سیمافایل

دانلود مقاله ، پروزه ، پایان نامه ، کارآموزی، تحقیق

سیمافایل

دانلود مقاله ، پروزه ، پایان نامه ، کارآموزی، تحقیق

گزارش کارآموزی پروژه تبلیغاتی شرکت طیف طوس

گزارش کارآموزی پروژه تبلیغاتی شرکت طیف طوس

گزارش کارآموزی پروژه تبلیغاتی شرکت طیف طوس

گزارش کارآموزی پروژه تبلیغاتی شرکت طیف طوس

مقدمه 7

گرافیک و تبلیغات نوین 12

فصل اول: آرم و نشانه ها 22

فصل دوم: اوراق اداری 38

فصل سوم: پوستر 55

فصل چهارم: کاتالوگ و بروشور 88

فصل پنجم : فولدر 124

فصل ششم: بیلبورد 128

فصل هفتم: استند 148

فصل هشتم: هدایای تبلیغاتی 162   

فصل نهم: بسته بندی 187

فصل دهم: لیبل 209

فصل یازدهم: طراحی جلد 212

تاریخچه ای از طراحی گرافیکGraphic Design

گرافیک و تبلیغات نوین:

طراحی گرافیک با اهمیت روز افزون خود ، حرفه ای است که به دلیل وابستگی به تکنولوژی تکثیر در دوران مختلف ، شکلهای مختلف به خود گرفته است . آنچه که مطالعه تاریخ قرن بیستم به ما نشان می دهد ، پیشرفت و جهش سریع تکنولوژی درهمه زمینه ها منجمله چاپ و صنعت می باشد.

گسترده شدن ارتباطات و روابط بین المللی ، نیاز به اطلاع رسانی و انتشار اطلاعات در سطح کره زمین را با دست یابی به روش های پیشرفته رسانه جدید به وجود آوردند و طراحی گرافیک نیز از این تحولات بی تأثیر نماند.

از هنر گرافیک تا طراحی گرافیک :

ارتباط بصری در وسیع ترین معنای خود پیشینه ای طولانی دارد . زمانی که انسان اولیه برای یافتن غذا به شکار می رفت و ردپای شکار را در غبار تشخیص می داد ، به یک علامت گرافیکی نگاه می کرد . چشم خیال او خود حیوان را می دید.

آثار گرافیکی می تواند علامت هایی مانند حروف الفبا باشند ، یا قسمتی از نظام نشانه ای دیگر مانند علائم جاده ها را تشکیل دهد. مجموع این علائم (مانند خطوط یک طرح یا ترام های یک عکس ) تصورات را شکل می دهد . طراحی گرافیک ایجاد یا برگزیدن نشانه ها و آرایش آن ها روی یک سطح ، برای بیان یک اندیشه است.

یک نشانه یک عکس نیست . تصاویر گرافیکی چیزی بیش از تصویرسازی های توصیفی از اشیایی هستند که می بینیم یا تجسم می کنیم ، آن ها مجموعه هایی تصویری هستند که محتوای آن مفهومی ویژه و موقعیت آن هویتی جدید به آن می بخشد .

 بیشتر واژه ها و تصاویر به طور معمول با هم به کار می روند ، گاهی متن به کل اثر تسلط دارد و گاهی تصویر؛ یا گاهی مفهوم هر کدام به دیگری وابسته است . برخی از برجسته ترین آثار طراحی گرافیک برای رساندن مفهومی دقیق از تصویری مبهم ، بردقت لغات متکی می باشد .

کلمه ، هنگامی که به عنوان گفتارثبت شده چاپ می شود ، میزان زیادی از تأثیر خود را از دست می دهد . طراحان معاصر (به ویژه پیشگامان آن ها ، فوتوریست ها FUTURISTS ) سعی کرده اند این محدودیت را از بین ببرند . آنان به کمک اندازه ، کلفتی ، نازکی و موقعیت حروف به حروف چینی قدرت بیان می بخشند . در واقع ، ضرورت انتقال پیام و هویت خاص بدان بخشیدن برای آنان نیازی گریز ناپذیر بوده است .

  • محتوای اثر نیز تعیین کننده مفهوم طرح و نیز چگونه خوانده شدن آن می باشد . در یکی از معروف ترین طرح های گرافیکی معاصر با نام ((من نیویورک را دوست دارم )) که آمیزه ای از تصویر نگاری و علائم الفبائی است، درک پیام مستلزم برداشتی توافقی از معنا و قرار داد است . ما مفهوم تصویر قلب را به خاطر چگونگی ارائه آن تشخیص می دهیم . چنانچه در یک کتاب علمی ، قلب دیگر مفهوم دوست داشتن را نمی رساند .
  • معانی ای که از تصاویر و علائم الفبائی برمی آید ارتباط چندانی با طراح یا انتخاب کننده آن ندارد و گویای تفکرات طراح نیست هرچند که شکل اثر را سلیقه زیبا شناختی طراح تعیین و تعریف می کند ، ولی زبان پیام باید به گونه ای باشد که مخاطب مورد نظر بتواند آن را درک کند . این نخستین عاملی است که باعث می شود طراحی گرافیک با هنر تفاوت چشم گیری داشته باشد (علیرغم شمار زیادی از پیشگامان طراحی گرافیک که خود نیز هنرمند بودند .) عامل دوم این است که طراح برخلاف هنرمند ، درصدد تولید مکانیکی طرح است . او پس از پذیرفتن سفارش ، کار طراحی را به صورت اتود برروی کاغذ یا در کامپیوتر آغاز می کند : طراح اغلب در مقام کارگردان هنری برعکاسی یا تولید مواد تصویری دیگر نظارت دارد . پیش از آماده سازی نهایی کار برای تولید ، پیشنهادهای بحث شده با مشتری در چندین مرحله بررسی می شود .

طراحی گرافیک به عنوان یک حرفه ، از نیمه سده بیستم مطرح شد . تا آن زمان تبلیغات و مجریان آن از هنرمندان تجاری COMMETCIAL ARTISTS استفاده می کردند. این هنرمندان متخصص شامل این تعداد بودند : 1- هنرمندان صفحه بند : طراحان حروف چاپی که طرح تفصیلی متن و عنوان ها را برای حروف چینی مشخص می ساختند ؛ تصویرگران همه کاره ای که طراحی نمودارهای مکانیکی تا طراحی مد  را انجام می دادند . 2- رتوش کاران : هنرمندان طراح حروف و بقیه کسانی که طرح هایی نهای را برای تولید آماده می ساختند. بسیاری از هنرمندان تجاری (مانند طراحان پوستر) بسیاری از این مهارت ها را با هم ادغام کردند .

  • ابتدائی ترین نقش طراحی گرافیک (( هویت نهایی IDENTIFICATION )) است که هویت و یا مکان موضوع را تعیین می کند (مانند طراحی برای تابلو، پرچم ، سپرهای جنگی ، علائم روی سنگ ، علائم نشریات یا چاپخانه ها ، نشانه شرکت ها ، برچسب روی بسته بندی ها و ...). دومین نقش ، که در اصطلاح حرفه ای (( طراحی اطلاع رسانی INFORMATION DESIGN )) نامیده می شود ، برای نقشه ها ، نمودار ها و علائم راهنما ). نقش سوم و مشخص ترین نقش طراحی گرافیک ((عرضه و تبلیغات  PROMOTION&  FRESENTATION)) است ، ( مانند پوسترها و تبلیغات ) ، جایی که هدف از طراحی جلب نظر و ایجاد پیامی به یادماندنی است .
  • اکنون طراحی گرافیک قسمتی از فرهنگ و اقتصاد کشورهای صنعتی به شمار می آید . با این وجود و به رغم پیشرفت های تکنیکی از دهه 1960 به بعد و پیام رسانی از طریق ماهواره ها و دخول تصویر در آن ، توسعه آن همچنان به طرز باورنکردنی بومی است و با وجودی که طراحان به صورت گروهی کار می کنند ، تغییرات کماکان به دیدگاه های خودی وابسته است.
  • طراحی گرافیک نوعی زبان با دستورات نامشخص دربر دارد و پیوسته در حال ابداع معانی لغوی وسیع است :مبهم بودن اصول طراحی به این معنی است که فقط باید مطالع شود نه این که یادگرفته شود . ما نمی توانیم یک اثر گرافیکی را دقیقا بفهمیم تا طمانی که اجزای تشکیل دهنده آن را بشناسیم . این کتاب سعی می کند نشان دهد چرا الفبا و تصویر این گونه به نظر می رسند. توجه اولیه این کتاب به این است که مفاهیم با هم چه معنایی را می رسانند.

طراحی جلد:

نشریات را می توان نوعی طراحی بسته بندی به حساب آورد . زیرا جزئیات فنی طراحی جلد شباهت نزدیکی با طراحی بسته بندی دارد، چرا که در طرای جلد هم باید به سطوح و وجود مختلف جلد فکر کرد و طراحی مناسب، هنری – فنی را انجام داد و حقایق و ریزه کاری های حرفه ای نشریه را در کار محفوظ داشت.

طراحی جلد نیز مانند هر کوشش پویایی ، انواع گوناگون دارد . که معروفترین آن طراحی جلد کتاب است، زیرا کیفیت کار طراحی کتاب و تقسیمات و سطوح آن کامل ترین نوع در میان انواع جلدهای نشریات است . در این نوشته نیز چگونگی طراحی جلد کتاب موضوع اصلی بحث است . انواع جلدهای دیگر مانند جلد مجله ، کاتالوگ ، بروشور، نشریات مختلف ، صفح موسیقی و... هر کدام وجهی و بخشی از خصوصیات جلد کتاب را دارند و آشنایی کافی طراح با چگونگی طراحی جلد کتاب کمک م یکند تا دیگر جلدها را نیز، به آسانی و با مهارت طراحی کند. با آن که اندازه جلدها متنوع است اما همگی تابع اندازه تقسیمات  استاندارد شده ورق کاغذهایی است که کارخانجات کاغذسازی تولدی می کنند.

کارخانجات کاغذ سازی اندازه اوراق کاغذ را به شکلی پیشنهاد و تولید می کنند که به اندازه ماشین های چاپ و اوارق و صفحات فیلم و زینک د ر لیتوگرافی هماهنگ باشد و این تقسیمات هماهنگ بالاخره منجر به قطع های متنوع نشریات می شود .

اندازه مصرفی کاغذ و جاپ در دنیا نیز گوناگون اند و هر منطقه ای براساس نسبت مصارف و احتباجات خود نوعی از اندازه ها را مورد استفاده قرار می دهد.

پیش از این ها در ایران اندازه هایی را مصرف می کردند که تابع شرایط معمول کاغذسازی کشورهای همسایه تولید کننده کاغذ  و محصولات داخلی ایران بود و از ان کاغذها قطع های سلطانی 34 x 39 ، رحلی بزرگ  24 x  34 ، رحلی کوچک 22 x 29  ، وزیری 17 x 14 ، خشتی 21 x 21 ، رقعی 14 x 21 ، جیبی 12 x 5/16 ، پالتویی 12 x 21  و نیم جیبی 8 x 12 س م و ... را می ساختند . بعد تر حضور ماشین های چاپ د رصنعت نشر کشورمان اندازه های دیگری را امکان پذیر کرد ، زیرا ماشین ها براساس استانداردهای اروپایی سه اندازه ورق کاغذ را به کار می گرفتند که عبارت بودند از : قطع چهارونیم ورقی 70 x 100 و چهار ورقی  90 x 27 و سه ورقی 90 x 67 س م ، که ازاین اندازه ها نشریاتی با قطع های متنوع به وجو د می آید . ایجاد قطع های متنوع از اوارق اصلی کاغذ به این ترتیب بود که ورق کاغذ را چند بار به دونیم تا می کنند و هر دفعه از هر تا ، اندازه جدیدی به وجود می آید.

البته اهالی نشر و طراحان با اندکی تغییر در تازدن کاغذ و اندازه های آن به قطع های جدید دیگری هم هست می یافتند. مثلا نوعی قطع خشتی و چهارگوش د رانداره 23 x 23 سانتیمتر هست که از یک بار تا زدن عرض 50 سانتیمتر کاغذ و سه بار تا زدن طول 70 سانتیمتر، در دومین قطع چهارونیم ورقی به وجود می آید. در این قطع چهارگوش می توان به جای اندازه 23 x 23 ، اندازه های کمتری را نیز امتهاب کرد.

تازدن های ابتکاری ورق کاغذ، سبب قطع های جدید دیگری هم می شود که این بستگی به توافق باشد، طراح لیتوگرافی ، چاپ و صحافی دارد. امروزه در ایران ، استاندارد جدید دیگری در اندازه کاغذ مطرح شده است، که عبارت است از : قطع A که از قطع های بین المللی  است و این قطع یکی از قطع هیا سه گانه معروف A ، B ، C است که بعضی از قطع های آن با تقریب به همان قطع های قبلی و نسبتی در ایران نزدیک است . اما قطع های C ، B هنوز در ایران مورد توجه و مصرف قرار نگرفته است.

چگونگی طراحی جلد:

جلد کتاب شامل سه بخش عمده است که عبارتند از سطح روی کتاب ، سطح عطف و سطح پشت کتاب . که سطح رو و پشت همیشه به یک اندازه هستند و اندازه سطح عطف که بین دو سطح قبلی قرار دارد ، از جهت طول هم اندازه آن ها ولی از جهت عرض همبستگی بستگی به تعداد و حجم و ضخامت کاغذ صفحات کتاب دارد . مصال اگر کتاب 500 صفحه باشد(250 برگ) بنا به ضخامت کاغذ 100 گرمی عرض سطح عطف حدودا بیش از 4 س م می شود، اگر تعداد ضخامت 100 صفحه باشد براساس همان وزن و ضخامت کاغذ عرض عطف حدودا بیش از 5 سامتیمتر می گردد و علت بیان تقریبی اندازه ها به خاطر وزن ، جنس کاغذ و همچنین شیوه صحافی عطف است.

علاوه بر سطوح سه گانه فوق ، بخش های دیگری ار هم می توان د رجلد کتاب ملاحظه کرد ، که عبارتند از : سطوح داخل ، رو و پشت جلد ، که می توانند درطراحی جلد مورد توجه و آرایش قرار گیرد و علاوه بر این ها در طراحی روکش جلد کتاب ، دو بخش دیگری نیز و جود دارد که لب برگردان نامیده می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.