سیمافایل

دانلود مقاله ، پروزه ، پایان نامه ، کارآموزی، تحقیق

سیمافایل

دانلود مقاله ، پروزه ، پایان نامه ، کارآموزی، تحقیق

مدیریت در شرکتهای سهامی ایران خلیج کو و گروه بهمن

مدیریت در شرکتهای سهامی ایران خلیج کو و گروه بهمن

مدیریت در شرکتهای سهامی ایران خلیج کو و گروه بهمن

شرکت سهامی ایران خلیج کو - گروه بهمن

مدیریت 5s و TQM و  Business Excellence

مقدمه:

شالوده ثروت هر سازمانی ، کارکنان آن می باشد که مجموعه ای از دانش ، مهارت و انگیزه های متفاوت را شکل داده اند و موثرترین راه بدست آوردن مزیت رقابتی در شرایط فعلی هستند . طبیعی است که اتخاذ تدابیری موثر در جذب و نگه داری ، بهسازی و کاربرد مطلوب منابع انسانی ، انسان های توانا با شخصیت و خلق و خوی متناسب با فرهنگ و ما موریت سازمان به وجود می آورد که به جای نیاز به کارگیری ابزار کنترل و نظارت مستمر ، خود آن ها از وجدان و فرهنگ کاری عمیقی برخوردار هستند .

در حقیقت ، حیات و پویایی سازمان در گرو رشد و تعالی نیروی انسانی و رشد این نیرو منوط به شناخت و درک صحیح وی از محیط به عنوان یک کل و دریافت جایگاهش در این کل خواهد بود . در این میان نیروی انسانی جوان به عنوان پر انرژی ترین و مستعد ترین نیروی کار نقش و جایگاه حساس را داراست . شناخت این نیروی ارزشمند نسبت به سازمان ، قوانین حاکم و امکانات موجود در آن علاوه بر تسهیل در انجام امور و افزایش بهره وری در سازمان ، زمینه ساز پویایی او خواهد بود .

تاریخچه تاسیس:

گروه بهمن در سال 1331 تحت عنوان ((شرکت سهامی ایران خلیج کو))با سرمایه اولیه 600 هزار ریال به منظور انجام عملیات حمل و نقل از جمله حمل و نقل دریایی و حق العمل کاری نمایندگی های تجاری تاسیس و شروع به کار نمود .                         

این شرکت از سال 1338 با اخذ مجوز ساخت از سوی وزارت صنایع و معادن اقدام به مونتاژ وانت سه چرخ مزدا با ظرفیت 200کیلوگرم نمود و سپس در سال 1350 با افزایش سرمایه ، ُموضوع فعالیت خود را به ساخت و مونتاژ انواع وانت های مزدا تبدیل کرد و وانت مزدا  با      cc 1000 با ظرفیت 500 کیلوگرم را به مرحله تولید رسانید . ُدر این سال نام شرکت به کارخانجات اتومبیل سازی مزدا تغییر یافت . بعد از آن در سال 1363 وانت مزدا 1600 cc نیز به انواع تولیدات شرکت اضافه و نام شرکت به ایران وانت تبدیل گردید . در سال های  66-65 ، شرکت به مونتاژ وانت مزدا  cc 1800 پرداخت و از اواخر سال 1372 در پی واگذاری سهام به بخش خصوصی ، دگرگونی قابل ملاحظه ای در روند فعالیت شرکت به وجود آمد  ، به طوری که موضوع فعالیت شرکت به تولید و بهره برداری ، طراحی و ساخت خودروی وانت دو کابین cc  2000 و آمبولانس cc 1600 تغییر داده شد .  

در تاریخ 28/4/1378  و بر اساس  مصوبه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام و با تغییر اساسنامه ، نقطه عطف حیات شرکت در زمینه های مختلف از جمله تولید انواع سواری مزدا   323F ، 323GLX ، 323FL ، تولید خودرونده اتوماتیک ، تولید انواع شاسی و شاسی قابل حرکت ، تولید قطعات ریخته گری ، تولید انواع موتور سیکلت و انواع دوچرخه در دستور کار قرار گرفت .

اهداف و راهبردهای کلان گروه بهمن :

1- ایجاد ارزش افزوده اقتصادی

 1-1- افزایش مستمر بهره وری سرمایه های موجود

 2-1- توسعه فضا های جدید فعالیت

 3-1- دگرگونی مستمر فعالیت های اقتصادی گروه

 4-1- شکار فرصت ها

 5-1- توسعه تفکر مدیریت بر سرمایه

2- ایجاد یک قدرت اقتصادی

1-2- پیش تازی در فعالیت ها

  2-2- ارتباط قوی با مر اکز اقتصادی ایران و جهان

 3-2- ارتباط مستحکم با طرف های تجاری

 4-2- ایجاد ارتباط با بازارهای جدید

 5-2- ارتباط مستمر با اتحادیه های صنفی

3- کادر سازی

1-3-  نهادینه سازی ارزش ها و کرامات انسانی     

2-3-  تربیت مدیران شایسته

3-3- توسعه فعالیت های گروهی

4-3- توسعه شایسته سالاری

4- رشد شاخص کلان جامعه ایران

1-4- فعالیت مثبت اقتصادی  

2-4- تلاش برای اصلاح مقررات اقتصادی شرکت

5- مدیریت ریسک دارائیها 

1-5- تنوع دارائیها با توجه به اصل مزیت یا بلدیت

2-5- انجام سرمایه گذاری های مالی

گروه بهمن بطور کلی در سه سطح به شرح زیرTop chart طراحی گریده است:

 سطح اول :

راس کاربردی (راس هرم) می باشد که مدیران عالی و ارشد گروه شامل هئیت مدیره و مدیران عامل در این سطح قرار می گیرند .

سطح دوم :  

ستادهای تخصصی و عمومی ، شامل مدیران میانی گروه با عنوان های معاونت و مدیریت مستقل ، قسمت های مختلف ستاد گروه را تشکیل می دهند و عبارتند از : معاونت اقتصادی و برنامه ریزی ، معاونت اداری و منابع انسانی ، معاونت مالی و معاونت طرح و توسعه و مدیریت مستقل امور حقوقی و مدیریت مستقل حسابرسی داخلی و مدیریت مستقل فناوری اطلاعات

سطح سوم :

 شامل مرکز بهمن واحدهای کسب و کار استراتژیک در فضاهای مختلف فعالیت گروه ((SBU

استاندارد و همچنین شرکت های تابع و وابسته .

شرکت ها و مراکز تابعه گروه بهمن

درصد مالکیت گروه

نوع فعالیت

واحد

100

تولید انواع  خودرو وانت و سواری مزدا

مرکز بهمن موتور

79

تولید قطعات ریخته گری خودرو

شرکت صنایع ریخته گری

82

تولید انواع موتور سیکلت و دوچرخه

شرکت ایران دوچرخ

100

تولید انحصاری شاسی قابل حرکت

شرکت شاسی ساز ایران

100

ارائه خدمات پس از فروش خودرو

شرکت مزدا یدک

100

فعالیت های بازرگانی بین المللی

شرکت بازرگانی عصر بهمن

49

فعالیت بازرگانی خارجی

شرکت بازرگانی ریسپکت

100

فعالیت های بازرگانی

شرکت بازرگانی سروش بهمن

100

فروش اقساط انواع خودرو از طریق قراردادهای اجاره به شرط تملیک

شرکت بهمن لیزینگ

24

انواع سرمایه گذاری های مالی

شرکت سرمایه گذاری بهمن

16

تولید انواع خودرو سواری

شرکت سایپا

12

تولید قندو شکر

شرکت قند پارس

17

ارائه خدمات بیمه ای

شرکت بیمه ملت

100

تولید و ساخت خودروهای سنگین

مرکز بهمن دیزل

15

  فعالیت در زمینه IT

شرکت فن آوا

 

5S نحوه پیدایش:

در دنیا سازمان های بسیار زیادی وجود دارند که در زمینه های متفاوتی فعالیت می نمایند . این سازمان ها کاملا متفاوتی دارند و نظام های سیاسی و فرهنگی گوناگونی بر محیط آن ها حاکم است . اما با وجود این تمایزهای آشکار ، نقاط مشترک زیادی در بین آن ها وجود دارد . برخی از این نقاط مشترک مربوط به عوامل برون سازمانی است . مانند جهانی شدن اقتصاد و شدت یافتن رقابت و افزایش سرعت تغییرات و مشتری سالاری و برخی دیگر مربوط به عوامل درون سازمانی است  مانند :تغییر ترکیب نیروی کار ، تلاش سازمان ها برای بقا و رشد ، تغییر در روش های انجام کار ، تغییر در روش های جذب و نگه داری ، افزایش بهره وری و... . برای تحقق این نیازها و اهداف مشترک نیز از روش ها ، سیستم ها و ابزارهای نسبتا مشابهی استفاده می شود . تعداد قابل توجهی از سازمان ها نیز مدلی را به  و TQM  ترکیبی از این روش ها و ابزارها در خود دارد . متداولترین این مدل ها ، مدل. Business Excellence می باشد.

پیاده سازی این مدل ها نیز مستلزم رعایت تقدم و تاخر خاصی در به کار گیری این ابزارها و روش ها می باشد .5S از جمله سیستم های می باشد که پایه اولیه و سنگ بنای سایر سیستم های کیفیتی و بهره وری می باشد .

 برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم ، در ژاپن شکل گرفت . ولی ایده اولیه این سیستم 5S ژاپنی نمی باشد . ژاپنی ها با الگو برداری از برخی صنایع آمریکایی و اروپایی ، و پس از توسعه و سیستماتیک نمودن آن ، این سیستم را ارائه نمودند. الگوهای اولیه ای که مورد استفاده ژاپنی ها قرار گرفت شامل سه دسته از صنایع آمریکایی و اروپایی می باشد . دسته اول صنایعی می باشد که رعایت بهداشت ، تمیزی و نظم از زیر ساخت های اساسی آن می باشد . مانند صنایع بهداشتی و دارویی که عموما نیازمند محیطی تحت عنوان ((اتاق تمیز))یا clean room می باشند .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.