گزارش کارآموزی ساختمان سازی شرکت بلند پایه
فهرست مندرجات
2- معرفی پروژه احداث سازه، تأسیسات و معماری ایستگاه B4 متروی تهران. 5
روش اجرای سازه نگهبان ایستگاه 11
3- گزارش فعالیتهای انجامشده در دفتر فنی.. 25
5- تشریخ برخی از فعالیتهای انجام شده در دفتر فنی.. 30
6- عکسهایی از فعالیت های کارگاه 32
7- مقایسه دروس دانشگاهی با نحوه اجرای کار 35
8- ارزیابی شخصی از دوره کارآموزی.. 36
9- ارائهی پیشنهاد توسط کارآموز 37
1-9-ارائهی پیشنهاد برای بهبود صنعت احداث خطوط مترو 37
2-9-ارائهی پیشنهاد برای افزایش بازدهی کارآموزی.. 37
گسترش نقش کارآموزی در تحصیلات عالی.. 37
آشنا نمودن دانشجویان با اهمیت مباحث درسی.. 38
تشکیل محیطی دانشگاهی برای بررسی مشکلات صنعتی.. 38
شرکت بلندپایه در سال 1371 با شعار کیفیت، سرعت عمل، نوآوری و استفاده از دانشهای فنی نوین در صنعت ساختمان تأسیس شد. بلندپایه، کار خود را با انجام کارهای ساختمانی در پروژههای بزرگ کشور آغاز نمود و اکنون اجرای پروژه های متعددی را به صورت طرح و اجرا (EPC) بر عهده دارد. گردش مالی این شرکت در حال حاضر 1500 میلیارد ریال برآورد میگردد. بلندپایه دارای شرکتهای زیرمجموعهی متعددی در زمینه طراحی مهندسی، ساخت، تجهیزات و ماشین آلات، بازرگانی، سرمایه مسکن و ... است که برای هریک از این شرکتها، بازار هدف جداگانهای تعریف شدهاست. شرکت بلندپایه توانستهاست در زمینههای زیر صلاحیت پیمانکاری اخذ نماید:
الف) از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور:
پایه 1 در رشته ساختمان
پایه 2 در رشته تاسیسات و تجهیزات
پایه 1 در رشته آب
پایه 4 در رشته برق
پایه 1 در رشته صنعت و معدن
ب) از شرکت ملی نفت ایران:
پایه 1 در رشته ساختمان
پایه 2 در رشته تاسیسات و تجهیزات
پایه 3 در رشته آب
پایه 3 در رشته صنعت
پایه 5 در رشته نیرو
همچنین این شرکت موفق به اخذ گواهینامه از مراکز معتبر داخلی و خارجی همچون گواهینامههای مدیریت پروژه و مدیریت سازمان از ایزو شدهاست.
در کارنامهی شرکت بلندپایه میتوان به انجام پروژههایی نظیر
اشاره نمود. این شرکت هماکنون پروژههای زیر را در دست احداث دارد:
و اخیراً در حال گذراندن ساز و کار قانونی برای شروع پروژههای زیر است:
1-2- وضعیت سازمانی شرکت
در کارگاههای این پروژهها، یکصد و پنجاه کارشناس، یکصد تکنسین و پانصد کارگر و در دفتر مرکزی شرکت، 160 نفر مشغول به کار هستند. چارت سازمانی شرکت بلندپایه به شرح زیر است:
2- معرفی پروژه احداث سازه، تأسیسات و معماری ایستگاه B4 متروی تهران
سابقه بحث و گفتگو درباره احداث قطار شهری در تهران به 110 سال قبل باز می گردد. در همین سال ها یک خط آهن روزمینی بین دروازه شهرری (مرقد حضرت عبدالعظیم) و میدان باغ شاه، که به واگن اسبی معروف گشت، احداث شد. در سال 1350 مطالعات اجتماعی، اقتصادی و ترافیکی شهر تهران و پیش بینی تغییرات آن تا سال 1370 شروع شد و گزارش نهایی آن شامل یک شبکه خیابانی با یک کمربندی در پیرامون منطقه مرکزی، دو بزرگراه برای نواحی تازه ساز شهری و یک شبکه مترو با 7 خط که به وسیله شبکه اتوبوسرانی و تاکسیرانی تکمیل شود در سال 1353 توسط شرکت سوفرتو ارائه شد.
در سال 1354 قانون تأسیس شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) به تصویب رسید و تعداد خطوط مترو به 9 خط افزایش یافت.
در سال 1356 عملیات اجرایی احداث مترو آغاز شد، تا آن که به علت تحمیل جنگ به کشور، در سال 1359 کل طرح به حالت توقف درآمد. از سال 1365، رفته رفته عملیات آغاز شد و در سال 1374 قراردادهایی برای خرید تجهیزات ثابت و متحرک خطوط 1 ، 2 و 5 منعقد شد.
نخستین خط راهآهن شهری تهران و حومه، مسیر قطار سریع السیر تهران - کرج (خط 5) بود که در سال 1377 به بهرهبرداری رسید. یک سال بعد، بخش غربی خط 2، یعنی حد فاصل ایستگاههای صادقیه (تهران) و ایستگاه امام خمینی (رحمت الله علیه) به بهرهبرداری رسید و در سال 1380، نیمه شمالی خط 1، از ایستگاه میرداماد تا ایستگاه علیآباد افتتاح شد.
پس از آن سالانه افتتاح چند ایستگاه به همراه چند کیلومتر تونل زیرزمینی، دستاورد متخصصین مترو برای ساکنین و شاغلین تهران بودهاست که همواره از آن به عنوان بدهی خود به مردم یاد کردهاند.
هم اکنون قطارهای شهری در خط 1، از سه راه قلهک تا بهشت زهرا، در خط 2 از دانشگاه علم و صنعت تا میدان صادقیه، در خط 4 از میدان انقلاب اسلامی تا میدان شهدا و در خط 5 از میدان صادقیه تهران تا گلشهر کرج به جابهجایی مسافران مشغولند.