سیمافایل

دانلود مقاله ، پروزه ، پایان نامه ، کارآموزی، تحقیق

سیمافایل

دانلود مقاله ، پروزه ، پایان نامه ، کارآموزی، تحقیق

کارآفرینی تولید الکل از خرما

کارآفرینی تولید الکل از خرما

کارآفرینی تولید الکل از خرما

پروژه  تولید الکل از خرما

 

 

الف : مقدمه

خرما از محصولات عمده کشارزی ایران است و حدود 60 درصد وزن خشک آنرا قند تشکیل می دهد. مناطق عمده کشت خرما در ایران استانهای خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان بلوچستان، فارس، کرمان می باشد. میزان تولید خرما در کشور در سال 1376، 877 هزار تن بوده است. بدلیل نامرغوب بودن حدود 30 درصد خرمای تولید شده در کشور مستقیماً جذب بازار مصرف نمی شود و می بایست در واحدهای صنایع تبدیلی و فرآوری تبدیل به فرآورده های با ارزش شود. این فرآورده ها به دو بخش تخمیری و غیر تخمیری تقسیم بندی می شود. از آنجاکه خرما حاوی درصد زیادی قند است لذا به عنوان منبع کربنی در فرایندهای تخمیری استفاده می شود.

ب: تعریف و تشریح موضوع تحقیق

بیان مسئله

تولید الکل از خرما

روش تحقیق

روش این تحقیق طوری تنظیم شده  که در آن پس از بررسی به  بیان  مساله ، تجربیات فرهنگی ، نقاط قوت و ضعف ، نحوه تبلیغات و بازار یابی و توجیه اقتصادی طرح  مفهوم کلی را بگیریم .

نظریات کارآفرین

الف : با در نظر گرفتن تجربیات فرهنگی و دوران کودکی ، خود را برای کارآفرینی چگونه ارزیابی می کنید ؟

از آنجا که دوران کودکی دورانی است که کودک همیشه دارای تصورات خیالی و رؤیائی میباشد و اکثرا در مورد شغلهای آینده خود به خیال پردازی می پردازند من نیز در دوران کودکی با وجود دختر بودن همیشه در فکر کار و کسب مناسبی برای آینده خویش بوده ام . همیشه در فکر این بودم که بعد از اتمام تحصیلات با کمک والدینم دست به کاری بزنم و برای خویش کسب و کاری مناسب فراهم کنم و تمامی دوستان دوران کودکیم را استخدام کنم و هر کدام را با توجه به تخصصی که دارند به کاری بگمارم .

ب : نقاط قوت و ضعف خود را برای کارآفرینی بنویسید ، چگونه می توانید نقاط ضعف را بر طرف نمائید ؟

بنده با بررسی و ارزیابی خویش دریافتم که تفکرات ذهنی و خصوصیات اخلاقی اینجانب برای ایجاد کارآفرینی مناسب و ایده آل می باشد و از آنجا که انسانی منظبط و فعال می باشم می توانم در این امر موفق باشم ولی از آنجا که انسانی کمرو و خجالتی می باشم فکر می کنم که در امر مدیریت دارای نقاط ضعف باشم و همین امر می تواند تاثیر نامطلوبی در روند پیشرفت اینجانب در امر کارآفرینی داشته باشد ولی میتوان  اعتماد به نفس و اجتماعی گشتن شروع کرد و با وارد شدن به بازار کسب و کار و به اصطلاح بازاری شدن و کسب تجربیات لازم در امر مدیریت این نقص را که خیلی مهم می باشد را برطرف کرد .

 ج : اهداف پروژه

  • ایجاد اشتغالزایی
  • عدم وابستگی
  • بهبود رونق اقتصادی
  • درآمد برای فرد
  • عدم فقر و بیکاری

د : مهمترین فرآورده های تخمیری خرما عبارتند از:

1- اتانول: تخمیر الکلی مواد قندی یک فرایند بیوشیمیایی است که توسط مخمر ساکاروسیس سروزیه انجام می‌گیرد. برای تولید اتانول از خرما ابتدا لازم است که عصاره گیری از آن صورت گیرد، تا قند از خرما استخراج گردد. میزان قند استحصال شده در فرایند عصاره گیری به پارامترهای متعددی مانند پیوسته یا مداوم بودن سیستم، یک یا دو مرحله ای بودن، زمان، دما و غیره بستگی دارد.

2- سرکه: فرایند تولید سرکه از خرما شامل دو مرحله تخمیر بی هوازی تولید مایع تخمیری الکلی سپس تخمیر هوازی مایع تخمیری الکلی به سرکه است. فرایند بی هوازی تبدیل عصاره استحصال شده از خرما به مایع تخمیری الکلی مشابه فرایند اتانول است. مایع تخمیری الکلی توسط باکتری های گونه استو باکتر به اسید استیک تبدیل می شود. مایع خروجی حاوی 6-4 درصد اسید استیک است. محلول فوق را پس از پاستوریزه کردن به عنوان سرکه به بازار عرضه می شود.

3- اسید سیتریک: اسید سیتریک از پرمصرف ترین اسیدهای آلی در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی است که در فرآیند تخمیر توسط میکروارگانیسم آسپرژیلوس نیجر از مواد قندی تولید می شود. خرما به دلیل داشتن درصد زیادی قندهای منوساکارید منبع کربنی مناسبی برای فرآیندهای تخمیری است. اسید سیتریک درکشت غوطه ور و سطحی تولید می شود. در کشت غوطه ور فرآیند تخمیر در فرمانتورهای بزرگ همراه با حجم زیادی مایع تخمیری انجام می گیرد. در کشت سطحی میکرو ارگانیسم ها بر روی مواد جامد فاقد آب آزاد رشد می کنند. در فرآیند تولید اسید سیتریک از خرما ابتدا عصاره گیری از خرما انجام می گیرد، سپس فرآیندهای تخلیص و جداسازی یونهای فلزی و تخمیر انجام گرفته، در پایان مایع تخمیری وارد بخش پایین دستی شده و در نهایت اسید سیتریک تولید می شود. تولید این ماده از خرما در فاز آزمایشگاهی انجام گرفته است و در جهان هیچگونه نتایج تجربی در زمینه تولید در مقیاس پایلوت و صنعتی وجود ندارد. لذا جهت صنعتی شدن فرآیند فوق می بایست تولید در مقیاس نیمه صنعتی انجام گیرد و در صورت موفقیت آمیز بودن طراحی و تولید در واحد صنعتی انجام گیرد.

4- تولید پروتئین تک یافته (SCP): پروتئین تک یاخته سلولهای خشک شده میکروارگانیسم های مانند باکتریها، مخمرها، کپک ها، جلبک ها و قارچ های عالی است که در مقیاس وسیع کشت داده شده و به عنوان منبع پروتئین مورد مصرف انسان یا حیوان قرار می گیرند. پروتئین تک یاخته بدلیل میزان تکثیر بالا، میزان محتوی پروتئین بالا، توانایی استفاده از منابع کربنی ارزان قیمت و غیره جایگزین تمام یا بخشی از خوراک دام و طیور خواهد گردید. ضایعات خرما حاوی ترکیبات قندی بوده و منبع مناسبی برای تولید SCP می باشد

5- تولید چربی از خرما: مواد قندی خرما توسط میکروارگانیسم های گونه پنی سیلیوم لیلاکیوم و پنی سیلیوم سوپی (زالسکی) در فرایند تخمیر به چربی تبدیل شده که با روش استخراج، محصول خالص چربی بدست می آید. البته در این مورد نتایج علمی کمی وجود دارد.

مهمترین فرآورده های غیر تخمیری خرما عبارتند از:

1- شربت خرما: شیره خرما متداولترین فراورده مشتق از خرما می باشد که هم به صورت خانگی و هم صنعتی تولید می شود. برای تولید آن خرما را با مقدار مشخصی آب مخلوط و سپس گرم می کنند و مواد قابل حل در آب خرما استخراج می شود. عملیات عصاره گیری فوق به صورت یک یا دو مرحله ای انجام می گیرد و بازدهی آن حدود 80-60 درصد بر پایه مواد قابل حل خرما است. سپس عصاره فوق را تصفیه کرده و در نهایت تابریکس 75 تغلیظ می شود. فرایند تصفیه عصاره خرما جهت جداسازی مواد غیر قندی است.

2- قند مایع: از عصاره استخراج شده از خرما با تصفیه بیشتر و تغلیظ می توان قند مایع تولید کرد. فرایند تصفیه فوق شامل استفاده از ستون های تبادل یونی، رنگ بری، جدا سازی مواد معدنی و ترکیبات سنگین است. از مشخصات قند فوق کریستاله نشدن آن است به همین دلیل این قند قابل تبلور نیست و می تواند بخوبی با شربت غلیظ فرکتوز (HFCS)‌ رقابت کند.

3- شهد و لواشک خرما: از طرفی هسته خرما حدود 12-6 درصد وزن کل خرما را تشکیل می دهد. مهمترین فرآورده های حاصل از هسته خرما عبارتند از:

1- روغن هسته خرما: از هسته خرما روغن زرد رنگ مایل به سبز کم رنگ استخراج می شود وزن مخصوص آن 9207/0 است اسیدهای چرب لینولنیک، لئوریک، میریستیک، پالمتیک در آن وجود دارد. استخراج روغن از هسته خرما با حلالهای آب، تتراکلریدکربن، هگزان، هپتان استفاده می شود که تجربیات نشان داده که حلال هگزان مناسب تر است.

2- کنجاله خرما: در اثر فرایند عصاره گیری از خرما در تولید شربت و قند مایع کنجاله باقی می ماند. که حدود 30 درصد وزن خرما را کنجاله تشکیل می دهد. و حاوی مواد پروتئینی، فیبر، چربی، خاکستر و مواد قندی است و از آن به عنوان خوراک دام استفاده می شود.

3- مصارف چوب و الیاف نخل: از چوب قند خرما برای تولید نئوپان و چوب می توان استفاده کرد. از الیاف خرما برای استحصال سلولز، لیگین، فورفورال استفاده می شود همچنین از آن می توان کاغذ تولید کرد.

وضعیت تولید و سطح زیر کشت خرما در ایران

 خرما با تولید حدود 989 هزار تن 5/7 درصد تولید محصولات باغی  ایران را به خود اختصاص داده است.

 مقام اول تا ششم تولید خرما در کشور به ترتیب عبارتنداز :

کرمان)کرمان+جیرفت و کهنوج,( سیستان وبلوچستان ، هرمزگان ، بوشهر، خوزستان و فارس 

 خرما باسطح زیر کشت حدود 233 هزار هکتار ( 195 هزار هکتار بارور + 38 هزار هکتار نهال ) 4/9 درصد سطح زیر کشت محصولات باغی را به خود اختصاص داده اس

جدول انواع خرمای تولیدی در کشور سال 84

ردیف

رقم

سطح زیر کشت (هزار هکتار)

تولید(تن)

سهم رقم  در میزان تولید

عملکرد               (کیلوگرم در هکتار)

1

استعمران

27469

98875

10

3599

2

کبکاب

30861

139045

14

4505

3

مضافتی

46033

246454

25

5354

4

پیارم

2544

7989

8/0

3140

5

دیری

868

4126

4/0

4753

6

ربی

15762

35140

4/3

2229

7

برحی

1153

4101

4/0

3557

8

شاهانی

11772

51703

5

4392

9

سایر

102403

409339

41

3998

جمع

238865

996772

100

4173 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.