل برق والکترونیک و سیستم علائم اخباری و تجهیزات ضروری مربوط به لکو موتیو تعبیه شده است.

واگن مسافربری درجه یک :

واگن مسافربری درجه(1) با ده کوپه به گنجایش 60 نفر مسافر منطبق با استانداردهای بین المللی راه آهن های اروپا (UIC) مجهز به امکانات رفاهی مانند تهویه مطبوع تخت خواب میزهای تا شو سیستم پیام رسانی نور پردازی و فضای کافی جهت تردد وبار مسافرین طراحی وسخته شده است.

کوپه مهماندار نیز جهت اریه خدمات هر چه بهتر مجهز به کلیه امکانات لازم مانند یخچال، آب  سرد کن ،گرم کن و ... بوده که این مجموعه بهمراه سرویسهای زیبا و مدرن بهداشتی و نیز قابلیتهای فنی بالا می تواند رفاه و آسایش مسافرین را به بهترین نحو ممکن در طول سفر      تامین نماید.

آرایش و تزئینات داخلی واگن بر اساس هر نوع سلیقه و نیاز قابل طراحی و اجرا می باشد.

واگن مخصوص حمل سنگ آهن (چهار محوره) :

مشخصات کلی :

دو تیر طولی U شکل در طول واگن شاسی اصلی را تشکیل و شبکه ای از سپری های کف و بدنه را شکل  می دهند. کف و بدنه واگن از ورق 8 و 6 میلی متری از جنس(CORTEN_A )میباشد که در مقابل سایش و زنگ زدگی مقاوم است.

حجم بارگیری واگن 47 متر مکعب، طول بارگیری 10600 میلی متر ، عرض 2950  میلی متر.

بوژی مدل 665llRR از نوع H با سرعت km/h 120

سیستم ترمز از نوع KE_GP_16 که با هوای فشرده عمل می نماید.

واگن حمل گندم(گنجایش80 متر مکعب) :

مناسب برای حمل گندم و سایر غلات و مواد با دانه بندی ریز

مشخصات کلی :

بدنه از ورق فولادی ST 52_3 به ضخامت 5  میلیمتر ساخته شده است. شاسی از دو تیر طولی تشکیل شده و بدنه توسط  زین و تکیه گاه به آن متصل می شود . بارگیری از طریق چهار دریچه از بالای واگن انجام می گیرد.

تخلیه واگن از زیر از طریق چهار قیف با دریچه های کشویی قابل هدایت از یک طرف واگن    صورت می گیرد.

 واگن به قلاب اتو ماتیک و ضربه گیر و همچنین چهار تامپون با قدرت 350 کیلو نیوتن و کورس نهایی 90 میلیمتر مجهز شده است .

بوژی مدل 665llRR از نوع H با سرعت km/h 120

سیستم ترمز از نوع" KE_GP_2*12 که با هوای فشرده عمل می نماید.

واگن شش محوره مخصوص حمل سنگ آهن :

مشخصات کلی :

دو پروفیل U شکل در طول شاسی و شبکه ای از سپری های شاسی و کف واگن را تشکیل می دهند.سپرهایی که به فواصل از یکدیگر قرار گرفته ، با دیواره هایی از ورق 8 میلی متری ، بدنه واگن را شکل میدهند.

کف :

کف واگن از ورق با ضخامت 10 میلی متر از جنس(CORENT A ) میباشد که در مقابل سایش و زنگ زدگی مقاوم است.

حجم بار گیری 0 60 متر مکعب ، طول مفید بارگیری 12800 میلی متر ، عرض 2500، میلی متر

واگن مجهز به قلاب اتوماتیک و ضربه گیر . بوژی مدل WU 84  سه محوره از نوع H باسرعت km/h 120 .

بوژی مدل 665llRR از نوع H با سرعت km/h 120

سیستم ترمز از نوعKE_GP_14" 2که با هوای فشرده عمل می نماید

واگن کفی با سطح بار گیری 49 متر مکعب :

مناسب برای حمل بارهای بسته بندی شده (صندوقی و کانتینری) و انواع فلزات بصورت ورق ، رول و پروفیل

مشخصات کلی :

شاسی بطول 18660 میلی متر و عرض 2660 میلی متر با سطح مفید بار گیری 49 متر مربع. در هر سمت دارای 9 درب لولایی به ارتفاع 50 سانتی متر است که در فواصل دو درب یک ستون تکیه گاه قرار دارد .

پوشش کف واگن از چوب جنگلی اشباع شده به ضخامت 48 میلی متر (یا ورق فولادی آجدار 6 میلی متر ) تشکیل شده که می تواند حد اکثر فشار معادل kn  50 را از ناحیه چرخ لیفتراک تحمل نماید .

واگن دارای 16 تیرک عمودی است ، که برای نگهداشتن بارهای مرتفع منظور شده است .

  بوژی مدل 665llRR از نوع H با سرعت km/h 120 میباشد.

سیستم ترمز از نوعKE_GP_16" که با هوای فشرده عمل می نماید.

واگن مخزن دار – مخصوص حمل مواد نفتی و مایعات :

این واگن برای حمل انواع مایعات و مواد نفتی که تحت فشار نباشد طراحی و ساخته شده است.

 مشخصات واگن :

ظرفیت بار گیری مخزن 65 متر مکعب است . طول واگن 14900 میلیمتر ، عرض آن 3130 میلیمتر و ارتفاع 4265 میلیمتر می باشد.

  سیستم ترمز از نوعKE_GP_16" که با هوای فشرده عمل می نماید.

بوژی مدل 665llRR از نوع H با سرعت km/h 120 میباشد.

بمنظور تسریع در تخلیه مواد مخزن مجهز به سیستم لوله های حرارتی با بخار آب گرم می باشد.

واگن مسقف ( گنجایش : 105 متر مکعب) :

مناسب برای حمل بارهای بسته بندی شده ، قطعات صنعتی ، فلزات و مواد غذایی و غلات

مشخصات کلی :

سقف و بدنه از ورق های فولادی ST 52_3 به ضخامت 5/1 و 3 میلی متر ساخته و تکمیل گردیده که چهار درب کشویی به ابعاد (2500*2150 میلیمتر) جهت بارگیری کلاها ییکه نیاز به محفظه سر پوشیده را دارند طراحی  و در نظر گرفته شده است.

ضمنا" جهت بار گیری مواد غذایی و غلات نیز چهار دریچه به قطر600 میلیمتر تعبیه گردیده که با فواصل روی سقف واگن قرار دارند . سطح بار گیری 40 متر مربع و حجم مفید واگن 105 متر مکعب است .

واگن مجهز به قلاب اتوماتیک و ضربه گیر و همچنین دارای چهار تامپون با قدرت kn 350 و کورس نهایی 90 میلی متر است .

 بوژی مدل 665llRR از نوع H با سرعت km/h 120 میباشد.

سیستم ترمز از نوعKE_GP_16" که با هوای فشرده عمل می نماید.

واگن شن کش ( با ظرفیت 30 متر مکعب) :

مناسب برای حمل بالاست و شن و ماسه

مشخصات کلی :

بدنه اصلی از ورق 5 میلیمتر St 52 – 3 ساخته شده است که دیواره های آن از طرفین شیب دار است. در انتهای شیب دو دریچه تخلیه قیفی شکل قرار دارد. دریچه ها قابل کنترل بوده می تواند مواد را در وسط یا کنار ریل تخلیه نماید.

طول شاسی 12800 میلیمتر و ارتفاع واگن 3500 میلیمتر است.

واگن مجهز به قلاب اتوماتیک و چهار تامپون با قدرت 3500 KN و کورس نهایی 90 میلیمتر است.

بوژی مدل 665 llRR از نوع H با سرعت 120 km / h

سیستم ترمز از نو عKE_GP_16" که با هوای فشرده عمل می کند.

واگن حمل گاز مایع (گنجایش 110 متر مکعب) :

مناسب برای حمل انواع گاز مایع تحت فشار

مشخصات واگن :

بدنه اصلی از یک استوانه به قطر 3000 و طول 16400 میلیمتر و ضخامت 14 میلیمتر از فولاد مخصوص STE 47 ساخته شده، تخلیه و بارگیری واگن از طریق دو شیر که در زیر واگن قرار دارند انجام می گیرد.

حجم مخزن گاز 110 متر مکعب و ظرفیت بارگیری 46 تن است.

مخزن دارای 2 شیر اطمینان می باشد که در فشار 2/23 بار عمل می نمایند.

بوژی مدل 665 llRR از نوع H با سرعت 120 km / h

سیستم ترمز از نو عKE_GP_16" که با هوای فشرده عمل می کند.

واگن حمل سیمان و پودر (گنجایش : 52 متر مکعب)

مناسب برای حمل سیمان و انواع فله مثل گچ، پودر آلومینیوم و سایر مواردی که دانه بندی آنها کمتر از 4 میلی متر است.

مشخصات کلی :

بدنه اصلی از یک استوانه به قطر 2600 و طول 12710 میلمتر و ضخامت 6 میلیمتر ساخته شده که داخل آن با ورق 4 میلیمتر شیب دار شده است و در زیر به 4 قیف تخلیه منتهی می شود. بارگیری از 4 دریچه صورت می گیرد که در بالای واگن  قرار دارد.

تخلیه واگن با ظرفیت 2/1 تن در دقیقه به کمک هوای فشرده از طریق یک لوله به قطر100میلیمتر انجام می شود. این سیستم قادر است مواد را تا ارتفاع 20 متر در سیلو تخلیه کند.

حجم مخزن 52 متر مکعب و ظرفیت بارگیری واگن 55 تن است.

بوژی مدل 665 llRR از نوع H با سرعت 120 km / h

سیستم ترمز از نو عKE_GP_16" که با هوای فشرده عمل می کند.

شرکت واگن پارس علاوه بر ساخت واگنها و لوکو مو تیوهاو واگنهای شرکت رجا و شرکتهای خارجی را بازرسی اساسی می نماید.

همچنین در سالنهای مربوط به بوژی های زیر تولید و تعمیر میشوند:

  1. بوژی باری Y25 با بالشتک صلب و فنری
  2. بوژی مسافری MD36-MD52-MD523
  3. بوژی باریH دو محوره وسه محوره
  4. بوژی لوکوموتیو آلسترم

همچنین شرکت بوژی های رومانی –هندی را نیز تعمیر اساسی می نماید.

تاسیسات کارخانه :

آب مورد نیاز کارخانه از طریق مخازن خانه سازی سکایی به ساختمان شماره پنج کارخانه انتقال یافته و به آزمایشگاه ساختمان 12 میرسد و توسط فیلتر سختی آب گرفته می شود.

آب اراک به علت سختی بالایی که دارد موجب رسوب در جداره دیگ ها و لوله ها میگرددودر نتیجه خوردگی دیگها افزایش می یابد. فیلتر های سختی گیر آب و پس از هر 45 متر مکعب باید احیا شوند. ظرفیت تصفیه آب بین5 تا7 متر مکعب در ساعت است.

برق مورد نیاز کارخانه توسط پست63 کیلو ولت نزدیک کار خانه تهیه شده و سپس درست شماره5 کارخانه به 20 کیلو ولت کاهش میابد. سپس توسط پست های فرعی که در هر بخش وجود داردبه 400 ولت سه فاز تبدیل می شود. سوخت مازاد مورد نیاز کارخانه در محوطه کارخانه در مخازنی به حجم500 متر مکعب نگهداری میشود.هوای مورد نیاز کارگاهها توسط6 دستگاه کمپر سور با ظرفیت 5و6 متر مکعب در دقیقه تأمین می شود.

خط تولید کارخانه :

سالنهای خط تولید را به سه بخش کلی می توان تقسیم نمود: انبارهای مواد خام و سالنهای قطعه سازی و سالنهای

مونتاژو رنگ. علاوه بر این سالنهای تعمیر نیز بخشی از کارخانه را تشکیل می دهند.در انبارهای مواد خام مواد اولیه مورد نیاز کارخانه شامل ورقها و پروفیلها و مواد کامپوزیت نگهداری می شوند. دراین بخش بر اساس استانداردهای انبار داری مواد نگهداری و لیست می شوند.

ماشین آلات در سالنهای قطعه سازی به صورت کارگاهی (عملکردی) استقرار یافته اند.بدین صورت که ماشین آلات و دستگاههایی که دارای عملکرد مشابه می باشندو در یک سالن استقرار یافته اند. پس از انبار و سالن عملیات اولیه قرار دارد که اکنون به ماشین آلات موجود در آن میپردازیم:

در ابتدای سالن واحد ساچمه پاشی قرار دارد که با پاشیدن بر روی سطوح ورق هر گونه آلودگی و زنگ زدگی را بر طرف می نماید. سپس دستگاههای برش قرار دارد که معمولا اولین مرحله ساخت یک قطعه در این بخش صورت می گیرد. دستگاههای برش هوا گازNC در این بخش قرار دارند. یکی از این دستگاهها توسطمتخصصین شرکت با نصب کامپیوتر مورد نیاز به CNC ارتقا پیدا کرده است.

دستگاه برش پلاسما (زیر آبی) دیگر دستگاه برش این بخش است.این دستگاه به صورت CNC عمل می کند و توسط کدهای استاندارد مشخصات قطعه را می گیرد. در این دستگاه برش زیر سطح آب صورت می گیرد. به این صورت که دستگاه دارای حوضچه ای پر از آب است که قطعه درون آن قرار می گیرد. سپس الکترود برش وارد آب می شود و در فاصله ای معین از سطح جسم قرار می گیرد و عملیات برش با استفاده از قوس الکتریکی آغاز می شود.برای دور ساختن مواد مذاب از گاز اکسیژن استفاده می شود.  گاز اکسیژن توسط نازل هایی که قابل تعویض هستندبه محل مذاب هدایت می شوند. برای جلوگیری از اکسیداسیون سریع ورق در محل بریده شده در اطراف محل برش آب مقطر تزریق می شود. سرعت برش در این دستگاه بسیار بالا است و به دلیل سرد شدن سریع ورق درون آب و تنش های پس مانده حرارتی کنترل می شوند. سطوح بریده شده توسط این دستگاه کیفیت بسیار مناسبی دارند و نیازی به ماشین کاری ندارند.

 دیتگاه دیگری که در این بخش وجود دارد و دستگاه لیزری است که از ایتالیا خریداری شده است. این دستگاه متصل به کامپیوتر مخصوصی است که بر پایه سیستم عامل WINDOWS 2000 کار می کند. توسط این کامپیوتر کلیه کنترلهای عملیات برش انجام می پذیرد. علاوه بر این کامپیوتر مذکور قابلیت اتصال به انترنت را نیزداراست و بدین وسیله که دستگاه دچار مشکل شود متخصصین شرکت سازنده از طریق اینترنت کنترل را در دست گرفته و نسبت به رفع مشکل اقدام می نمایند.

دستگاه برش لیزر قابلیت برش با ابعاد بسیار دقیق را داراست و قطعاتی را برش می زند که با دستگاههای برش معمولی امکان پذیر نیست. سطوح برش خورده با این دستگاه کیفیت بسیار بالایی دارند و به پرداخت نیازی ندارند.در سالن بعدی انواع دستگاههای برش دیسکی و اره ای و انواع ماشین های تراش و پرس وجود دارد.در سالنهای مونتاژ طریقه استقرار ماشین آلات متفاوت است. بدین ترتیب که ماشین آلات بر اساس نوع تولید مرتب شده اند.و مجموعه پس از تکمیل هر مرحله دقیقا به مرحله بعدی انتقال پیدا می کند مثلا ابتدا فیکسچرهای سر شاسی و سپس فیکسچرهای شاسی قرار گرفته اند. این مساله در سالنهای مختص تعمیرات نیز با توجه به روند تعمیر رعایت شده است. بطور مثال سالن تعمیر بوژی که کار اصلی آن تراش و بالانس کردن چرخهای بوژی است.

در این کارخانه بیش از 320 عدد ماشین وجود دارد که تنوع بسیار زیادی را شامل می شود. بیش از 150 عدد از این ماشینها در عملیات ساخت و تولید قطعات بکار می روند.

این ماشین آلات به بخشهای زیر تقسیم می شوند:

دستگاههای برش(لیزری-پلاسما-گیوتین-اره های دیسکی و نواری و برش هوا گاز)

دستگاههای برش(خمکاری-ضربه ای-چکشی-هیدرولیکی) تراش(کپی تراش-تراش افقیو عمودی دروازه ای)و ماشین آلات سنگ(تخت-داخل زن)

70 عدد از ماشین آلات کارخانه مخصوص عملیات تعمیرو بازسازی واگن و قطعات و مجموعه های آن می باشد.

که شامل گروههای شستشو- پرس کورهای- تراش و...می باشد.

مابقی ماشین آلات مربوط به آزمایشگاه مرکزی کارخانه می باشد که ماشین آلات کششی- سختی سنج-تست پاندولیو اشعه ایکس می باشد.

نصب ماشین آلات موجود در کارگاهها از سال 53 همزمان با آغاز عملیات ساختمانی کارخانه شروع شده و تا سال 65 ادامه پیدا می کند.

شماره گذاری و کد بندی ماشین آلات :

به منظور سهولت کار و کنترل روند تعمیر ماشین آلات موجود در کارخانه کد بندی می شوند . بدلیل اینکه از هر نوع ماشین امکان دارد بیش از یک کد دو بخشی اختصاص داده شده است که بخش اول آن بیانگر سالنی است که ماشین در آن استقرار یافته است و بخش دوم شماره اختصاصی دستگاه در آن سالن می باشد.

 مثلاماشین670 در سالن 6 استقرار  آن 70 است . از این سیستم شماره بندی در پرونده ماشین برنامه ریزی تولید سرویس و نگهداری و ... استفاده می شود .

تعمیر ماشین آلات :

برای سهولت در امر تعمیر ماشین آلات به سه دسته A,B,C تقسیم شده اند و برای هر دسته تیم جداگانه ای وجود دارد .

آشنایی با قطعات اصلی واگن و لوکوموتیو :

هر واگن شامل بخشهای بدنه ( اتاق و شاسی ) و بوژی می باشد . بوژی شامل چرخ و سیستم تعلیق و ترمز است . در واگن های باری سیستم تعلیق بسیار ساده بوده و شامل یک سری فنر و سیستم استهلاکی اصطکاکی است .

ترمز های واگن باری نیز بسیار ساده بوده و شامل یک کفشک ترمز که مستقیما بر روی چرخ قرار می گیرد . به دلیل سایش شدید چرخهای واگن و کاهش قطر چرخهای سیستمی وجود دارد که همواره کفشک ترمز را در فاصله معینی از چرخ قرار می دهد تا ترمز ها به خوبی عمل نمایند .

در واگنهای مسافر بری راحتی و آسایش میافران پارامترهای بسیار مهمی است بنابزاین از سیسیتم تعلیق پیچیده تری استفاده می شود که شامل فنرهای سری وموازی و مستهلک کننده های اصطکاکی و ویسکوز است .

بسته به نوع اصلی بوژی بدنه اصلی بوژی می تواند با استفاده از تیرها و ورقها و جوش آنها به یکدیگر یا با ریختگری به صورت یکپارچه تولید شود .

بر روی بوژی قطعه ای کاسه مانند قرار گرفته است ( کام ) که زبانه آن در زیر واگن تعبیه شده است . و به این ترتیب واگن روی بوژی مستقر می شود . در پیچ های تند امکان دارد بر اثر نیروی گریز از مرکز و بار گذاری نا متعادل روی  واگن زبانه واگن از کام بوژی خارج شود . برای پیش گیری از این موضوع روی زبانه و کام سوراخی ایجاذ می شود تا پینی در این بین قرار گیرد .

در دو طرف بوژی بالشتکی M شکل برای تنظیم قرار دارد . این بالشتکها در هنگام دور زدن واگن باعث می شوند که که فشار وارده بر پین اتصال کمتر شده و از سویی باعث می شود که واگن در هنگام دور زدن تراز افقی را نسبتا حفظ نماید .

تعریف عبارت سنسور :

امروز کلمه سنسور به هیچوجه از مفاهیمی از قبیل میکرو پروسسور ، ترانسپیونز (یک میکرو چیپ کامپیوتری بسیار قدرتمند که می توان مقادیر فوق العاده زیاد اطلاعات را به طور خیلی سریع پردازش نماید) انواع مختلف حافظه و سایر عناصر الکترونیکی به عنوان یکی از لغات وا بسته به دنیای نو آوری های تکنولوژیکی اهمیت کمتری را ندارد . با وجود این سنسور هنوز هم فاقد یک تعریف دقیق است همچنانکه عباراتی از قبیل پروب، بعد سنج (gauge ) ، پیک –آپ یا ترنسدیوسر، مدتها چنین بوده اند . کوششهای زیادی به عمل آمده است تا کثرت تعاریف را محدود نماید . کلمه سنسور یک عبارت تخصصی است که از کلمه لاتین Sensorium به معنای توانایی حس کردن یا Sensus به معنای حس برگرفته شده است . پس از آشنایی با منشا مفهوم سنسور ، تاکید کردن بر تشابه بین سنسورهای تکنیکی و اندام های حس انسانی واضح به نظر می رسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.