سیمافایل

دانلود مقاله ، پروزه ، پایان نامه ، کارآموزی، تحقیق

سیمافایل

دانلود مقاله ، پروزه ، پایان نامه ، کارآموزی، تحقیق

طرح کارافرینی شرکت فراورده های لبندیس

طرح کارافرینی شرکت فراورده های لبندیس

طرح کارافرینی شرکت فراورده های لبندیس

شرکت فراورده های لبندیس

 

تاریخچه شرکت لبندیس

شرکت فراورده های لبندیس  در سال 1375 تاسیس گردید که در موقعیت 25 کیلومتری شیراز – سپیدان قرار گرفته است که در حدود 30 نفر پرسنل دارد که حدود 23 نفر در سالن تولید مشغول به کار هستند و حدود 7 نفر مسئول کار های اداری هستند

تولیدات کارخانه و فرآیند تولید

انواع شیر : شیر کاکائو -شیر یارانه ای -و شیر مدارس و انواع ماست  که عبارتند از :

1- ماست 750 گرمی

2- ماست یک کیلو هشتصد گرمی ویژه

3- پنیر

  • ماست موسیر 400 گرمی و خامه که در اندازه 150 گرمی اولیه می شود و همچنین خامه فله ای برای مصارف دیگر تولید می شود .

همچمین دوغ در اندازه های 1 لیتری ،5/1  لیتری ، 2 لیتری و 4 لیتری و 5 لیتری و همچمین دوغ 300 CC تولید می شود .

حال مروری داریم که بر کلیه قسمت کارخانه که درب ورودی کارخانه نگهبانی قرار دارد که در همان ردیف به ترتیب رختکن ، سرویس بهداشتی ، انبار ، قسمت اداری قرار دارد که این  قسمت ها از سالن تولید جداست و قسمت دوم سالن تولید که در سالن تولید یک درب ورودی اصلی برای ورود و خرو ج و همچنین توزین است که به وسیله یک باسکول 2 تنی انجام می شود ولی به دلیل کند بودن و مشکل بودن این مسئله معمولا کسانی که شیر می آورند در بیرون شیر را وزن می شود ولی به دلیل کند بودن و مشکل بودن این مسئله معمولا کسانی که شیر می آورند در  بیرون ازکارخانه شیر راوزن می کردند وقبض باسکول را تحویل می دادند . از قسمت توزین،  شیراز طریق پمپ وارد می شود که یک صافی در صبوی آن قرار دارد که شیر معمولا به یک سه  راهی می رسد که یک راه آن مستقیم به مخزن شیر خام می رود و راه دوم می تواند به پاستوریزاسون منتقل شود و راه سوم هم وارد خامه گیری می شود که به دلخواه و به صورت انتخاب  عمل می شود که یک شیر که حدود 8/3 درصد چربی دارد وارد خامه گیری می شود ، خامه از یک طرف و شیر پس چرخ از طرف دیگر وارد می شود که شیر پس چرخ برای تنظیم چربی هم پاستوریزاسون و هم در تانک ذخیره خام به کار می رود.

 2 دستگاه ماست زنی به ظرفیت 40 کیلویی  و 2 تنی وجود دارد که پس از طی مراحل مربوط شیر هم به صورت دستی و هم به وسیله دستگاه می شود و در قسمت دیگر سالن تولید دستگاه دوغ زنی وبسته بندی آن وجود دارد . دستگاه شیر پر کنی در قسمت دیگر سالن تولید موجود است در ضمن گرمخانه وسردخانه هر دو کنارهم روبروی درورودی قرار دارد و موتور خانه در پشت سردخانه قرار دارد و آزمایشگاه در بالای سرد خانه قرار گرفته است .

تحویل و توزین شیر :

شیر خام و قتی وارد کارخانه می شود که اولین مرحله آزمایش شیر است که توسط آزمایشگاه انجام می شود که اگر شیر از لحاظ فیزیکی وشیمیایی در حد خوب و مناسبی  بود سپس توزین می شود که معمولا قسمت توزین یک اتاق حدود 4*3 متری است که حدود 5/1 متر از سالن تولیدپائین  تر از و اطراف آن به وسیله تور هایی گرفته شده است که یک درب کوچک دارد و معمولا به دلیل سهولت کار توزین ماشین های حمل شیر بیرون ازکار خانه باسکول می شوند و قبض باسکول را تحویل می دهند وشیر را تخلیه می کنند پس از تخلیه شیر بیرون از کارخانه باسکول می شوند و قبض باسکول را تحویل می دهند و شیر را تخلیه می کند پس از تخلیه شیر معمولا ماشین ها را با دست و آب و مواد شوینده می شویند .شیر تخلیه نشده در حوضچه رو باز به وسیله یک پمپ به درون سالن تولید مکش می شود که در سر راه آن شیر خام قسمت توزین بین 3 تا 9/3  درصد چربی دارد که شیر خام دارد بعد ا ز توزین  وارد سالن تولید می شود  که می توانداز طریق لوله ها مستقیما به تانک ذخیره خام  منتقل شود ویا سیستم به دستگاه سپراتور و خامه گیر منتقل شود  که پس از خامه گیری شیر پت چرخ  دوباره می تواند به تانک ذخیره خام و یا به پاستوریزاتور منتقل شود و یااینکه شیر مستقیما به پاستوریزاتورمنتقل شود که دمای شیر حدود 4 درجه سانتی گراد می باشد .سپس شیر به دمای 90 درجه می رسانند و نیم ساعت در همین دما نگه می دارند سپس شیر آب سرد را باز می کنند تا دما پائین آمده و به 42 درجه برسد سپس استارتربه شیر اضافه می شود که درصد آن بسته به اینکه استارتر شیرین باشد   به 2 درصد اضافه می شود سپس در همین دما شیر داد ظرف های بسته بندی پر کم از می شود که اگر اسیدته ، استاد تر بالا باشد ماست کمی ترش می شود . دیگر شل می شود و سفت می شود سپس وارد گرمخانه 42 درجه  می شود و حدود  2 تا 4 ساعت در این دما باقی ماند و سپس وارد سرد خانه می شود که باید توجه داشت که شیر مود استفاده . اولین مرحله آزمایش چربی و آنتی بیوتیک می شود و در نهایت ماست هم آزمایش اسیدته می شود .

سپراتور یا خام گیر :WESTFALIA

شیر پس  از توزین وارد دسپراتور می شود که معمولا شیر وارد پلیت کولر و پاستوریزا سیون نمی شود . و در سر راه ورودی آن یک گوئل قرار دارد که کار آن گرم کردن شیر حدود 28 تا 30 در زمستان و به 25 تا 27 درجه در تابستان می باشد.  که معمولا درکوئل از وسط کوئل رد می شود وبه وسیله جهت بر  عکس آب و شیر حرارت د هی انجام می شود  که سپس وارد سپراتور می شود که سپراتور از یک کاسه و 66 صفحه تشکیل شده است که دو خروجی خامه که درقسمت بالا رو خروجی شیر پس چرخ که در پائین قرار دارد تشکیل شده است  که به وسیله قیفی که روی آن قرار دارد شیر وارد دستگاه می شود و با چرخش صفحه ها خامه گرفته می شود که سرعت چر خش   8000 دور در دقیقه است . که خامه گیر با یک موتور الکتریکی کار می کند که  ما دو نوذع خامه بر اساس میزان چربی داریم .

 1- خامه فله ای که برای تهیه کره و روغن به کار می رود که حدود 58 تا 60 درصد چربی دارد و ناروانی بالای دارد .

  • خامه صبحانه که حدود 33 تا 35 درصد چربی دارد خامه صبحانه بعداز سپراتور وارد ظرف 500 کیلویی می شود و بعد وارد هموژن می شود که دمای ظرف 500 کیلویی 85 درجه  سانتی گراد است و ( نباید ) به 90 درجه برسدو بعد  خامه به دستگاه بسته بندی متنقل می شود .

خط تولید ماست :

در خط تولید ماست شیر مورد استفاده وارد پاستوریزاتور می شود و چربی آن را استاندارد می کنند و برای انواع ماست ها متفاوت است.  مثلا اگر چربی زیاد داشت شیر  پس چرخ  وارد پاستوریزاتور می کند اگر چربی کم داشت چربی اضافه می کنید سپس  شیر وارد تانک ماست می شود که 500 کیلویی 2 تنی است که ساختاردو جداره ای دابا رد که بخار آب گرم شیر را گر م می کند سپس دردمای حدود 37 درجه به شیر ماده خشک اضافه می کنند که ماده خشک ما شیر خشک است که  حدود 1 در صد اضافه می شد و هم زده می شود . سپس شیر به دمای 90 درجه می رسانند . و نیم ساعت در همین دما نگه می دارد سپس شیر آب سرد را باز می کنند تا دما پائین آمده و به 42 درجه سانتی گراد برسد  سپس استارتربه شیر اضافه شود که  درصد ان  بسته به ا اینکه استارتر ترش باشد حدود 5/1 درصد و استارتر  شیرین  باشد 2 درصد اضافه می شود  سپس در همین دما شیر وارد  ظرف های بسته بندی پر کن اتوماتیک و دستی می شود که اگر اسید یته استار تر  بالا باشد ماست کمی ترش می شود ولی دیگر شل نمی شود وسفت می شود سپس  وارد گرمخانه 42 درجه سانتی گراد  می شود و حدود 2 تا 5/2 ساعت در این دما باقی می ماند و سپس وارد سرد خانه می شود که باید توجه داشت که شیر مورد استفاده رادر اولین مرحله آزمایش چربی و آنتی بیوتیک می شود و در نهایت ماست هم آزمایش اسیدیته می شود .

دوغ :

شیر مورد استفاده در تهیه دوغ نباید چربی داشته باشد که کلیه کار هایی که برای تهیه ماست انجام می شد برای دوغ در مرحله ی اولیه انجام می شود یعنی شیر در 37 درجه ماده خشک داده می شود و نیم ساعت در دمای90 درجه باقی می ماند و سپس در 42 –تا 43 درجه سانتی گراد استارتر به مقدار 2 درصد  زده می شود سپس 24 ساعت دردما ی  42 تا 45 درجه نگهداری می شود که در ظرف 280 کیلوی ما 1800 گرم نمک ، 120 کیلو آب و 160 کیلو ماست استفاده می شود .  سپس در تانک به وسیله همزن  ، هم خورده می شود و سپس وارد دستگاه پر کن می شود که اگر در همان ما هم بزنیم گاز دار می شود .

دستگاه دوغ پر کنی به وسیله دو لوله پلاستیکی به تانک دوغ متصل است که به وسیله پمپ باد دوغ به دستگاه مکش می شود . 2 لوله به دو عدد پیستون که اندازه سر قوطی است متصل می شود که با چرخش صفحه مدور زیرین قوطی زیر پیستون قرار  گرفته و پیستون به طرف پائین می آید و شیشه پر می شود و بعد از پر شدن متوقف می شود و پیستون بالا می رود . درضمن دو شلنگ  ریز دربالای پیستون قرار دارد که دوغ اضافی را دوباره به مخزن بر می گرداند بعد وارد مر حله سر بستن می شود که یک صفحه که به سه فنر متصل است . دربالا قرا ر گرفته و یک پلیت که سر درون آن قرار می گیرد به صورت عمودی متصل به صفحه بالا قرار گرفته است که برروی سر شیشه ختم می شود که با حرکت فنرها ، سر ها داخل  پلیت عمودی آمده و با حرکت شیشه یک عدد سر روی آن از فاصله نزدیک می افتد .سپس پلیت دیگری در دیگر قرارگرفته سپس پلیت دی گری در جلوتر قرار گرفته که سر قرار گرفته روی شیشه ها صاف رمی کند . سپس شیشه ها زیر دو پیستو ن دیگر قرارگرفته که پیستون ها به طرف پائین رفته و دو صفحه عمود هم از زیر شیشه ها را به بالا فشار می دهد و بالاخره سر پیستون می چرخد و سر شیشه را می بندد و در انتها توسط یک پیستون افقی به بیرون رانده    می شود و در جعبه های قرار داده می شود و سپس با شیر آب شسته می شود و برای بسته بندی در دستگاه اتوماتیک 6 تایی یا شیرینگ آماده می شوند . در ضمن شیشه قبل از پر کردن به وسیله دست بر چسپ و تاریخ می خورد .

ماست موسیر :

در تهیه ماست و موسیر چربی شیر حدود 5/0 درصد  می باشد که ماست را همانند قبل تهیه می کنند سپس ماست را در ظرف 20 کیلویی به وسیله گاری به حوضچه های فلزی به نام وتر نتقل می کنند که این حوضچه ها سوراخ دار است سپس پارچه استریل کف وتر پهن  می کنند و ماست را روی آن می ریزند  و معمولا 24 ساعت طول می کشد تا ماست چکیده بدست آید سپس نمک و فلفل و موسیر چرخ شده اضافه می شود که معمولا برای هر 80 کیلو ماست چکیده 420 گرم نمک و 80 گرم فلفل سیاه 1 کیلو تا یک کیلو موسیر خیس چرخ شده اضافه می کنیم سپس وارد همزن می کنیم و پس از هم خوردن وارد دستگاه پر کن می شود که اگر ماست زیادترش باشد ،مقدار  فلفل وموسیر را کمتر می کنیم چون فلفل و موسیر گاز تولید می کنند و ظرف باد می کند ولی اگر ماست شیرین باشد و هسته بالا نباشد همان مقدار افزوده می شود .

شیر کاکائو :

شیر مورد استفاده در تهیه شیر کاکائو باید چربی حدود 1 در صد داشته باشد که معمولا به وسیله اضافه کردن شیر پس چرخ به همراه شیر خام در  پاستوریزاتور تهیه می شود برای تهیه شیر کاکائو بعد از اینکه چربی شیر استاندارد شد و شیراز دستگاه پاستوریزه و هموژنیزه گذشت وارد تانک 450 کیلویی می شود و کاکائو و شیر اضافه می شود که معمولا برای 450 کیلو شیر  2700 گرم کاکائو و32 کیلو شکر و 100 گرم نمک اضافه می شود و در دمای 45 درجه با هم حل می شوند سپس در دمای 85 درجه نیم ساعت باقی می ماند و سپس آب سرد باز می شود تادما پائین آید و تا درمای 1 تا 5 درجه آب چیلر باز می شود سپس به دستگاه بسته بندی شیر کاکائو وپر کن منتقل می شود . درضمن  نمک اضافه شده برای این دسته که شیرینی زیادی موقع مصرف اذیت نکند .

دستگاه پر کن شیر :

دستگاه پر کن شیر ،شیر پاستوریزه و هموژنیزه شده رادر وزن های یک کیلویی و 280گرمی بسته بندی می کندکه ما دو دستگاه تیمو نیر فرانسوی و دستگاه مکانیکی حکمای ایرانی داریم که دستگاه تیمو نیر به وسیله باد کار می کند و شیر وارد  دستگاه شده و نایلون ها از پشت دستگاه ابتدا تا ریخ خورده  وسپس بیرون می آید و از بالا ابتدا یقه دار می شود .  وبعد از یقه دار شدن از جلوی  چشم الکتریکی می گذرد  نایلون ها به وسیله غلتک ها  پائین کشیده می شودو بعد وارد لوله فیلتر شده و سپس به صورت عمودی دوخته شده و بعد پائین آمده و شیر وارد آن شده و به وسیله المنت حرارتی پرس می شود که دو شلنگ آب برای خنک کردن المنت نیز وجودارد کارکرد دستگاه مکانیکی حکمایی هم به همین صورت است که معمولا برای فرمان تاریخ زدن و فرمان پرس ، چشمی در ردستگاه قرار دارد  همچنین برای ضد عفونی نایلون ها به وسیله لامپ UV که در پشت دستگاه قراردارد انجام می شود که سرعت تولید دستگاه تیمونیر بیشتر از حکمایی است سپس شیر  در جعبه های 20 تایی چیده شده و به سردخانه منتقل می شو دکه معمولا تا عصر تولید و شب بار گیری و فردا صبح در بازار پخش می شود .   

پاستوریزه وهموژنیزه :

شیر خام وارد شده باید پاستوریزه شود  و همچنین هموژن هم به منظور یک نواخت کردن چربی صورت می گیرد که معمولا دو نوع دستگاه پاستوراسیون لوله ای و صفحه ای داریم .

 شیر وارد پاستوریزاسیون می شود که اصطلاحا دستگاه از 3 قسمت 1 – بخار 2- شیر 3- آب سردتشکیل شده است .

که شیر داخل صفحه ها رد شده و بخار هم از لابه لای شیر رد می شود و سپس سرد  می شودکه دمای پاستوریزاسیون  حدود 50 تا 60 درجه است که وارد هموژن می شودو دوباره وارد پاستوریزاسیون می شود که  شیر ورو دی  درمخزنی که شناور دارد قرارمی گیرد که  باعث تعادل و رود شیر به بالانس شده و از سرریز شدن شیر جلوگیری می کند . همچنیندرزی در بین لوله وجود داردکه اگر شیر به دمای پاستوریزه موردنظر نرسد شیر بر می گردد و مراحل دوباره تکرار می شود .این کار توسط سنسور درز انجام می شود.  و همچنین  بخا ر به وسیله دیگ بخار از موتور خانه تامین می شود که به تمام قست های کار خانه می رسد .  و هموژن از چند پیستون تشکیل شده است که یکنواخت کردن گویچه های چربی را بر عهده دارد که  برای خامه از فشار 250r ba برای شیر 120 تا   130   barوبرای ماست 150 تا   160  bar استفاده می شود . سپس شیر پاستوریزه شده برای مصارف مختلف بع تانک ذخیره و یا ..... منتقل می شود .

دستگاه پرکن :

که عمل دستگاه پر کن  ماست و ماست موسیر و خامه یکسان است بدین صورت است که محصول بدست آمده مثلا ماست در دمای 42 الی 43 درجه وارد پرکن می شودکه لوله مخزن استوانه ای شکل شده و از آنجا وارد لوله تخلیه می شوند در این مرحله ظرف ها روی استوانه ای دوار که جاهای ظرف در آن قراردارد گذاشته می شود ظرف به زیر لوله رفته و با برخورد ظرف با انگشتی که در زیر قراردارد ظرف پر می شود و سپس به زیر دستگاه فویل می رود و فویل روی دستگاه قرار داده می شود و سپس به زیر المنت حرار تی قرار می گیرد و پرس می شود و سپس  در مرحله بعد یک پیستون از پائین  به زیر ظرف زده و ظرف را با لا می آورد و به وسیله پیستون دیگر به بیرون رانده می شودکه باید توجه داشت کلیه کارهای زیر توسط فرمان که توسط انگشتی درمرحله به آن قسمت داده می شود انجام می گیرد و کلیه کارهای زیر به وسیله   صفحه کلید دستی که روی دستگاه قرار دارد تنظیم می شود  در ضمن حرارت المنت حد ود 135 درجه است که به وسیله هواکار می کند و در ضمن از الکل برای تمیر کردن دست استفاده می شود و بعد از مرحله دستگاه با آب و ریکا شسته می شود و هفته ای یکبار هم CiP می شود .

دستگاه تاریخ زن :

دستگاه تاریخ زن آمریکائی VIDEGETدیجیتالی است که برای تاریخ زدن ظرف های دوغ و خامه و... به کار می رو دکه به وسیله دستی ظرف را ازجلوی یک سوزنی عبور داده و با پاشیدن رنگ تاریخ می ز ند که دستگاه را معمولا هفتگی و مواقعی که برق می رود به وسیله اسپری  مخصوص شستشو می دهند .

CIP :

 دستگاه CIP : یک سیستم پیوسته درکارخانه برای شتسشوی تمام دستگاه می باشد که دستگاه دومخزن اسید و سود و آب دارد که در اولین مرحله سود 5/1 در صد وارد دستگاه می کنیم وبه مدت نیم ساعت در دمای 90 درجه درکل دستگاه ها گردش می کنند .سپس یک آ بکشی صورت می گیرد و در مرحله بعد اسید نیتریک 1 درصد در دمای 21 تا 25 درجه سانتی گراد در دستگاه گردش می کند سپس با آب 85 الی 90 درجه  آبکشی و یکبار هم با آب سرد بکشی انجام می شود وسپس آزمایش برای از بین رفتن سودواسید انجام می دهیم و CIP  برای ازبین بردن چربی به وسیله سود است که سود را به وسیله اسیداز بین می برندوآب هم اسید را از بین می برد.

 موتور خانه :

     درموتور خانه یک دیگ آب گرم برای گرمخانه استفاده  می شود که بخار آب گرم به وسیله فن درجلوی رادیاتور منتقل می شود .و همچنین  برای شستشوو همچنین  دردیگ پخت و استریلزاسیون و 000 استفاده می شود . همچنین در جلوی آب ورودی یک سختی گیر نصب شده است که سختی آب را می گیرد چیپلر و متعلقات آن  در منبع ICE تانک آب  خنک تولید می شود ( 0 تا 4 درجه ) که مصرف پاستوریزاتور  و داخل تانک شیر دارد . موتور های سردخانه که ازکمپوسور تشکیل شده است و از گاز اوزون 22 استفاده می شود . همچنین یک دستگاه کمپرسور بادو وجود دارد که کل دستگاه ها مثل پر کن ها و پاستوریزاتور از  بادآن استفاده می کنند که یک رطوبت گیر درسر راه بادقرار می گیرد  تا رطوبت نداشته باشد همچنین در سالن تولید روشنایی مستقیما به وسیله  پنجره ها تامین می شود و همچنین پوشش کف سالن کاشی ضد اسید  می باشد و فاضلاب دروسط سالن تولید قرار گرفته  که به بیرون منتقل می شود .

سپتیک :

منطقه سپتیک برای تصفیه فاضلاب کارخانه به کار می رود که بدین صورت است که آب ورودی از کارخانه وارد حوضچه اولیه می شود که سر پوشیده است که درون آن لجن فعال جهت فعل و انفعالات جهت  خنثی کردن به کار می رود .سپس ازحوضچه اولیه سر ریزشده و وارد حوضچه کوچکی جهت جمع آوری مواد اضافی  می شود سپس وارد حوضچه هوادهی می شود که هوادهی  به وسیله یک پمپ آب به هم خوده تاآب تازه شود سپس وارد حوضچه دیگری جهت ته نشین شدن مواد می شود که توسط سیستم برقی و ساعت تنظیم می شود . و د رهمین حوضچه ها ورق هایی به صورت عمودی قرار دارد تا آب حالت سکون داشته باشد .  سپس وارد حوضچه هوادهی بعدی می شود و سپس وارد حوضچه کوچک دیگری می شود تا دوباره مواد اضافی ته نشین شود و در آخرین مرحله وارد حوضچه تخلیه می گردد که در آنجا کلر زده می شود و آب مورد استفاده برای کشاورزی بدست می آید .

آزمایشگاه :

آزمایشگاه وظیفه مهمی را درکارخانه بر عهده دارد که می بایست مواد مصرفی را از ابتدا و رود کارخانه تا محصول  تولید شده ازلحاظ شیمیایی و میکروبی آزمایش کند . معمولا در هنگام تحویل شیر آزمایش چربی اسید تیه ، دانسیته  و تست الکل انجام می شود که کل این آزمایش در حدود 5 دقیقه انجام می گیرد .که آزمایشگاه کارخانه  لبندیس دارای مدرک HACCP مجوز صادر کردن مواد به لحاظ کیفیت را دارا می باشد ولی به دلیل تولید کم تولیدات داخلی می باشد.

آزمایش اسیدیته :

که 10 سی سی از نمونه را برداشته و 2 الی 3 قطره فنل فتالین به  آن اضافه می کنیم . بعد توسط سود9/1 نرمال تیتر  می کنیم سپس جواب را در عد 10 ضرب می کنیم و برحسب درجه دور نیک محاسبه می کنیم .  

دانسیته :

 توسط ترمولا کتودانستیمر اندازه گیری می شود که درون یک مزور شیر ریخته طوری که دانسیته متر درون آن غوطه ور شود سپس دانسیته به وسیله دما می خوانیم و ثبت  می کنیم . 

الکل :

 به نسبت مساوی 2 سی سی شیر و الکل سفید را با هم مخلوط می کنیم که اگر پروتئین دنا توره شودلخته می شود و اگر چنین نشد  دوباره 2 سی سی الکل دیگر اضافه می کنیم این آزمایش برای تعین کهنگی  شیر انجام می شو  .اگر کهنه باشد سریعتر لخته می شود .

آزمایش چربی :

که 10 سی  سی اسید سولفوریک 90% را با 11 سی سی شیر و 1 سی سی الکل املیک مخلوط می کنیم و داخل بوتیر و متر می گذاریم سپس داخل سانتریفیوژ   می گذاریم که سانتر فیوژ دمای 65 به آن می دهد که 1100 دو ردردقیقه می چرخد .سپس به صورت دو فاز شده که چربی را روی درجه بندی بوتیر ومتر می خوانیم .

آزمایش نمک :

1  گرم از نمونه و 1 سی سی کرومات پتاسیم 5 % به آن اضافه می کنیم و با نیترات نقره 1/0ترمال تیتر می کنیم که رنگ آن از زرد به سمت آجری متمایل می شود سپس مقدار نیترات نقره در عدد 585 /0 ضرب می کنیم که درصد نمک بدست آید .

تست جوش :

که برای این است که ببینیم ماست در چه دمایی  می برد استفاده می شود .

دستگاه TS :

دستگاه TS هالوژن مقدار  ماده خشک را اندازه گیری می نماید . 5/1 تا 2 گرم محصول درون پلیت می ریزیم . سپس آن را وارد دستگاه می کنیم  .سپس دستگاه را روشن می کنیم المنت روشن می شود و شروع به گرم شدن می کند . و مایع نمونه از دست ر فته و مقدار ماده خشک رانشان می دهد .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.