سیمافایل

دانلود مقاله ، پروزه ، پایان نامه ، کارآموزی، تحقیق

سیمافایل

دانلود مقاله ، پروزه ، پایان نامه ، کارآموزی، تحقیق

بررسی مسئله بزهکاری و عوامل موثر بر آن

بررسی مسئله بزهکاری و عوامل موثر بر آن

بررسی مسئله بزهکاری و عوامل موثر بر آن

این فایل با فرمت WORDمی باشد و قایل ویرایش و آماده پرینت است.

توجه نمایید که این مقاله دارای پرسشنامه می باشد.

 

موضوع  : بررسی مسئله بزهکاری و عوامل موثر بر آن

 

فهرست مطالب

چکیده تحقیق3

بیان مساله3

اهمیت و ضرورت تحقیق3

اهداف تحقیق4

ادبیات تحقیق 4

روش تحقیق5

نتایج تحقیق6

نتیجه گیری کلی6

پیشگفتار8

 

فصل اول

مقدمه12

بیان مساله14

سوال آغازین تحقیق16

سوالات فرعی تحقیق17

اهمیت و ضرورت موضوع مورد بررسی18

شناخت علل و عوامل موثر در بزهکاری و اجتناب از آن 19

اهداف کلی تحقیق 20

ادبیات تحقیق21

بزهکار کیست23

بی هنجاری25

انواع جرایم ارتکابی اطفال و نوجوانان27

جرائمی که در اثر عدم رعایت شئونات اسلامی حادث می گردد32

ویژگی های نوجوانان بزهکار34

رفتارهای عادی  کودک37

بزهکاری جوانان و نموجوانان در جامعه39

عوامل موثر در ارتکاب جرم از سوی جوانان و نوجوانان41

ضرورت تشکیل دادگاه های اطفال53

منابع فصل اول64

 

فصل دوم

مبانی نظری تحقیق67

چهارچوب تئوری theretical  frome  work

تئوریهای مربوط به سنجش متغیر وابسته70

نظریه های جامعه شناسی کجروی72

نظریه ساترلند74

زیگمون فروید ، دیوید ریزمن عامل مذهب76

نظریه افسردگی تاپیر79

تئوری کولی83

تئوری هرم نیازهای آبراهام مازلو86

مکوبی و مارتین88

دورکیم ( بیگانگی اجتماعی )90

دورکیم ( آنومی اجتماعی )92

فرضیات تحقیق95

دیاگرام مدل علی برای عوامل موثر بر میزان گرایش به بزهکاری (y)99

تعاریف نظری و عملیاتی تحقیق100

منابع فصل دوم104

 

فصل سوم

مقدمه107

روش تحقیق108

وش آمایش نمونه ( جامعه آماری / شیوه نمونه گیری )109

وش  پژوهش یافته ( نوع روش تحقیق )110

روش گزینش داده ها ( ابزار جمع آوری داده ها )110

روش پردازش آمارها111

منابع فصل سوم112

 

فصل چهارم

جداول فراوانی توصیف و تفسیر و ترسیم نمودار114

آزمون همبستگی و جداول دو بعدی آزمون فرضیه با استفاده از روش های متناسب آماری165

ضریب همبستگی پیرسون (r) : مبتنی بر عوامل اجتماعی166

نابع فصل چهارم173

 

فصل پنجم

یافته های تحقیق175

تفسیر جداول دو بعدی جدول شماره 32 تاثیر عوامل محیطی در بزهکاری افراد176

نتیجه گیری کلی179

عوامل اجتماعی182

عوامل اقتصادی184

استنتاج تئوریکی185

یشنهادات و راهبردها191

دیگر پیشنهادات196

محدودیتهای تحقیق198

ضمایم و پیوست ها

منابع و ماخذ200

پرسشنامه204

زندگی نامه یک مجرم معتاد210

چکیده تحقیق

 

عنوان تحقیق

 

پیمایشی در سنجش  میزان گرایش افراد  به بزه کاری و عوامل موثر بر آن در بین نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران

 

بیان مساله

مساله اساسی این تحقیق در این است که تاثیر برخی علل و عوامل را بر بزهکاری افراد در کانون اصلاح و تربیت تهران مورد بررسی و سنجش قرار دهیم . و همچنین با توجه به اهمیتی که بزهکاری در جوامع مختلف دارد پیگری و بررسی علل وعوامل این موضوع در اکثر کشور ها حائز اهمیت است لذا در این تحقیق سعی بر این است تا پاره ای از علل و عواملی را که در بزهکاری افراد نقش دارند مورد مطالعه و پژوهش قرار دهیم .

 

اهمیت و ضرورت تحقیق

همانطوریکه می دانید جامعه ی مادر حال توسعه می باشد و برای توسعه و پیشرفت نیازمند به یک نیروی کار و متخصص که همان جوانان می باشند نیازمندیم که آینده باگامهای جوان ومتاثر از اندیشه ها و طرز تلقی های ایشان رقم زده خواهد شد . ولی متاسفانه مشکلاتی چون بزهکاری و اعتیاد و سرقت و غیره جوانان کشور را در ورطه هلاکت و نابودی می کشاند و مانع پیشرفت جامعه می گردد لذا می بایست عوامل بزهکاری را شناخت و راههایی برای پیشگیری از آن ارائه نمود . و امکاناتی رابرای جلوگیری از این بزهکاری مهیا و فراهم نمود .

 

اهداف تحقیق

هدف اولیه و اصلی تحقیق حاضر بررسی میزان گرایش افراد به بزهکاری و عوامل موثر بر آن در بین نوجوانان است و در این تحقیق با فراهم کردن زمینه آشنایی نظری با مفاهیم بزهکاری و عوامل خانوادگی و اجتماعی موثر بر بزهکاری و ارائه پیشنهاداتی در زمینه ی پیشگیری از بزهکاری می باشد .

 

ادبیات تحقیق

بررسی اجمالی مساله بزهکاری و عوامل موثر بر آن

بزه: عبارت است از اقدام به عملی که بر خلاف موازین ، مقررات و قوانین و معیارهای ارزشی و فرهنگی جامعه می باشد .

بزهکار: کسی است که متهم به ارتکاب رفتار ضد اجتماعی و یا قانون شکنی است ولی به علت آنکه به سن قانون ( معمولاً هجده سالگی نرسیده است ) مانند یک مجرم بزرگسال مجازات نمی شود . یا به عبارتی بزهکار کسی است که عمل او حاصل و نتیجه چندین سال نارضایتی از زندگی خانوادگی است . با توجه به اینکه در آن عامل ارث والین ناراضی و خشنود ، فقر و محیط زیست نقش موثر و تعیین کننده ای را دارند .

بزهکاری :مجموعه ای از جرمها است که در یک زمان و مکان معین به وقوع می پیوندد . در واقع بزهکاری شناخت عاملهایی است که جرم ایجاد می کند. یا به عبارت دیگر مطالعه این پدیده مورد بررسی قرار گیرد در حقیقت کلیه پدیده های اقتصادی ، فرهنگی ، بهداشتی ، سیاسی ، مذهبی ، خانوادگی ومانند آنها رادر جامعه شامل می شود .

 

روش تحقیق

نوع روش مورد استفاده ی این تحقیق پیمایش می باشد و اطلاعات به دست آمده از طریق پرسشنامه محقق ساخت جمع آوری شده است . در پرسشنامه تلاش اصلی محقق در بر گیرنده عوامل فردی وخانوادگی و اجتماعی و اقتصادی و نظارت اجتماع با میزان بزهکاری جوانان می باشد .

 

نتایج تحقیق

نتیجه این تحقیق از روی آزمونها محاسبه شده و بدست آمده که تمامی فرضیه های موجود در تحقیق مورد تایید واقع شدند و بین متغیر مستقل و متغیر وابسته رابطه معنی داری وجود دارد . و نتیجه اینکه عوامل محیطی ، اجتماعی و اقتصادی هر سه به نحوی در بزهکاری افراد نقش دارند .

 

نتیجه گیری کلی

نگاهیکلی به نتایج بدست آمده نشان می دهد که به سادگی نمی توان به ویژگی خاصی در مورد نوجوانان بزهکار اشاره نمود که آن را به عنوان ویژگی بارز افراد بزهکار مطرح نمود اما باید این نکته را در نظر داشت که تمامی افراد بزهکار در مقایسه با افراد غیر بزهکار به مساله فقر مالی ، داشتن دوستان ناباب ، جدایی پدر و مادر اشاره نمود . و عامل بزهکاری خود را در این مساله می دانند . بنابراین نتیجه می گیریم که عامل بزهکاری بیشتراز خانواده ی نا بسامان سر چشمه می گیرند و هر چه نارسایی ومشکلی در خانواده و اجتماع باشد نوجوانان بیشتر به ورطه ی نابودی کشانیده          می شوند . همچنین سطح تحصیلات نوجوانان بزهکار پایین تر از سطح تحصیلات نوجوانان غیر بزهکار ارزیابی شده است تفاوت در میزان سواد نشان دهنده ی نقش مهم آموزش و تعلیم و تربیت در بازداری از گرایش افراد از رفتار بزهکارانه است و بررسی عوامل جمعیت شناختی در دو گروه نوجوانان عادی و بزهکار نشان می دهد که تعداد نوجوانان که ترک تحصیل کرده اند در میان افراد گروه بزهکار بسیار بیشتراز تعداد این افراد در گروه نوجوانان غیر بزهکار است و این تا آگاهی کودکان و نوجوانان بزهکار رامی رساند که جامعه و دوستان و خانواده می توانند بادادن آگاهی و تشویق نوجوانان آن را به راه راست هدایت نمایند .

 

پیش گفتار

حمد و سپاس آن یگانه آفریننده راکه ذره ای از حکمت و دانش خود را به بندگان نادان خویش کرامت فرمود تا شاید از اسارت ظلمت و تاریکی به درآیند و مسیر روشن پیمایند . بزهکاری از جمله مسائل پیچیده ای است که همه جوامع با آن دست به گریبانند و با وجود تمهیدات مختلف سیاستگزاران این مسئله که از سالیان پیش وجود داشت همچنان از مسائل مهم اجتماعی است .

تربیت در هر مکان و مانی به وقوع می پیوندد و مختص زمان و مکان خاصی مانند مدرسه نخواهند بود انسان موجودی اجتماعی بوده و بدون شک تربیت امری است که وی را برای سازگاری با اجتماع آماده می سازد این موجود بر اجتماع تاثیر کرده و متقابلاً از اجتماع و محیط خود متاثر خواهد شد نوجوانان در محیط های خانواده سپس در مدرسه و در نهایت اجتماع وارد گشته و پیوسته با انسانهای درگیرو محیط خویش در تعامل است و در این راه پر فراز و نشیب ساخته و پرداخته می شود و موجودی خام به انسانی پیچیده تبدیل می گردد .

انسان موجودی است که در میان دو بی نهایت قرار دارد انسانی که ازیک سو می تواند تا بی نهایت سقوط کند حتی شایسته نام حیوان نیز باشد و از سوی دیگر آنچنان می تواند در جهت تکامل عروج کند که ملائکه نیز اجازه پای نهادن به مقام او نداشته باشند زیرا جسمش به خاک تعلق داشته و روحش به خداوند موجودی که عالم هستی به خاطر اوست و از مسلم ترین پدیده های جهان هستی و لیکن از ناشناخته ترین آنهاست .

هر انسان از پنج خانه برای تکامل خود بهره می گیرد اول رحم مادر است که نیکویی آن و پیراستگی ها دراز اهمیت زیادی برخوردار است . باید پیشرفت علم به این نکته پی می برد که جنین همه چیز را حس نکرده و نسبت به آن واکنش نشان می دهد . دوم خانه است که اگر سر پرستان آگاه و با ایمانی      ( همچون پدر و مادر ) آن اداره کند بهشت دنیا خواهد بود . سوم مدرسه است که از آن به خانه دوم تعبیر می شود مکان مقدسی که نیاز به عشق و محبت مسئولین آن دارد تا نوجوانان جذب علم گردند و راه روشن آگاهی را بیابند . چهارم اجتماع است . خانه بزرگی که به همه ما تعلق دارد . اگر اعضای آن خود را در قبال دیگران مسئول بدانند اجتماع متعدد و یکدست و یکرنگی خواهیم داشت . که مدینه خاضله خواهد شد . پنجم جهان ابدی است که به سوی آن کماکان خواهیم شتافت . راهی که همه انسانها به طور مشترک آن طی می نمایند و آنچه باقی خواهد ماند نام نیک است . امید است با درک نظام هستی و اینکه انسان با چه رسالتی و در کجای این عالم قرار دارد با همدلی خانه و اجتماع مان را به بهشت تبدیل سازیم تا گلهای زندگی مان با طراوت و شاداب باشند و اسیر و در بند نگردند و در راستای ارضای نیاز به سوی زندگی سالم و محیطی آرام راهنمایی شوند 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.