سیمافایل

دانلود مقاله ، پروزه ، پایان نامه ، کارآموزی، تحقیق

سیمافایل

دانلود مقاله ، پروزه ، پایان نامه ، کارآموزی، تحقیق

گزارش کارآموزی برق در ساختمان

گزارش کارآموزی برق در ساختمان

گزارش کارآموزی برق در ساختمان

برق در ساختمان

 

گزارش کار

1- نصب کنتورهای چند وضعیتی

2- نصب کنتاکتور

3- نصب فیوزها

4- نصب رله ها

1- نصب کنتورهای چند تعرفه و اعمال نرخهای چند تعرفه

بر اساس اطلاعات دریافتی از مناطق ، از مجموع قریب 15 میلیون مشترک برق ، بیش از یک میلیون دارای انشعاب سه فاز و بقیه دارای انشعاب تکفاز می باشند . که از کل مشترکین سه فاز ، قریب 90 درصد هنوز دارای کنتور یک تعرفه اند و مشترکین تکفاز ، عموماً کنتور یک تعرفه دارند . همچنین سالیانه بطور متوسط 600هزار مشترک جدید جذب می شوند که لازم است از ابتدا ، برای مشترکین جدید کنتورهای چند تعرفه نصب شود .

لذا در راستای انجام تکلیف قانونی و هدایت مشترکین به سمت مصرف بهینه ، لازم است انشعابات جدید بصورت چند تعرفه برقرار شوند و در مورد مشترکین قبلی نیز به مرور نسبت به تعویض کنتور آنها اقدام گردد . از اینرو بـر اساس سیاستگذاری اعـلام شده قبـلی لازم است ، ضـمن بررسی ظـرفیت تولید کنتورهای چنـد تعـرفه در داخل کشور و تقویت این ظرفیت ، نسبت به تهیه و نصب کنتور چند تعـرفه ، حـداقل به مـقدار یک میلیون دستگاه تکفاز و 80 هزار دستگاه سه فاز در هر سال بصورت متمرکز یا غیر متمرکز و از طریق برگزاری مناقصه اقدام گرددکه تهیه این تعداد کنتور بالغ بر 360 میلیارد ریال اعتبار سالیانه نیاز دارد . با توجه به میزان یارانه پرداختی در نرخها و همچنین سهم مصارف از پیک بار ، اولویت های زیر برای نصب کنتورهای چند تعرفه پیشنهاد می گردد :

1- مشترکین کشاورزی 2- مشترکین صنعتی 3- مشترکین تجاری پر مصرف

4- مشترکین خانگی پر مصرف 5- مشترکین عمومی

نخستین کنتورساز ایران پیشرو در تولید کنتور های الکترونیکی

در گفت وگو با دکتر «نصیری» مدیرعامل کنتورسازی ایران عنوان شد    گفت وگو با مدیرعامل شرکتی که در حوزه فعالیتش اتفاقات مهم و تعیین کننده ای رخ داده، بسیار جذاب بود. مدیری که نام شرکت متبوعش دست کم در منازل همه ما بر دیوارها نقش بسته است.

    دکتر محمدنصیری، مدیرعامل شرکت کنتورسازی ایران است، شرکتی که روزگاری تمام کنتورهای برق ایران را به صورت انحصاری تولید می کرد، اما آن انحصار سال ها پیش از بین رفت و این شرکت ناگزیر وارد جرگه تولیدکنندگان کنتورهای الکترونیکی شد.

      به گفته دکتر نصیری، کنتورسازی گرچه دیر به عرصه تولید کنتورهای الکترونیکی پیوست، اما یک سر و گردن از دیگر رقبا بالاتر است.     مشتریان کنتورسازی این عبارت دکتر نصیری را شاید بهتر بتوانند درک کنند، چرا که می دانند تولیدات این شرکت از کم چالش ترین تولیدات در این حوزه بوده است.    ما در کنار خط تولید کنتور های الکترونیکی تک فاز و سه فاز به زودی
    خط جدید تولید کنتور های الکترونیکی ساکت تایپ    (Socket type) را راه اندازی خواهیم کرد  مدیرعامل کنتورسازی ایران در گفت وگو با دنیای اقتصاد به تشریح آخرین تحولات رخ داده در این شرکت می پردازد.    وی از تولید کنتورهای ساکت تایپ (Socket type) در این شرکت خبر می دهد، کنتورهای الکترونیکی که شبیه همان کنتورهای گرد و الکترومکانیکی است.  سیاست دولت در خصوص مصرف انرژی به گونه ای است که باید بهای برق مصرفی، مصرف کننده به صورت چند تعرفه ای محاسبه شود تا از این طریق متولی صنعت برق یعنی وزارت نیرو بتواند مدیریت مصرف بر انرژی داشته باشد.

       رسیدن به این مقصود مستلزم ابزار و سازوکارهایی است که اولین سازوکار داشتن یک دستگاه اندازه گیری است، چرا که کنتورهای کنونی تک تعرفه اند و نمی توانند محاسبه چند تعرفه ای داشته باشند. بنابراین نیاز به کنتوری که بتواند مصرف انرژی در طول ساعات روز را با تعرفه های مختلف محاسبه کند تا از این طریق بهای برق مصرفی در تعرفه های مختلف محاسبه و دریافت شود، بیش از هر چیز احساس می شد.

    یعنی دولت خواسته با به کارگیری کنتورهای چند تعرفه ای ...؟

    بله – دولت به عبارتی با این سیاست دو هدف عمده را دنبال می کند. اول اینکه پرداخت سوبسید انرژی متعادل شود. دوم اینکه مصرف، مدیریت شود. به هر حال خانواده ها باید در مصرف برقشان مدیریت کنند. یعنی به گونه ای برق مصرف کنند که در ارزان ترین نرخ تعرفه قرار گیرند و در ساعاتی که نرخ تعرفه بالا است، برق کمتری مصرف شود. این دو هدف مستلزم داشتن دستگاهی به نام کنتورهای الکترونیکی و دیجیتال است.

    شرکت کنتورسازی چگونه موفق به تولید این کنتورها شد؟

    شما به خوبی آگاهید که شرکت کنتورسازی بیش از 35 سال افتخار خدمت به شرکت های توزیع و وزارت نیرو را دارد و نمی توانست کنتورهای الکترونیکی تولید کند، مگر اینکه وارد فاز جدیدی می شد. خوشبختانه موفق شدیم با یکی از شرکت های صاحب نام به نام آکتاریس فرانسه وارد مذاکره شویم.    کی قرارداد تولید کنتورهای الکترونیکی را با آکتاریس منعقد کردید و ظرف چند ماه موفق به تولید شدید؟

    در تاریخ 28 اردیبهشت ماه 84 با آکتاریس فرانسه موفق به انعقاد قرارداد شدیم و درست 10 ماه بعد یعنی 18 اسفند همان سال توانستیم کنتورهای الکترونیکی را به صورت آزمایشی تولید کنیم.
    

    چه مشکلاتی برای تولید این نوع کنتورها داشتید؟

    برای این کار باید تسهیلات ارزی از صندوق ذخیره می گرفتیم و گشایش های اعتباری لازم باید انجام می گرفت و تجهیزات موردنیاز خط باید ساخته و از فرانسه و انگلیس ارسال می شد. این همه کار در یک افق 10ماهه انجام شد که حاصل زحمات هیات مدیره محترم و کلیه پرسنل شرکت است.

       کنتورهای الکترونیکی را به تولید انبوه هم رسانده اید؟

        بله. ششم اردیبهشت ماه سال جاری خط تولید کنتورهای تک فاز و سه فاز توسط وزیر محترم نیرو افتتاح شد و تا امروز 22هزار کنتور تک فاز الکترونیکی چند تعرفه و بیش از 10هزار کنتور سه فاز چندتعرفه الکترونیکی تولید و به شرکت های توزیع عرضه کردیم.

   تا آخر امسال چه میزان کنتور الکترونیکی تولید می کنید؟

    کنتورسازی متعهد است تا پایان سال 1385 حدود 220هزار کنتور تک فاز و 70هزار کنتور سه فاز الکترونیکی تولید و تحویل شرکت های توزیع نیرو بدهد.        این موضوع خود چشم انداز روشنی از شرکت در اذهان ترسیم می کند.     یعنی سال آینده سود بیشتر از 473 ریال می توانید بین سهامداران تقسیم کنید؟

  با اینکه پیش بینی سود سال 85 محتاطانه است، اما فکر می کنم بتوانیم در سال آینده سود مناسب تری، بهتر از امسال به سهامداران بدهیم، این در حالی است که تولید کنتورهای الکترومکانیکی در سال 85 نسبت به سال قبل 40درصد کمتر شده است.
    امسال چقدر کنتور الکترومکانیک تولید می کنید و آیا اساسا علت کاهش تولید این کنتورها ناشی از عدم ظرفیت تولید است یا عدم تقاضا؟

    مسلما عدم تقاضا. ما امسال 450هزار کنتور الکترومکانیکی تولید می کنیم. البته ظرفیت ما رقمی بیش از این رقم است. مثلا در سال 82 یک میلیون و 280هزار کنتور الکترومکانیکی تولید کردیم اما به رغم وجود این ظرفیت در این شرکت ما تقاضایی برای تولید این نوع کنتور نداریم که در عوض سفارش های قابل توجه الکترونیک خلا کنتور های الکترومکانیک را پر کرده است.
        تولیدات ما یک محصول خاص است و حتما باید به سفارش وزارت نیرو و شرکت های توزیع صورت بپذیرد، لذا به رغم اینکه توان تولید کنتور الکترومکانیکی را داریم، اما به دلیل سیاست دولت مبنی بر به کارگیری تولید کنتورهای الکترونیکی، شرکت های توزیع مثل سابق نیازی برای خرید این نوع کنتورها متصور نیستند و گرایش آنها به سمت خرید کنتورهای الکترونیکی است.
        کنتورهای الکترونیکی چه مزیت هایی دارند؟

    مدیریت مصرف انرژی از طریق این کنتورها عملی می شود. به دلیل اینکه کنتورهای الکترونیکی هوشمند هستند و در طول روز حدود 6تعرفه را محاسبه می کنند.    
    انواع کنتورهای الکترونیکی

        از طرفی شرکت های توزیع مبالغ بسیار زیادی برای قرائت کنتور به پیمانکارشان می پردازند و از این پس کنتورهای الکترونیکی نیازی به قرائت مستقیم ندارند که خود این موضوع دو حسن به دنبال دارد. نخست آنکه هزینه های مربوط به قرائت کنتور اعم از به کارگیری نیروی انسانی از بین می رود و دوم اینکه دیگر قرائت کنندگان کنتور به حریم شخصی خانواده ها وارد نمی شوند. در گذشته به دلیل موازین اسلامی خانواده ها موافق حضور قرائت کنندگان در منازلشان نبودند، حتی این موضوع مشکلاتی را به وجود آورده بود. پس مزیت کنتورهای الکترونیکی را این گونه می توان بیان کرد که کنتورهای الکترونیکی از دور قابل قرائت بوده و در کنار این مزیت می توانند مدیریت مصرف کنند.

    کنتورهای قرائت از راه دور امروز پا را فراتر گذاشته و مدیریت مصرف می کنند. مزیت دیگر این است که دستکاری های قبلی در کنتورها با وجود کنتورهای الکترونیکی امکان پذیر نیست و دقت این کنتورها به مراتب بالاتر از کنتورهای الکترومکانیکی است.

    ظرفیت تولید کنتورهای الکترونیکی چقدر است؟

    با توجه به اظهارات وزیر محترم نیرو در افتتاح خط تولید کنتورهای الکترونیکی، حدود 20میلیون کنتور منصوبه در کشور داریم و برای اینکه بتوانیم در یک افق پنج ساله این تعداد کنتور را به الکترونیکی تبدیل کنیم، با تقاضای بسیار بالایی مواجه خواهیم شد.
        با همین دیدگاه ظرفیت خط تولیدمان را برای کنتورهای تک فاز حدود یک میلیون و سه فاز 300 هزار تا در سال پیش بینی کردیم ولی در سال اول ظرفیت تولیدمان سالانه 300 هزار دستگاه است و در حال حاضر تولید حدود 200هزار کنتور الکترونیکی را از شرکت های توزیع سفارش داریم.

    مهم ترین دلایل احیا و به سوددهی رساندن شرکت کنتورسازی چیست؟

     رمز پیروزی در عقل جمعی و تلاش مستمر است. ما به خودباوری و بهره گیری از عقل جمعی و بهادادن به کارشناسان معتقدیم.

    ما به سادگی موفق به مذاکره با شرکت خارجی نشدیم و با شرکت های بین المللی زیادی به بحث و مذاکره پرداختیم و همزمان با شرکت آکتاریس با 4شرکت خارجی به صورت جدی در حال مذاکره بودیم.

       آکتاریس 8 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارد، چطور؟

       بله همین طور است. البته در گذشته شرکت «آاگ»، 8درصد سهام شرکت را در زمان تاسیس در اختیار داشت ولی این شرکت توسط شرکت شولمبرگر خریداری شد و از این شرکت صاحب نام، آکتاریس متولد شد. به طبع پس از خرید شرکت آاگ، توسط شرکت آکتاریس 8درصد سهام شرکت قبلی به شرکت آکتاریس منتقل گردید و نهایتا امروز شرکت آکتاریس 8درصد سهام کنتورسازی را دارد.

     آکتاریس یکی از شرکت های خوشنام بین المللی است و در 11کشور سایت تولیدی داشته و در 32کشور هم فعالیت چشمگیری دارد و تقریبا حدود 21درصد از بازار میترینگ آب، گاز و برق دنیا متعلق به آکتاریس است. ما به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم به عرصه های بین المللی و WTO بپیوندیم، باید بتوانیم با شرکت های مطرحی همچون آکتاریس همکاری کنیم.
        بحث دیگر انتقال دانش فنی است. ما نباید فقط مصرف کننده باشیم باید بتوانیم دانش و فن تولید را به دست آوریم بر همین اساس ما موفق شدیم که دانش فنی تولید کنتورهای الکترونیکی را از آکتاریس فرانسه به کنتورسازی ایران منتقل کنیم.

    هم اکنون چند درصد تولید کنتورهای الکترونیکی بومی است؟

    در حال حاضر دانش فنی تولید این نوع کنتورها متعلق به کشورهای توسعه یافته است ولی با این حال ما توانسته ایم که این دانش را به کشورمان بیاوریم.   اکنون قطعات الکترونیکی این کنتورها را از آکتاریس تامین می کنیم ولی قطعات فلزی پلاستیکی و ترمینال ها را در داخل تولید می کنیم و امیدواریم تا سه سال آینده تمام قطعات را در کشورمان تولید کنیم.

    در این راه رقبایی هم دارید؟

      بله. البته ما به آنها به چشم یک همکار می نگریم چرا که اعتقاد داریم بازار بزرگی وجود دارد و همه می توانند حضور پررنگی در این بازار داشته باشند.

      من معتقدم اگر به انحصار فکر کنیم، نمی توانیم رشد کنیم، اگر خدمات، کیفیت و قیمت ما مناسب باشد، هیچ خطری ما را تهدید نمی کند و به راحتی می توانیم در بازار به رقابت بپردازیم.
        این را هم باید بگویم که الان ما در بازار تولید کنتور تولیدکنندگانی مثل شرکت باد رعد، آچی تروپی، افزار آزما و کرمان تابلو را داریم، ولی بخش اعظم بازار در دست کنتورسازی است.
        با این حال گرچه کمی دیر به عرصه تولید کنتورهای الکترونیکی پیوستیم، ولی با نگاهی مشتری مدارانه و دقت و کیفیتی که در تولیداتمان داریم، تصور می کنم که یک سرو گردن از بقیه رقبا بالاتریم.

    یکی از مزایای شرکت کنتورسازی شفاف بودن صورت های مالی است، در حالی که برخی شرکت ها شفاف سازی را با منافع شرکت مغایر دانسته و معتقدند این سیاست موجب می شود تا بازار را رقبا از دستشان خارج کنند، چرا کنتورسازی از شفاف سازی هراسی ندارد؟
        به نظر من در عرصه رقابت در سایه حرکت کردن کار مناسبی نیست و شرکت ها باید برای به دست آوردن بازار یا از دست ندادن آن به جای پنهان کاری، استراتژی خاصی داشته باشند و با شفاف سازی اطلاعات وضعیت مالی شرکت متبوع خود را از هر گونه شبه مبرا کنند، هر چند یک شرکت پذیرفته شده در بورس ملزم به شفاف سازی است. ما به هیچ وجه از شفاف سازی هراسی نداریم، فقط دغدغه ما در کنتورسازی این است که بتوانیم محصول خوبی را تولید و عرضه کنیم، چون کنتور بسیار حساس و دقیق است و شرکت های توزیع که مشتریان ما هستند، در کنار قیمت، دقت و کیفیت این کنتورها برایشان بسیار مهم است.
    شایان ذکر است ما برای ارائه آمار شفاف سایت اینترنتی را به آدرس www.ski.ir راه اندازی کردیم تا بتوانیم در طول یک سال مالی هم به شفاف سازی و اطلاع رسانی مناسب بپردازیم.
        آیا سهامداران عمده شرکت از سهم خود در کنتورسازی حمایت می کنند؟

       همه سهامداران عمده به ویژه ساتکاب از شرکت کنتورسازی حمایت می کنند. در مجمع اخیر هم در حالی که سهامداران جزء خواستار تقسیم سود بیشتری بودند، ساتکاب که 40 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارد با پیشنهاد تقسیم کمتر از 250 ریال هم موافق بود.
        من تصور می کنم یک سهامدار باید دید بلندمدت تری نسبت به سهم خود داشته باشد، الان کنتورسازی در یک دوران گذار قرار گرفته است و به طور قطع پس از این دوران گذار به پیشرفت بیشتری خواهد رسید.  سهامداران عمده ما همواره اذعان می کنند که کنتورسازی یکی از شرکت های خوب پرتفوی ما است و این شرکت باید زیان دیگر شرکت های ما را جبران کند.

        از 473ریال سود امسال مقرر گردید 250ریال آن به سهامداران پرداخت شود، چه زمانی این مبلغ به سهامداران پرداخت می شود؟

    در اسرع وقت سود را پرداخت می کنیم. در سال گذشته به دو دلیل سود پرداخت نگردید، اول اینکه برای طرح توسعه کنتور الکترونیکی باید افزایش سرمایه می دادیم. اگر در سال گذشته هم نتوانستیم سود پرداخت کنیم، به دلیل مشکلاتی از گذشته بوده است. مثلا از 200 میلیارد ریال فروش ما در سال 83 حدود 11 میلیارد ریال هنوز نزد شرکت های توزیع باقی مانده و به شرکت پرداخت نشده است و بدهکاری شرکت های توزیع هم ناشی از عدم افزایش بهای برق مصرفی بوده است و زیان این سیاست به کنتورسازی و سهامداران این شرکت نیز رسیده و ما نتوانستیم سود سال گذشته را پرداخت کنیم ولی در مجموع موفق شدیم که مجوز افزایش سرمایه را از سازمان بورس دریافت کنیم. این افزایش سرمایه که حدود 92درصد و به مبلغ 50 میلیارد ریال است، از محل سود انباشته و تسهیلات صورت می گیرد.

    حتما مطلع هستید که به دلیل بحران های سال گذشته، امسال متقاضی افزایش سرمایه در بورس بسیار فراوان بود و خیلی از شرکت ها به دلیل مصلحت ها و مشکلاتی درخواست افزایش سرمایه از سازمان بورس داشتند، اما شرکت کنتورسازی از معدود شرکت هایی بود که به دلیل توجیه دار بودن طرح خود موفق به دریافت مجوز افزایش سرمایه شد.

    قبل از شروع مصاحبه گفتند که برای سهامداران شرکت خبر های خوشی دارید؟
        خبر خوش این است که ما در کنار خط تولید کنتور های الکترونیکی تک فاز و سه فاز به زودی خط جدید کنتور های الکترونیکی ساکت تایپ(Socket type) را راه اندازی خواهیم کرد.
        برای نصب این کنتور ها نیازی به تعویض زیرساخت کنتور های الکترومکانیکی نیست، بلکه کنتور های ساکت تایپ شبیه کنتور های الکترونیکی و به صورت دایره است. فقط برای نصب این کنتور های الکترونیکی باید قسمت بیرونی کنتور های الکترومکانیکی کنونی را تعویض کرد و نیازی به تعویض کاسه کنتور نیست.    همان طور که گفتم در حال حاضر 20میلیون کنتور نصب شده در کشور وجود دارد. هزینه تبدیل این تعداد کنتور به کنتور های الکترونیکی از یکسو و هزینه تعویض و تجهیز زیرساخت های این کنتور ها موجب می شود که شرکت های توزیع نیرو مایل باشند به دلیل پرهیز از هزینه های این زیرساخت کنتور های ساکت تایپ الکترونیکی را مصرف نمایند که شاید بین 15 تا 20هزار تومان هر کنتور هزینه داشته باشد.    براین اساس، کنتور های ساکت تایپ دیجیتالی با همان شکل کنتور های الکترومکانیکی اما با کاربری دیجیتالی می توانند بدون تعویض کاسه کنتور نصب شوند.    البته وزارت نیرو تاکید دارد کنتور های جدیدی که نصب می شود، کنتور های الکترونیکی ترمینالی باشد، اما کنتور های ساکت تایپ برای تعویض کنتور های قدیمی و کنتور های جایگزین است که نیازی به نصب ندارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.