

مهارت شغلی مدیر آموزشگاه
این فایل دارای فرمت word و کامل می باشد.
موضوع:مهارت شغلی مدیر آموزشگاه
فهرست
مقدمه
فصل اول
1 ) توانایی تشخیص مفهوم مدیریت و اصول آن ؛
1/1 ) آشنایی با مفهوم سیستم و انواع آن ( سیستم های باز و بسته و کارکردهای آن ها )؛
2/1 ) آشنایی با مفهوم سازمان و انواع آن و کارکردهای سازمانهای رسمی و غیررسمی ؛
3/1 ) شناسایی سبک های مدیریتی، آشنایی با اصول مدیریت و کاربرد آنها ؛
فصل دوم
2 ) توانایی تشخیص مفهوم مدیریت آموزش و کارکردهای آن
1/2 ) شناسایی : مفهوم آموزش و آموزشهای رسمی و غیررسمی سازمان نیافته ؛
2/2 ) شناسایی ویژگی های آموزش های فنی و حرفه ای و شناسایی نقش سازمان
آموزش فنی و حرفه ای در نظام آموزشی کشور ؛
3/2 شناساییی مفهوم مدیریت آموزشی و اصول آن، جایگاه مدیریت آموزشی در
آموزشگاههای فنی و حرفه ای و آشنایی با اصول مدیریت آموزشی و کارکردهای آن؛
فصل سوم
توانایی اجرای مقررات و آیین نامه های موسسات کارآموزی ؛
شناسایی : ویژگی ها، قوانین و مقررات تأسیس ؛
فرایند اخذ مجوز ؛
اصول اجرای مقررات وآییم نامه های تأسیس آموزشگاههای فنی و حرفه ای ؛
آشنایی با مسایل و مسئولیت های حقوقی مدیریت آموزشگاه.
3 ) قوانین و مقرّرات تأسیس آموزشگاه های فنی و حرفه ای :
فصل چهارم
توانایی برنامه ریزی و نظارت بر اجرای برنامه ها ؛
1 . 4 ) دوره های اجرائی قابل اجرا در آموزشگاه ؛
2 . 4 ) اصول تشخیص و انتخاب کار در آموزشی آموزشگاه ؛
3 . 4 ) فرآیند برنامه ریزی آموزشی استاندار مهارت آموزشگاه ؛
4 . 4 ) اصول تدوین اهداف کلی و جزئی دوره آموزشی آموزشگاه ؛
5 . 4 ) اصول تحلیل محتوای دوره آموزشی آموزشگاه ؛
6 . 4 ) اصول تأمین امکانات آموزشی آموزشگاه ؛
7 . 4 ) اصول مدیریت بر اجرای دوره های آموزشی آموزشگاه
فصل پنجم
توانایی ارزشیابی از دوره های آموزشی ؛
شناسایی :
اصول ارزشیابی جامع و فراگیر ( ارزشیابی پایانی، نظرسنجی از فراگیر و مدرس)؛
اصول ارزشیابی از اثربخشی آموزشی.
فصل ششم
1 ) پایه های اساسی آیین نگارش ؛
2 ) مقررات مکاتبات اداری ؛
3 ) اصول استناد به قوانین و مقررات ؛
فصل هفتم
توانایی برقراری روابط انسانی ؛
- مفهوم ارتباط و عوامل تشکیل دهنده آن ؛
- عوامل موثر ارتباطی ؛
- موانع ارتباطی ؛
- اصول برقراری روابط انسانی ؛
- آشنایی با اصول روان شناسی عمومی ؛
- آشنایی با جامعه شناسی عمومی.
فصل هشتم
1 ) اصول مقدماتی حسابداری عمومی ؛
2 ) مراکز مالی و اداری مرتبط با آموزشگاه ؛
3 ) تعرفه های آموزشی ؛
4 ) درآمد و هزینه ها ؛
5 ) اصول نظارت بر امور مالی آموزشگاه.
فصل نهم
توانایی پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و بهداشت کار ؛
1 ) حوادث شغلی و علل بروز آنها ؛
2 ) بهداشت محیط کار با وسایل ایمنی و بهداشت کار وکاربرد آنها ؛
3 ) شناسایی اصول پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و حفاظتی
بهداشت کار؛
4 ) عوارض جانبی و اصول انجام کمک های اولیه ؛
5 ) آتش سوزی و اصول انجام آتش نشان ؛
6) منابع و ماخذ
مقدمه :
تغییر ساختار زندگی اجتماعی از زندگی گروهی و محدود خانوادگی و ایلی و قبیله ای به زندگی در جوامع گسترده و متنوع در نهادها و سازمان ها با تکالبف و وظایف مختلف افراد و ایفای نقش انسانها در فرآیند اداری سازمان ها و نهاد به عنوان یک عضو از هزاران و میلیونها عضو باعث به وجود آمدن کارکردهایی در درون سیستم های سازمانی گردید و امروزه شاهد صدها اداره و سازمان و نهاد و موسسه و شرکت و ... هستیم که هر کدام با هدف ایفای بخشی از نیازهای اساسی و غیراساسی درصدد تأمین نیازهای متنوع و سیری ناپذیر انسانی در دنیای خاکی تحت عنوان ادامه زندگی تشکیل یافته اند و خود اعضای این تشکل ها در عین تأمین نیاز دیگران خود نیز از موهبت و امتیاز زندگی برخوردارند و روابط و مناسبات و رویکردها و کارکردها و نگرش ها و گرایش ها و انتظارات و توقعات و تکالبف و وظایف و ایفای نقش و برنامه ریزی و سازماندهی و نظارت و کنترل و ارزیابی ها و حتی شکل گیری و حیات و انحلال و تغییر هویت محتوایی و یا تقویت و توسعه حوزه کاری آنها همه و همه تحت عنوان آشنایی مدیریت مفهوم و تبیین می شود و خود مدیریت دارای پیچیدگی ها و شرایط و مقتضیات پیچیده و گوناگونی است که از زمان شکل گیری سازمان ها و نهادها تعاریف و وظایف و حیطه و شرح وظایف و فلسفه و معانی فراوانی برای مفهوم مدیریت به صورت نظریه و تئوری و مبانی و نحوه اجرا و محاسن ومعایب آورده اند. و امروزه مدیریت آنچنان اهمیت و اثربخش است که اگر همه مبانی و امکانات و بودجه و نیروی انسانی لازم در گردش و اداره مجموعه ای مهیا و برقرار باشد اما مدیریت و رهبری سازمان دارای دانش و معرفت مدیریت نباشد.
علیرغم همه مقدمات و حتی اقبال از محصولات و کارکردها به زودی جایگاه خود را از دست خواهد داد. و برعکس اگر مجموعه ای فاقد امکانات لازم و منابع و مأخذ اولیه و فرآیند درونی سازمان هم آشفته و برون داد و نتایج و محصولات و تولیدی تقاضا و مقبولیت لازم را نداشته اما مدیریت آن دارای تدابیر رهبری و توانایی لازم در اداره همه جانبه مجموعه و عالم به شرایط و مقتضیات زمانی و مکانی باشد. با اتخاذ اصول و روش های و متدها و سازماندهی های خاص و بکارگیری از عوامل انسانی در ساعات خاص برای مقام و منزلت خاصی باشد. به زودی شاهد اوج و شکوفایی مجموعه و جذب و جلب دیگران و توسعه و رشد فرآیند درونی سازمان و مجموعه در تولید و توزیع و ارائه خدمات و نیز رضایت شغلی کارکنان و بهره وری درونی سازمان و تأثیرگذاری در اجتماع می گردد. به همین دلیل در این گزارش به بخشی از تعاریف و زمینه ها و عوامل و کارکردهای درونی و بیرونی مدیریت در سازمانها و تشکل ها می پردازیم.
